2841
Sök

Saab ng900 startar inte alls idag !!!

658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
på motronic så sitter det ett relä som benämns som huvudrelä, som tillslaget till bränslepumpsrelät går genom. kan det sitta något likande på turbomodellerna?

Edit: hittade inget schema för 900ans turbomodeller, men på 9-3ans trionic t5 så satt det iallfall inget huvudrelä och styrde bränslerelät.

Jo det sitter ett relä som står i boken som startrelä och det sitter under bränslepumsrelät, kan det vara det som spökar?

309 Inlägg
4 april 2012
går det att se om dom är ihopkopplade på stift 85 eller 86? måste ju vara någonting med styrströmmen som bråkar, men hittar som sagt inga scheman för 900ans turbomotorer så kan inte kolla vilka signaler som är med och bestämmer när bränslepumpsreläet ska slås på.

har du läst ut felkoder? mer än blinkkoderna dvs
Senast redigerat av jonas_ahman (4 april 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

658 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
nej får inte iväg bilen från garaget till nån som kan, jag e för dålig på saab o sånna här saker..... kan inte bogsera bilen för har ju hm den fronten o kommer inte åt n¨nstans att bigsera i. Bara dom blink men dom verkar ju inte stämma för en lång och 6 korta blink betyder  syresensor !!!!  men det verkar ju lite.....

309 Inlägg
4 april 2012
Fear38 skrev:
nej får inte iväg bilen från garaget till nån som kan, jag e för dålig på saab o sånna här saker..... kan inte bogsera bilen för har ju hm den fronten o kommer inte åt n¨nstans att bigsera i. Bara dom blink men dom verkar ju inte stämma för en lång och 6 korta blink betyder  syresensor !!!!  men det verkar ju lite.....

attans då. nej syresensorn borde inte säga åt bilen att inte starta tycker ja. synd att du bodde så långt bort annars hade ja kunnat kika med min läsare

658 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
jonnielahti skrev:
men trasiga syresensorer bidrar oftast till att bilen inte startar... du har ju den felkoden.

Oki men varför startar den då med ström på soppapumpen direkt? Då borde den väl inte starta då heller om lambdan krånglar eller?

658 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Tröttnade på att gissa va det det är för fel, men uteslutit bensinpumpen och tändkasetten då den startar och pumpen går fin fint på bygling av relät. Hmm åkte byglat ner med kärran till Nordic uhr till Robban här i Borlänge så får han kolla felkoderna direkt så slipper man hålla på o gissa sig fram hela tiden....... Fick litet tips av honom att det kunnde vara backspärren som krånglar eventuellt eller styrboxen. Jaja vi får se nästa vecka, nu får jag softa o tänka på annat i helgen..... Uppdaterar såklart direkt då jag vet wink

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
6 april 2012
jonnielahti skrev:
men trasiga syresensorer bidrar oftast till att bilen inte startar... du har ju den felkoden.

Inte på någon saab iaf, den fettar bara på lite extra sås men startar gör den.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

658 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
UPPDATERAR LITE:
Får fan ingen ordning på detta med bilen som inte startar. Har bytt lambdan o testat men när detta felet blir så blir det syresensor felkod oavsett. Lånade även en styrbox av kompis o byta med när felet blir o det blev förut men hans box starta inte heller då så då kan man utesluta den i alla fall det felet. Har kommit på efter en tid krånglande att när den inte startar (nästan varje gång jag tar den kall) så testar jag ta bort o sätta dit relät men samma problem, men byglar jag o kör liten stund räcker med 15 min körning o sen dyker under pedalerna o tar bort byglingen o monterar tillbaka relät då startar den igen för att gå utan problem när den e varm men står den över natten så oftast startar den inte då.... Hmmm ????? Men skall mäta strömmen o jorden från bränslepumsrelät nästa gång har lånat en multimeter så får vi se. Annars sa en kompis att kanske tändkassett så jag har fått låna en sån så får vi se. Men är det nån annars här som kan ha nån ide eller förslag vad detta är för konstigt problem jag råkat ut för så vore jag tacksam om tips tack. Tillägger att bilen går perfekt annars det är bara detta startande.

658 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare

jaha, hmm men kan du presisera dig lite angående detta du tycker, vore bra o höra lite

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 april 2012
att den inte startar när den är kall kan bero på vevaxelgivagen, sen tvångsmatar du pumpen o då kanske den startar endå på någe vis smile

309 Inlägg
30 april 2012
här har du hur du gör för att kolla givaren

http://www.fildump.se/?file=tmp_3119220 … 0turbo.xps

658 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
här har du hur du gör för att kolla givaren

http://www.fildump.se/?file=tmp_3119220 … 0turbo.xps

Jättetackar för infon, men skall jag testa detta när motorn inte startar eller spelar det ingen roll när?

309 Inlägg
30 april 2012
bäst resultat borde du få när den inte vill fungera, så du inte blir lurad om alla mätresultat verkar ok

658 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
bäst resultat borde du få när den inte vill fungera, så du inte blir lurad om alla mätresultat verkar ok

En dum fråga men vart sitter vevaxelgivaren egentligen?

Controlled Insanity
41 Inlägg
1 maj 2012
Den sitter på motorblocket.
Kollar du på din motor så sitter den snett ner till höger bakom turbon på motorblocket.

658 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Jag har gjort en koll på det där med att varvräknarnålen skall röra sig när man nöter på starten när jag har det där felet och den rör sig INTE alls nånting !!!! Så det kan vara den då?

658 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
japp bara det att man blir ju lite så där fundersam hur det kan göra så den startar bara när jag byglar bensinpumsrelät o sen kan sätta tillbaka relät när motorn blitt körd typ 15 min. Skickar den här vevaxelgivaren några signaler till bränslesystem till relät o sånt eller hur funkar det. Ett fel kan ju bli baklängesfel ibland så ett fel kan göra flera fel i serie.

658 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Update: Nu har jag bytt vevaxelgivaren igår, men inte vart till garaget ännu o prova starta den ännu skall göra det så håll tummarna att min kompis inte har rätt att han tror det är nåt med tändningslåset eller vid nyckeln

Update Igen:

Nee bilen starta inte nu heller, bygla starta på en gång köra typ 5 min sen ur o dyka under instrumentbrädan pilla ur bygelkabeln o i med relät igen sen går den hela dan. Börjar fundera på om det kan vara sånt här kontaktbleck som sitter bakpå tändlåset som inte ger kontakt när den e kall. Men konstigt ju att den går igång när man byglar då juh hmm... kom med flera ideer o förslag tack.
Senast redigerat av Fear38 (11 maj 2012)

Sök