3574
Sök

Den stora extraljus tråden

51 Inlägg
26 november 2012
#7381
TouchOfRed skrev:
Banck skrev:
Hejsan!

Kanske lite OT men går i tankarna att konvertera helljuset i originalstrålkastarna på min Audi B7.
Sitter H7 halogen där idag, det jag undrar över är om man vågar sig på att sätta dit starkare än 35w xenonkit?

Någon med erfarenhet kanske?

Mvh John

Nej då, inget OT här inte. Extraljus och vanlig Xenonkonvertering går an att prata !
I halv hade 35w räckt, men i hel hade nog iaf satt ditt 55w.
Om du vågar? menar du för reflektorernas skull?

Nej reflektorn är jag inte så rädd för, vad jag förstått så alstrar xenon mindre värme än halogen???
Det är mer för strömförsörjning och så jag är osäker på hur det fungerar.

Refined
1 770 Inlägg
26 november 2012
#7382
G-TECH skrev:
TouchOfRed skrev:
Nu är dekalerna fixade, G-Tech fixade det. smile
För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, finns det dekaler i olika storlekar och dekalen finns i två olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

Vet inte vilka som var med och hjälpte till, men stort tack till G-Tech och alla andra som var med och hjälpte till !

Info om detta bör även läggas på första sidan. smile

Over and out..

Tack, jo jag fixade det tillsammans med Klas på Dekaltrim.nu

Så nu är det bara att beställa grabbar smile

Är framrutedekalen utskuren eller är det ett helt klistermärke?

3 151 Inlägg
26 november 2012
#7383
Banck skrev:
TouchOfRed skrev:
Banck skrev:
Hejsan!

Kanske lite OT men går i tankarna att konvertera helljuset i originalstrålkastarna på min Audi B7.
Sitter H7 halogen där idag, det jag undrar över är om man vågar sig på att sätta dit starkare än 35w xenonkit?

Någon med erfarenhet kanske?

Mvh John

Nej då, inget OT här inte. Extraljus och vanlig Xenonkonvertering går an att prata !
I halv hade 35w räckt, men i hel hade nog iaf satt ditt 55w.
Om du vågar? menar du för reflektorernas skull?

Nej reflektorn är jag inte så rädd för, vad jag förstått så alstrar xenon mindre värme än halogen???
Det är mer för strömförsörjning och så jag är osäker på hur det fungerar.

Koppla via ett relä så är det ingen fara. Xenonrelän finns att köpa för bara någon hundring... Billig "försäkring" om du frågar mig. roll

1 265 Inlägg
26 november 2012
#7384
Mervolic skrev:
Banck skrev:
TouchOfRed skrev:

Nej då, inget OT här inte. Extraljus och vanlig Xenonkonvertering går an att prata !
I halv hade 35w räckt, men i hel hade nog iaf satt ditt 55w.
Om du vågar? menar du för reflektorernas skull?

Nej reflektorn är jag inte så rädd för, vad jag förstått så alstrar xenon mindre värme än halogen???
Det är mer för strömförsörjning och så jag är osäker på hur det fungerar.

Koppla via ett relä så är det ingen fara. Xenonrelän finns att köpa för bara någon hundring... Billig "försäkring" om du frågar mig. roll

Jag brukar använda Vanligt relä på 50amp eller uppåt de brukar funka bra



La ut mina xenon konverterade bigknickare på tradera för 1 krona, vi får se hur länge de tar och bli av med dom

GL77
26 november 2012
Trådstartare
#7385
Zwudda skrev:
G-TECH skrev:
TouchOfRed skrev:
Nu är dekalerna fixade, G-Tech fixade det. smile
För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, finns det dekaler i olika storlekar och dekalen finns i två olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

Vet inte vilka som var med och hjälpte till, men stort tack till G-Tech och alla andra som var med och hjälpte till !

Info om detta bör även läggas på första sidan. smile

Over and out..

Tack, jo jag fixade det tillsammans med Klas på Dekaltrim.nu

Så nu är det bara att beställa grabbar smile

Är framrutedekalen utskuren eller är det ett helt klistermärke?

Den är utskuren. Ingen bakgrund, utan ren text.

Har nu lagt in detta på framsidan av första inlägget i denna tråden.

Vill ni ha DEKALER på er bil, vi som är här har en gemensam dekal smile
 
För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, finns det dekaler i olika storlekar och dekalen finns i två olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

Dekalens namn är: XenonPowerFreaks
Senast redigerat av G-TECH (26 november 2012)

41 Inlägg
26 november 2012
#7386
Xenonkonverterade halvljuset med H7R slim 4300k idag. Kinakit men AC iaf.
Fotade ljusbild före och efter men blev besviken på bilderna, sen upptäckte jag att kameran på AUTO ändrat från att ta med ISO 125 till ISO 400 = svårt att jämföra bilderna. Ljusbilden blev inte 100% men det ligger inte högre än med halogen, så det borde inte blända.

Hur blir färgen efter några timmar mer eller mindre blå? Är gula som halogen nu...
Är det normalt att xenonlampan ser "smutsig" ut inuti när den är ny, provkörd antar jag?

Soppgubbe
900 Inlägg
26 november 2012
#7387
Själva Bubblan i lampan ser "smutsig ut på mina med, så det ska väl vara så ;P

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Voodoo
1 444 Inlägg
26 november 2012
#7388
IPF 930 hur lyser dessa  med xenon ? 55W då

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

220 Inlägg
26 november 2012
#7389
Banck skrev:
164anders skrev:
Banck skrev:
Hejsan!

Kanske lite OT men går i tankarna att konvertera helljuset i originalstrålkastarna på min Audi B7.
Sitter H7 halogen där idag, det jag undrar över är om man vågar sig på att sätta dit starkare än 35w xenonkit?

Någon med erfarenhet kanske?

Mvh John

bilen har 55w lampor original så det borde funka, vet dock att det finns golf6 och octavia 2 som har bränt ljusboxen med 35w konvertering pga startströmmen.

om det hade varit min bil hade jag kopplat det över relän för att slippa den risken, har du halogen halvljus? koppla det över relän då med isf gör underverk med ljuset.

det du kan råka ut för när du kopplar över relän är att ljusvarningen tänds så då kan man sätta dit motstånd som lurar bilen att ro att lamporna sitter där.

Ja det är ju just det med att man är rädd att det drar för mycket ström. Har halogen i halvljus med men där tänkte jag sätta 35W xenon.
Finns det färdiga sånna motstånd eller hur funkar det?

En 55w lampa drar 4.6 amp, så testa dig fram kan räcka med mindre, snälla knvertera inte halvljuset du har väl reflektot på dessa? bändar så förbannat då..koppla det över relän och sätt i philips x-treme vision eller osram 65w h7 hyper s¨blir ingen av dina medtrafikanter störd.

JFfoto
26 november 2012
Trådstartare
#7390
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 november 2012
#7391
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

JFfoto
26 november 2012
Trådstartare
#7392
offfroad skrev:
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har läst annorlunda, blir ju två separata system, och då behöver inte generatorerna eller batteriena va likadana, eftersom dom har ingen kontakt med varandra så. Det är om man har dubbla generatorer som laddar ett batteri, eller om man seriekopplar batterier.

Tror inte det ska bli något problem med detta, ena batteriet ska ju bara driva extralyserna, andra driver bilen.

Visst är en  bättre, större generator bättre, men hade redans en 80A liggandes, och vill inte spendera pengar på en ny generator då.

Voodoo
1 444 Inlägg
26 november 2012
#7393
offfroad skrev:
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

killen har redan monterat en generator som de verkar  beror ju helt på  bad för syfte dubbelt elsystem kan ge en massa störningar i ljud byggen men  ljus byggen  tror jag de funkar kanon:)  sj så kmr de bli dubbla system i min bil för både ljus och ljud

just nu kör jag med uppgraderad större gen och dubbla batterier  av olika modeller  dessa är då separerade med skilje relä
Senast redigerat av Stripz (26 november 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 november 2012
#7394
Kalltkaffe skrev:
offfroad skrev:
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har läst annorlunda, blir ju två separata system, och då behöver inte generatorerna eller batteriena va likadana, eftersom dom har ingen kontakt med varandra så. Det är om man har dubbla generatorer som laddar ett batteri, eller om man seriekopplar batterier.

Tror inte det ska bli något problem med detta, ena batteriet ska ju bara driva extralyserna, andra driver bilen.

Visst är en  bättre, större generator bättre, men hade redans en 80A liggandes, och vill inte spendera pengar på en ny generator då.

aa det är upp till dig .., ( grattis 999 inlägg !!!)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
26 november 2012
#7395
TouchOfRed skrev:
Nu är dekalerna fixade, G-Tech fixade det. smile
För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, finns det dekaler i olika storlekar och dekalen finns i två olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

Vet inte vilka som var med och hjälpte till, men stort tack till G-Tech och alla andra som var med och hjälpte till !

Info om detta bör även läggas på första sidan. smile

Over and out..

Dekalen med "all the way" kom jag och gurra på. Men vi konstaterade att den inte blev så bra senare.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

JFfoto
26 november 2012
Trådstartare
#7396
offfroad skrev:
Kalltkaffe skrev:
offfroad skrev:

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har läst annorlunda, blir ju två separata system, och då behöver inte generatorerna eller batteriena va likadana, eftersom dom har ingen kontakt med varandra så. Det är om man har dubbla generatorer som laddar ett batteri, eller om man seriekopplar batterier.

Tror inte det ska bli något problem med detta, ena batteriet ska ju bara driva extralyserna, andra driver bilen.

Visst är en  bättre, större generator bättre, men hade redans en 80A liggandes, och vill inte spendera pengar på en ny generator då.

aa det är upp till dig .., ( grattis 999 inlägg !!!)

Får väl se hur de blir smile Man tackar, hehe, nu blev det visst 1000 :p

7 487 Inlägg
26 november 2012
#7397
jag hade dubbla elsystem i en av mina tävlingsbilar,, funkade kanon,, inga problem på 2 år,, hade desutom kopplat voltmätaren på en dubbelpolig knapp så man kunde se spänningen på båda systemen med samma mätare smile
säger bara goo for it


Refined
1 770 Inlägg
26 november 2012
#7398
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

Det kommer ju helt klart bli K U N G L I G T ! ! ! !

278 Inlägg
26 november 2012
#7399
Tänkte köpa nytt xenon till halvljuset ( bi-xenon ) och undrar var man ska beställa det ifrån? Köpt h1 xenon till mina extraljus från humanhabit.SE men de har varit lite skeva och vice versa, men mycket bra support dock så det har löst sig med tiden ändå! 

Men var skulle ni annars rekomendera att handla ?


Forummoderator
26 475 Inlägg
26 november 2012
#7400
fabbemannen skrev:
Tänkte köpa nytt xenon till halvljuset ( bi-xenon ) och undrar var man ska beställa det ifrån? Köpt h1 xenon till mina extraljus från humanhabit.SE men de har varit lite skeva och vice versa, men mycket bra support dock så det har löst sig med tiden ändå! 

Men var skulle ni annars rekomendera att handla ?

Det är en massa företag uppräknade på förstasidan.
Själv har jag beställt från Merljus.se och spontana känslan därifrån är mycket bra service och bra grejer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök