Nya lagen om rondellkörning, blinka ut vid endast utkörning.....

kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

kommer att sända en länkt till trafikverket för att få svar på vad som är rätt ell fel.. JAG vill ha svar nu!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

kenth66 skrev:
kommer att sända en länkt till trafikverket för att få svar på vad som är rätt ell fel.. JAG vill ha svar nu!

Det står ju här: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Följ det så gör du rätt. Kort sagt blinka ut åt höger när du kör ur cirkulationsplatsen.

Muttley
20 mars 2012 ·

Man gör inget fel om du använder vänsterblinkers när du ska till avfarten längst till vänster. Du underlättar bara för andra så de vet var du tar vägen. De kan omöjligt bötfälla dig för att du visar var du ska. Om de skulle få för sig är de faktiskt ett fall man ska neka när du vill visa gott trafikvett för att minska olyckor.

Jag blinkar alltid vänster när jag ska åt de hållet och sen ut ur rondellen. På så vis har jag alltid flötit fram i rondeller utan att folk ska tvärnita.

kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

detta sänt nu:  Vad gäller?

med ett körkort sedan -84 har jag inrutad en körvana i rondellkörning som visar vart jag skall, men med de nya reglerna kan jag få böter..

vad säger lagen egentligen om jag nu kör som jag lärt mig, ÄR jag straffskyldig eller ej?

se länk i mitt forum: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 09&p=1


mvh kenth66   önskar snabbt svar.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

steifan skrev:

kenth66 skrev:
kommer att sända en länkt till trafikverket för att få svar på vad som är rätt ell fel.. JAG vill ha svar nu!

Det står ju här: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Följ det så gör du rätt. Kort sagt blinka ut åt höger när du kör ur cirkulationsplatsen.

JO  det står där, men kolla datumet på det bifogade du länkade till. arkivnr till länkat avser 09..... som publicerats.
nr pv 09302

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Noxxer
20 mars 2012 · 1 482 Inlägg

Beror ju lite på hur rondellerna ser ut.
Här i stockholm finns det ju några mardrömsrondeller.

Brommaplan och Ankdammsrondellen är INTE roliga i full rusning. Om någon jävel blinkar helt korrekt och även blinkar vid infart kan detta spara en 10MINUTERS väntande på lucka.. så jävla mycket bilar är det.

Ankdammsrondellen kommer ju bli jävligt intressant också. Tvärbanan som går igenom skiten och rödljus vid varje infart/utfart. Snacka om kaos.

BLT Service
Theracords Music Label
Germax
20 mars 2012 · 12 086 Inlägg

steifan skrev:

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Äntligen vad? Knappast några nyheter.

Alla som har kört genom en rondell borde nog se fördelarna med att visa vad man ska, som i alla
andra lägen i trafiken. Ska jag till vänster så blinkar jag vänster vilket betyder att mötande trafik
har stor chans att se att jag ska till just vänster och kan därför sakta in eller stanna osv för att
släppa förbi mig istället för att chansa att mötande ska rakt fram och sen köra ut.
Blir mycket bättre flyt i rondeller om man vänsterblinkar då beslutstiden för mötande ökar
(mindre risk för kollisioner). smile

Och givetvis menar jag att när man väl lämnar rondellen så blinkar man ut åt höger enligt reglerna.

Ja, äntligen får jag höra att min filosofi blivit lag tongue ..eller nått

Jag ser inte någonstans fördelarna med att blinka innan en rondell? Mötande trafik? Hur mycket mötande trafik har man i en rondell? Vart ska de släppa dig före? i rondellen? Den enda som möjligen bryr sig är den som ligger precis bakom dig, men är han kvar bakom när du ska ur rondellen så ser han ju då vart du ska, om man blinkar ur rondellen vill säga. Vilket jag kan köpa är en "bra ide".

Den främste fördelen teoretiskt med att blinka ur en rondell är att bilar som ska in ser det och kan köra in, men mina erfarenheter säger att folk är livrädda att köra bil och står lik förbannat still tills halva min bil är ur rondellen, och då tappar jag liksom motivationen.

Muttley
20 mars 2012 ·

Germax skrev:

steifan skrev:

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Äntligen vad? Knappast några nyheter.

Alla som har kört genom en rondell borde nog se fördelarna med att visa vad man ska, som i alla
andra lägen i trafiken. Ska jag till vänster så blinkar jag vänster vilket betyder att mötande trafik
har stor chans att se att jag ska till just vänster och kan därför sakta in eller stanna osv för att
släppa förbi mig istället för att chansa att mötande ska rakt fram och sen köra ut.
Blir mycket bättre flyt i rondeller om man vänsterblinkar då beslutstiden för mötande ökar
(mindre risk för kollisioner). smile

Och givetvis menar jag att när man väl lämnar rondellen så blinkar man ut åt höger enligt reglerna.

Ja, äntligen får jag höra att min filosofi blivit lag tongue ..eller nått

Jag ser inte någonstans fördelarna med att blinka innan en rondell? Mötande trafik? Hur mycket mötande trafik har man i en rondell? Vart ska de släppa dig före? i rondellen? Den enda som möjligen bryr sig är den som ligger precis bakom dig, men är han kvar bakom när du ska ur rondellen så ser han ju då vart du ska, om man blinkar ur rondellen vill säga. Vilket jag kan köpa är en "bra ide".

Den främste fördelen teoretiskt med att blinka ur en rondell är att bilar som ska in ser det och kan köra in, men mina erfarenheter säger att folk är livrädda att köra bil och står lik förbannat still tills halva min bil är ur rondellen, och då tappar jag liksom motivationen.

Fördelen med vänsterblink in i rondell är simpel. Fordon i påfart 1-2 ser att du tänker fortsätta och därmed mindre olycksrisk. Sen blinkar du höger ut så folk i påfart 3 kan köra på utan att känna att du ska köra på dem. 

Som simplast förklaring. Förstår du inte logiken så förstår jag att du tillhör de yngre förarn wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

kenth66 skrev:

steifan skrev:

kenth66 skrev:
kommer att sända en länkt till trafikverket för att få svar på vad som är rätt ell fel.. JAG vill ha svar nu!

Det står ju här: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

Följ det så gör du rätt. Kort sagt blinka ut åt höger när du kör ur cirkulationsplatsen.

JO  det står där, men kolla datumet på det bifogade du länkade till. arkivnr till länkat avser 09..... som publicerats.
nr pv 09302

Utgåva 7 november 2011

-> http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub … ionsplats/

Det är den som gäller.

Senast redigerat av steifan (20 mars 2012)

Noxxer
20 mars 2012 · 1 482 Inlägg

Germax skrev:

steifan skrev:

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Äntligen vad? Knappast några nyheter.

Alla som har kört genom en rondell borde nog se fördelarna med att visa vad man ska, som i alla
andra lägen i trafiken. Ska jag till vänster så blinkar jag vänster vilket betyder att mötande trafik
har stor chans att se att jag ska till just vänster och kan därför sakta in eller stanna osv för att
släppa förbi mig istället för att chansa att mötande ska rakt fram och sen köra ut.
Blir mycket bättre flyt i rondeller om man vänsterblinkar då beslutstiden för mötande ökar
(mindre risk för kollisioner). smile

Och givetvis menar jag att när man väl lämnar rondellen så blinkar man ut åt höger enligt reglerna.

Ja, äntligen får jag höra att min filosofi blivit lag tongue ..eller nått

Jag ser inte någonstans fördelarna med att blinka innan en rondell? Mötande trafik? Hur mycket mötande trafik har man i en rondell? Vart ska de släppa dig före? i rondellen? Den enda som möjligen bryr sig är den som ligger precis bakom dig, men är han kvar bakom när du ska ur rondellen så ser han ju då vart du ska, om man blinkar ur rondellen vill säga. Vilket jag kan köpa är en "bra ide".

Den främste fördelen teoretiskt med att blinka ur en rondell är att bilar som ska in ser det och kan köra in, men mina erfarenheter säger att folk är livrädda att köra bil och står lik förbannat still tills halva min bil är ur rondellen, och då tappar jag liksom motivationen.

No offense men du kan aldrig ha kört i dom stora rondellerna i tex Stockholm i rusning? smile

Den som bryr sig MEST är den personen som måste åka ut i ytterfillen och korsa 2st körfält för att komma rakt fram från 2filig infart till enkelfilig utfart.
Blinkar personen vänster i innerfilen så kan man då köra ut i rondellen och blockera utfarten för inre körfältet utan att riskera att bli påkörd.

Man måste pressa sig ut i rondellen och ha lite stake annars kan man stå i flera minuter och vänta..

BLT Service
Theracords Music Label
Germax
20 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Nej, jag bor i Motala.. en liten skithåla i östergötland med 40000 invånare, ni får ha överseende med det smile

baltis
20 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Jag kör en del lastbil och då en hel del i städer... och jag förespråkar att man blinkar när man kör in i en rondell för att visa vart man ska... varför gör jag då det? Jo för att enbart 1/3 MAX blinkar när dem ska ut... så när jag kommer fram till en rondell och det kommer en bil som jag måste stanna för och sen så svängar han ut... då blir man fan galen...

Därför så vet jag ju inte om personen ska ut eller inte, men OM personen blinkar vänster... då vet jag ivarjefall att han inte ska ut ur rondellen och slipper sitta och fundera på om det bara är en idiot som inte kan använda blinkers eller inte

Germax
20 mars 2012 · 12 086 Inlägg

baltis skrev:
Jag kör en del lastbil och då en hel del i städer... och jag förespråkar att man blinkar när man kör in i en rondell för att visa vart man ska... varför gör jag då det? Jo för att enbart 1/3 MAX blinkar när dem ska ut... så när jag kommer fram till en rondell och det kommer en bil som jag måste stanna för och sen så svängar han ut... då blir man fan galen...

Därför så vet jag ju inte om personen ska ut eller inte, men OM personen blinkar vänster... då vet jag ivarjefall att han inte ska ut ur rondellen och slipper sitta och fundera på om det bara är en idiot som inte kan använda blinkers eller inte

Då har du någon gång kanske kört på Östermalmsgatan i Motala, där vi har 3 små pytterondeller, man har fullt upp att ratta i sånna rondeller, än mindre tid att blinka i tid och otid.

Senast redigerat av Germax (20 mars 2012)

Puttejohnsson Adlig
20 mars 2012 · 412 Inlägg

Germax skrev:

baltis skrev:
Jag kör en del lastbil och då en hel del i städer... och jag förespråkar att man blinkar när man kör in i en rondell för att visa vart man ska... varför gör jag då det? Jo för att enbart 1/3 MAX blinkar när dem ska ut... så när jag kommer fram till en rondell och det kommer en bil som jag måste stanna för och sen så svängar han ut... då blir man fan galen...

Därför så vet jag ju inte om personen ska ut eller inte, men OM personen blinkar vänster... då vet jag ivarjefall att han inte ska ut ur rondellen och slipper sitta och fundera på om det bara är en idiot som inte kan använda blinkers eller inte

Då har du någon gång kanske kört på Östermalmsgatan i Motala, där vi har 3 små pytterondeller, man har fullt upp att ratta i sånna rondeller, än mindre tid att blinka i tid och otid.

Har du "inte tid" att blinka ska du fan inte ha körkort heller.

En häst har en hästkraft! Eller..?!
Germax
20 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Puttejohnsson skrev:

Germax skrev:

baltis skrev:
Jag kör en del lastbil och då en hel del i städer... och jag förespråkar att man blinkar när man kör in i en rondell för att visa vart man ska... varför gör jag då det? Jo för att enbart 1/3 MAX blinkar när dem ska ut... så när jag kommer fram till en rondell och det kommer en bil som jag måste stanna för och sen så svängar han ut... då blir man fan galen...

Därför så vet jag ju inte om personen ska ut eller inte, men OM personen blinkar vänster... då vet jag ivarjefall att han inte ska ut ur rondellen och slipper sitta och fundera på om det bara är en idiot som inte kan använda blinkers eller inte

Då har du någon gång kanske kört på Östermalmsgatan i Motala, där vi har 3 små pytterondeller, man har fullt upp att ratta i sånna rondeller, än mindre tid att blinka i tid och otid.

Har du "inte tid" att blinka ska du fan inte ha körkort heller.

Och du ska fan inte yttra dig om jag inte ber om det?

Puttejohnsson Adlig
20 mars 2012 · 412 Inlägg

Germax skrev:

Puttejohnsson skrev:

Germax skrev:

Då har du någon gång kanske kört på Östermalmsgatan i Motala, där vi har 3 små pytterondeller, man har fullt upp att ratta i sånna rondeller, än mindre tid att blinka i tid och otid.

Har du "inte tid" att blinka ska du fan inte ha körkort heller.

Och du ska fan inte yttra dig om jag inte ber om det?

Yttrandefrihet kompis, yttrandefrihet! big_smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!
Noxxer
21 mars 2012 · 1 482 Inlägg

Brommaplansrondellen för folk som inte sett den.
Tänk er denna i russning med långa köer inpå varrenda påfart OCH utfart samt att det är köer inne i rondellen + bussar, cyklister m.m.
Här bör du tamefan blinka om du vill komma ur med helbil och livet i behåll.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Brommaplansrondellen.gif

Senast redigerat av Noxxer (21 mars 2012)

BLT Service
Theracords Music Label
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2012 · 13 746 Inlägg

finns en anledning att man ej ska blinka vänster i en rondell..

ibörjan av tiden med rondeller var rondeller 1filiga idag är dom 2filiga

och i en 2filig rondell betyder vänsterblink att du ska göra ett filbyte på vägbanan som då är rondellen
derför vänsterblinkar man normalt inte..vissa rondeller är det ingen nackdel och vissa lägen bara man är införstått i varför det kan missuppfattas

problemet är att samma personer som blinkar vänster blinkar inte höger
så är det här runtomkring
jävligt irreterande faktist mer irreterande än dom som inte blinkar ur rondellerna

varför man ska blinka ur rondellerna? jo för att dom andra ska kunna åka in i rondellen istället för att stå och fundera ifall bilen svänger eller ej

ett rent helvete när man kommer med ett stort fordon och något dumnt pucko inte blinkar ur rondellen och man stannade helt i onödan. men det är kanske svårt att förstå sånt när man sitter och fjönsar i en liten bil

är du helt själv mitt i natten kvittar blinkersen  men i trafik ska den ALLTID användas när man svänger ur rondellen och man ska starta blinkersen direkt när man passerat sista avfarten innan den du ska svänga av

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
attackhamster
21 mars 2012 · 475 Inlägg

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Jag som kör lastbil uppskattar 100% om folk blinkar vänster om dom ska till vänster
annars kanske jag får "chansa" att du inte ska till vänster utan rakfram.. sen om du blinkar höger in i det sista
så hinner jag kanske inte få ut både bil och släp innan bilen bakom kanske ska till vänster.. då får jag
vänta på den... att den KANSKE blinka höger... ibland får man chansa att bilen i rondellen ska svänga höger
så jag kan få åka ut... har hänt X antal gånger att mitt släp är i vägen för bilar som inte har blinkat vänster

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
kenth66
21 mars 2012 · 1 212 Inlägg

Man får tacka för snabbt svar, vi får se vad transportstyrelsen säger:)

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Trafikverket.


Detta  ärende är vidarebefordrat till Transportstyrelsen som ansvarar för dessa frågor från och med  1 jan 2009.

Du når dem på tel 0771-503503 och webbadress är www.transportstyrelsen.se.
Telefonnummer till Kundtjänst för fordonsfrågor är 0771-14 15 16
Telefonnummer till Kundtjänst för körkortsfrågor är 0771-81 81 81
Telefonnummer till Kundtjänst för trängselskatt är 0771-29 29 29

Med vänlig hälsning

Ingrid Nordlander

Trafikverket
87124 Härnösand
Nattviksgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang