Huyndai Getz 1.4 -04 går på 3 kannor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Ok. Kompisens Hynda går inte som den ska. Ofta på 3 cylindrar... Det är bytt stift, tändkablar, rotor osv och en av 2 tändspolar (Den cylinder som trilskas har en ny spole) Men ändå går den ojämnt. Ett komp-prov visar att den har ca 7bar mot normala över 10Bar. En cylinder.

Jag har fått en förklaring till detta av en verkstad. Ingen större grej men önskar fler ideer av er. Vi pratar ju om en Hyundai! En bil som jag har själv även om den är duktigt begagnad. Lite tråkigt att polaren fick problem då jag funderar på att köpa en nyare Hynda till mig själv. Bilen i fråga har inte gått långt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2012 · 7 232 Inlägg

toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Senast redigerat av CHEEVA (16 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2012 · 4 031 Inlägg

Om kompet är lågt på en cylinder är min första tanke att kolvringarna fastnat till följd av mycket kortkörningar.
Prova att slå i typ en deciliter olja i den cylindern innan uppstart, kan få dem att släppa om det är där skon klämmer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2012 · 17 486 Inlägg

CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

kan ju ha gett med sig ändå, finns alltid måndags ex smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OpelMannenRacing Allmänt galen
16 februari 2012 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Hur kan du vara så säker på de? Som utbildad bilmekaniker får man se både de ena och de andra, och blåst packning har inget med miltal att göra... Nu säger jag inte att det ÄR det i de här fallet, utan mer generellt att miltalet inte säger något om skicket på packningen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2012 · 17 486 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:

Dieselsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:
toppackning ? kolvringar ? sluter kanske inte tätt vid ventilerna ?

Bilen har rullat 8500 mil. Inte packningen.

Hur kan du vara så säker på de? Som utbildad bilmekaniker får man se både de ena och de andra, och blåst packning har inget med miltal att göra... Nu säger jag inte att det ÄR det i de här fallet, utan mer generellt att miltalet inte säger något om skicket på packningen

Helt riktigt: Man ska inte ta saker för givet! Bilen har varit på verkstad ett flertal gånger och där kan de inte se minsta lilla tendens till att den går skit pga packning. 2 olika verkstäder har påpekat detta och förvisso är bilmekare inte helt pålitliga men i detta fallet tror jag dessa mekaniker då om de skulle ställa fel diagnos eller "tro" och chansa på nåt fel så kan de tappa 40% av sin omsättning. Fast tyvärr är det en verkstad som bytt stift osv innan de kom på att kompet var dåligt. De kommer inte att få mycket att göra i fortsättningen. Tro mig.

Bilen kan får för sig att gå som den berömda klockan en hel dag. Börjar den gå sikt slutar den inte med det under färd. Fast dagen efter kan det vara ok?!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
16 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Har ni prövat den så kallade WD40-metoden? Osäkert vilken effekt den kan ha i detta fallet, men det kostar inte mer än lite WD40 och ett oljebyte att pröva och det kan knappast skada: Men borde utesluta kolvringarna om det inte blir bättre?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bronco_z
17 februari 2012 · 604 Inlägg

Hitta en verkstad som kan gör ett "leak down" test dvs trycksätta cylindern.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Från en verkstad till en annan: Glapp i en spridare. Ytterligare en verkstad. Inget fel på komp, den första försökte blåsa oss.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 februari 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Från en verkstad till en annan: Glapp i en spridare. Ytterligare en verkstad. Inget fel på komp, den första försökte blåsa oss.

hmm jaja låter ganska troligt med glapp i spridaren iaf smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
engolf
17 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Om den går bra den ena stunden, och så dålig kort efter tror jag också det är klapp/kontaktbrott i en spridare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang