info om polisbilar

Konstapeln Snickar guru
1 december 2007 · 278 Inlägg

Okim skrev:

VWSmurfen skrev:

Okim skrev:

Du har "lånat" ut bilen till vem??

kan du inte svara på det är du juh rätt körd.. "Öhhh kommer inte ihåg" hmmm busted

eller " JA det var till Anderas Snilleblixt Johansson " jaha kan vi få hans telenummer och adress tack   öhhh Busted


dom nöjer sig inte med jaha men tack så mycket då var det inte du alltså  men då lägger vi ner detta målet

Eftersom jag tycker det är intressant med lagar och sådant eftersom jag är mycket ute på vägar och åker på nattliga event inte alltid lagligt eller att bilen är fullt ut heller. Så jag lyssnar ofta på ruben på fredagar. Där har han sagt rakt ut att det är polisens skyldighet att ta reda på vem som körde bilen vara sig det gäller fartkamera eller något annat. Så om du skulle köra ifrån dem och de bara har ett reggnumer  så skulle de inte ens göra något utao att kanske ha mer koll nästa gång de ser bilen. Lika om du åker genom en fart kamer. De kollar bilens ägare och närmaste anhörig. Barn sambo syskon. Annars inget mer. Det får de inte göra. De kan inte bara kolla upp någon om inget brott eller så har hänt. Kan inte kolla upp någon bara för att de vill. Jag har frågat om en bekant kan kolla upp mig för hon är polis men det kan hon inte.

FAN VA BRA  då skall ja packa bilen full med trimm o så skall ja skita i alla fartkameror som finns o aldrig mera stanna för en snut kör ja bara  ifrån dom o  inte låter mig bli stannad så är juh saken biff!  bara du inte blir stannad i nästa gatukorsning så är du juh hemma hmmm ATT man inte har tänkt på det vettö??

tror inte riktigt på det seddu  Dom har skylldighet säger du juh tror du dom skiter i dig då?
Dom lägger allt tid på att hitta dig o bilen

kanske inte i Lappland men här ner i Göteborg o ja tror i sthlm så  gör dom nog sitt bästa för att ta dig..

Eftersom sverige inte har någon angivelse lag så behövar han inte säga vem det var som körde, annars om man vill dra till med något kan man alltid säga att man skulle sälja bilen, dom kanske frågar vad han heter. Då kan du svara: "Jadu jag tror han hette Jonas, eller var det Pär. efternamn kommer jag inte ihåg för jag är så dålig på namn"

I sverige kan man spela så otroligt dum att den mest korkade blondin historian framstår som einstein.
Sen så lägger dom inte ner all tid på en som kört ifrån polisen om han nu inte råkat döda någon kunglighet alt rånat värdetransporter m.m
Finns andra brott om dagarna som behövs tas om hand än någon som varit frisk på gasen.
Har du kört ifrån polisen någon gång så du vet detta, alt hört din kompis kompis kompis kompis berätta på fyllan någon gång lr antar du bara?

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

:p

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
LazerHawke
1 december 2007 · 1 268 Inlägg

då snuten avbryter följandet åker dom istället hem å väntar på din parkering... verkar inte helt osannolikt...

viccoA
1 december 2007 · 3 110 Inlägg

laika skrev:

Ghost-ST skrev:
SÄPO rullar i många fina BMW-modeller med 400Hk+

(men dem väger ju aningen mer kan man ju lugnt säga...sen så är det sällan dem är ute och jagar "svenssons")

Med Vänlig Hälsing

Säpo??? vilken del av säpo har dom fina BMW-modellerna? är du ens medveten om vad Säpo sysslar med? det är för helvete inte nån james bond film vi snackar om utan Svenska Säpo. Säpo jobbar otroligt mycket i skuggan det är väldigt sällan så att säpo griper folk dom står för spaning övervakning och liknande. Sen kopplar dom in vanliga polisen för att ett gripande ska ske. Klart dom har rätten att gripa men om en från säpo griper en misstänkt terrorist så avslöjar han sin identitet. Inte att föredra om du ska skugga någon misstänkt. Och om nu säpo ska skugga en bil tror du inte säpo väljer en vanlig bil utan något som helst utmärkande. Jag menar har du en BMW så har du redan gjort det lättare för kriminella att identifiera och lägga märke till dig. Och hur vet jag det jo flickvänens pappa jobbar på säpo har pratat en hel del med honom. Så nej Säpo kör inte köningsegg eller ubertrimmade BMW eller har en klocka med inbyggt krypskyttegevär.

Det finns annat som SÄPO gör, som ansvara för säkerheten bland våra ledande politiker.
Säpo har bepansrade versioner av både 5 och 7-serien, med rätt bra med pulver i som 540i och 750i (tror dock inte de har någon M5:a). Det var ju en jäkla massa skriverier om hur Göran Persson kunde glida runt i en fet BMW och Volvo var upprörda över att han inte stödde svensk industri och hur det nu var. Svaret; SÄPO godkände inte Volvo som leverantör av säkerhetsbilar då de ansåg att de inte var tillräckligt säkra. Ja, SÄPO ansvarar för säkerheten för våra ledande politiker, därför skjutsar de runt toppen i feta BMWs med pansar. Göran beklagade sig till och med offentligt för att han blev skjutsad i en bil som stack i svenssons (och aftonblaskans) ögon, men det fanns inget han kunde göra åt saken då bedömningen var att BMWs säkerhetsfordon var bäst.

Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

LazerHawke skrev:
då snuten avbryter följandet åker dom istället hem å väntar på din parkering... verkar inte helt osannolikt...

Redan under jakten tar dom ju alla uppgifter om ägaren..
Om dom märker att dom inte kan följa efter pga av olika skäl så skickar dom en patrull till hemadressen.
Men det fungerar ju bara om man ska hem!?

Så tips till alla som sticker från polisen är att inte åka hem på nån dag.. haha

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
viccoA
1 december 2007 · 3 110 Inlägg

När jag tidigare prenumererade på tidningen "Polishunden" stod det i en artikel om att de nya V70 polisen beställde var i regel 170hk sugmotor till hundpatrullerna och 2.4/2.5T modellerna på 200hk till trafikpoliserna. Visst är det möjligt att tillverkaren har en liten vassare mapp på turbomodellerna så de kanske plockar ut några pollar till men de är ju inte assnabba direkt. Att polisbilarna har div förstärkningar och grövre bromsar osv beror ju på att de lastar en jäkla massa kilo i skuffen så de måste ha lite hårdare fjädring och anpassningar till det. Som tidigare nämnts i tråden misslyckades ju Volvo på någon punkt med detta och bilarna ålade i högre hastighet så tills problemen var åtgärdade fick de ställa bilarna i garaget.

Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

ganska ovesäntligt eftersom kraften i bilarna inte är polisens svaghet...
Deras svaghet är säkerheten för övriga medborgare.
Oavsett om dom har 6000hk så får dom inte blåsa genom stan i 220km/h.
Som sagt. kraften är inte deras svaghet!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
_Nas_
1 december 2007 · 309 Inlägg

Är du inte en riktigt galen förare med en någorlunda bil som du inte bryr dig om som går ungefärligt som polisens har du nog ingen större möjlighet att komma undan. Polisen har ju lagen på sin sida och jag tror inte att det händer så mycket om de bryter "de ultimata hastighetsgränserna som tydligen finns som jag inte visste något om" (max 170 km/h utan att ha kallat för något godkännande eller va det var som jag läste tidigare). Hur mycket tror du händer om en polis ligger i 200-210 utan att ha meddelat någon för att ligga efter dig? Föraren avgör det mesta.. Sen handlar det nog om tur om polisen känner för att skicka upp en helikopter eller inte, vänta på dig hemma eller inte..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

_Nas_ skrev:
Är du inte en riktigt galen förare med en någorlunda bil som du inte bryr dig om som går ungefärligt som polisens har du nog ingen större möjlighet att komma undan. Polisen har ju lagen på sin sida och jag tror inte att det händer så mycket om de bryter "de ultimata hastighetsgränserna som tydligen finns som jag inte visste något om" (max 170 km/h utan att ha kallat för något godkännande eller va det var som jag läste tidigare). Hur mycket tror du händer om en polis ligger i 200-210 utan att ha meddelat någon för att ligga efter dig? Föraren avgör det mesta.. Sen handlar det nog om tur om polisen känner för att skicka upp en helikopter eller inte, vänta på dig hemma eller inte..

Du pratar som en sann kännare.
Hur många polishelikoptrar har den svenska polisen totalt i sverige??
Av vad jag förstår så har polisen mellan 6-8 helikoptrar i hela sverige.
Ingen av dessa finns i Skåne.

Sen att polisen skulle köra i 200km/h genom tätbebyggt område är inte så troligt...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Konstapeln Snickar guru
1 december 2007 · 278 Inlägg

_Nas_ skrev:
Är du inte en riktigt galen förare med en någorlunda bil som du inte bryr dig om som går ungefärligt som polisens har du nog ingen större möjlighet att komma undan. Polisen har ju lagen på sin sida och jag tror inte att det händer så mycket om de bryter "de ultimata hastighetsgränserna som tydligen finns som jag inte visste något om" (max 170 km/h utan att ha kallat för något godkännande eller va det var som jag läste tidigare). Hur mycket tror du händer om en polis ligger i 200-210 utan att ha meddelat någon för att ligga efter dig? Föraren avgör det mesta.. Sen handlar det nog om tur om polisen känner för att skicka upp en helikopter eller inte, vänta på dig hemma eller inte..

Behöver inte vara vidare galen, en fördel är om du har en relativt snabb bil.
Sen helikopter? det är inte usa vi lever i där dom skickar upp en ifall nåon snattar något.
I sverige skickas helikopter upp om bankrån, folk fattas osv.
Oturen ska vara om det är en helikopter uppe där du är men den saken är ungefär 1 på 100000.
Sen är man någolunda smart så parkerar man ju inte utanför dörren om man har haft snutjag utan kanske några hus bort.

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
C70
2 december 2007 · 424 Inlägg

Om en Polisbil gör 200 eller 270 är ointressant. Försöker dom stanna dig och du gasar på till 200+ så släpper dom dig oftast. Visst, det är ett brott att inte stanna, men det brottet står knappast i proportionalitet till vad som kan hända vid en biljakt i 200+.

Det är ju som den gamla klassikern på moped. Försöker en polis stanna nån kille på moped och han gasar ifrån och slänger av sig hjälmen så avbryts 'jakten'.

Detta går att läsa om i Polislagen 8 §

Xtravagant 1337
2 december 2007 · 1 343 Inlägg

C70 skrev:
Om en Polisbil gör 200 eller 270 är ointressant. Försöker dom stanna dig och du gasar på till 200+ så släpper dom dig oftast. Visst, det är ett brott att inte stanna, men det brottet står knappast i proportionalitet till vad som kan hända vid en biljakt i 200+.

Det är ju som den gamla klassikern på moped. Försöker en polis stanna nån kille på moped och han gasar ifrån och slänger av sig hjälmen så avbryts 'jakten'.

Detta går att läsa om i Polislagen 8 §

Helt riktigt...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
2 december 2007 · 2 456 Inlägg

Regnr: SPJ379 Färg: MGRÅ
Fabrikat: VOLVO S+V70
Årsmodell: 2002 Fordonsslag: PB
Fordonsår: 
Chassinummer: YV1SW53K921184080
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-02-04
Upplysningar: 
 
Ägare/Brukare
Namn: RPS POLISMYN I STHLM, OPERATIVA AVD 
Adress: 
Postnr: 106 75 Förvärvsdatum: 2001-12-10
Ort: STOCKHOLM

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2001-12-10) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: UTRYCK
 
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2008-09-01 - 2009-01-31
Senast godkända besiktning: 2007-10-30
Föreläggande: Nej Körförbud: Nej
Vägmätarställning, km: 126823
   
Tekniska data
Effekt kW: 184 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT

Mvh;SWIH

Senast redigerat av lonewolf-holm (2 december 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Ramrod
2 december 2007 · 674 Inlägg

Var inte det här en polis "info" tråd? Eller handlar det om hur man kör ifrån en polis??  För om ni ska köra ifrån en polis kan ni väl hitta på något orginelt som funkar. Trampa på gasen kan vilken idiot som hellst tydligen...   Montera in ett flygrök-aggregat, spiklåda, eller mer hjärna innanför pannbenet... För ska ni köra ifrån en polis, med lagen & hela samhället på sin sida. Då ska ni ha en JÄVLIGT bra anledning att göra det också.   Ta det som en man istället. Stanna & betala!

Senast redigerat av Ramrod (2 december 2007)

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
LazerHawke
2 december 2007 · 1 268 Inlägg

hur ofta dras det till rättegång om nån vägrar skriva på??

oavsett va det gäller? om man blir stoppad?

Konstapeln Snickar guru
2 december 2007 · 278 Inlägg

Ramrod skrev:
Var inte det här en polis "info" tråd? Eller handlar det om hur man kör ifrån en polis??  För om ni ska köra ifrån en polis kan ni väl hitta på något orginelt som funkar. Trampa på gasen kan vilken idiot som hellst tydligen...   Montera in ett flygrök-aggregat, spiklåda, eller mer hjärna innanför pannbenet... För ska ni köra ifrån en polis, med lagen & hela samhället på sin sida. Då ska ni ha en JÄVLIGT bra anledning att göra det också.   Ta det som en man istället. Stanna & betala!

Haha personer som du är för sköna, låt andra bestämma vad dom själva vill.
Det där ta det som en man talet har man ju hört för många ggr förut.
Så jävla löjligt sagt

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
stoffe_V70 Inte som alla andra.
2 december 2007 · 46 Inlägg

Det finns annat som SÄPO gör, som ansvara för säkerheten bland våra ledande politiker.
Säpo har bepansrade versioner av både 5 och 7-serien, med rätt bra med pulver i som 540i och 750i (tror dock inte de har någon M5:a). Det var ju en jäkla massa skriverier om hur Göran Persson kunde glida runt i en fet BMW och Volvo var upprörda över att han inte stödde svensk industri och hur det nu var. Svaret; SÄPO godkände inte Volvo som leverantör av säkerhetsbilar då de ansåg att de inte var tillräckligt säkra. Ja, SÄPO ansvarar för säkerheten för våra ledande politiker, därför skjutsar de runt toppen i feta BMWs med pansar. Göran beklagade sig till och med offentligt för att han blev skjutsad i en bil som stack i svenssons (och aftonblaskans) ögon, men det fanns inget han kunde göra åt saken då bedömningen var att BMWs säkerhetsfordon var bäst.

Det var inte själva "Volvo" bilen som Säpo ansåg vara osäker utan det var det att Volvo inte tillverkar sina bepansrade bilar utan det är ett utomstående företag som gör det i efterhand och det gillade inte Säpo.

Volvo blev lite stötta för att Persson kom till Volvo fabriken i en BMW. Vem hade inte blivit det...

"Real men don´t cry, it ruins their makeup"
LazerHawke
2 december 2007 · 1 268 Inlägg

xisten skrev:
nya "vägpoliserna" i sthlm har väl volvos nya dieslar på 150hk om jag inte minns fel?

185 dom har inga volvos på 150hk Diesel tongue

Muttley
2 december 2007 ·

Nille_del_Mar skrev:

_Nas_ skrev:
Är du inte en riktigt galen förare med en någorlunda bil som du inte bryr dig om som går ungefärligt som polisens har du nog ingen större möjlighet att komma undan. Polisen har ju lagen på sin sida och jag tror inte att det händer så mycket om de bryter "de ultimata hastighetsgränserna som tydligen finns som jag inte visste något om" (max 170 km/h utan att ha kallat för något godkännande eller va det var som jag läste tidigare). Hur mycket tror du händer om en polis ligger i 200-210 utan att ha meddelat någon för att ligga efter dig? Föraren avgör det mesta.. Sen handlar det nog om tur om polisen känner för att skicka upp en helikopter eller inte, vänta på dig hemma eller inte..

Du pratar som en sann kännare.
Hur många polishelikoptrar har den svenska polisen totalt i sverige??
Av vad jag förstår så har polisen mellan 6-8 helikoptrar i hela sverige.
Ingen av dessa finns i Skåne.

Sen att polisen skulle köra i 200km/h genom tätbebyggt område är inte så troligt...

har faktiskt sett polishelikoptrar i skåne jo. smile

och här körde polisen genom byn i runt 160-170 blås i jakt efter en idiot.

Xtravagant 1337
2 december 2007 · 1 343 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nille_del_Mar skrev:

_Nas_ skrev:
Är du inte en riktigt galen förare med en någorlunda bil som du inte bryr dig om som går ungefärligt som polisens har du nog ingen större möjlighet att komma undan. Polisen har ju lagen på sin sida och jag tror inte att det händer så mycket om de bryter "de ultimata hastighetsgränserna som tydligen finns som jag inte visste något om" (max 170 km/h utan att ha kallat för något godkännande eller va det var som jag läste tidigare). Hur mycket tror du händer om en polis ligger i 200-210 utan att ha meddelat någon för att ligga efter dig? Föraren avgör det mesta.. Sen handlar det nog om tur om polisen känner för att skicka upp en helikopter eller inte, vänta på dig hemma eller inte..

Du pratar som en sann kännare.
Hur många polishelikoptrar har den svenska polisen totalt i sverige??
Av vad jag förstår så har polisen mellan 6-8 helikoptrar i hela sverige.
Ingen av dessa finns i Skåne.

Sen att polisen skulle köra i 200km/h genom tätbebyggt område är inte så troligt...

har faktiskt sett polishelikoptrar i skåne jo. smile

och här körde polisen genom byn i runt 160-170 blås i jakt efter en idiot.

Jag har sett folk gå på månen också.
Det betyder inte att skåne har en helikopter.
Den närmsta finns i gbg.
Sen att dom flyger här också är väl en annan femma...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang