6634
Sök

Den stora extraljus tråden

Svetsare
1 240 Inlägg
12 oktober 2012
#4281
nu håller ja på för fullt me att bygga nytt fäste te mina 5 men har en liten fundering på hur ja ska göra :s
Ska göra så här.
Använder 4kants rör ca 50långt för dom 3 övre sen kapa ur lite så man får i 4 kanten innan de går upp å ut så dom hänger som dom gör nu eller oxå kapa ur få i 4kanten men drar de neråt sen ut så alla blir skruvade under ifrån men hänger lika som nu iaf i höjden. Tror sist nämnda ser bäst ut men då blir de möe längre bit som ska ner än va ja har som går uppåt nu.
Samt att på den långa biten så svetsar man en 3mmplåt neråt som man fäster i krockbalken.
Detta kanske blev lite väl rörigt :s
Men ni kanske hänger me ändå? Hehe

(Bara fantasin sätter gränserna)

Ahaaa...
132 Inlägg
12 oktober 2012
#4282
Riktigt snyggt Fabbemannen!

Jaha du menar nu?

Forummoderator
26 573 Inlägg
12 oktober 2012
#4283

Härliga "kabelstrumpor"..haha..

Edit: Inget illa menat förstås.
Senast redigerat av Mack (12 oktober 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

278 Inlägg
12 oktober 2012
#4284
Mack skrev:

Härliga "kabelstrumpor"..haha..

Edit: Inget illa menat förstås.

Hahah jag vet wink gick ju inte och få dom mindre haha. för mig spelar det ingen som helst roll iaf smile


GL77
12 oktober 2012
Trådstartare
#4285
Nu har jag fått tag på 2 st fjärr ljus insatser till mina NBB ALPHA 225 smile

Så nu lär ljusbilden bli bättre...

Får dem nästa vecka.

Meldem
4 137 Inlägg
12 oktober 2012
#4286
G-TECH skrev:
Nu har jag fått tag på 2 st fjärr ljus insatser till mina NBB ALPHA 225 smile

Så nu lär ljusbilden bli bättre...

Får dem nästa vecka.

Guld


GL77
12 oktober 2012
Trådstartare
#4287
TouchOfRed skrev:
G-TECH skrev:
Nu har jag fått tag på 2 st fjärr ljus insatser till mina NBB ALPHA 225 smile

Så nu lär ljusbilden bli bättre...

Får dem nästa vecka.

Guld

Japp smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
12 oktober 2012
#4289

smile
G-TECH skrev:
Angående skillnaden så står det några sidor bakåt. Då vi diskuterade ämnet för några dagar sedan...

Kort info från vår tråd på Facebook:

"Ljusbilden blir mer jämn och flyter ut mer. Det finns ju lite koncentrerade partier, men inte alls lika markant som med H1."

Kolla annars här då vi snackar om ämnet just nu: https://www.facebook.com/groups/259863437403026

Jag personligen upplever det precis så, med mina 55W D2S smile
Senast redigerat av AD_ (12 oktober 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

GL77
12 oktober 2012
Trådstartare
#4290

Jag fick förhinder nu ikväll, så jag får testa dem imorgon smile

264 Inlägg
12 oktober 2012
#4291
Nu har jag fått försändelsen med olia varianter av lampor och ballaster jag beställde, ja inte riktigt...
Det var packat fel i paketet, så allt var inte med .. mad
Så testbilderna från olika varianter får vänta ett tag.

Men jag har tagit några foton på de olika xenonlamporna. Det kanske kan vara intressant för någon i alla fall.

Jag nämnde tidigare i tråden om olika kvalitetsklasser på lampor, "vanliga billiga" som t.ex. Tai Chang, och de som är en aning dyrare som CN-lights, mm.
Skilladen är att t.ex. CN-lights ofta har bättre kvalitetskontroll, sitter rakt i sockeln och har en tillförlitlig K-angivelse.
Och mycket riktigt, om man ser på bilden av den "vanliga" H3-xenonen så ser man att röret lutar en aning, medan CN-lights är helt rak. CN-lights har även metallsockel vilket kanske gör att brännpunkten hamnar rätt. Vi får se sedan.
CNs ljus-sfär är även lite större och gör att lampan har lite midja. Kanske ger denna större sfär bättre ljusbild?
Vi får väl se.

Jag nämnde även tidigare om den stora gummitätningen med 4 hål som tyvärr sitter på nästan alla xenonlampor, om de inte är för just extraljuskonvertering. Med 4 hål ska man täta de 2 hål som blir över vid monteringen, annars kan fukt komma in i lamphuset.
Både "standardlamporna" och CN-lights har tyvärr den större tätningen, men i lite olika utförande.
De är av samma stora diameter, men CN-lights är rak som en skiva och inte som en växelspaksdamask...

Bild 1.
CN Lights H3
https://lh5.googleusercontent.com/--vVUlsODd-k/UHhfR--l6lI/AAAAAAAACnA/HnfxpFBbSNE/s640/CN%2520H3%25201s.JPG

Bild 2
CN Lights H3
https://lh4.googleusercontent.com/-RM-lYOjvgTI/UHhfW-eUcFI/AAAAAAAACnI/M1V4Aa1nBlM/s640/CN%2520H3%25202s.JPG

Bild 3
"vanlig" xenonlampa H3. Man kan se att röret som vanligt sitter en aning snett i sockeln vilket kan inverka på ljusbilden om lutningen är för stor.
https://lh4.googleusercontent.com/-uEOFmTCI-es/UHhffSEyjrI/AAAAAAAACno/JOB7GmlezvY/s640/vanl%2520H3%25203%2520sneds.JPG

Bild 4
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-LdTqaq5cI6s/UHhfY6MFVvI/AAAAAAAACnQ/4JudMumxlaA/s640/CN%2520t%25C3%25A4tn%2520mynt%25201s.JPG

Bild 5
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-KHljMsNWZJY/UHhfbD6Mw9I/AAAAAAAACnY/iAPSF6PiG2Q/s640/CN%2520t%25C3%25A4tn%2520mynt%25202s.JPG

Bild 6
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh4.googleusercontent.com/-yLfuyMLuIi4/UHhfh5AQQZI/AAAAAAAACnw/qcanDSW4p7E/s640/vanlig%2520t%25C3%25A4tn%25202%2520s.JPG

Bild 7
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh3.googleusercontent.com/-BRi7BiiMfRY/UHhfkDIWQoI/AAAAAAAACn4/zOTUgKpqFQ8/s640/vanlig%2520t%25C3%25A4tn%2520mynt%25201s.JPG

Bild 8
Till sist lite torftig humor. Kinesernas engelska på budget-xenonballasterna är inte den bästa.
"Strictly torbid to dismantle"?? tongue
https://lh3.googleusercontent.com/-B1FkPkLKqlE/UHhfdShpK8I/AAAAAAAACng/VoALOepdvAs/s640/Engrishs.JPG
Senast redigerat av JE71 (12 oktober 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

GL77
12 oktober 2012
Trådstartare
#4292
JE71 skrev:
Nu har jag fått försändelsen med olia varianter av lampor och ballaster jag beställde, ja inte riktigt...
Det var packat fel i paketet, så allt var inte med .. mad
Så testbilderna från olika varianter får vänta ett tag.

Men jag har tagit några foton på de olika xenonlamporna. Det kanske kan vara intressant för någon i alla fall.

Jag nämnde tidigare i tråden om olika kvalitetsklasser på lampor, "vanliga billiga" som t.ex. Tai Chang, och de som är en aning dyrare som CN-lights, mm.
Skilladen är att t.ex. CN-lights ofta har bättre kvalitetskontroll, sitter rakt i sockeln och har en tillförlitlig K-angivelse.
Och mycket riktigt, om man ser på bilden av den "vanliga" H3-xenonen så ser man att röret lutar en aning, medan CN-lights är helt rak. CN-lights har även metallsockel vilket kanske gör att brännpunkten hamnar rätt. Vi får se sedan.
CNs ljus-sfär är även lite större och gör att lampan har lite midja. Kanske ger denna större sfär bättre ljusbild?
Vi får väl se.

Jag nämnde även tidigare om den stora gummitätningen med 4 hål som tyvärr sitter på nästan alla xenonlampor, om de inte är för just extraljuskonvertering. Med 4 hål ska man täta de 2 hål som blir över vid monteringen, annars kan fukt komma in i lamphuset.
Bäde "standardlamporna" och CN-lights har tyvärr den större tätningen, men i lite olika utförande.
De är av samma stora diameter, men CN-lights är rak som en skiva och inte som en växelspaksdamask...

Bild 1.
CN Lights H3
https://lh5.googleusercontent.com/--vVU … 25201s.JPG

Bild 2
CN Lights H3
https://lh4.googleusercontent.com/-RM-l … 25202s.JPG

Bild 3
"vanlig" xenonlampa H3. Man kan se att röret som vanligt sitter en aning snett i sockeln vilket kan inverka på ljusbilden om lutningen är för stor.
https://lh4.googleusercontent.com/-uEOF … 0sneds.JPG

Bild 4
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-LdTq … 25201s.JPG

Bild 5
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-KHlj … 25202s.JPG

Bild 6
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh4.googleusercontent.com/-yLfu … %2520s.JPG

Bild 7
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh3.googleusercontent.com/-BRi7 … 25201s.JPG

Bild 8
Till sist lite torftig humor. Kinesernas engelska på budget-xenonballasterna är inte den bästa.
"Strictly torbid to dismantle"?? tongue
https://lh3.googleusercontent.com/-B1Fk … grishs.JPG

Bra jobbat smile

Ska oxå slänga upp lite bilder senare när jag gjort en del tester.

2 075 Inlägg
12 oktober 2012
#4293
JE71 skrev:
Nu har jag fått försändelsen med olia varianter av lampor och ballaster jag beställde, ja inte riktigt...
Det var packat fel i paketet, så allt var inte med .. mad
Så testbilderna från olika varianter får vänta ett tag.

Men jag har tagit några foton på de olika xenonlamporna. Det kanske kan vara intressant för någon i alla fall.

Jag nämnde tidigare i tråden om olika kvalitetsklasser på lampor, "vanliga billiga" som t.ex. Tai Chang, och de som är en aning dyrare som CN-lights, mm.
Skilladen är att t.ex. CN-lights ofta har bättre kvalitetskontroll, sitter rakt i sockeln och har en tillförlitlig K-angivelse.
Och mycket riktigt, om man ser på bilden av den "vanliga" H3-xenonen så ser man att röret lutar en aning, medan CN-lights är helt rak. CN-lights har även metallsockel vilket kanske gör att brännpunkten hamnar rätt. Vi får se sedan.
CNs ljus-sfär är även lite större och gör att lampan har lite midja. Kanske ger denna större sfär bättre ljusbild?
Vi får väl se.

Jag nämnde även tidigare om den stora gummitätningen med 4 hål som tyvärr sitter på nästan alla xenonlampor, om de inte är för just extraljuskonvertering. Med 4 hål ska man täta de 2 hål som blir över vid monteringen, annars kan fukt komma in i lamphuset.
Både "standardlamporna" och CN-lights har tyvärr den större tätningen, men i lite olika utförande.
De är av samma stora diameter, men CN-lights är rak som en skiva och inte som en växelspaksdamask...

Bild 1.
CN Lights H3
https://lh5.googleusercontent.com/--vVU … 25201s.JPG

Bild 2
CN Lights H3
https://lh4.googleusercontent.com/-RM-l … 25202s.JPG

Bild 3
"vanlig" xenonlampa H3. Man kan se att röret som vanligt sitter en aning snett i sockeln vilket kan inverka på ljusbilden om lutningen är för stor.
https://lh4.googleusercontent.com/-uEOF … 0sneds.JPG

Bild 4
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-LdTq … 25201s.JPG

Bild 5
Tätning CN-Lights
https://lh5.googleusercontent.com/-KHlj … 25202s.JPG

Bild 6
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh4.googleusercontent.com/-yLfu … %2520s.JPG

Bild 7
Tätning "vanliga" xenonlampor
https://lh3.googleusercontent.com/-BRi7 … 25201s.JPG

Bild 8
Till sist lite torftig humor. Kinesernas engelska på budget-xenonballasterna är inte den bästa.
"Strictly torbid to dismantle"?? tongue
https://lh3.googleusercontent.com/-B1Fk … grishs.JPG

Troligtvis är ett par 50W D2S och även ett par 35W lampor jag har CNLight. För de har en utbulnad i yttre glaset vid ljusbågen precis så som de du har tagit kort av. Och även gummitätningen ser likadan ut.

En sak har jag i alla fall kommit fram till när de gäller billigare lampor (även CNLight). Det är att original ballaster kan ha problem att tända dem. Skulle köra 35W 3000k i dimljusen till mina Philips LVQ-212-L300, men de bara blinkade till en gång och slutade lysa. Har även läst om andra som haft liknande problem med andra original ballaster. Så har man original xenon så lönar det sig att köra på riktiga lampor också.

Någon som har koll på hur mycket UV-strålning billigare xenonlampor avger? Säkert finns de tillverkare som sparar in lite där det går.

1 327 Inlägg
12 oktober 2012
#4294
Någon som har testat Hella Jumbo 320?

Har köpt mig 3 st men är lite tveksam till om de kommer att lysa bättre än mina mindre NBB extraljus.

http://www.hella.se/Produkter/Extraljus/Jumbo-320-FF/


264 Inlägg
12 oktober 2012
#4295
MammDiin skrev:
En sak har jag i alla fall kommit fram till när de gäller billigare lampor (även CNLight). Det är att original ballaster kan ha problem att tända dem. Skulle köra 35W 3000k i dimljusen till mina Philips LVQ-212-L300, men de bara blinkade till en gång och slutade lysa. Har även läst om andra som haft liknande problem med andra original ballaster. Så har man original xenon så lönar det sig att köra på riktiga lampor också.

Konstigt..   kanske kineslamporna är mer "tungdrivna"?
Men ska ju inte vara så, CN har ju samma komponenter som märkesgrejorna, gas, glas, mm.
Säger dom i alla fall..  wink
Kanske originalxenonet kräver mindre kräm från ballasten för att tända?
Vilda gissningar från min sida.

MammDiin skrev:
Någon som har koll på hur mycket UV-strålning billigare xenonlampor avger? Säkert finns de tillverkare som sparar in lite där det går.

Jag vet inga siffror men säkert går mycket av den uppgivna ljusstyrkan "upp i rök", d.v.s. osynlig UV.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

264 Inlägg
12 oktober 2012
#4296
Aero T16 skrev:
Någon som har testat Hella Jumbo 320?
Har köpt mig 3 st men är lite tveksam till om de kommer att lysa bättre än mina mindre NBB extraljus.

En kompis med en pickup har 4 sådana 35w xenon på taket, och 3 NBB xenon i nosen.
Jag tycker jumbon ger en djäkla bredd! Kanske en del för att de sitter på taket, men ändå...  smile

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

2 075 Inlägg
12 oktober 2012
#4297
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
En sak har jag i alla fall kommit fram till när de gäller billigare lampor (även CNLight). Det är att original ballaster kan ha problem att tända dem. Skulle köra 35W 3000k i dimljusen till mina Philips LVQ-212-L300, men de bara blinkade till en gång och slutade lysa. Har även läst om andra som haft liknande problem med andra original ballaster. Så har man original xenon så lönar det sig att köra på riktiga lampor också.

Konstigt..   kanske kineslamporna är mer "tungdrivna"?
Men ska ju inte vara så, CN har ju samma komponenter som märkesgrejorna, gas, glas, mm.
Säger dom i alla fall..  wink
Kanske originalxenonet kräver mindre kräm från ballasten för att tända?
Vilda gissningar från min sida.

MammDiin skrev:
Någon som har koll på hur mycket UV-strålning billigare xenonlampor avger? Säkert finns de tillverkare som sparar in lite där det går.

Jag vet inga siffror men säkert går mycket av den uppgivna ljusstyrkan "upp i rök", d.v.s. osynlig UV.

Frågade av de som jag köpte lamporna av, men de visste inte riktigt exakt vad det berodde på. Men de har haft kunder som haft liknande problem även med andra original ballaster och billigare lampor.
Jag skulle tro det har att göra med mängden salt och avståndet mellan elektroderna. Och troligtvis även trycket inne i ljuskulan som påverkar till viss del.

Original är även gjorda för att vara mera säkra, så om de känner att något är fel så slutar de skicka ström till lampan. Troligtvis tycker inte original ballaster om att billigarelampor kräver mera ström, och därför misstänker de att lampan är sönder eller att något annat är fel.
Medan billigare ballaster kan fortsätta skicka ut ström till lampan och skapa en farlig situation vid exempelvis olyckor.

Ja säkert, men undrar om det finns billigare lampor som inte filtrerar bort UV-strålningen. UV-strålning skadar väl även reflektorn efter en tid om jag inte har helt fel?

264 Inlägg
12 oktober 2012
#4298
MammDiin skrev:
Original är även gjorda för att vara mera säkra, så om de känner att något är fel så slutar de skicka ström till lampan. Troligtvis tycker inte original ballaster om att billigarelampor kräver mera ström, och därför misstänker de att lampan är sönder eller att något annat är fel.
Medan billigare ballaster kan fortsätta skicka ut ström till lampan och skapa en farlig situation vid exempelvis olyckor.

Där har du garanterat helt rätt.
Man kan nog inte ens jämföra styrelektronikens finess i en kinesisk eftermarknadsballast med kvalitetsgrejor som Osram eller Phillips.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

2 075 Inlägg
12 oktober 2012
#4299
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Original är även gjorda för att vara mera säkra, så om de känner att något är fel så slutar de skicka ström till lampan. Troligtvis tycker inte original ballaster om att billigarelampor kräver mera ström, och därför misstänker de att lampan är sönder eller att något annat är fel.
Medan billigare ballaster kan fortsätta skicka ut ström till lampan och skapa en farlig situation vid exempelvis olyckor.

Där har du garanterat helt rätt.
Man kan nog inte ens jämföra styrelektronikens finess i en kinesisk eftermarknadsballast med kvalitetsgrejor som Osram eller Phillips.

Så sant!
Enda stora nackdelen med original är att det är så dyrt...
Man får ju 5 billigare xenonkit för samma pris som ett med original lampor och ballaster.
Någon här som kör med Osrams 5000k?

1 532 Inlägg
12 oktober 2012
#4300
Hm ska nog montera 2st Bosch Big Knick på Lexusen snart wink



Sök