Har krockat, han följde inte högerregeln men ljuger för försäkringen!

Rock-Star
20 mars 2012 · 2 982 Inlägg

KHRacing skrev:

Rock-Star skrev:
då har jag haft tur 5 dagar i veckan, *40 veckor om året och flera år irad som INTE har krockat i den korsningen.
MIRAKEL! - tror ja ska köpa en trisslott omgående så att turen min håller sig!

Vad folket som kör förbi denna korsningen TROR har ju inget med verkligheten att göra, elle rhur. svensk trafiklagstiftning gäller alltid - furutom vid vägarbete/omdirigerad väg eller vid polismans tecken (du fattar va  smile ?

Jo regler är regler...vilket jag även skrev.
grejen är bara den att jag tänker inte "gambla" om jag kommer från kirunagatan så lämnar jag företräde för att jag inte pallar åka skithyrbil och lämna in bilen på verkstad.

TS chansade och kolla vart han hamnat.

Senast redigerat av Rock-Star (20 mars 2012)

PerfectionR Japanese Engineering
20 mars 2012 · 690 Inlägg

Som sagt hade ingen helförsäkring på grund av att bilen inte skulle rulla för än sommaren bara korta körningar därför tyckte farsan att det inte behövdes helförsäkring. Dock så kommer den helförsäkras innan den rullar igen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2012 · 13 746 Inlägg

KHRacing skrev:

Rock-Star skrev:
då har jag haft tur 5 dagar i veckan, *40 veckor om året och flera år irad som INTE har krockat i den korsningen.
MIRAKEL! - tror ja ska köpa en trisslott omgående så att turen min håller sig!

Vad folket som kör förbi denna korsningen TROR har ju inget med verkligheten att göra, elle rhur. svensk trafiklagstiftning gäller alltid - furutom vid vägarbete/omdirigerad väg eller vid polismans tecken (du fattar va  smile ?

mm många korsningar folk tror mycket i smile

har ett antal sånna korsningar när jag åker till och från jobbet folk blir lika förvånade när jag åker ut mitt framför dom
nu åker jag aldrig ut så jag riskerar att krocka men samtidigt så får dom nog sig en funderare varför jag åker ut framför dom

jag har störst problem där det är skyltad väjningsplikt och folk skiter i det endå
det är där jag oftast får tvärnita eller svänga undan både med buss och bil

folk och deras regelkunskaper verkar vara väldigt dåliga överlag
men när dom t.o.m lyckas missa en stor väjningsplikts skylt och funderar varför dom blir halv överkörda när dom är påväg ut mitt framför mig så börjar man verkligen undra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dirtymike
20 mars 2012 · 1 532 Inlägg

Nja baa en rolig grej. När jag gjorde värnplikten körde jag stridsvagn 122 (Leopard) då vare en som sket i högerregeln o smacka rakt in i sido pansaret haha. Fick en liten repa bara medans bilen blev skrot haha.

Jeep J20 (1978)
Wonderboy_
20 mars 2012 · 555 Inlägg

Dirtymike skrev:
Nja baa en rolig grej. När jag gjorde värnplikten körde jag stridsvagn 122 (Leopard) då vare en som sket i högerregeln o smacka rakt in i sido pansaret haha. Fick en liten repa bara medans bilen blev skrot haha.

Haha han lärde sig nog en läxa!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
PerfectionR Japanese Engineering
20 mars 2012 · 690 Inlägg

Dirtymike skrev:
Nja baa en rolig grej. När jag gjorde värnplikten körde jag stridsvagn 122 (Leopard) då vare en som sket i högerregeln o smacka rakt in i sido pansaret haha. Fick en liten repa bara medans bilen blev skrot haha.

hahaha lol

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Dirtymike
20 mars 2012 · 1 532 Inlägg

PerfectionR skrev:

Dirtymike skrev:
Nja baa en rolig grej. När jag gjorde värnplikten körde jag stridsvagn 122 (Leopard) då vare en som sket i högerregeln o smacka rakt in i sido pansaret haha. Fick en liten repa bara medans bilen blev skrot haha.

hahaha lol

Han såg lite förvånad ut. Han trodde seriöst att han kört in i en vägg o erkände att han fiffla me stereon. Nog det roligaste jag varit med om.

Jeep J20 (1978)
monno Elektriker
20 mars 2012 · 718 Inlägg

Tänk att folk kör på "regeln" att största vägen har företräde även i storstan. I det lilla samhäll jag växt upp i(eller utanför) var det praxis att den stora vägen som gick igenom hela samhället var dom som hade företräde. Trots att det är högerregel i varenda korsning (alla 5 eller va de kan va). Har alltid undrat hur jävla fel det kan bli den dag de kommer en stadsbo och tror att folk bryr sig om högerregeln...

Vist är det i Norge man kör stenhårt på högerregeln? Man kollar höger å kör typ?tongue

Som att kasta vatten i sjön.
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2012 · 10 280 Inlägg

Även i Finland följer man högerregeln till 100%.

Mycket trevligare att köra där än här, eftersom det minskar risken för missförstånd markant om alla följer dom faktiska reglerna istället för att skapa egna godtyckliga.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gamlingen
20 mars 2012 · 5 198 Inlägg

monno skrev:
Tänk att folk kör på "regeln" att största vägen har företräde även i storstan. I det lilla samhäll jag växt upp i(eller utanför) var det praxis att den stora vägen som gick igenom hela samhället var dom som hade företräde. Trots att det är högerregel i varenda korsning (alla 5 eller va de kan va). Har alltid undrat hur jävla fel det kan bli den dag de kommer en stadsbo och tror att folk bryr sig om högerregeln...

Vist är det i Norge man kör stenhårt på högerregeln? Man kollar höger å kör typ?tongue

Men skulle det hända nåt så går nog både polis och fb enl högerregeln.

Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2012 · 425 Inlägg

Att folk tror att en viss gata är Huvudgata pga bussarna kör där eller att den råkar vara bredare är ju något man förstår.

På Bergviken i Luleå så är det en gata som bussen åker på, sen kommer det en 4vägskorsning. Där är det högerregeln men ingen jävel stannar. Alla tror det är väjningsplikt för de som ansluter sig till vägen.

gamlingen
20 mars 2012 · 5 198 Inlägg

Isaksson5 skrev:
Att folk tror att en viss gata är Huvudgata pga bussarna kör där eller att den råkar vara bredare är ju något man förstår.

På Bergviken i Luleå så är det en gata som bussen åker på, sen kommer det en 4vägskorsning. Där är det högerregeln men ingen jävel stannar. Alla tror det är väjningsplikt för de som ansluter sig till vägen.

Ändå vet ju alla att om inget annat anges gäller högerregeln.. den som inte vet det borde lämna tillbaks körkortet i cornflakes paketet hos lidl.

Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2012 · 425 Inlägg

gamlingen skrev:

Isaksson5 skrev:
Att folk tror att en viss gata är Huvudgata pga bussarna kör där eller att den råkar vara bredare är ju något man förstår.

På Bergviken i Luleå så är det en gata som bussen åker på, sen kommer det en 4vägskorsning. Där är det högerregeln men ingen jävel stannar. Alla tror det är väjningsplikt för de som ansluter sig till vägen.

Ändå vet ju alla att om inget annat anges gäller högerregeln.. den som inte vet det borde lämna tillbaks körkortet i cornflakes paketet hos lidl.

Som nybliven bilförare så blir jag alltid lite småsur då folk inte lämnar företräde eller kör då de har företräde tongue Stenkoll på reglerna ^^

gamlingen
20 mars 2012 · 5 198 Inlägg

Isaksson5 skrev:

gamlingen skrev:

Isaksson5 skrev:
Att folk tror att en viss gata är Huvudgata pga bussarna kör där eller att den råkar vara bredare är ju något man förstår.

På Bergviken i Luleå så är det en gata som bussen åker på, sen kommer det en 4vägskorsning. Där är det högerregeln men ingen jävel stannar. Alla tror det är väjningsplikt för de som ansluter sig till vägen.

Ändå vet ju alla att om inget annat anges gäller högerregeln.. den som inte vet det borde lämna tillbaks körkortet i cornflakes paketet hos lidl.

Som nybliven bilförare så blir jag alltid lite småsur då folk inte lämnar företräde eller kör då de har företräde tongue Stenkoll på reglerna ^^

ja tyvärr så är det VÄLDIGT många som inte vet vad högerregeln innebär..

it_mutt Avstängd
20 mars 2012 · 10 388 Inlägg

Det där med att folk "tycker" och "anser" i en korsning (när det ÄR andra regler som faktiskt gäller) är i mitt tycke inget annat än ett jävla påfund. Händer i storstäder så väl som i småbyar. Det stora problemet är ju att när någon då kommer, som anser att högerregeln gäller (och den då de facto gör det) så blir det ju problem, när "alla andra" anser att "Ja men denna vägen är större, så då ska jag köra först, för det gör alla andra".

Jag köper absolut att det inte alltid "går" att köra som man lärt sig en gång i tiden, det är skillnad på hur folk "ska" köra och hur folk faktiskt kör, men, vissa saker, eller om vi så vill; regler, bör man helt enkelt inte, i mitt tycke, skita i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2012 · 13 746 Inlägg

gamlingen skrev:

Isaksson5 skrev:

gamlingen skrev:

Ändå vet ju alla att om inget annat anges gäller högerregeln.. den som inte vet det borde lämna tillbaks körkortet i cornflakes paketet hos lidl.

Som nybliven bilförare så blir jag alltid lite småsur då folk inte lämnar företräde eller kör då de har företräde tongue Stenkoll på reglerna ^^

ja tyvärr så är det VÄLDIGT många som inte vet vad högerregeln innebär..

problemet är lättlöst om alla låter bli att stanna för dom som kommer från vänstra sidan av bilen där högerregeln gäller så blir det en självrensade grupp som inte förstår hur regler fungerar
visst kan det göra lite ont..men på en 50väg är det nog bara amatörer som gör sig illa om man får sig en liten smäll i sidan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
werik
20 mars 2012 · 144 Inlägg

gamlingen skrev:

Isaksson5 skrev:

gamlingen skrev:

Ändå vet ju alla att om inget annat anges gäller högerregeln.. den som inte vet det borde lämna tillbaks körkortet i cornflakes paketet hos lidl.

Som nybliven bilförare så blir jag alltid lite småsur då folk inte lämnar företräde eller kör då de har företräde tongue Stenkoll på reglerna ^^

ja tyvärr så är det VÄLDIGT många som inte vet vad högerregeln innebär..

Yes, vi har ett ställe i Årsta där 98% skiter i högerregeln även om det är solklart att det är den som gäller och inget annat. Är tom folk som har tvärnitat och visat fingret när man kör. Skall även tillägga att jag inte dundrar ut rakt ut i vägen utan kör endast när folk ser mig och faktiskt har tid att bromsa. Sedan väljer trots allt vissa att inte sakta ner, utan gärna "nästan" köra på en.
Annat är det i Strängnäs, där följer folk högerregeln till 90%.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
gamlingen
20 mars 2012 · 5 198 Inlägg

it_mutt skrev:
Det där med att folk "tycker" och "anser" i en korsning (när det ÄR andra regler som faktiskt gäller) är i mitt tycke inget annat än ett jävla påfund. Händer i storstäder så väl som i småbyar. Det stora problemet är ju att när någon då kommer, som anser att högerregeln gäller (och den då de facto gör det) så blir det ju problem, när "alla andra" anser att "Ja men denna vägen är större, så då ska jag köra först, för det gör alla andra".

Jag köper absolut att det inte alltid "går" att köra som man lärt sig en gång i tiden, det är skillnad på hur folk "ska" köra och hur folk faktiskt kör, men, vissa saker, eller om vi så vill; regler, bör man helt enkelt inte, i mitt tycke, skita i.

Höger regeln är enl mej den viktigaste regeln bland trafikreglerna och den SKA följas oavsett vad folk tycker och tänker.... den enklaste MEN viktigaste regeln. .Som besökare i ett annat samhälle så vet man ju inte hur folk gör och tänker.. därför SKA den ovillkorligen följas, jag följer den till 99% å än har inget hänt

it_mutt Avstängd
20 mars 2012 · 10 388 Inlägg

gamlingen skrev:

it_mutt skrev:
Det där med att folk "tycker" och "anser" i en korsning (när det ÄR andra regler som faktiskt gäller) är i mitt tycke inget annat än ett jävla påfund. Händer i storstäder så väl som i småbyar. Det stora problemet är ju att när någon då kommer, som anser att högerregeln gäller (och den då de facto gör det) så blir det ju problem, när "alla andra" anser att "Ja men denna vägen är större, så då ska jag köra först, för det gör alla andra".

Jag köper absolut att det inte alltid "går" att köra som man lärt sig en gång i tiden, det är skillnad på hur folk "ska" köra och hur folk faktiskt kör, men, vissa saker, eller om vi så vill; regler, bör man helt enkelt inte, i mitt tycke, skita i.

Höger regeln är enl mej den viktigaste regeln bland trafikreglerna och den SKA följas oavsett vad folk tycker och tänker.... den enklaste MEN viktigaste regeln. .Som besökare i ett annat samhälle så vet man ju inte hur folk gör och tänker.. därför SKA den ovillkorligen följas, jag följer den till 99% å än har inget hänt

Ja jag håller med till 100%

Det är dessutom en galet enkel regel att hålla koll på...för de flesta iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2012 · 13 746 Inlägg

it_mutt skrev:

gamlingen skrev:

it_mutt skrev:
Det där med att folk "tycker" och "anser" i en korsning (när det ÄR andra regler som faktiskt gäller) är i mitt tycke inget annat än ett jävla påfund. Händer i storstäder så väl som i småbyar. Det stora problemet är ju att när någon då kommer, som anser att högerregeln gäller (och den då de facto gör det) så blir det ju problem, när "alla andra" anser att "Ja men denna vägen är större, så då ska jag köra först, för det gör alla andra".

Jag köper absolut att det inte alltid "går" att köra som man lärt sig en gång i tiden, det är skillnad på hur folk "ska" köra och hur folk faktiskt kör, men, vissa saker, eller om vi så vill; regler, bör man helt enkelt inte, i mitt tycke, skita i.

Höger regeln är enl mej den viktigaste regeln bland trafikreglerna och den SKA följas oavsett vad folk tycker och tänker.... den enklaste MEN viktigaste regeln. .Som besökare i ett annat samhälle så vet man ju inte hur folk gör och tänker.. därför SKA den ovillkorligen följas, jag följer den till 99% å än har inget hänt

Ja jag håller med till 100%

Det är dessutom en galet enkel regel att hålla koll på...för de flesta iaf

folk är för dåliga bilförare för att klara av högerregeln nog där problemet är

jag åker varje dag på ställen där högerregeln gäller och jag kör om jag tror att dom inte kör på mig
ibland tittar jag inte ens åt vänster...men när jag kommer och ska lämna företräde så saktar jag inte in nämdvärt eftersom endå 90% kommer stanna för dom inte förstår bättre
men har bromsberedskaps

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang