1681
Sök

Vad gör den här knappen egentligen? Audi A4 Allroad 2010

Administratör
11 967 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag blir tokig, jag lyckas inte hitta någon information om vad den här knappen gör. Det händer ingenting när jag trycker på den. Jag har testat att trycka på den i olika situationer och kombinationer av växlar, ESP på/av, osv, men inget händer! Manualen skriver inget om den heller. Jag sliter mitt hår snart! Hjälp! smile

Knappen längst till vänster, den med en bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-2e925b7c808e17a9cff70cdd62aacb55.jpg

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 863 Inlägg
17 februari 2012
#2
Är inte det sån där backhållning? Alltså att bilen står still i backar utan att man behöver bromsa.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
17 februari 2012
#3
Hill assist? Hjälper till i start i backe, så inte bilen åker baklänges? (Håller bromsarna i fast du släpper bromsen och släpper när motorn börjar dra) Gissar jag på smile

http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … abrio.html
Senast redigerat av matteeee (17 februari 2012)

/Mattias

1 863 Inlägg
17 februari 2012
#4
matteeee skrev:
Hill assist? Hjälper till i start i backe, så inte bilen åker baklänges? (Håller bromsarna i fast du släpper bromsen och släpper när motorn börjar dra) Gissar jag på smile

Det var det jag menade, du förklarade lite bättre än mig.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

4 005 Inlägg
17 februari 2012
#5
Rulla bakåt? Borde inte bilen luta bakåt då? Om man tolkar bilden så borde väl bilen rulla frammåt, och nedåt i lutningen? smile

Borde väl stå i instruktionsboken?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2012
#6
Nej i och med att bilen på bilden står med fronten i nedförsbacke tror jag att det är tvärt om, en funktion som med hjälp av bromsarna ser till att bilen aldrig överstiger en viss fart i utförsbacke. Jag har en liknande funktion på min bil och det är faktiskt lite spännande, tryck på knappen, lägg växeln i neutral och så rullar bilen sakta och säkert ner för backen utan att jag rör en pedal.

Bra att ha i branta backar särskilt vid ojämn terräng, Chrizz åk till vilken backe utan hinder och trafik som helst och testa att bara rulla ner. Rullar bilen fritt nerför har jag fel, bromsar bilen själv och håller en viss fart har jag nog rätt. smile

Edit: På BMW heter detta "Hill decent control", en gammal Land Rover-finess tyskarna behöll efter sitt lilla äventyr i brittisk bilindustri.
Senast redigerat av Rquired (17 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 005 Inlägg
17 februari 2012
#7
Rquired skrev:
Nej i och med att bilen på bilden står med fronten i nedförsbacke tror jag att det är tvärt om, en funktion som med hjälp av bromsarna ser till att bilen aldrig överstiger en viss fart i utförsbacke. Jag har en liknande funktion på min bil och det är faktiskt lite spännande, tryck på knappen, lägg växeln i neutral och så rullar bilen sakta och säkert ner för backen utan att jag rör en pedal.

Bra att ha i branta backar särskilt vid ojämn terräng, Chrizz åk till vilken backe utan hinder och trafik som helst och testa att bara rulla ner. Rullar bilen fritt nerför har jag fel, bromsar bilen själv och håller en viss fart har jag nog rätt. smile

Det där hade jag nog aldrig gissat smile


Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
17 februari 2012
#8
Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

/Mattias

Administratör
11 967 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#9
Auto-broms finns en annan knapp för, dvs för start i uppförsbacke. Jag ska prova det där med neutral, men jag har för mig att jag provat tidigare utan att det hänt något när jag tryckt på knappen. Riktigt frustrerande att inte få nån feedback alls när man trycker på den. Det borde stå på displayen att man måste sätta växeln i neutral eller liknande.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2012
#10
matteeee skrev:
Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

Om jag minns rätt har alla Audi A4 B8 hill-assist som standard, men den sitter med en knapp märkt "Auto Hold" nere vid växelspaken bredvid knappen för den elektriska handbromsen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Administratör
11 967 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
matteeee skrev:
Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

Om jag minns rätt har alla Audi A4 B8 hill-assist som standard, men den sitter med en knapp märkt "Auto Hold" nere vid växelspaken bredvid knappen för den elektriska handbromsen?

Det stämmer bra.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
17 februari 2012
#12
Inte omöjligt, jag bara gissar med erfarenhet av Toyotas motsvarande system. Där är en sånhär knapp till båda funktionerna "Hill assist och Downhill Assist Control" och det står DAC på knappen som i övrigt liknar den ovan (med fronten neråt smile )

/Mattias

1 488 Inlägg
17 februari 2012
#13
Den där knappen slår av bilens nivåsensorer så man kan bogsera den med vinkel utan att larmet går har jag för mig smile

Edit, efter lite forskning så tror jag mer på detta: http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … owser.html

Bogseringsknappen sitter oftast i b-stolpen kom jag på.

Administratör
11 967 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#14
itouch skrev:
Den där knappen slår av bilens nivåsensorer så man kan bogsera den med vinkel utan att larmet går har jag för mig smile

Edit, efter lite forskning så tror jag mer på detta: http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … owser.html

Bogseringsknappen sitter oftast i b-stolpen kom jag på.

Hold assist är det inte, den knappen sitter bredvid handbromsreglaget.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Pim_Pim
17 februari 2012
#15
Går väl ringa till Audi och fråga ?

106 Inlägg
17 februari 2012
#16
Downhill Brake Control håller bilen i en låg och säker fart utan att använda bromsen vid körning nedför i kraftig lutning  (har sådan knapp)

  //  Lennart

Administratör
11 967 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#17
tucce skrev:
Downhill Brake Control håller bilen i en låg och säker fart utan att använda bromsen vid körning nedför i kraftig lutning  (har sådan knapp)

  //  Lennart

Hur kraftig lutning måste det vara för att kunna aktivera systemet? Det händer absolut ingenting när jag trycker på min knapp. Jag har provat lägga i neutral också utan lycka.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 februari 2012
#18
Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (21 februari 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Administratör
11 967 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#19
te_wik skrev:
Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy

Aha! Tack, men då har vi iallafall ett korrekt namn på funktionen. Det är en bra bit på vägen, jag har inte ens lyckats hitta det nämligen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 februari 2012
#20
chrizz skrev:
te_wik skrev:
Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy

Aha! Tack, men då har vi iallafall ett korrekt namn på funktionen. Det är en bra bit på vägen, jag har inte ens lyckats hitta det nämligen smile

Ja, den är nog bara till för att komma ner igen när man kört upp för backhopps stigningen, något som Audi med quattro gör dagligen :p

Nä men uppdatera oss gärna när/om du lyckas lista ut hur den fungerar, bara leta upp den brantaste backen i närheten smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök