Vrf skall du kapa kabeln? Skall du föra in den genom ett hål så är det bara att märka upp kablarna med en liten tejp lr ngt. Då vet du vilken som är hona lr hane.
Jag ska inte göra det och kommer ej att göra det, men en kompis skulle förlänga kablarna nån meter, fråga inte varför men han blanda nog ihop kablarna och fungerar nu inte Vi har testat med andra ballaster Kan vara längden ochså kanske hur långt kan man förlänga?
Vad har han skarvat med för kablar?
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Vrf skall du kapa kabeln? Skall du föra in den genom ett hål så är det bara att märka upp kablarna med en liten tejp lr ngt. Då vet du vilken som är hona lr hane.
Jag ska inte göra det och kommer ej att göra det, men en kompis skulle förlänga kablarna nån meter, fråga inte varför men han blanda nog ihop kablarna och fungerar nu inte Vi har testat med andra ballaster Kan vara längden ochså kanske hur långt kan man förlänga?
Sannolikt för långa kablar helt enkelt. Brukar inte gå att förlänga särskilt många dm innan det inte tänder längre.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sannolikt för långa kablar helt enkelt. Brukar inte gå att förlänga särskilt många dm innan det inte tänder längre.
//Brådhis
Jag tycker det verkar ganska uppenbart varför det inte fungerar men jag kan ju alltid ha fel!
//Brådhis
Jag tycker det verkar ganska uppenbart varför det inte fungerar men jag kan ju alltid ha fel!
Hur menar du? Både jag och kompisar har skarvat utan minsta problem så skarvningen i sig är inte problemet... Däremot kan den förstås vara felaktigt utförd.
//Brådhis
//Brådhis
Hur menar du? Både jag och kompisar har skarvat utan minsta problem så skarvningen i sig är inte problemet... Däremot kan den förstås vara felaktigt utförd.
//Brådhis
Ja det måste ju ju finnas en + och en - på lampan oftast en röd och en svart kabel. om du klipper av kablarna och och byter ampkontakterna mellan varandra. alltså hanen blir honan och tvärtom fungerar lampan då? Alltså är den polaritetsoberoende eller är den beroende av att - kabeln kopplas ihop med - kabeln på ballasten
Kan förklara det ennu enklare. ¨
Om man har en xenon lampa med 1 röd kabel och en 1 svartkabel. Klipp av kablarna. Sätt den röda avklipta kabeln och löda ihop den med den svarta kabeln som går in i lampan och den svarta avklippta kabeln med den röda kabeln som går in i lampan. Fungerar sen lampan?
//Brådhis
Ja det måste ju ju finnas en + och en - på lampan oftast en röd och en svart kabel. om du klipper av kablarna och och byter ampkontakterna mellan varandra. alltså hanen blir honan och tvärtom fungerar lampan då? Alltså är den polaritetsoberoende eller är den beroende av att - kabeln kopplas ihop med - kabeln på ballasten
Jag kan inte svära på det, men troligen fungerar lampan hursom.
//Brådhis
//Brådhis
Jag kan inte svära på det, men troligen fungerar lampan hursom.
//Brådhis
Som en glödlampa och inte diod?
En diod fungerar ju endast om + går in i +. Sålänge den inte är polaritetsoberoende men nu snackar vi om en vanligt diod
Edit: Fått svar av både xenonkungen och bilupplysningen.
En xenonlampa är inte polaritetsoberoende, jävligt viktigt att plus och minus hamnar rätt inte som en halogenlampa. Förlänga kabeln? Javisst men det större chans för störningar och inte mer en kanske 100cm och man bör se till att kabeln pallar 23000 volt.
Sen när allt är monterat så ska jag och G-TECH ut i natten och filma samt fota resultatet. Jag kommer att lägga upp bilder i mitt foto album samt lite här.
Edit: Fått svar av både xenonkungen och bilupplysningen.
En xenonlampa är inte polaritetsoberoende, jävligt viktigt att plus och minus hamnar rätt inte som en halogenlampa.
Vad menar du?
att en halogenlampa kan du byta plats på + och - sladdarna och lampan kommer lysa. En xenonlampa lyser endast kräver att rätt kabel sitter på rätt ställe.
Som du skrev ochså dom som har helt svarta? ja då får du heltenkelt hålla koll på vilken sladd hane respektive honan kommer ifrån annars funkar det inte
Monterat in 55w 6000k xenon som jag köpte för längesen i två extraljus nu. Och jävlar vilken skillnad. Kan knappt vänta på 75w 5000k som borde komma nästa vecka
Monterat in 55w 6000k xenon som jag köpte för längesen i två extraljus nu. Och jävlar vilken skillnad. Kan knappt vänta på 75w 5000k som borde komma nästa vecka
hur klarar bilens elsystem av att man monterar en massa extralampor?? ( org 140A generator , 1st 90ah startbatteri 2st 80ah biltema agm, stereo som plågar elsystemet ordentligt redan ), jag tänker här att stereon är beroende av batterier , men extralampor är beroende av generatorn..
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a