2379
Sök

Den stora extraljus tråden

GL77
18 november 2012
Trådstartare
#6781
Jag tycker att vi fortsätter att prata om extraljus, inga företag ska misskrediteras eller överdrivet exponeras i tråden. Visst kan vi tipsa varandra om bra produkter men allmänt skitsnack kan tas via PM.

264 Inlägg
18 november 2012
#6782
MammDiin skrev:
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
JE71, vilka lampor har du i dina NBB Alpha 175? Är det H3C lampor?

Nej, vanliga H3. 5000k. Rättare sagt angivna 5000k, men vad de egentligen är vete fn.
Skulle tro de lamporna diffar mellan 4500k- 5500k
Tyvärr för närvarande "no-name"lampor, därför skiljer sig temperaturen på ljuset.

Vanliga H3 går bra att montera i 175orna med lite lätt våld, bara inte krympslangen på lampan där kablarna går in är för lång.

Okej funderar på att köpa H3C lampor.
Man lampor liknande dessa borde vara bäst med tanke på ljusbilden skulle man tycka: http://images-en.busytrade.com/17721680 … n-Kits.jpg.
Men antar att de inte tål så hög effekt.
Och så verkar det inte finnas någon mera seriös säljare som har dessa.

Ja det skulle vara kanon om de håller bra kvalitet.
Ser vid en snabbgoogling att de ligger på 32w.
Skulle tro att om man krämar på med 55w så kortas tiden de ger bra ljusprestanda dramatiskt.
Jag har märkt att "vanliga" lampor gjorda för 50w klarar en knapp säsong med 60w i extraljusen innan de faller märkbart i prestanda.


Edit: Skulle vara intressant att se om dessa kan ge en korrekt ljusbild då xenonsfären är annorlunda utformad, troligtvis p.g.a. utrymmesskäl. Hittade ett kit med dessa  :
http://www.thornermaskin.se/epages/thor … kh3c354300
Senast redigerat av JE71 (18 november 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

GL77
18 november 2012
Trådstartare
#6783
En gammal bild på mitt Hella 3000 system

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-7033793d667bdb5eceeca63a965dfe99.jpg

Och min bil samt en polares Audi S6

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-a47dd2ad12cbef444dbd13d842f46505.jpg

15 Inlägg
18 november 2012
#6784
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
JE71 skrev:
Nej, vanliga H3. 5000k. Rättare sagt angivna 5000k, men vad de egentligen är vete fn.
Skulle tro de lamporna diffar mellan 4500k- 5500k
Tyvärr för närvarande "no-name"lampor, därför skiljer sig temperaturen på ljuset.

Vanliga H3 går bra att montera i 175orna med lite lätt våld, bara inte krympslangen på lampan där kablarna går in är för lång.

Okej funderar på att köpa H3C lampor.
Man lampor liknande dessa borde vara bäst med tanke på ljusbilden skulle man tycka: http://images-en.busytrade.com/17721680 … n-Kits.jpg.
Men antar att de inte tål så hög effekt.
Och så verkar det inte finnas någon mera seriös säljare som har dessa.

Ja det skulle vara kanon om de håller bra kvalitet.
Ser vid en snabbgoogling att de ligger på 32w.
Skulle tro att om man krämar på med 55w så kortas tiden de ger bra ljusprestanda dramatiskt.
Jag har märkt att "vanliga" lampor gjorda för 50w klarar en knapp säsong med 60w i extraljusen innan de faller märkbart i prestanda.


Edit: Skulle vara intressant att se om dessa kan ge en korrekt ljusbild då xenonsfären är annorlunda utformad, troligtvis p.g.a. utrymmesskäl. Hittade ett kit med dessa  :
http://www.thornermaskin.se/epages/thor … kh3c354300

Dom fungerar bra till backljus etc, men till extraljus ( ej beprövat ) tror jag dom ger en felaktig ljusbild eftersom brännpunkten är på ca 10mm och en H3 skall ha 19mm.

Hahahah fel av mig, brännpunkten är ngt längre ut än 10mm..  men långt ifrån 19mm.
Återkommer, måste mäta ;-)
Senast redigerat av Excogitatoris (18 november 2012)


2 075 Inlägg
18 november 2012
#6785
Excogitatoris skrev:
JE71 skrev:
MammDiin skrev:

Okej funderar på att köpa H3C lampor.
Man lampor liknande dessa borde vara bäst med tanke på ljusbilden skulle man tycka: http://images-en.busytrade.com/17721680 … n-Kits.jpg.
Men antar att de inte tål så hög effekt.
Och så verkar det inte finnas någon mera seriös säljare som har dessa.

Ja det skulle vara kanon om de håller bra kvalitet.
Ser vid en snabbgoogling att de ligger på 32w.
Skulle tro att om man krämar på med 55w så kortas tiden de ger bra ljusprestanda dramatiskt.
Jag har märkt att "vanliga" lampor gjorda för 50w klarar en knapp säsong med 60w i extraljusen innan de faller märkbart i prestanda.


Edit: Skulle vara intressant att se om dessa kan ge en korrekt ljusbild då xenonsfären är annorlunda utformad, troligtvis p.g.a. utrymmesskäl. Hittade ett kit med dessa  :
http://www.thornermaskin.se/epages/thor … kh3c354300

Dom fungerar bra till backljus etc, men till extraljus ( ej beprövat ) tror jag dom ger en felaktig ljusbild eftersom brännpunkten är på ca 10mm och en H3 skall ha 19mm.

Hahahah fel av mig, brännpunkten är ngt längre ut än 10mm..  men långt ifrån 19mm.
Återkommer, måste mäta ;-)

har du såna lampor?

220 Inlägg
18 november 2012
#6786
Excogitatoris skrev:
JE71 skrev:
MammDiin skrev:

Okej funderar på att köpa H3C lampor.
Man lampor liknande dessa borde vara bäst med tanke på ljusbilden skulle man tycka: http://images-en.busytrade.com/17721680 … n-Kits.jpg.
Men antar att de inte tål så hög effekt.
Och så verkar det inte finnas någon mera seriös säljare som har dessa.

Ja det skulle vara kanon om de håller bra kvalitet.
Ser vid en snabbgoogling att de ligger på 32w.
Skulle tro att om man krämar på med 55w så kortas tiden de ger bra ljusprestanda dramatiskt.
Jag har märkt att "vanliga" lampor gjorda för 50w klarar en knapp säsong med 60w i extraljusen innan de faller märkbart i prestanda.


Edit: Skulle vara intressant att se om dessa kan ge en korrekt ljusbild då xenonsfären är annorlunda utformad, troligtvis p.g.a. utrymmesskäl. Hittade ett kit med dessa  :
http://www.thornermaskin.se/epages/thor … kh3c354300

Dom fungerar bra till backljus etc, men till extraljus ( ej beprövat ) tror jag dom ger en felaktig ljusbild eftersom brännpunkten är på ca 10mm och en H3 skall ha 19mm.

Hahahah fel av mig, brännpunkten är ngt längre ut än 10mm..  men långt ifrån 19mm.
Återkommer, måste mäta ;-)

Det vore kanon om du gorde det du jag funderade på att använda sådana i mina hella comet 200 men om brännpåunkten skiljer så är det ingen ide.

15 Inlägg
18 november 2012
#6787
164anders skrev:
Excogitatoris skrev:
JE71 skrev:

Ja det skulle vara kanon om de håller bra kvalitet.
Ser vid en snabbgoogling att de ligger på 32w.
Skulle tro att om man krämar på med 55w så kortas tiden de ger bra ljusprestanda dramatiskt.
Jag har märkt att "vanliga" lampor gjorda för 50w klarar en knapp säsong med 60w i extraljusen innan de faller märkbart i prestanda.


Edit: Skulle vara intressant att se om dessa kan ge en korrekt ljusbild då xenonsfären är annorlunda utformad, troligtvis p.g.a. utrymmesskäl. Hittade ett kit med dessa  :
http://www.thornermaskin.se/epages/thor … kh3c354300

Dom fungerar bra till backljus etc, men till extraljus ( ej beprövat ) tror jag dom ger en felaktig ljusbild eftersom brännpunkten är på ca 10mm och en H3 skall ha 19mm.

Hahahah fel av mig, brännpunkten är ngt längre ut än 10mm..  men långt ifrån 19mm.
Återkommer, måste mäta ;-)

Det vore kanon om du gorde det du jag funderade på att använda sådana i mina hella comet 200 men om brännpåunkten skiljer så är det ingen ide.

Jo, dom ligger här nånstans.. ;-) tur man har ordning..  hahahah
ska leta lite, hör av mig så snart jag hittar dom.


187 Inlägg
18 november 2012
#6788
fredda_king skrev:
m_dahm skrev:
fredda_king skrev:
då sitter grejerna i bilen å vilket lyse tongue försökte ta en bild men vart för ljust för kameran (å de är hyfst ljust ute)

Blev snyggt med ljusen på Dodgen, har själv 4st NBB med 100w xenon på min, men har inte kommit mig för att koppla in dom riktigt än, måste ta tag i det. Tänkte fråga hur du drog kablarna på din? Har du relän och allt bak vid flaket?

MVH Magnus

då tycker jag du ska montera dom. har relän sittande fram vid batterit. sen är de kablar dragna bak till en koplingsdosa (samma som på lastbilar) sen går dom upp från den till varje lampa. kan ta bild å visa hur de är gjort. men blir på torsdag eller fredag då jag kommer hem igen.

Tänkte bara påminna lite. wink Om du har möjlighet. Vad har du för kabelarea?
Senast redigerat av m_dahm (18 november 2012)

187 Inlägg
18 november 2012
#6789
Vart köper man bäst D2S lampor för 75w ballaster? Är det samma lampor till 100w ballaster? De ska sitta i NBB 225, så jag gissar att det blir smidigast med AMP-kontakter? Överhuvudtaget, vart köper man kvalitetslampor till xenonkonvertering?

Någon som har konverterat comet 200ff? Får det plats i huset, och blir det bra ljusbild?

220 Inlägg
18 november 2012
#6790
jag har monterat 3st HELLA Comet 200FF Ref37.5 och måste säga att jag är mycket imponerad! ljuset är med ögonmått lika långt som med big knick,  3000FF,3003 compact samt med bättre bredd än sistnämda compact.
NBB 175 gfer en mer harmonisk och platt ljusbild men klar kortare.
Däremot så är ljusbilden ganska speciel det är som att ha en hästsko med ljus framför sig toppen på bågen lyser starkare för att ge ljus rakt fram och sidorna lite svagare är dikesbelysning.

Comet 200ff   http://www.automotorsport.se/media/bilt … 061910.pdf

Big knick 3000FF   http://www.automotorsport.se/media/bilt … 052005.pdf


3003 compact 3003 ref50   http://www.automotorsport.se/media/bilt … 102003.pdf

är dock lite svårinställda då man får ställa dom högt för att inte få för mycket ljus i marken nära bilen så ljusbilden blir hög, detta gäller väl dom flesta hellaljus, själv gillat jag BOSCH/NBB platta ljusbild men der är såklart en smaksak.

I väntan på xenonkonvertering kör jag philips 100W som tyvärr görs i kina numera......ska nog testa OSRAN Nightnreaker istället gorda i tyskland med hög precision samt vitt ljus-

BETYG 4 av 5 möjliga.

Scrape Addict
128 Inlägg
18 november 2012
#6791
Mindre snyggt, mer funktionellt.. Men nu har precis byggt klart ljusrampen som jag ska använda denna vintern smile Byggt för att få fullt ljus även åt sidorna, det hjälper till att upptäcka vilt samt perfekt för drifting/isracing. Även bra längd, LightForce-lamporna ger läsljus (1 lux) på 2000 meter. Så nu kan man köra isracing hela dygnet runt.. wink

Specifikation:
- 2st Lightforce 240 Blitz (Pencil) - Drivs av 6000K Xenon 100 Watt/st.
- 6st SIM 3227 (Flood) - Drivs av 6000K 55 Watt/st.
- 4st extra reläer
- Ca 35 meter kabel, varierande sorter.
- 1st lastbilsbatteri i bagaget som amperebank
Total strömförbrukning inkl bilens originallampor vid helljus = 1220 watt kontinuerligt.

https://www1.garaget.org/archive/173/172025/312591/312591-2955388.jpg

https://www1.garaget.org/archive/173/172025/312591/312591-2955391.jpg
Senast redigerat av MrStalby (18 november 2012)


1 265 Inlägg
18 november 2012
#6792
MrStalby skrev:
Mindre snyggt, mer funktionellt.. Men nu har precis byggt klart ljusrampen som jag ska använda denna vintern smile Byggt för att få fullt ljus även åt sidorna, det hjälper till att upptäcka vilt samt perfekt för drifting/isracing. Även bra längd, LightForce-lamporna ger läsljus (1 lux) på 2000 meter. Så nu kan man köra isracing hela dygnet runt.. wink

Specifikation:
- 2st Lightforce 240 Blitz (Pencil) - Drivs av 6000K Xenon 100 Watt/st.
- 6st SIM 3227 (Flood) - Drivs av 6000K 55 Watt/st.
- 4st extra reläer
- Ca 35 meter kabel, varierande sorter.
- 1st lastbilsbatteri i bagaget som amperebank
Total strömförbrukning inkl bilens originallampor vid helljus = 1220 watt kontinuerligt.

http://www1.garaget.org/archive/173/120 … 955388.jpg

http://www1.garaget.org/archive/173/120 … 955391.jpg

Ser tufft ut

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 november 2012
#6793
Haha nice!  Skulle inte vilja möta dig iaf tongue  Men tror du inte at tmycket av ljuset fastnar på taket när det sitter så långt bak? Men måste vara en fröjd av att sitta framför ljuset och se redigt bra åt sidan. Ser gärna mer bilder på detta.  Total kostnad för detta förövrigt?


Scrape Addict
128 Inlägg
18 november 2012
#6794
Extrazz skrev:
Haha nice!  Skulle inte vilja möta dig iaf tongue  Men tror du inte at tmycket av ljuset fastnar på taket när det sitter så långt bak? Men måste vara en fröjd av att sitta framför ljuset och se redigt bra åt sidan. Ser gärna mer bilder på detta.  Total kostnad för detta förövrigt?

Nja man får blända av i tid vid möte.. smile haha

Nej det ljus som fastar på taket behövs ändå inte, det området sköter bilens originalstrålkastare fint.
Anledningen till att rampen är placerad långt bak är att jag då inte behöver vinkla ljusen så mycket utåt för att få en bra bredd på ljusbilden. Ifall jag skulle placerat ljusen längre fram så skulle jag fått vinkla extraljusen mer och då fått "glipor", svarta områden i ljusbilden. Just nu så är det en perfekt ljusbild utan FÖR ljusa områden och utan svarta områden.

Mer bilder finns på
http://www.garaget.org/?car=312591
Ska även ta fler bilder, då i mörker, för att visa hur ljusbilden ser ut. Återkommer med detta.

Totalkostnad för 2 Lightforce + Xenon = 4500kr (Privatimport av Xenon från Australien)
Totalkostnad för 6 Sim + Xenon = 3000 (Xenon från VVME, grossist-rabatt)
Takräcken = 200kr på Biltema smile
Stabilisatorstag = runt 300 kr
+ kostnad för reläer, kablar, monteringsplatta, extra batteri osv.
Senast redigerat av MrStalby (18 november 2012)


264 Inlägg
18 november 2012
#6795
MrStalby skrev:
Mindre snyggt, mer funktionellt.. Men nu har precis byggt klart ljusrampen som jag ska använda denna vintern smile Byggt för att få fullt ljus även åt sidorna, det hjälper till att upptäcka vilt samt perfekt för drifting/isracing. Även bra längd, LightForce-lamporna ger läsljus (1 lux) på 2000 meter. Så nu kan man köra isracing hela dygnet runt.. wink

Specifikation:
- 2st Lightforce 240 Blitz (Pencil) - Drivs av 6000K Xenon 100 Watt/st.
- 6st SIM 3227 (Flood) - Drivs av 6000K 55 Watt/st.
- 4st extra reläer
- Ca 35 meter kabel, varierande sorter.
- 1st lastbilsbatteri i bagaget som amperebank
Total strömförbrukning inkl bilens originallampor vid helljus = 1220 watt kontinuerligt.

http://www1.garaget.org/archive/173/172 … 955388.jpg

http://www1.garaget.org/archive/173/172 … 955391.jpg

Mouahaha! Detta måste ju vara den ultimata ljusfloden. big_smile
Skulle gärna ha den, om det inte gav ett luftmotstånd värdigt en bergvägg
och inte vore så...  hrrrrm....  utseendemässigt utmanande.
Senast redigerat av JE71 (18 november 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Refined
1 770 Inlägg
18 november 2012
#6796
MrStalby skrev:
Mindre snyggt, mer funktionellt.. Men nu har precis byggt klart ljusrampen som jag ska använda denna vintern smile Byggt för att få fullt ljus även åt sidorna, det hjälper till att upptäcka vilt samt perfekt för drifting/isracing. Även bra längd, LightForce-lamporna ger läsljus (1 lux) på 2000 meter. Så nu kan man köra isracing hela dygnet runt.. wink

Specifikation:
- 2st Lightforce 240 Blitz (Pencil) - Drivs av 6000K Xenon 100 Watt/st.
- 6st SIM 3227 (Flood) - Drivs av 6000K 55 Watt/st.
- 4st extra reläer
- Ca 35 meter kabel, varierande sorter.
- 1st lastbilsbatteri i bagaget som amperebank
Total strömförbrukning inkl bilens originallampor vid helljus = 1220 watt kontinuerligt.

http://www1.garaget.org/archive/173/172 … 955388.jpg

http://www1.garaget.org/archive/173/172 … 955391.jpg

Det var helt seriöst nått av det grymmaste och bästa jag sett på väldigt länge!!

GL77
18 november 2012
Trådstartare
#6797
Jag har stött på ett problem med mitt montage av de sista extraljusen som jag ska montera på mitt Lighton fäste. Jag måste tänka ut ett nytt sätt att montera dem eftersom jag vill kunna vinkla dem i höjdled utan att de ska ta i de övre.

Ska se om jag kan ta med fästet till VVS skolan som jag pluggar på och om jag kan antingen svetsa om det eller komma på en annan lösning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-87103e0319c15b6d9c756459b54fd165.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-8103629e33425d46ca27868939e51674.jpg

Här skulle jag behöva svetsa dit en profil nedanför, eller göra en annan smart lösning??? rollroll
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-0c71b07e96a08b01d0ac4f86e7263a21.jpg

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 november 2012
#6798
Bara att svetsa dit en 4cm stor platta där mejslen ligger typ så du får ner dina två ljus ett par centimeter så att du kan vinkla de upp/ner lättare.


GL77
18 november 2012
Trådstartare
#6799
Extrazz skrev:
Bara att svetsa dit en 4cm stor platta där mejslen ligger typ så du får ner dina två ljus ett par centimeter så att du kan vinkla de upp/ner lättare.

Jo det var nog det jag hade tänkt, bra med tips smile Tack

15 Inlägg
18 november 2012
#6800
Excogitatoris skrev:
164anders skrev:
Excogitatoris skrev:

Dom fungerar bra till backljus etc, men till extraljus ( ej beprövat ) tror jag dom ger en felaktig ljusbild eftersom brännpunkten är på ca 10mm och en H3 skall ha 19mm.

Hahahah fel av mig, brännpunkten är ngt längre ut än 10mm..  men långt ifrån 19mm.
Återkommer, måste mäta ;-)

Det vore kanon om du gorde det du jag funderade på att använda sådana i mina hella comet 200 men om brännpåunkten skiljer så är det ingen ide.

Jo, dom ligger här nånstans.. ;-) tur man har ordning..  hahahah
ska leta lite, hör av mig så snart jag hittar dom.

Brännpunkten var faktiskt på ca17mm.

Skall leta upp 2st extraljus med H3 och testa, så får vi se hur mycket dessa mm gör för ljusbilden.



Sök