Lågt Laddtryck!!! Volvo s40/v40 T4

fredrik250cc
13 mars 2012 · 82 Inlägg

Hejsan.
Har problem med mitt laddtryck på min T4.
Den ska ha ett ladd på 0,8 orginal men Den laddar bara 0,5 bar och då har jag stängt westgaten helt med ståltråd och klippt slangen. Innan jag klippte slangen och stängde westgaten ladda den bara 0,0-0,1. Har gått över slangarna och har inte hittat nått läkas... De kommer inga missljud från turbon eller nån rök från avgasröret. Nån som kan ha en aning om vad det kan vara för fel?!?!?





Mvh Fredrik

Gazguzy
14 mars 2012 · 3 Inlägg

Hejsan Fredik

jag har själv också en volvo v40 t4 98 års modell..
du har inte tittat typ slangar runt omlkring som kan ha hoppat av eller så..

om inte pröva " MAGNET VENTILEN"  pröva byta ut den, den ksotar runt 2-300 kr.

MVH:Gustav Mustafa

Gazguzy
14 mars 2012 · 3 Inlägg

Hej igen fredirk!

jag har en fråga hur skriver man ett inlogg alltså typ jag vill fråga kunniga personer angående min volvo v40 t4

min turbo håller på att gå sönder och jag vill byta till en t3/t4 vissa säger Ja den passar andra säger absolut nej?

Men jag hittar inte hur f*n man skrier det någonstans??+
Tack i förhand smile

torpis Forummoderator
14 mars 2012 · 10 572 Inlägg

Du får googla lite bilder och försöka förstå hur det fungerar. Det låter nämligen som om du tvingat wastegaten i öppet läge snarare än stängt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
fredrik250cc
14 mars 2012 · 82 Inlägg

Nu jag har bytt mangnetventilen men det blev ingen skillnad. Vad jag vet så är det inte nått gjort med den mer än att jag tvingar west G att vara stängd och satt på ett T-kors på slangen som går upp till Mangnet ventillen. Ska ju ha ett ladd på minst 1 bar nu tycker jag? Det är ju inte några 200hk i den nu. Köpte bilen för ca 1 veckarsen så har inte hunnit göra så mycket med den än. Och jag har gått överslangarna så gott det går men hittar inte nått hål eller nån slang som har hoppat av.

WIPA
14 mars 2012 · 820 Inlägg

Sparka på katten hör om det skramlar i den, gör det de så blockerar den avgaserna...

eller slit bort DP'n direkt från turbon, laddar den då så har du felet där..testa det först..lätt å kostar inget.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
fredrik250cc
14 mars 2012 · 82 Inlägg

Ska kolla de lite senare idag smile

WIPA
14 mars 2012 · 820 Inlägg

jaopp hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Gazguzy
14 mars 2012 · 3 Inlägg

tjena grabbar!
Någon som vet om min volvo v40 t4  den har en 14 t turbo

om jag kper en 16t turbo måste jag modifiera många saker eller bara en mappning??

har någon en att sälja??

mvh: Guz

torpis Forummoderator
14 mars 2012 · 10 572 Inlägg

Gazguzy skrev:
tjena grabbar!
Någon som vet om min volvo v40 t4  den har en 14 t turbo

om jag kper en 16t turbo måste jag modifiera många saker eller bara en mappning??

har någon en att sälja??

mvh: Guz

Om du tittar i den klistrade motordatatråden så finns där svar, inlägg #8

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredrik250cc
17 mars 2012 · 82 Inlägg

Nu är laddtrycket fixat! Tog bort katten och satte ditt ett rakt rör så nu laddar den 1,1 smile Tänkte kolla om nån vet var dumpventilen sitter?? Bara dump ljurdet kvar sen är jag nöjd smile kommer ut bilder inom kort på bilen. Tack för hjälpen!

torpis Forummoderator
17 mars 2012 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredrik250cc
17 mars 2012 · 82 Inlägg

okej. Läste i länken att bilen kan baksmälla och tappa andan ibland om man monterar dump. Exakt det problemet har jag. När jag ska dra ut på ex motorvägen så mattar jag fullt men bilen kan bara fasna på ex 4-5000 rpm i ca 5 sec sen går den som den ska... Och i bland så går tomgången upp och ner i några sec sen går den som den ska igen. Luftmasse mätaren kanske?? Eller vad tror ni??

fredrik250cc
17 mars 2012 · 82 Inlägg

(Jag har ej satt på någon dump på bilen) Sitter ändast orginal dumpen på.

torpis Forummoderator
17 mars 2012 · 10 572 Inlägg

Kan ju läcka i någon annan slang. att den tvekar kan vara typ soppafilter/pump, tänddelar mm.  Tomgången kan fixas genom att göra såhär: http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
WIPA
17 mars 2012 · 820 Inlägg

fredrik250cc skrev:
Nu är laddtrycket fixat! Tog bort katten och satte ditt ett rakt rör så nu laddar den 1,1 smile Tänkte kolla om nån vet var dumpventilen sitter?? Bara dump ljurdet kvar sen är jag nöjd smile kommer ut bilder inom kort på bilen. Tack för hjälpen!

göttans..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
volvo-racer
17 mars 2012 · 724 Inlägg

fredrik250cc skrev:
okej. Läste i länken att bilen kan baksmälla och tappa andan ibland om man monterar dump. Exakt det problemet har jag. När jag ska dra ut på ex motorvägen så mattar jag fullt men bilen kan bara fasna på ex 4-5000 rpm i ca 5 sec sen går den som den ska... Och i bland så går tomgången upp och ner i några sec sen går den som den ska igen. Luftmasse mätaren kanske?? Eller vad tror ni??

kolla in min tråd om det problemet....tror jag har hittat det nu iaf..tempgivaren vid ic som spökar..

fredrik250cc
18 mars 2012 · 82 Inlägg

okeej gött smile Vad står ic för? Hehe

volvo-racer
18 mars 2012 · 724 Inlägg

intercooler;)

fredrik250cc
18 mars 2012 · 82 Inlägg

Hehe okeej smile jag håller koll på din länk och hoppas du hittar felet wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang