Volvo 945 LTT startar inte, bränsle *LÖST*

PWalliN
14 mars 2012 · 238 Inlägg

Tja!

Det är en VOLVO 945 LTT -97
B230FK, rätt original.

Fick en go överraskning när jag skulle dra igång volvon när den stått över natten ( inget ovanligt) och skulle åka t jobbet, den gick runt, men inte minsta lilla tendens till att vilja ge ett hostande ens, frågan är då vad fan som kan ha hänt?!

Jag tror på startspärr (om de finns, finns fungerande larm)
Att ALLA spridarna har pajat (Låter inte troligt va?)
Bränsleboxen?
Bränslepumpen? Vart finns den? mer än i tanken?

Är SÅHÄR tacksam för hjälp!

Mvh PWalliN

Senast redigerat av PWalliN (19 mars 2012)

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
pauln
14 mars 2012 · 36 Inlägg

Hej, jag kan inte mycket om bilar - men när min 740 inte startade för ett par år sedan (den startade bara på startgas) - så var det spridarreläet som sitter på expansionskärlet (kostar 20-30 kr på skroten) - har du ett sådant också på din 940 skulle jag börja där för att utesluta det (är det kass så är det ju i princip som om alla dina spridare faktiskt slutar att funka vid uppstart)

/p

PWalliN
14 mars 2012 · 238 Inlägg

pauln skrev:
Hej, jag kan inte mycket om bilar - men när min 740 inte startade för ett par år sedan (den startade bara på startgas) - så var det spridarreläet som sitter på expansionskärlet (kostar 20-30 kr på skroten) - har du ett sådant också på din 940 skulle jag börja där för att utesluta det (är det kass så är det ju i princip som om alla dina spridare faktiskt slutar att funka vid uppstart)

/p

Tackar för svar, tror dock inte de sitter nåt sådant där iallafall, sitter la nån annanstans, men vart? ska se om man kan få fram ett sånt o testa de!
Tack iallafall! wink

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
jannesracing
14 mars 2012 · 95 Inlägg

Går bränslepumpen? Bara o lyssna under förargolvet. Kan va själva pumpen, kan va reläet. Går inte pumpen så prova o rucka lite i reläet. Har den gnista?

PWalliN
15 mars 2012 · 238 Inlägg

jannesracing skrev:
Går bränslepumpen? Bara o lyssna under förargolvet. Kan va själva pumpen, kan va reläet. Går inte pumpen så prova o rucka lite i reläet. Har den gnista?

Finns ingen pump där... bytte filter så har kollat smile
Gnista finns troligen, men har haft loss spridarbryggan o inte en droppe kom.. Stiftena e snustorra oxå..

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Alexarn
15 mars 2012 · 73 Inlägg

Lossa soppa slangen som går från tanken till spridarbryggan och låt någon vrida på starten och se om det kommer fram nån bensin, gör de det så kolla spridarrelät, annars kan det vara pumpen som har sagt sitt eller oftast så är det bara relät som brunnit.

Mvh

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
zemin Licenssvetsare
15 mars 2012 · 9 Inlägg

Kolla så den får bensin. detta kan du göra genom att ta bort någon av bränsleslangarna vid motorn. sätt sedan på tändningen, då ska bensinpumpen gå någon sekund och man brukar höra den "surra" även när man sitter i bilen. men du kan även dra på starten lite och så får någon kompis kolla om de kommer bensin eller så ser du om de är blött efterråt tongue Det ska vara en kraftig stråle med bensin som kommer.
Du har bara en pump på din bil och den sitter i tanken.


Mvh

Arn87
16 mars 2012 · 402 Inlägg

Du måste för det första kolla om felet ligger på bränsle eller tändsidan.
Gör så att du tar ur tändstiftet ur ena cylindern sen sätter du på tändhatten på det stiftet och lägger stiftet mot någon metall.
Sen ber du en kompis köra runt motorn på startmotorn så kommer du o se om det kommer gnista och även om det kommer bensin ur hålet där stiftet ska sitta.

Väldigt enkelt sätt att komma på rätt spår. smile

PWalliN
16 mars 2012 · 238 Inlägg

Har ju sagt att han inte får soppa, däremot va filtret knökat, så dit kommer soppan iaf?
Måste ha med nån box att göra eller iaf elektriskt, de andra funkar ju, blir tryck i bränsleledningarna som vart innan!

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
zemin Licenssvetsare
16 mars 2012 · 9 Inlägg

Filtret är alltid fullt med bensin även om pumpen inte går om det var det du menar?  men kolla så du får bensin till motorrummet och sen kolla filter. men de hade du bytt eller? jag tror inte att ett filter bara täpper igen på en gång så den slutar starta helt plötsligt.

Mvh

Arn87
17 mars 2012 · 402 Inlägg

PWalliN skrev:
Har ju sagt att han inte får soppa, däremot va filtret knökat, så dit kommer soppan iaf?
Måste ha med nån box att göra eller iaf elektriskt, de andra funkar ju, blir tryck i bränsleledningarna som vart innan!

Okej, förstod inte din beskrivning rätt då tongue Sorry

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2012 · 13 744 Inlägg

larmet är det ej inte heller startspärren

om larmet fuckar upp så går inte startmotorn
förutsatt att du har orginal då

och startspärren låter bilen starta till och sen dö


är larmet eftermonterat därimot så kan det bli annat

mitt larm är kopplat så all ström till boxar och bränslesystem är väck
och går inte utan en trigger signal

men det förutsätter att det är ett icke orginal larm som ej är special monterat smile

min bil startar dock och dör sedan och är stendöd förutom startmotorn som så fint går smile


tippar på pumpen om du inte har någon soppa framme vid spridarna
borde räcka att släppa returen och kolla om det pytsar tillbaka någon soppa så slipper man det värsta trycket i ansiktet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PWalliN
18 mars 2012 · 238 Inlägg

Filtret är bytt då de kanske hade täppt igen sen jag tanka med dunke, körde soppatorsk en gång..
Är originallarm vad jag vet smile
Får ut o byta pumpen då så de är uteslutet, är de någon special då de bara e en pump?
Eller går den som jag satte i 740n som kom från en 940 ? smile

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
PWalliN
18 mars 2012 · 238 Inlägg

Låter som att pumpen går dock, relät klickar t och de surrar bak i bilen, när relät sen öppnar så slutar de surra, så de år ju pumpen?!

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
PWalliN
18 mars 2012 · 238 Inlägg

PWalliN skrev:
Låter som att pumpen går dock, relät klickar t och de surrar bak i bilen, när relät sen öppnar så slutar de surra, så de år ju pumpen?!

Passar 960 pumpen förresten? Är ju bara en pump där och!

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
PWalliN
19 mars 2012 · 238 Inlägg

Gött, nu är de löst, de var Spridarmotståndet..
Tack för hjälpen gubbar o tjejer!

Mvh PWalliN

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang