Vad gör den här knappen egentligen? Audi A4 Allroad 2010

chrizz Administratör
17 februari 2012 · 11 790 Inlägg

Jag blir tokig, jag lyckas inte hitta någon information om vad den här knappen gör. Det händer ingenting när jag trycker på den. Jag har testat att trycka på den i olika situationer och kombinationer av växlar, ESP på/av, osv, men inget händer! Manualen skriver inget om den heller. Jag sliter mitt hår snart! Hjälp! smile

Knappen längst till vänster, den med en bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-2e925b7c808e17a9cff70cdd62aacb55.jpg

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
666_Beast
17 februari 2012 · 1 863 Inlägg

Är inte det sån där backhållning? Alltså att bilen står still i backar utan att man behöver bromsa.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 februari 2012 · 2 973 Inlägg

Hill assist? Hjälper till i start i backe, så inte bilen åker baklänges? (Håller bromsarna i fast du släpper bromsen och släpper när motorn börjar dra) Gissar jag på smile

http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … abrio.html

Senast redigerat av matteeee (17 februari 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
666_Beast
17 februari 2012 · 1 863 Inlägg

matteeee skrev:
Hill assist? Hjälper till i start i backe, så inte bilen åker baklänges? (Håller bromsarna i fast du släpper bromsen och släpper när motorn börjar dra) Gissar jag på smile

Det var det jag menade, du förklarade lite bättre än mig.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
volvoentusiasten
17 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Rulla bakåt? Borde inte bilen luta bakåt då? Om man tolkar bilden så borde väl bilen rulla frammåt, och nedåt i lutningen? smile

Borde väl stå i instruktionsboken?

Rquired Allmänt envis
17 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Nej i och med att bilen på bilden står med fronten i nedförsbacke tror jag att det är tvärt om, en funktion som med hjälp av bromsarna ser till att bilen aldrig överstiger en viss fart i utförsbacke. Jag har en liknande funktion på min bil och det är faktiskt lite spännande, tryck på knappen, lägg växeln i neutral och så rullar bilen sakta och säkert ner för backen utan att jag rör en pedal.

Bra att ha i branta backar särskilt vid ojämn terräng, Chrizz åk till vilken backe utan hinder och trafik som helst och testa att bara rulla ner. Rullar bilen fritt nerför har jag fel, bromsar bilen själv och håller en viss fart har jag nog rätt. smile

Edit: På BMW heter detta "Hill decent control", en gammal Land Rover-finess tyskarna behöll efter sitt lilla äventyr i brittisk bilindustri.

Senast redigerat av Rquired (17 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
volvoentusiasten
17 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Rquired skrev:
Nej i och med att bilen på bilden står med fronten i nedförsbacke tror jag att det är tvärt om, en funktion som med hjälp av bromsarna ser till att bilen aldrig överstiger en viss fart i utförsbacke. Jag har en liknande funktion på min bil och det är faktiskt lite spännande, tryck på knappen, lägg växeln i neutral och så rullar bilen sakta och säkert ner för backen utan att jag rör en pedal.

Bra att ha i branta backar särskilt vid ojämn terräng, Chrizz åk till vilken backe utan hinder och trafik som helst och testa att bara rulla ner. Rullar bilen fritt nerför har jag fel, bromsar bilen själv och håller en viss fart har jag nog rätt. smile

Det där hade jag nog aldrig gissat smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 februari 2012 · 2 973 Inlägg

Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
chrizz Administratör
17 februari 2012 · 11 790 Inlägg

Auto-broms finns en annan knapp för, dvs för start i uppförsbacke. Jag ska prova det där med neutral, men jag har för mig att jag provat tidigare utan att det hänt något när jag tryckt på knappen. Riktigt frustrerande att inte få nån feedback alls när man trycker på den. Det borde stå på displayen att man måste sätta växeln i neutral eller liknande.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Rquired Allmänt envis
17 februari 2012 · 12 512 Inlägg

matteeee skrev:
Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

Om jag minns rätt har alla Audi A4 B8 hill-assist som standard, men den sitter med en knapp märkt "Auto Hold" nere vid växelspaken bredvid knappen för den elektriska handbromsen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
chrizz Administratör
17 februari 2012 · 11 790 Inlägg

Rquired skrev:

matteeee skrev:
Jag tror det är både och. DAC på Toyota har en liknande bild och gör både och..

Om jag minns rätt har alla Audi A4 B8 hill-assist som standard, men den sitter med en knapp märkt "Auto Hold" nere vid växelspaken bredvid knappen för den elektriska handbromsen?

Det stämmer bra.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 februari 2012 · 2 973 Inlägg

Inte omöjligt, jag bara gissar med erfarenhet av Toyotas motsvarande system. Där är en sånhär knapp till båda funktionerna "Hill assist och Downhill Assist Control" och det står DAC på knappen som i övrigt liknar den ovan (med fronten neråt smile )

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
itouch
17 februari 2012 · 1 488 Inlägg

Den där knappen slår av bilens nivåsensorer så man kan bogsera den med vinkel utan att larmet går har jag för mig smile

Edit, efter lite forskning så tror jag mer på detta: http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … owser.html

Bogseringsknappen sitter oftast i b-stolpen kom jag på.

chrizz Administratör
17 februari 2012 · 11 790 Inlägg

itouch skrev:
Den där knappen slår av bilens nivåsensorer så man kan bogsera den med vinkel utan att larmet går har jag för mig smile

Edit, efter lite forskning så tror jag mer på detta: http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/ad … owser.html

Bogseringsknappen sitter oftast i b-stolpen kom jag på.

Hold assist är det inte, den knappen sitter bredvid handbromsreglaget.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Pim_Pim
17 februari 2012 ·

Går väl ringa till Audi och fråga ?

tucce
17 februari 2012 · 106 Inlägg

Downhill Brake Control håller bilen i en låg och säker fart utan att använda bromsen vid körning nedför i kraftig lutning  (har sådan knapp)

  //  Lennart

chrizz Administratör
21 februari 2012 · 11 790 Inlägg

tucce skrev:
Downhill Brake Control håller bilen i en låg och säker fart utan att använda bromsen vid körning nedför i kraftig lutning  (har sådan knapp)

  //  Lennart

Hur kraftig lutning måste det vara för att kunna aktivera systemet? Det händer absolut ingenting när jag trycker på min knapp. Jag har provat lägga i neutral också utan lycka.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
te_wik Forummoderator
21 februari 2012 · 12 813 Inlägg

Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (21 februari 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
chrizz Administratör
21 februari 2012 · 11 790 Inlägg

te_wik skrev:
Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy

Aha! Tack, men då har vi iallafall ett korrekt namn på funktionen. Det är en bra bit på vägen, jag har inte ens lyckats hitta det nämligen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
te_wik Forummoderator
21 februari 2012 · 12 813 Inlägg

chrizz skrev:

te_wik skrev:
Knepig sak det där. Men en Hill descent control är det allt.
Hittar ingenting om att den kräver en speciell lutning för att kunna aktiveras, Audi själv skriver rätt kortfattat om det.

Audi Hill descent control


Hill descent assist automatically maintains the speed set by the driver on steep descents by controlling engine speed and brakes. The result is a significant increase in comfort and stability when descending hills, no matter the road conditions. Hill descent control is conveniently activated and deactivated using a separate switch.
http://www.audiusa.com/us/brand/en/mode … afety.html





Mvh Tommy

Aha! Tack, men då har vi iallafall ett korrekt namn på funktionen. Det är en bra bit på vägen, jag har inte ens lyckats hitta det nämligen smile

Ja, den är nog bara till för att komma ner igen när man kört upp för backhopps stigningen, något som Audi med quattro gör dagligen :p

Nä men uppdatera oss gärna när/om du lyckas lista ut hur den fungerar, bara leta upp den brantaste backen i närheten smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang