Volvo 240 som inte startar hör inte pumparn

mariks
16 februari 2012 · 64 Inlägg

har en volvo 240 gl 88 års med kat. men nu har jag byt ut allt snart och de startar inte sitter ny bensin pump och nytt filter har bytt ut hängsäkringen i motorutrymmet. men när jag bytte ut bensin pumpen för en vecka sen då gick bilen 3 dagar sen var den helt tvär död. men har prova med en test mejsel vid säkringarn alla lyser förutom 4 an den går till pumpen i tanken. har även bytt bränsle relä styrboxen tändmodylen tändspolen men inget händer.

så snäll hjäp mig.

Mvh markus

-Biltokig-
16 februari 2012 · 91 Inlägg

vaddå? Kommer det ingen ström till säkringshållarn som går till bränslepumpen? yikes

Gasar tills det Rasar!
Ford Probe GT 2,2 Turbo "Black Shadow" (1992)
mariks
17 februari 2012 · 64 Inlägg

jag har ström till alla andra säkringar som sitter i hållarn. men inte till nummer 4 och de är den som går till pumpen i tanken. men jag vetvad som är fel då. smile

Volvo 740 "Turbo" (1986)
Volvo 965 "Radium" (1996)
Ford Probe (1990)
240bns
17 februari 2012 · 1 008 Inlägg

Den 25A flatstiftsäkringen i motorutrymmet är säkringen till bränsleumpen/pumprelä+boxarna.
Säkring 4 får sin spänning från pumprelät och matar förpumpen och lamdasondens värmare.

Om flatstiftsäkringen och dess säkringshållare/kabel till batteriet är OK så prova ettt annat bränslepump/systemrelä, det sitter intill boxarna bakom handskfacket.

Har du kollat så att du har gnista??

mariks
17 februari 2012 · 64 Inlägg

ja gnista har. men jag har prova 3 st bränslepumps relän och ett av dom är helt nytt men händer inge endå. men får kolla i helgen i då om de är jord kabel i tankalmaturen som har paj men man vill helst inte ta bort den från tanken för rören på den var så jäkla rostiga men hoppas de går bra.

Volvo 740 "Turbo" (1986)
Ford Probe (1990)
Volvo 965 "Radium" (1996)
Drönirettab
17 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Kolla/mät om pumprelät alls drar när du kör startmotorn. Om relät drar så mäter du att det verkligen kommer fram spänning i kabeln från den där säkringen ute i motorrummet, den kabeln (grov röd) sitter ansluten på pumprelästift nr 30.

Enligt ett elschema så borde relästift 86/1 och 86/2 (reläspolarna) få jordsignaler från styrboxen, relästift 85 ska få plusspänning när tändnyckeln står i läge 2+3 (tändning+start). Relästift 87/1 och 87/2 är utgångar. Jag tolkar elschemat som att utgång 87/1 (orange kabel?) ska ge ut spänning så fort tändnyckeln står i läge 2+3, däremot utgång 87/2 (gul/röd kabel?) har ett "villkor" från styrboxen (troligen tändgnista) för att ge ut spänning. smile

Har inte haft någon 240 med lambdasond, bara den mekaniska insprutningen. Jag utgår enbart ifrån ett elschema.

islurren1
19 februari 2012 ·

Intressant! Har samma problem med min 245:a .... Ingen ström vid 4 ans säkring . pumparna har slutat funka.. sad

mariks
19 februari 2012 · 64 Inlägg

jag har löst mitt problem ja nu så i dag hoppa den igång smile pumpen i tanken hade gått sönder så jag satta dit en ny också trodde ja de var löst men icke. de visar sig att de var en kabel under golv mattan som går till pumpen under bil som hade gått av så drog en ny kabel så gick bilen sen smile de går 2 röd-gula kablar i härvan under stolen en smal och en lite grövre den som är grövre är de som går till pumpen på min 240 iaf smile

islurren1
19 februari 2012 ·

Ok!! Kul att du hittade felet. Får kolla mina pump kablar ja me! smile

Drönirettab
19 februari 2012 · 21 761 Inlägg

mariks skrev:
jag har löst mitt problem ja nu så i dag hoppa den igång smile pumpen i tanken hade gått sönder så jag satta dit en ny också trodde ja de var löst men icke. de visar sig att de var en kabel under golv mattan som går till pumpen under bil som hade gått av så drog en ny kabel så gick bilen sen smile de går 2 röd-gula kablar i härvan under stolen en smal och en lite grövre den som är grövre är de som går till pumpen på min 240 iaf smile

Lite skumt att det kunde påverka spänningen på säkring 4, vad jag vet så borde den kabeln sitta efter säkringen (mellan säkringen och pumpen). Men kul att felet hittades iaf. smile

islurren1
19 februari 2012 ·

Som 24bns skrev så kanske säkring 4 får strömmen från bränsle relät? Jag har nog lite värre fel på min kanske då jag inte heller fick nån gnista. Sen slog strömmen över från högspännings uttaget på tändspolen till 12v + stiftet. Tog en spole från en fungerande bil. Samma sak där. Gnistan slog över till 12v + stiftet på spolen. Den spolen fungerar ju i den andra bilen. Skumt. Sen har jag bara 3 volt i matarspänning till bränsle relät så..  Som sagt. Har kanske lite värre fel än dej. tyvärr...

Drönirettab
19 februari 2012 · 21 761 Inlägg

islurren1: Vilken årsmodell och insprutning är det på din bil?

Bara 3 V matningsspänning till relät, då bör du kolla upp där matningen kommer ifrån och mäta där. Att det blir överslag mellan primär och sekundäruttagen på spolen kanske beror på trasig tändspolekabel eller så, en gissning bara. smile

islurren1
19 februari 2012 ·

Ja,men jag har inte kommit på var matningen kommer från riktigt. Har så kasst elschema. Tändspolekabeln till fördelarn har jag oxå prövat en annan..  Har inte nått ställe att meka på,och stå ute i ur och skur e ju ingen höjdare. Hadde ju fixat en massa chpp godis mm som jag inte får prova. Men ja har ju fixat en annan isbil i panik så de kanske får vänta tills i vår *L*

Senast redigerat av islurren1 (19 februari 2012)

Drönirettab
19 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Men vilken årsmodell och insprutning har du?

Enligt de elscheman jag har kikat i (Haynes och PDF-schema från ett Volvoforum) så kommer matningen oftast från plusplinten i motorrummet till säkringsdosan, sedan går den från säkringsdosan till reläts ingång 30. Undantaget är tydligen på LH2.2 där säkringen sitter i motorrummet och då går kabeln direkt till reläingången.

På min 240 med B230E går matningen först till säkring 6 och sedan vidare till relät. smile

Det var skumt med tändspolen, har tyvärr inget annat att komma med just nu.

islurren1
19 februari 2012 ·

Ok! Ska se om jag kan kolla det imorron. Tack så mycke så länge..

blink_pj
21 oktober 2012 · 477 Inlägg

Lånar tråden!
gäller en Volvo 245 -90 med B230F,  L.H 2.4 tror ja
Startar inte, ingen gnista och inget bränsle!

efter att ha mätt en jäkla massa och lusläst alla forum och kopplingsscheman ja hittar, så värkar det som att jag inte har spänning ut på bränsle reläet som det pratas lite om här. 87/2 till säkring 4 (pumpen)
reläet drar på tändning, troligen 87/1 då jag får spänning på 85 med tändning på. men värkar som det inte drar på startläget för jag får inte ut spänning på 87/2. Pumpen går hela tiden om jag byglar spänning till säkring 4 men startar ej ändå.

har mätt alla signaler till tänd förstärkaren och tändspolen och det värkar stämma
varvtalsgivaren får jag dock väldigt hög resistans på stift 1-2!

kan det vara den som inte ger signal så ja inte får ut spänning på 87/2 till pumpen och i samma veva inte heller får någon gnistan då styrdonen inte vet att motorn snurrar!

vad finns det mer man kan mäta och kolla?
vill inte slänga massa pengar på att bara byta massa delar i blindo
(är bara en leksak över vintern tongue)

Senast redigerat av blink_pj (21 oktober 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
mariks
21 oktober 2012 · 64 Inlägg

låna den du..
mitt fel vara att kabel som går i från pumparna fram till säkringshållaren den var av i kabelhärvan under förarstoel så ja drog en ny då starta bilen smile

Henkix
21 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

blink_pj skrev:
Lånar tråden!
gäller en Volvo 245 -90 med B230F,  L.H 2.4 tror ja
Startar inte, ingen gnista och inget bränsle!

efter att ha mätt en jäkla massa och lusläst alla forum och kopplingsscheman ja hittar, så värkar det som att jag inte har spänning ut på bränsle reläet som det pratas lite om här. 87/2 till säkring 4 (pumpen)
reläet drar på tändning, troligen 87/1 då jag får spänning på 85 med tändning på. men värkar som det inte drar på startläget för jag får inte ut spänning på 87/2. Pumpen går hela tiden om jag byglar spänning till säkring 4 men startar ej ändå.

har mätt alla signaler till tänd förstärkaren och tändspolen och det värkar stämma
varvtalsgivaren får jag dock väldigt hög resistans på stift 1-2!

kan det vara den som inte ger signal så ja inte får ut spänning på 87/2 till pumpen och i samma veva inte heller får någon gnistan då styrdonen inte vet att motorn snurrar!

vad finns det mer man kan mäta och kolla?
vill inte slänga massa pengar på att bara byta massa delar i blindo
(är bara en leksak över vintern tongue)

Nästan 100% på att det är vevaxelgivaren, om inte den funkar så finns det varken gnista eller bensin, så bytt den tongue Den sitter på sväng hjuls kåpan eller va de nu heter wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
blink_pj
21 oktober 2012 · 477 Inlägg

mariks skrev:
låna den du..
mitt fel vara att kabel som går i från pumparna fram till säkringshållaren den var av i kabelhärvan under förarstoel så ja drog en ny då starta bilen smile

pumpen surrar när jag byglar spänning till säkringen så kabeln är nog hel iaf

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Ej-son
21 oktober 2012 · 171 Inlägg

240bns skrev:
Den 25A flatstiftsäkringen i motorutrymmet är säkringen till bränsleumpen/pumprelä+boxarna.
Säkring 4 får sin spänning från pumprelät och matar förpumpen och lamdasondens värmare.

Om flatstiftsäkringen och dess säkringshållare/kabel till batteriet är OK så prova ettt annat bränslepump/systemrelä, det sitter intill boxarna bakom handskfacket.

Har du kollat så att du har gnista??

äre så på 740 också alltså att det finns en 25a i motorutrymmet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang