Okej, jag funderar nog på att köpa likadana själv... 2 st av dessa skulle ju vara bra att ha så att man kan slå på dem när man kör när jag ev har någon jobbig människa bakom som vägrar att slå av helljuset
Tänkte köpa en sån här till min bil vid konvertering av backljuset. Ngn som kan förklara för mig här lr i pm hur man mäter en kabels tjocklek. Tänker på att ingång är max 35mm i tjocklek och höjden på kopplingsplinten är ju 26mm. Kan inte få det att gå ihop.
De menar att det är 35 kvadratmillimeter i kabeltjocklek, måttet är inte i diameter.
Om dom inte räknar i diameter, hur räknar man då ut en kabels tjocklek?
Det är kabelarean som menas. Men för att få fram arean så används diametern (radien).
Vad har ni för relä, har ni sånadär små 30-40A relän? Jag har 2 st 30A. Men på nästa bil jag monterar extraljus, så kommer jag sätta dit ett 'Nagares' 80a eller 100a. Tror det sparar tid vid montering. Sen slipper man att reläna krånglar hela tiden, nu är det ju inget som säger att detta relä INTE kommer krångla, men tror risken är mindre än med dom billiga skitreläna..
Vart erbjuden ett 200A relä för 240:- på Mekonomen när jag frågade efter ett 100A. tyckte det var liiite väl häftigt hehe
Aa. Tog de i så de sket på sig?
Angående reläer som krånglar.. Det enda negativa med min ramp just nu, är att jag har ett relä som ibland hänger sig (alltså i det påslagna läget). Det händer extremt sällan, men ändå. Kan bli riktigt farligt om det inte bländar av vid fel tillfälle och man bländar mötande. Reläet är köpt på Biltema, art nr. 42-145.. Kan ju va ett måndagsexemplar. Men jag ska köpa ett nytt iallafall
Om dom inte räknar i diameter, hur räknar man då ut en kabels tjocklek?
Area / pi = diameter
35 / 3.14 = 11.15 mm.
_vikke_ skrev:
Har säkert nämnts innan, Men vad är skillnaden på AC och DC ballastrar ?
AC håller högre kvalité, men någon annan kan säkert berätta mer ingående.
AC ballaster ger växelström till lampan, medan DC ballaster ger likström till lampan. Och DC ballaster förkortar lampans livsängd när strömmen hela tiden går åt ett håll, och därmed nöter endast ena elektroden i lampan...
Okej, jag funderar nog på att köpa likadana själv... 2 st av dessa skulle ju vara bra att ha så att man kan slå på dem när man kör när jag ev har någon jobbig människa bakom som vägrar att slå av helljuset
4 st 15w LED backljus beställda. Ska dock bara ha två men Kopplar dom på ett växlande relä så jag kan tända dom på dimbakljusets knapp men även när jag lägger i backen
Det är alltså dom där småa (liknande polisens nästan) :p
Hoppas du får bättre än vad jag fick. Köpte 4 st och två är inkopplade på en kompis caddy, 1 vecka efter slocknade 3 dioder i den ena lyktan. Men det är ju en ev smäll man får ta gentemot att köpa i Sverige.
Så har ja på min Caddy, "4st punktljus" dock inga Xenon än, bara 400W halogen.. Men tycker dom sitter snyggast så, vad köper man för Xenon då?.. Vill ha 75 eller 100W..
Volvo = Jag rullar,vilket det är på hjulen eller taket... =D
Så har ja på min Caddy, "4st punktljus" dock inga Xenon än, bara 400W halogen.. Men tycker dom sitter snyggast så, vad köper man för Xenon då?.. Vill ha 75 eller 100W..
Nöj dig med 75w för lampan håller längre, samt så mycket värre blir det inte...
Hur många års livslängd är det på lampan, och pris.... Det blir värre med 100w...
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Hur många års livslängd är det på lampan, och pris.... Det blir värre med 100w...
Men varför inte ta det som är värst då? Har hittills inte varit med om att en 75/100w lampa gått sönder, kör to.m 55w lampor på 100w ballaster och det funkar, 35w lampor går däremot sönder fort.
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Men varför inte ta det som är värst då? Har hittills inte varit med om att en 75/100w lampa gått sönder, kör to.m 55w lampor på 100w ballaster och det funkar, 35w lampor går däremot sönder fort.
Jag har aldrig haft problem med mina 35w/55w/75w lampor, däremot har väl en och annan ballast haft sina fabrikationsfel, men det har ju löst sig. Men däremot så har 100w ballasterna gått sönder...
Jag har aldrig haft problem med mina 35w/55w/75w lampor, däremot har väl en och annan ballast haft sina fabrikationsfel, men det har ju löst sig. Men däremot så har 100w ballasterna gått sönder...
Observera att jag har tagit dessa priser från olika ÅF.
Och som slut citat, 100w = 85w !!! -Det har jag blivit sagd av experter.
Jag menar 35w lampa och 100w ballast Det finns olika fabrikat av 100w och dina experter kanske inte har testat alla, och hur har de ommt fram till 85w? Jag har kontakt med en fabrik och har fått andra svar, men det finns MÅNGA fabriker som tillverkar ballaster och lampor, med varierande kvalitet och det har tagits upp tidigare. Är det en som tillverkar något bra så kommer kopian strax efter, kopia med till och med originalnamn, nummer, instansat i vissa fall