6525
Sök

850 GLT -93 Tickar (med videoklipp)

87 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tjena, min 850 ger ifrån sig ett fruktansvärt tickande som ni hör på detta klippet :
http://www.youtube.com/watch?v=8Z3h7CGwPjQ

I klippet är motorn kall, men mig veterligen så ger den ifrån sig mer eller mindre samma ljud när den är varm.
Är det ventillyftarna som är kassa tror ni ? Jag la handen på aluminiumkåpan över spridarna och den skakade i takt till tickande. Kan spridarna eller något liknande ge ifrån sig ett sånthär ljud ?

Jag öppnade oljepåfyllningslocket men därifrån hördes bara ett normalt kamaxelljud.

Tack på förhand!

2 414 Inlägg
27 februari 2012
Tycker det låter som en lyftare men det är svårt att säga.

Forummoderator
26 617 Inlägg
27 februari 2012
Jag antar du har kollat så du har tillräckligt med olja?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

87 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Jag antar du har kollat så du har tillräckligt med olja?

Givetvis har jag en normal oljenivå. Har hört att oljesilen kan klägga igen, så att inte tillräckligt med olja kommer till kammen osv. Men det ser normalt ut innanför oljelocket.

1 319 Inlägg
27 februari 2012
På båda mina 850 jag haft har spridarna tickat sådär högt.. så.. Lägg en skruvmejsel mot spridarbryggan där så hör du ju direkt om det är det.

_----------'

87 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
sleepyoh skrev:
På båda mina 850 jag haft har spridarna tickat sådär högt.. så.. Lägg en skruvmejsel mot spridarbryggan där så hör du ju direkt om det är det.

Okej, det låter ju gött. Får kolla upp om det är det. Isåfall är det bara att byta spridarna eller ? Kanske enklast att byta hela bryggan?

Känns enklare än att byta ventillyftare.

583 Inlägg
27 februari 2012
Kan tipsa om att biltema har billiga stetoskop som jag brukar använda. Man kan höra allt möjligt roligt med dem, otroligt bra att isolera missljud med.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 319 Inlägg
27 februari 2012
prokid skrev:
sleepyoh skrev:

Okej, det låter ju gött. Får kolla upp om det är det. Isåfall är det bara att byta spridarna eller ? Kanske enklast att byta hela bryggan?

Känns enklare än att byta ventillyftare.

Jag skulle kört vidare. Inte så att ljudet stör in till kupen direkt. Pappas spridare har låtit likadant i snart 6000 mil och inga problem..

Men du ta en skruvmejsel, tryck den mot den 30cm långa alu plåten framför på motorn. Handtagsdelen har du ju självklart mot örat. Då får du iallafall svart på vitt att det verkligen är dom som väsnas. Är det dom, grattis då ere bara köra vidare!
Senast redigerat av sleepyoh (27 februari 2012)

_----------'

Sök