Bensinpriserna och vad gör man åt det? etanol!?...

Tjernstrom
13 mars 2012 · 87 Inlägg

Hejsan har lite spekulationer i priser på bensin också vidare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14516906.ab

Den där artikeln säger ju allt, 15.63:-/litern för 95 oktan och nästan 16:-/litern för 98 oktan som jag kör på... det är ju sinnessjukt dyrt... mad

Det jag har lite funderingar på är ju om det inte skulle löna sig i längden att konvertera om till E85?, det kostar 10.38:-/litern så det är betydligt mycket billigare, men det jag undrar över är vad drar en bil som har E85, som min nu som har runt 450-500HK på 98 oktan, vad skulle den dra om jag hade E85?, och vad behöver man byta i bilen för att konvertera om till E85 för att kunna ha runt 600HK?

Mvh Mattias.

Astroid
13 mars 2012 · 284 Inlägg

Tjernstrom skrev:
Hejsan har lite spekulationer i priser på bensin också vidare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14516906.ab

Den där artikeln säger ju allt, 15.63:-/litern för 95 oktan och nästan 16:-/litern för 98 oktan som jag kör på... det är ju sinnessjukt dyrt... mad

Det jag har lite funderingar på är ju om det inte skulle löna sig i längden att konvertera om till E85?, det kostar 10.38:-/litern så det är betydligt mycket billigare, men det jag undrar över är vad drar en bil som har E85, som min nu som har runt 450-500HK på 98 oktan, vad skulle den dra om jag hade E85?, och vad behöver man byta i bilen för att konvertera om till E85 för att kunna ha runt 600HK?

Mvh Mattias.

Någon får rätta mig om jag har fel, men en bil på etanol dricker väl mer?
Du får se över soppasystemet du kommer nog behöva större spridare iaf:)

Mvh Mathias

Andromeda Rumpmas
13 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Men du, många med effektstarka bilar man är rädd om, som din Supra, skaffar ju en brukshink att flänga runt i på vintern, till arbetet, ja allt som inte är nöjeskörning.

Skaffa en Ford Ficus som bruksholk, man borde få en från millenieskiftet för 10k, så kan du ju köra etanol på den. Eller köp en gammal Saab 9000 eller Volvo 740 att etanolkonvertera för 5k.

Så visst finns det en del du själv kan göra innan du klagar över att det är för dyrt. T ex att inte åka Supra som måste ha 98 oktan till vardags.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JimmyAndersson
13 mars 2012 · 1 679 Inlägg

Du behöver byta slangarna i systemet beroende vad som sitter där nu, då alkoholen är starkare smile
Sen större spridare och matningen till det beroende på hur stor pump du har nu smile
Sen mappa om allt smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Tjernstrom
13 mars 2012 · 87 Inlägg

tack för alla svar.

r2d2artur
13 mars 2012 · 283 Inlägg

Skulle avråda dig att köra med E85 i Supran.
Normalt drar en bil som är anpassad för E85 ca:25-30% mer etanol än bensin. Skaffa ist en liten bil med mindre motor elle en liten dieselmotor om du kör mycket. Skulle inte köpa en etanolbil, man har ingen vinning i det.

9Femma
14 mars 2012 · 342 Inlägg

Nej, du lär inte spara en krona på att konvertera till etanol.
Jag skulle säga att 25-30% ökad bränsleförbrukning är rätt snällt räknat, även om skillnaden kanske inte är astronomiskt mycket mer.

Visst är det frestande när man ser skillnaden i literpris mellan bränsletyperna, men man märker snabbt att i slutändan är milkostnaden same/same.

Har man en fabriksbyggd etanolbil kan man dock njuta av lägre fordonsskatt (miljöbil), men det berör ju inte efterkonverteringar.
Så ur ett ekonomiskt perspektiv är det inte lönt.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Lanjin
14 mars 2012 · 757 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Du behöver byta slangarna i systemet beroende vad som sitter där nu, då alkoholen är starkare smile
Sen större spridare och matningen till det beroende på hur stor pump du har nu smile
Sen mappa om allt smile

Etanolen är inte starkare än vad bensinen är.

Det som sker är att bensinen torkar ur slangen men hartsen i bensinen tätar dom.
Det etanolen gör är att den löser upp hartsen i slangarna .

Tjernstrom
14 mars 2012 · 87 Inlägg

kul att se så många svar, verkar inte som att det är värt så man får väl slita med att det är svindyrt att tanka helt enkelt tongue

juhaaan
14 mars 2012 · 619 Inlägg

Jo det är förjävligt =/ Men om man kör 70/30 ? Hört att det ska funka

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Andromeda Rumpmas
14 mars 2012 · 3 860 Inlägg

juhaaan skrev:
Jo det är förjävligt =/ Men om man kör 70/30 ? Hört att det ska funka

Det kan gå hur som helst beroende på bilmodell, och man riskerar att slita ut t ex bränslepumpen i förtid. Min bil bör jag spara ca 1,50-2 kr per mil att köra på 100 % E85. Kör man då istället 30% E85 blir det ju bara 50-70 öre per mil. Det blir många mil att köra in en ny bränslepump för 2800 spänn på.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
IX ____________________________________
14 mars 2012 · 1 340 Inlägg

Andromeda skrev:
Eller köp en gammal Saab 9000 eller Volvo 740 att etanolkonvertera för 5k.

Kan säga att Volvon behöver man inte konvertera för 5k, bara tanka e85 och se glad ut big_smile

Sen om man ska optimera så kostar det lite smile men kört original b230f på 1 liter milen, E85, blandad körning

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Andromeda Rumpmas
14 mars 2012 · 3 860 Inlägg

RightFront skrev:

Andromeda skrev:
Eller köp en gammal Saab 9000 eller Volvo 740 att etanolkonvertera för 5k.

Kan säga att Volvon behöver man inte konvertera för 5k, bara tanka e85 och se glad ut big_smile

Sen om man ska optimera så kostar det lite smile men kört original b230f på 1 liter milen, E85, blandad körning

Nej, nej dumsnut, bilen kostar 5k smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
IX ____________________________________
14 mars 2012 · 1 340 Inlägg

Andromeda skrev:

RightFront skrev:

Andromeda skrev:
Eller köp en gammal Saab 9000 eller Volvo 740 att etanolkonvertera för 5k.

Kan säga att Volvon behöver man inte konvertera för 5k, bara tanka e85 och se glad ut big_smile

Sen om man ska optimera så kostar det lite smile men kört original b230f på 1 liter milen, E85, blandad körning

Nej, nej dumsnut, bilen kostar 5k smile

Hahaha big_smile tänkte väl att de var lite overkill att konvertera två sådana för 5 k tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
KBAragger
17 mars 2012 · 961 Inlägg

nämen det är bara att bita idet sura och punga ut ca 1000:- för en full tank mad

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Ludwigk
20 mars 2012 · 200 Inlägg

Som man säger så är det frestande med att se 10,28 kr för etanolen. men det är dyrare i längden, eftersom bensindrivna bilar är inte gjorda för det.

Men hur blir det när det nya bränslet kommer(E10)?? de har pratat om att man införa 10% etanol i vanlig 92 oktanig bensin...

trippelturbo Trucker
20 mars 2012 · 2 710 Inlägg

Kör bensin så länge den finns smile
Köper jag ny bil så blir de troligvis en tysk diesel, vilket planer inte finns för i nuläget!

Politikerna får göra & säga precis VAD dom vill. Hör inget, säger inget!

Fart missbrukare
Pellefax
20 mars 2012 · 644 Inlägg

Jag sparar ca 4:-/mil när jag kör min S-10 på etanol jämfört med bensin,så visst kan det löna sig..

r2d2artur skrev:
Skulle avråda dig att köra med E85 i Supran.
Normalt drar en bil som är anpassad för E85 ca:25-30% mer etanol än bensin. Skaffa ist en liten bil med mindre motor elle en liten dieselmotor om du kör mycket. Skulle inte köpa en etanolbil, man har ingen vinning i det.

Ludwigk
20 mars 2012 · 200 Inlägg

Jao, men du sparar tills något händer, sedan blir det förlust.  själv kör jag typ 15-20% etanol, bilen drar varken mer eller mindre big_smile hehe

Nemesis_volvo
20 mars 2012 · 21 Inlägg

När priset ligger på 25 kr / L då kommer ja överväga en elbil.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang