Köpråd, förstabil

Zer0x
2 mars 2012 · 48 Inlägg

Toyota Starlet då? Dom verkar ju vara rätt roliga bilar som är snåla och ändå pigga, då tänker jag på den bakhjulsdrivna versionen såklart.

loow Jävel
2 mars 2012 · 2 018 Inlägg

s40 t4, min köpte ja för 13 papp. Fullservad på volvo, 18k mil och just bytt kamrem. kostar 6k om året i trafik när man är 20 bast o bor i Sthlms län smile
200 hk orginal, men finns många chippade
Min drar 0.7 snålkörning 0.9 vanlig körning.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Bjurtan
2 mars 2012 · 77 Inlägg

lägg till lite och köp min 9-3 aero:p

Zer0x
2 mars 2012 · 48 Inlägg

Plankpojk skrev:
s40 t4, min köpte ja för 13 papp. Fullservad på volvo, 18k mil och just bytt kamrem. kostar 6k om året i trafik när man är 20 bast o bor i Sthlms län smile
200 hk orginal, men finns många chippade
Min drar 0.7 snålkörning 0.9 vanlig körning.

Helt klart intressant. Vad är det för för/nackdelar med den modellen? Något man bör tänka på vid köp av en sån?

loow Jävel
3 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Zer0x skrev:

Plankpojk skrev:
s40 t4, min köpte ja för 13 papp. Fullservad på volvo, 18k mil och just bytt kamrem. kostar 6k om året i trafik när man är 20 bast o bor i Sthlms län smile
200 hk orginal, men finns många chippade
Min drar 0.7 snålkörning 0.9 vanlig körning.

Helt klart intressant. Vad är det för för/nackdelar med den modellen? Något man bör tänka på vid köp av en sån?

Jag har en 98, dom är kända för att rosta en del i skärmar. Men det ser du ju om du kollar på en.
Annars vet ja inte, jag hade lite problem med tändningen, men det var en spole som spruckit. Har kört 2000 mil sen i somras och är nöjd smile Min är chippad till 235hk och pinnar på bra för att gå så billigt.
Mycket bil för pengarna får man säga. Vet ingen annan bil för under 20 papp som jag skulle köpt istället.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Zer0x
3 mars 2012 · 48 Inlägg

Någon annan som har något att tillägga om S40?

skutte Bilrekonditionerare
4 mars 2012 · 453 Inlägg

Zer0x skrev:
Någon annan som har något att tillägga om S40?

S40 är väl känd för att vara en av Volvos sämst byggda bilar tillsammans med 400 serien. Rostar gör dom ju inte bara i framskärmarna utan även bakskärmar, trösklar, baklucka och motorhuv, rejält också. Min personliga åsikt är att dom känns billiga och är trånga invändigt.

MVH Rikard
Rquired Allmänt envis
4 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Jag håller med om att S40 känns billig och mer som någon japansk enkel bil och inte en Volvo, och dessutom är den inget under av driftsäkerhet heller. Jag hade antingen köpt en riktig japansk bil, känns som en x40 men håller bättre, eller en "riktig" Volvo i stil med 850 eller S70.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
loow Jävel
4 mars 2012 · 2 018 Inlägg

s40n är ju byggd på en Mitsubishi Carisma, fast med Volvo-motor (om man åker 2.0t eller t4 iaf).
Så självklart känns den japansk smile
Sa de bara för att den är svinbillig i inköp, billig att äga och går bra.
Vore bilen lika bra som en s70 så hade nog prislappen vart därefter också.
Man får vad man betalar för

You got to risk it, to get the biscuit :)
rybbe
5 mars 2012 · 614 Inlägg

Rquired skrev:

rybbe skrev:
Naturlgitvis är det precis som du säger Rquired så kommer alltid Oilsludge (vevhusventilationsproblematiken) vara en svårt nöt att knäcka i bilens historia.  Men sen får man ändå skilja på problem och problem. Tyvärr så finns det alldeles för många 9-3er på marknaden som bara gått runt 10-15 000 mil och motorerna skär ihop pågrund av Oilsludgen.   Och detta i kombination med att Saab själva har alldeles för långa servis intervaller (oljebyten) vilket i sin tur gör att motorerna börjar må illa även i tidig ålder.

Sen finns det ju en rad andra bilmärken som har samma problem även dom.  Vet ju tex att även volvo 850 serien har också haft en del problem med sin konstruktion på vevhusventilationen. Men ändå trots allt idag så rullar väldigt många volvobilar fortfarande och många har 40 000 mil på mätaren.  Tyvärr inte lika ofta man ser en Saab som har det. (även om det naturligtvis existerar)
Känns så tråkigt att behöva säga detta själv eftersom Saab faktiskt är mitt favoritmärke och jag äger 2 st själv men tyvärr så är det hård fakta big_smile.

Aja nu kom vi nog lite off topic här big_smile Detta ämnet kan man ju diskutera i evighet big_smile hahaha

Jo visst, du har rätt det är inte oundvikligt med oilsludge bara för att man köper en SAAB. Men vad jag faktiskt belyste i inlägget ovan är att Audi har samma problem i samma utsträckning som SAAB haft, det vill säga att undvika en 9-3 eller 9-5 enligt ovan på grund av motorproblem och köpa en VAG 1.8t istället inte minskar risken för problem ett dugg. smile

Naturligvis har du en poäng i det ! big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
fattaren
5 mars 2012 · 53 Inlägg

Min personliga erfarenhet är att en bil för 15-25 kommer att kosta betydligt mer att underhålla än en bil för 5-8 tusen, kan tyckas vara bakvänt men som sagt, de är bara min personliga erfarenhet. Tror det beror på att en bil i 15-25`klassen är bilar som sälj pga att ägarna börjar upptäcka kommande fel och säljer innan det händer något, medan en bil för 5-10 redan varit med i den svängen och blivit påkostad, men som bekant höjjer inte sådant värdet på en bil pga att man stirrar sig blind på årsmodellen och miltal före skick och skötsel.

köpte senast en saab 90, iofs klen med sina 99hk, men full historik sedan 87 och en ägare sedan dess, betalar hellre 10 för den än för en volvo 850 full med bekymmer. desutom drar den ca 0.8/milen och försäkringen är hissnande 150 för helförsäkring hos trygg hansa. 80 för trafik, kan det bli mycket billigare med en bil. pengarna som blir över lägger jag på roligare saker big_smile bla ett motorbyte eftersom karossen är godkänt för motorer upp ill 180 hk smile

Saab 900 T8 (1988)
Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
Tvattsvamp Saab 9000 Älskare!
6 mars 2012 · 175 Inlägg

Saab 900, den modellen som påminner om 9-3, är skit enligt mitt tycke, jag äger en 9000 LTT 97-, ligger runt 0,5 / 0.7 liter milen, 50 sträcka på 4ans växel tongue hyffsad bil, är grymt fin i mina ögon, och ligger inte alls farligt i pris.

Senast redigerat av Tvattsvamp (6 mars 2012)

Gillar att tvätta bilen...
Saab 9000 Aero "Thebeast" (1997)
Saab 9000 A50 2.3t "Skönheten" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang