Swecc0 skrev:
Eehj Boys. Beställt 3st Hella 3003 krom 100w me fäste och kablar mm från 24meter.se. Aldrig monterat extraljus och är helt enkelt skitdålig på fordonsel. Har någon nån erfarenhet av att koppla kablar rätt för att styra extraljusen med helljusspaken? Har läst om japanska bilar och att man ska koppla bakochfram osv. Kan någon vänlig själ förklara?

//Swecc0.
Nu gissar jag vilken bil extraljusen ska sitta på och tyvärr vet jag inte om helljusen på en Nissan Kumquat är plus- eller minusstyrda. Tack och lov behöver man inte veta det.
För att undvika eventuella problem kopplar du in jorden till reläet på jordkabeln till bilens ordinarie helljus och därefter även styrströmmen till reläet på plusmatningen till dito. På detta vis fungerar det till 100% oavsett om det är minus- eller plusstyrt.
Plusmatning till reläet tar du (avsäkrat) från batteriet som vanligt.
Således:
30 på reläet går till batteriet (via säkring, 25A till 300W). Minst 4mm2 kabel, gärna 6.
85 på reläet går till jordkabeln på bilens ordinarie helljus (oftast brun)
86 på reläet går till pluskabeln på bilens ordinarie helljus (oftast vit eller gul)
87 på reläet går ut till extraljusen (snåla inte med kabelarean här heller).
Dra sedan separat jord från extraljusens lampor till en bra jordpunkt någonstans i motorrummet för att minimera risken för eventuella problem.
Vill du ha en knapp inne i kupén för att kunna stänga av extraljusen när de inte behövs är det oftast enklast att dra in jordkabeln så att den tar en omväg in i kupén på sin väg mot stift 85 på reläet.