5183
Sök

Klocka och trippmätare nollställer sig varje gång jag stänger av bilen

3 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#1
Någon som har koll på vad detta kan bero på? Har skruvat ut kombiinstrumentet och kollat på att alla kontakter och så vidare satt som det ska. Alla säkringar är hela så det är det inte heller. Bilen i fråga är en -97 VW Caddy. Kan det va jordskruvar? Trasigt instrument? Kom med era teorier!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 september 2006
#2
Det är samma symptom som när man kopplar loss batteriet då..
Kan vara nån typ av bristande strömförsörjning eller dålig jord, men de funktionerna borde ju inte behöva så "dunderstark" jord eftersom de inte drar speciellt mycket ström..
Hur är batteriet? Mät spänning vid avstängd motor *bör vara >11,9V.
Samt ca 13 - 14V vid motorn igång.
Hoppas det löser sig.


3 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#3
Tyvärr så är det samma symptom om jag lyfter av batteriet och batteriet är helfräscht. Ska ändå ta och kolla jordningen å se om det är problemet. Skall även ta och mäta spänningen som du säger... tack för tipset.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
324 Inlägg
12 september 2006
#5
men sitter det inte ett, typ klockbatteri som håller minnet?  Kanske kan sitta bakom instrumentren.
Som är slut eller nått!?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Miklen
12 september 2006
#6
Sitter väl ett batteri i instrument "insatsen" som ovan säger håller kvar minne till sånt..

3 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#7
Aha... intressant! Någon som vet hur de sitter då eventuellt? Måste jag ta isär instrumentet eller räcker det med att man skruvar ut det? Någon som bytt en sånt batteri?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 september 2006
#8
På min VW Golf III Verkar det inte sitta något backupbatteri till funktionerna klocka, förddator & trippmätare. De nollas vid batteri bortkoppling.


324 Inlägg
12 september 2006
#9
Kan ju vara kabelbrott någonstans också..

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99


Sök