Nya lagen om rondellkörning, blinka ut vid endast utkörning.....

kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

har haft kortet i hand sedan -84 och är totalt in rotad i att vissa min väg vart jag skall i rondellen. håller på att försöka stänga av den reflexen, men blir för...b  varje gång.  jag vill se vart de andra bilarna som närmar sig har för färdväg.

HOPPAS PÅ många synpunkter ang detta.... farbror blå börjar nu att bötfälla dem som sitter kvar i det gamla.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Batta
20 mars 2012 · 1 353 Inlägg

fattar inte riktigt, får man inte blinka när åker in i rondellen?

Tex. jag kommer till en rondell och ska svänga vänster;
Jag närmar mig rondellen och börjar blinka vänster, fortsätter blinka tills jag paserat utfarten på höger sida som är innan den jag ska ut på, börjar då blinka höger?


så kör då jag hela tiden, och har gjort sen jag tog körkort 2007!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Sarge
20 mars 2012 · 2 337 Inlägg

Har du någon hänvisning till lagtexten? Jag kan inte hitta något om att det skulle vara förbjudet att blinka vänster i cirkulationsplatsen.

Senast redigerat av Sarge (20 mars 2012)

kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkor … regler.htm

Sarge skrev:
Har du någon hänvisning till lagtexten? Jag kan inte hitta något om att det skulle vara förbjudet att blinka vänster i cirkulationsplatsen.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

man blir mer och mer förvirrad ju mer man läser, men en rondell anses som vänsterkurva nu mer. du skall enbart visa din väg ut till höger. nitiska poliser lämnar bot om man gjort fel, men åklagarna kommer att få ett helsikes jobb att tolka lagen.

http://www.trafiksakerhet.se/dokument/p … blemen.pdf

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
MrCarfreak Gasglad
20 mars 2012 · 3 244 Inlägg

Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Å ni som inte vet vart mötande ska köra ut får helt enkelt följa den andra lagen gällande rondeller, ALLA i rondellen har företräde så sluta stressa in i rondellen och var uppmärksamma istället!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

jaha! då vet jag varför jag fick 2tkr i böter när inte ens farbror blå var i rondellen när jag redan var i den:rolleyes:riktigt stöddiga spolingar i centrala köping som enbart ville sätta dit gatbilar...

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Å ni som inte vet vart mötande ska köra ut får helt enkelt följa den andra lagen gällande rondeller, ALLA i rondellen har företräde så sluta stressa in i rondellen och var uppmärksamma istället!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Nej det var nog för att folk inte blinkade ut åt höger ur rondellen.
Finns ingen regel eller lag som säger att man inte får blinkar om man ska runt,
men man ska alltid blinka ut.

Stod tom i någon officiell skrivelse från Vägverket (när det fanns tongue) för något år sen
att de rekommenderade att man blinkade vänster om man skulle dit in i rondellen (men givetvis blinkade ut).
Men blev väl för avancerat för vissa så senare togs den rekommendationen bort.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
mustang07
20 mars 2012 · 146 Inlägg

Bullet--- skrev:

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Å ni som inte vet vart mötande ska köra ut får helt enkelt följa den andra lagen gällande rondeller, ALLA i rondellen har företräde så sluta stressa in i rondellen och var uppmärksamma istället!

Handlar nog inte om att stressa, även om det är väjningsplikt så brukar man kunna samarbeta med mötande så trafiken flyter på, tror det skulle bli enorma köer runt om i landet om alla skulle följa väjningsplikten ordagrant i rondeller.

Ni som kört knallelands rondellen i Borås vet vilka köer det blir om man följer  väjningsplikten och "jag först" mentatliteten utan att blinka wink
(finns säkert exempel på detta i andra städer också)

OnT: detta lärde bilskolan ut när jag tog körkort så för mig är det självklart att göra på detta vis däremot har jag förståelse för den äldre skolan som är vana med att blink i rondellen.
Förstår dock inte varför man bötfäller för en sådan löjlig sak när det finns andra betydligt värre saker att spendera resurser på inte direkt att nån kommer orsaka en olycka för att man blinkar i en rondell.

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Här står allt man behöver veta: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 9302_7.pdf

MrCarfreak Gasglad
20 mars 2012 · 3 244 Inlägg

steifan skrev:

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Nej det var nog för att folk inte blinkade ut åt höger ur rondellen.
Finns ingen regel eller lag som säger att man inte får blinkar om man ska runt,
men man ska alltid blinka ut.

Stod tom i någon officiell skrivelse från Vägverket (när det fanns tongue) för något år sen
att de rekommenderade att man blinkade vänster om man skulle dit in i rondellen (men givetvis blinkade ut).
Men blev väl för avancerat för vissa så senare togs den rekommendationen bort.

Ska leta upp artikeln.. vet iafall att folk fick böter för att de blinkade vänster i rondellen.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

MrCarfreak skrev:

steifan skrev:

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Nej det var nog för att folk inte blinkade ut åt höger ur rondellen.
Finns ingen regel eller lag som säger att man inte får blinkar om man ska runt,
men man ska alltid blinka ut.

Stod tom i någon officiell skrivelse från Vägverket (när det fanns tongue) för något år sen
att de rekommenderade att man blinkade vänster om man skulle dit in i rondellen (men givetvis blinkade ut).
Men blev väl för avancerat för vissa så senare togs den rekommendationen bort.

Ska leta upp artikeln.. vet iafall att folk fick böter för att de blinkade vänster i rondellen.

Ja men då blinkade dom nog förmodligen inte ut höger ur rondellen utan vänsterblinkade hela vägen.

D_MAN ?
20 mars 2012 · 1 038 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Får endast blinka ut ur rondellen.. läste jag redan om i tidningen för något år sedan! Många bötfälldes i Örebro tror jag det var där de satte in en resurs poliser som endast kollade detta!

Måste vara nitiska snutar, har aldrig blinkat ut ur en rondell, har haft både målad,civil och mc snut bakom och dem har då inte brytt sig.

Blinkar vänster om ja ska vänster, blinkar höger om ja ska till höger, ska ja rakt fram blinkar ja inte.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
MrCarfreak Gasglad
20 mars 2012 · 3 244 Inlägg

Mycket möjligt att artikeln var vinklad så att man som läsare ska tro att de endast blinkade höger och inte ut ur rondellen.. Låter de va osagt..

Vet inte ens varför rondeller ska finnas :s Var la bättre med hederliga korsningar med rödljus ? Här i götet är det ju rondell på rondell vilket skapar enorma köer och olyckstillfällen..

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Mycket möjligt att artikeln var vinklad så att man som läsare ska tro att de endast blinkade höger och inte ut ur rondellen.. Låter de va osagt..

Vet inte ens varför rondeller ska finnas :s Var la bättre med hederliga korsningar med rödljus ? Här i götet är det ju rondell på rondell vilket skapar enorma köer och olyckstillfällen..

Korsningar är ju bra på så vis att de reglerar flödet på trafiken så att "alla" kommer fram.
Rondeller bildar en del köer vid mycket trafik, men annars flyter det på bra smile (på mindre orter kanske tongue)

Men det viktiga är nog att om man väl krockar så dör man nog mindre i en rondell än i en korsning wink

MrCarfreak Gasglad
20 mars 2012 · 3 244 Inlägg

steifan skrev:

MrCarfreak skrev:
Mycket möjligt att artikeln var vinklad så att man som läsare ska tro att de endast blinkade höger och inte ut ur rondellen.. Låter de va osagt..

Vet inte ens varför rondeller ska finnas :s Var la bättre med hederliga korsningar med rödljus ? Här i götet är det ju rondell på rondell vilket skapar enorma köer och olyckstillfällen..

Korsningar är ju bra på så vis att de reglerar flödet på trafiken så att "alla" kommer fram.
Rondeller bildar en del köer vid mycket trafik, men annars flyter det på bra smile (på mindre orter kanske tongue)

Men det viktiga är nog att om man väl krockar så dör man nog mindre i en rondell än i en korsning wink

Så sant så! men här i götet där man begränsar en vältrafikerad väg för många som är påväg till jobbet med 3 eller om det är 4 rondeller på rad är lite väl konstigt :p Visst alla kommer fram men antalet aggressiva förare har under denna period ökat utav stressen att hinna till jobbet vilket KAN leda till fler olyckor..

Bara mina personliga tankar och ideér :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Germax
20 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

kenth66
20 mars 2012 · 1 212 Inlägg

_ jag kommer nog att bibehålla mina egna vanor i rondellkörning, visa den väg jag har och blinka ut den väg jag skall ta. den dag jag får bot på körningen kommer jag att driva till rätten, så jag vet vad laga kraft gäller.... / en billig peng för oss alla //

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Germax skrev:
Äntligen!

Finns ingen logik att blinka innan en rondell, speciellt inte när man ska svänga vänster.
Jag blinkar iofs inte ur en rondell heller, det är ju det vackra med en rondell, att den är uppbyggd på ett sånt sätt så man inte är direkt beroende av vad andra gör (läs åt vilket håll dom ska).

Äntligen vad? Knappast några nyheter.

Alla som har kört genom en rondell borde nog se fördelarna med att visa vad man ska, som i alla
andra lägen i trafiken. Ska jag till vänster så blinkar jag vänster vilket betyder att mötande trafik
har stor chans att se att jag ska till just vänster och kan därför sakta in eller stanna osv för att
släppa förbi mig istället för att chansa att mötande ska rakt fram och sen köra ut.
Blir mycket bättre flyt i rondeller om man vänsterblinkar då beslutstiden för mötande ökar
(mindre risk för kollisioner). smile

Och givetvis menar jag att när man väl lämnar rondellen så blinkar man ut åt höger enligt reglerna.

Bensinskallen P o r s c h e
20 mars 2012 · 1 700 Inlägg

De var väl inget nytt?

När jag tog kort för 2 år sedan skulle man bara blinka UT ur rondellen, inget annat. De var förvisso ingen lag, men det var ändå en "förhållningsregel".

Men who cares om någon blinkar inåt, det är alla idioter som skiter i att blinka ut som är så jävla störande.... Man kan ju få stå och vänta en kvart ibland om man inte satsar lite....

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang