3316
Sök

Spacers, S40N. Bra eller dåligt?

390 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Hej jag har en volvo S40N. Bakhjulen sticker inte ut så mycket, så jag tänkte montera 25mm spacers på dom för att få de att sticka ut lite.
Är det smart montera spacers eller är det dåligt för lagren som många säger?

Mvh Mastercar

257 Inlägg
5 april 2012
Synd att du inte får svar på frågan för jag funderar på exakt samma sak. hmm

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 april 2012
Smart att de ligger i linje eller till o med UTANFÖR skärmkanten? Nej. Dels är det olagligt att de sticker ut, för att inte tala om risken att man "gör om skärmkanten om däcket skulle ta i", eller ännu värre: punktering med efterföljande olycka.
Hur mycket du kan "space" beror helt o hållet på hur breda fälgar du har samt vilken ET, finns inga generella svar mer än att det brukar i regel (i princip oavsett bil)  gå utmärkt att "spacea" 10-15mm om man kör med originaldimension (och ET!) på fälgarna. När du monterar spacers så ökar du belastningen på hjullagret, dessutom kan hjulvinklarna bli "annorlunda" med "annorlunda" däckslitage som följd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

257 Inlägg
5 april 2012
Lugn o fin nu Dawwe. Har du sett hur stor skillnad det är på framaxel och bakaxel på V50 och S40N? big_smile Bakskärmarna bygger ut lätt 20 mm på varje sida vilket gör att det ser halvmuppigt ut med ett par fälgar med Schyst ET. Fram ligger det perfekt i linje men bak så är det 20 mm på varje sida som hänger ut av skärmkanten. Förstår du va vi eftersträvar? wink No hard feelings..

4 474 Inlägg
5 april 2012
Ja ni vill ha lite "Tyschk-stuk" men utan stretchade däck antar jag... På en av mina egna bilar så sitter det original 8.5" bak med ET41, MEN man får precis på 9" med ET26, men då är det på håret från skärmkanten vid infjädring (fälg/däck hamnar ca 21.5mm längre ut med 9"...).
Om jag vore dig så skulle jag räkna ut hur långt ut originalfälgarna sitter, sedan jämför med nuvarande fälgar o utgå från att det är som du säger att det finns 20-25mm att ta av från original (?), sedan är det bara att räkna ut lämplig tjocklek på spacern.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

257 Inlägg
5 april 2012
Yeye, finns säkert miljoner bra uträkningar på hur mycket man ska ha i lämplig tjocklek.wink min duger.... Skämt o sido. Finns proffs som inte gör annat än Spacers på arbetet. Ber jag dom så löser dom det, oavsett orginalfälg eller de ja har sitter på nu. smile. Tack ändå för input..

4 474 Inlägg
5 april 2012
Asså finns INGEN som kan svara ursprungsfrågan om man inte talar om vilken fälg-dimension (inkl ET) som man ämnar "spacea".

257 Inlägg
5 april 2012
Minns ja ej fel har ja et 45 på 19"arna. Men rent kosmetiskt, gäller inte det du fysiskt ser och lyckas mäta i avstånd mellan skärmkant och däck/fälg som ett rimligt avstånd för spacerplattor. Det gäller ju bakaxeln, vad jag förstod av annan läsning så mår bilen dåligt av breda spacerplattor och framförallt på framaxeln?

4 474 Inlägg
5 april 2012
ET 45 med 8.5*19 antar jag...Att mäta som du gjort kan väl funka, men jag skulle lämna en marginal på minst 5mm till skärmens inre kant. Spacers ökar belastning på lagren, oavsett om det är fram eller bakaxel, då "hävstången" är längre.
Vad man kan göra är att palla upp bilen på ena sidan bak o sedan "fjädra in däcket" med hjälp av en domkraft, sedan när hjulets bredaste punkt är i linje med skärmkanten så mäter man utrymmet. Rimligtvis borde man kunna space lika mycket som detta utrymme, MEN kom ihåg att även hjulvinklarna ändras vilket kan göra att däcket tar trots att du "spaceat så det skall passa". I regel bör det dock inte vara några problem då hjulen brukar luta inåt en aning redan som original, o denna lutning förstärks med spacers...

KHRacing
5 april 2012
Det är aldrig bra med spacers, det förändrar fjädring, styrning, m.m.m.m

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
3 juli 2012
Underbara G.org, när det ställs en fårga i forumet så kommer det massa andra svar och tipps. Dom flesta vet att det är olagligt om däckbanan går utanför skärmkanten men det är inte intressant. Vill man ha däcket uta för så kör man så. Det är olagligt att trimma bilar med.

Här kommer jag och gör ett onödigt inlägg precis som er men den ända som faktiskt har svarat på frågan är KHRacing.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

1 422 Inlägg
3 juli 2012
Spacers är inte något jag rekommenderar, mycket större påfrästning på hjulbultar (nu är det ju bak du ska ha så styrningen påverkar det ju inte nämnvärt) och större chans till obalans. påverkar fjädring när hjulen kommer längre ut men är det bara för en glidarbil så kör på. Finns ju förlängda hjulbultar men blir ändå mer påkänning på dem men så länge du inte ska ut och pressa max i kurvor ska det vara lugnt men spacers är inget jag rekommenderar. Försök hitta några med lämpligare bredd och ET istället.

4 474 Inlägg
3 juli 2012
Cheffer: Visst blir det större brytkrafter på lager, framvagn mm, den saken är klar...MEN vette katten om krafterna bli så mycket större på hjulbultarna...Hjulbultarnas uppgift är att "klämma" fälgen mot navets anliggningsyta, det är friktionen som uppstår där som gör att hjulen sitter kvar/driver mm, sen avlastar navstyrningen den med...

1 422 Inlägg
3 juli 2012
dawwe skrev:
Cheffer: Visst blir det större brytkrafter på lager, framvagn mm, den saken är klar...MEN vette katten om krafterna bli så mycket större på hjulbultarna...Hjulbultarnas uppgift är att "klämma" fälgen mot navets anliggningsyta, det är friktionen som uppstår där som gör att hjulen sitter kvar/driver mm, sen avlastar navstyrningen den med...

Nu handlade det ju om spacers bak, att det skulle ge inverkan på framvagnen ser jag inte. Men hjulbultarna ger det den ökade påfrestningen genom att dels så kör vissa med originalbultar, då blir de för korta och spänningen för hög på de få gängor som går i, och även om de kör med långa så blir det mer brytkraft på gängorna. Var ju en e30 här på garaget som sköt loss båda bakhjulen på strippen pga spacersm hjulbultarna bara klipptes så jo, det gör en del på bultarna faktiskt smile Många proffsiga däckfirmor säger exakt samma sak. Nu är ju strippen extremt men jag menar bara på att det ger extra påkänningar på grejerna och i det långa loppet är inte spacers en höjdare, speciellt inte om man ska köra hårt med bilen, då är det inte bara bultarna som blir problemet.

4 474 Inlägg
3 juli 2012
Som sagt visst kan det hända att man klipper bultarna med slicks, man kan ju klippa mycket mycket mer om slicksen får redigt fäste, tex bakaxeln...Det är friktionen mellan navet/fälgen som tar upp större delen av krafterna, punkt. Finns ju "ett antal" GT tävlingsbilar (iofs fabriskbyggda) som kör med spacers från bla H&R, kan mycket väl vara som så att bultarna där är "xtra starka" eller att de kör med centrumbult eller vad de nu hittar på...
"Riktiga" spacers bultas först fast mot bilen, sedan bultas hjulen mot spacern, längre hjulbultar skulle jag inte använda. Att man kör med originalbultar när man space:ar mer än 5mm är ju korkat, lossnar hjulen då eller nåt liknande så är det ju knappast spacerns fel, de hade lossnat ändå, förr eller senare. Säkerheten är extra viktig när man kör med spacers, dvs att allt sitter fast ORDENTLIGT.
Senast redigerat av dawwe (3 juli 2012)

Sök