2317
Sök

Laglig Sänkning? (740)

179 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#1
Tja tänkte bara kolla om det finns någon gräns för hur låg bilen för vara?
Det jag har kommit fram till är att fjädrarna inte ska kunna hoppa ur och att det ska kunna fjädras ner minst 5cm.
men vet inte ens om det stämmer, hur är det? kan man sänka den så att den knappt är över marken och sen sätta massa klämmor i tallriken?
MvH

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

302 Inlägg
26 februari 2012
#2
Klämmor brukar aldrig vara lagligt.
Hade jag varit du hade jag personligen köpt en vanlig sänkningssats, coils är val 1, men det finns kanske inte till 740 så då vart bara sänkningssatsen kvar som alternativ.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Forummoderator
26 455 Inlägg
26 februari 2012
#3
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 Inlägg
26 februari 2012
#4
ja är oxå i sänkning tagen just nu... finns inte mkt info att hitta om reglerna.
SBP är ju nästan omäjliga att nå.
vem vet sånt??.. hur lite/mkt får man göra innan man måste omregga osv. 




-------------------------------------------------------------------------------------------------
du kan gasa hur mkt du vill- ja kör om dig ändå


179 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

i detta fall handlar den om en 740, förstabil som säkert kommer hamna i diket ändå.

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

Forummoderator
26 455 Inlägg
26 februari 2012
#6
XDaniel skrev:
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

i detta fall handlar den om en 740, förstabil som säkert kommer hamna i diket ändå.

Lustigt. När jag hade min förstabil så satsade inte jag på att få den i diket.
Föredrog att hålla mig på vägen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

179 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#7
Mack skrev:
XDaniel skrev:
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

i detta fall handlar den om en 740, förstabil som säkert kommer hamna i diket ändå.

Lustigt. När jag hade min förstabil så satsade inte jag på att få den i diket.
Föredrog att hålla mig på vägen.

jao, men man ska ju satsa hårt prova nya grejjor och inte sitta som en kines och köra wink tongue

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

23 Inlägg
26 februari 2012
#8
haha... man behöver inte sikta för att komma fel..

min första bil ( en saab 900) lyckades ja satte fast i ett elskåp  roll
vinter, snö och vänsterbromsning:)
det hände medans ja väntade på att min betällda kebab skulle bli klar..
gissa om maten var kall när ja kommit loss..





----------------------------------------------------------------------------------
den dan ja ser en leende joggare ska ja överväga saken


5 Inlägg
13 mars 2012
#9
Finns ingen "lag" på hur låg bilen får va, ta bort fjädrarna så blir han bra!


Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2012
#10
Mxlilja skrev:
Finns ingen "lag" på hur låg bilen får va, ta bort fjädrarna så blir han bra!

Fast det måste finnas fjädringsväg, så det är knappast lagligt. Heller inte trafiksäkert

Jonas

5 Inlägg
13 mars 2012
#11
Det är bara under bess, det är ju inte direkt att snuten stoppar dig och gnäller på att du inte har nån fjädringsväg på bilen, så när det är dags för bess är det bara sätta dit fjädrarna!


Forummoderator
26 455 Inlägg
13 mars 2012
#12
Mxlilja skrev:
Det är bara under bess, det är ju inte direkt att snuten stoppar dig och gnäller på att du inte har nån fjädringsväg på bilen, så när det är dags för bess är det bara sätta dit fjädrarna!

Så du säger alltså att de inte reagerar på att en bil nästan släpar sitt underrede i backen..?
Hm..tror du får tänka om där faktiskt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

537 Inlägg
13 mars 2012
#13
rätta mig om jag har fel men är det inte så att fjädrarna måste sitta fast när man hissar bilen och fjädringsväg ska finnas. smile


Forummoderator
26 455 Inlägg
13 mars 2012
#14
SAAB-Karlsson skrev:
rätta mig om jag har fel men är det inte så att fjädrarna måste sitta fast när man hissar bilen och fjädringsväg ska finnas. smile

Nej, du har inte fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2012
#15
Mxlilja skrev:
Det är bara under bess, det är ju inte direkt att snuten stoppar dig och gnäller på att du inte har nån fjädringsväg på bilen, så när det är dags för bess är det bara sätta dit fjädrarna!

Jo det kan hända, hört talas om flygande besiktning?

Jonas

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
14 mars 2012
#16
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

Vad har det att göra med frågan över huvudtaget?





Jag har ingen större koll på lagen men jag vet att dom inte blir glada om man inte kommer upp på hissen tongue
Blivit stannad av polisen där dom påstod att jag hade "för låg bil", jag svarade något i stil med -Hoppsan, ja det måste jag ju fixa till. roll och fick köra vidare.


8 Inlägg
14 mars 2012
#17
korta fjäderbenen 20mm å stoppa i dämpare ifrån 240 å sen kapa ett par varv så klara man sig:) bak äre bara å kapa en 3-4varv å sätta fast fjädrarna me klämmer smile

2 126 Inlägg
14 mars 2012
#18
Stoner_fuzz skrev:
Jag har ingen större koll på lagen men jag vet att dom inte blir glada om man inte kommer upp på hissen tongue

Jag kan intyga att dom blir smått irriterade på besiktningen när man fastnar på domkraften som finns på liften!
Dom fick lyfta bilen för hand så att jag kunde backa ner ifrån lyften och sedan backa ut ifrån hallen! tongue
Fick göra det när jag besikta XR2:an efter 60mm sänkning och kan säga att jag skämdes en del lol
Bilen blev godkänd men hade den inte kommit upp på liften hade det blivit ombesiktning!


Forummoderator
26 455 Inlägg
14 mars 2012
#19
Stoner_fuzz skrev:
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

Vad har det att göra med frågan över huvudtaget?

Vad vet jag. Det kanske är en aspekt många inte tänker på i all hast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

A.Sörman
1 299 Inlägg
14 mars 2012
#20
Ska du igenom sbp så behöver fjäderna ligga kvar i skålen när dom lyfter den som många andra redan har skrivet.
Kommer du inte in i hallen på sbp för att bilen är för låg är det ombesiktning.

Oftast när man vill ha bilen så låg behöver man svetsa fjädrarna i skålen så dom inte lyfter Obs inte å rekommendera.



Sök