Har krockat, han följde inte högerregeln men ljuger för försäkringen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2012 · 13 746 Inlägg

KHRacing skrev:

Growe skrev:
fast det är bötes straff att inte föja högeregeln smile

så dom har faktist något med en högerregel krock
men jag håller med dig i övrigt
det rings på polis och ambulans för lättvinligt vid bilolyckor

folk verkar tro att man dör vid alla olyckor oavsätt fart och ingen känner efter om dom ens har ont eller ej smile

Thanxs för rättelsen smile

frågan är hur ofta någon får böter förutom vid krockar..vet åtminstånde en polispatrull som borde gett sig själva böter när jag bokstavligen fick tvärnita för dom vid korset vid jobbet

helt livsfarligt kors så nu tittar jag yterst ställan åt vänster så jag inte hinner bromsa ifall att någon jävel kommer där smile

trött på att behöva stanna för alla som gör fel så numera skiter jag i det i den mån jag vågar endå ser folk ut som frågetecken när jag åker ut mitt framför dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Isaksson5 Ungdoms Räser
14 mars 2012 · 425 Inlägg

monno skrev:
Bara en enkel fråga, Vagnskadegaranti täcker alltså om du krockar? Isf är det väl ingen garanti utan försäkring?

Om jag säljer en produkt och lämnar garanti så skulle jag ju inte betala såndant som är "ägarens" fel? Eller har jag missförstått något?

Vagnskadegaranti är en Garanti från tillverkaren. Det är ungefär som Kias "7års nybilsgaranti". Lite mer av att kunna sälja sin vara bättre.

Läste om Mercedes garanti. Det var mer som en försäkring från mercedes-benz som täcker skador på bilen (Krock, om man åker i diket m.fl)

monno Elektriker
14 mars 2012 · 718 Inlägg

Isaksson5 skrev:

monno skrev:
Bara en enkel fråga, Vagnskadegaranti täcker alltså om du krockar? Isf är det väl ingen garanti utan försäkring?

Om jag säljer en produkt och lämnar garanti så skulle jag ju inte betala såndant som är "ägarens" fel? Eller har jag missförstått något?

Vagnskadegaranti är en Garanti från tillverkaren. Det är ungefär som Kias "7års nybilsgaranti". Lite mer av att kunna sälja sin vara bättre.

Läste om Mercedes garanti. Det var mer som en försäkring från mercedes-benz som täcker skador på bilen (Krock, om man åker i diket m.fl)

Jo garanti lämnar man ju för att garantera att bilen håller, typ. Eller åtminstone blir lagad om det blir ett fel som beror på en bristande produkt.
Att man blir påkörd har ju som sagt inte så mkt med bilen i sig att göra.

Jo det var just de där sista jag udnrade över, Mercas garanti är helt enkelt en typ av försäkring=)

Som att kasta vatten i sjön.
Andromeda Rumpmas
14 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Du behöver aldrig helförsäkra en bil med vagnskadegaranti, det är inget unikt för Mercedes.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Kanelbullen
14 mars 2012 · 1 722 Inlägg

Isaksson5 skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

heter gatan kirunagatan big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Isaksson5 Ungdoms Räser
14 mars 2012 · 425 Inlägg

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

heter gatan kirunagatan big_smile

Japp:P, Vi har ju "Östermalm" i luleå ^^

Kanelbullen
14 mars 2012 · 1 722 Inlägg

Isaksson5 skrev:

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

heter gatan kirunagatan big_smile

Japp:P, Vi har ju "Östermalm" i luleå ^^

men tänkte på "Livebilden" att det är i sthlm gatan heter kirunagatan

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Isaksson5 Ungdoms Räser
14 mars 2012 · 425 Inlägg

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

Kanelbullen skrev:

heter gatan kirunagatan big_smile

Japp:P, Vi har ju "Östermalm" i luleå ^^

men tänkte på "Livebilden" att det är i sthlm gatan heter kirunagatan

Undrar vem som föreslog det tongue

PerfectionR Japanese Engineering
14 mars 2012 · 690 Inlägg

Isaksson5 skrev:

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

heter gatan kirunagatan big_smile

Japp:P, Vi har ju "Östermalm" i luleå ^^

Det skulle jag vilja se smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Kanelbullen
14 mars 2012 · 1 722 Inlägg

Isaksson5 skrev:

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

Japp:P, Vi har ju "Östermalm" i luleå ^^

men tänkte på "Livebilden" att det är i sthlm gatan heter kirunagatan

Undrar vem som föreslog det tongue

offtopic : finns ju riksgränsen i hässleholm^^

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Muttley
14 mars 2012 ·

Kanelbullen skrev:

Isaksson5 skrev:

Kanelbullen skrev:

men tänkte på "Livebilden" att det är i sthlm gatan heter kirunagatan

Undrar vem som föreslog det tongue

offtopic : finns ju riksgränsen i hässleholm^^

Var är den ?

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2012 · 10 280 Inlägg

monno skrev:
Bara en enkel fråga, Vagnskadegaranti täcker alltså om du krockar? Isf är det väl ingen garanti utan försäkring?

Om jag säljer en produkt och lämnar garanti så skulle jag ju inte betala såndant som är "ägarens" fel? Eller har jag missförstått något?

Här kan du läsa mer:

http://www.trygghansa.se/%28S%28jjeub34 … ranti.aspx

http://www.nyaforsakringar.se/vagnskadegaranti

http://www.modernaforsakringar.se/Forsa … orsakring/

http://www.försäkringsbloggen.se/nytt/vagnskadegaranti/

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PerfectionR Japanese Engineering
19 mars 2012 · 690 Inlägg

UPDATE!

Fick idag ett samtal från försäkringen, allt gick perfekt för min del i alla fall. Överraskad över polisens snabba jobb! Bilen har fått en bokad tid hos MB!

Tack för all hjälp smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Isaksson5 Ungdoms Räser
19 mars 2012 · 425 Inlägg

Härligt! Sen vill ju alla nog veta vad kalaset kostade ^^

Busgrabb Rejsa ?
20 mars 2012 · 2 959 Inlägg

Alltså jag måste fråga, hur fan kan man köpa en kärra för drygt 600 papp och tycka att man inte behöver en helförsäkring även om bilen inte har vagnskadegaranti?
Alltingen har man riktigt gott om pengar och tänker stå för ev skador på sitt egna fordon (Vilket i sig är dumsnålt med tanke på vad mellanskillanden mellan en halv och helförsäkring kostar jämfört med bara en liten plåtskada) eller så är man bara dum.

Bra att det löste sig med bolaget dock!

Autotech
BMW 335D (2008)
Rock-Star
20 mars 2012 · 2 982 Inlägg

OK, mitt kontor ligger på ångermannagatan. just på den korsningen så är det faktiskt de som kommer från ångermannagatan som lämnar företräde. ÄVEN bussarna som kommer ut därifrån lämnar företräde åt de som redan ligger på ångermannagatan.

Min fråga är ju då, de som ligger på ångermannagatan, ska de lämna företräde åt de som kommer från vällingbyvägen på sin högra sida? (vällingbyvägen ligger på andra sidan gatan efter garaget..? -  NO!

Jag har alltid sedan 8 år tilllbaka allllllllltid lämnat företräde åt de som redan är på ångermannagatan. detta området är ett tätbebyggt området och inte någon torr och tom T-korsning ute på vischan..
- Och när jag är på ångermannagatan så lämnar folk företräde om de kommer från kirunagatan.

ÄVEN polisen som glider ut från kirunagatan LÄMNAR företräde åt de som åker på ångermannagatan!
DU vet själv att det brukar stå 2-4 polisbilar på kirunagatan, dvs 30 meter från denna korsning.

sätt dig där 1 timma och kolla själv på hur trafiken rullar...
Visst regler är regler.. men kan du med 110% säkerhet säga att det är högerregeln som gäller just där?
För Kirunagatan är inte en MAIN STREET på samma sätt som ÅNGERMANNAGATAN som är en stor gata som skär igenom centrala vällingby.

Hade jag varit fordon B så hade jag LÄTT yrkat på att det var FORDON A's FEL och backat upp det med bevis som videoupptagning. (självklart kommmer man ihåg att trafikregler är nummer 1, men gäller verkligen högerregeln där?)

Att du smällt din farsas 600tkr bil är synd,
Men det som är DUMT är att ni inte pungat ut den LILLA kostnaden som finns för helförsäkring. dvs. du får HEL men betalar för HALV på en 2012a...  - du säger själv att bilen kostade 600tkr.. vad hade hänt om någon hade langat en sten på bilen och rutan och därefter snott navin ? - försäkringsbolaget hade garvat förmodligen, och du hade stått där med kostnaderna.

KHRacing
20 mars 2012 ·

Rock-Star skrev:
OK, mitt kontor ligger på ångermannagatan. just på den korsningen så är det faktiskt de som kommer från ångermannagatan som lämnar företräde. ÄVEN bussarna som kommer ut därifrån lämnar företräde åt de som redan ligger på ångermannagatan.

Min fråga är ju då, de som ligger på ångermannagatan, ska de lämna företräde åt de som kommer från vällingbyvägen på sin högra sida? (vällingbyvägen ligger på andra sidan gatan efter garaget..? -  NO!

Jag har alltid sedan 8 år tilllbaka allllllllltid lämnat företräde åt de som redan är på ångermannagatan. detta området är ett tätbebyggt området och inte någon torr och tom T-korsning ute på vischan..
- Och när jag är på ångermannagatan så lämnar folk företräde om de kommer från kirunagatan.

ÄVEN polisen som glider ut från kirunagatan LÄMNAR företräde åt de som åker på ångermannagatan!
DU vet själv att det brukar stå 2-4 polisbilar på kirunagatan, dvs 30 meter från denna korsning.

sätt dig där 1 timma och kolla själv på hur trafiken rullar...
Visst regler är regler.. men kan du med 110% säkerhet säga att det är högerregeln som gäller just där?
För Kirunagatan är inte en MAIN STREET på samma sätt som ÅNGERMANNAGATAN som är en stor gata som skär igenom centrala vällingby.

Hade jag varit fordon B så hade jag LÄTT yrkat på att det var FORDON A's FEL och backat upp det med bevis som videoupptagning. (självklart kommmer man ihåg att trafikregler är nummer 1, men gäller verkligen högerregeln där?)

Att du smällt din farsas 600tkr bil är synd,
Men det som är DUMT är att ni inte pungat ut den LILLA kostnaden som finns för helförsäkring. dvs. du får HEL men betalar för HALV på en 2012a...  - du säger själv att bilen kostade 600tkr.. vad hade hänt om någon hade langat en sten på bilen och rutan och därefter snott navin ? - försäkringsbolaget hade garvat förmodligen, och du hade stått där med kostnaderna.

Finns inget inom svensk historia som säger att en vissa gata är fråntagen rätten till högerreglen. det är enbart folks ovetande isf. Sedan spelar det cykelpump om det är "E4" (ja du fattar) eller en kostig för biltrafik ute på vischan, finns det inga specefika för korsningen skyltar så gäller svensk trafiklagstiftning som säger högerreglen

mvh k

Ditt inlägg kan dock jämföras med en skitliten gatstump i NewYork, där trafiken går på fel sida :-)

Senast redigerat av KHRacing (13 augusti 2014)

Rock-Star
20 mars 2012 · 2 982 Inlägg

0

PerfectionR skrev:

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

okej om du är så säker, varför klaga i onödan på garaget? - om försäkringen säger att det är hans fel så är väl du safe , case closed och tråden låses? bara le och vara glad.

Rock-Star
20 mars 2012 · 2 982 Inlägg

KHRacing skrev:

Rock-Star skrev:
OK, mitt kontor ligger på ångermannagatan. just på den korsningen så är det faktiskt de som kommer från ångermannagatan som lämnar företräde. ÄVEN bussarna som kommer ut därifrån lämnar företräde åt de som redan ligger på ångermannagatan.

Min fråga är ju då, de som ligger på ångermannagatan, ska de lämna företräde åt de som kommer från vällingbyvägen på sin högra sida? (vällingbyvägen ligger på andra sidan gatan efter garaget..? -  NO!

Jag har alltid sedan 8 år tilllbaka allllllllltid lämnat företräde åt de som redan är på ångermannagatan. detta området är ett tätbebyggt området och inte någon torr och tom T-korsning ute på vischan..
- Och när jag är på ångermannagatan så lämnar folk företräde om de kommer från kirunagatan.

ÄVEN polisen som glider ut från kirunagatan LÄMNAR företräde åt de som åker på ångermannagatan!
DU vet själv att det brukar stå 2-4 polisbilar på kirunagatan, dvs 30 meter från denna korsning.

sätt dig där 1 timma och kolla själv på hur trafiken rullar...
Visst regler är regler.. men kan du med 110% säkerhet säga att det är högerregeln som gäller just där?
För Kirunagatan är inte en MAIN STREET på samma sätt som ÅNGERMANNAGATAN som är en stor gata som skär igenom centrala vällingby.

Hade jag varit fordon B så hade jag LÄTT yrkat på att det var FORDON A's FEL och backat upp det med bevis som videoupptagning. (självklart kommmer man ihåg att trafikregler är nummer 1, men gäller verkligen högerregeln där?)

Att du smällt din farsas 600tkr bil är synd,
Men det som är DUMT är att ni inte pungat ut den LILLA kostnaden som finns för helförsäkring. dvs. du får HEL men betalar för HALV på en 2012a...  - du säger själv att bilen kostade 600tkr.. vad hade hänt om någon hade langat en sten på bilen och rutan och därefter snott navin ? - försäkringsbolaget hade garvat förmodligen, och du hade stått där med kostnaderna.

Finns inget inom svensk historia som säger att en vissa gata är fråntagen rätten till högerreglen. et är enbart folks ovetande isf. Sedan spelar det cykelpump om det är "E4" (ja du fattar) eller en kostig för biltrafik ute på vischan, finns det inga specefika för korsningen skyltar så gäller svensk algstiftning som säger högerreglen

mvh k

Ditt inlägg kan dock jämföras med en skitliten gatstump i NewYork, där trafiken går på fel sida :-)

då har jag haft tur 5 dagar i veckan, *40 veckor om året och flera år irad som INTE har krockat i den korsningen.
MIRAKEL! - tror ja ska köpa en trisslott omgående så att turen min håller sig!

KHRacing
20 mars 2012 ·

Rock-Star skrev:
då har jag haft tur 5 dagar i veckan, *40 veckor om året och flera år irad som INTE har krockat i den korsningen.
MIRAKEL! - tror ja ska köpa en trisslott omgående så att turen min håller sig!

Vad folket som kör förbi denna korsningen TROR har ju inget med verkligheten att göra, elle rhur. svensk trafiklagstiftning gäller alltid - furutom vid vägarbete/omdirigerad väg eller vid polismans tecken (du fattar va  smile ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang