.

CarpeDiem German Engineering
8 april 2012 · 9 081 Inlägg

Det finns de som haft Volvo 740 och fått en 2a när de bytt till en öppen dumpventil.

Sen finns det folk som rullat igenom med annan IC, downpipe, turbo och en hel del annat. Man vet aldrig.

Visst kan man höja effekten med en effektivare intercooler eller en bättre placering av den. Finns i vissa fall en del att hämta bara genom att använda en ic i originalstorlek men med bättre form på gavlarna. Grovt sett så kan man tjäna 1% effekt för var 4:e grad temperatur på luften i insuget sjunker.

En motor är avgascertifierad med original intercooler. Och byter man ic till exempel så då upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.

Senast redigerat av CarpeDiem (8 april 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
granadadr
8 april 2012 · 7 269 Inlägg

beror ju på årsmodell wink å snuten har ganska liten koll wink å bes oxå för den delen wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Subaru_Chris
8 april 2012 · 64 Inlägg

min i mitt fall där det sitter org turbo. och org dump. det ända "trimmet" som syns på min bil är nya ic och 3" tryckslangar.  Sen är de ju en hel del gjort som dom inte ser tex portad 531 å annan kam osv..?

s.c.c.r
Volvo 245 t5 "Sleeper" (1991)
BMW e34 540/6 "Back in black" (1995)
Volkswagen Bubbla "." (1972)
Pim_Pim
8 april 2012 ·

Det ska du få ombesiktning på egentligen.

granadadr
8 april 2012 · 7 269 Inlägg

ett ex Min ford diesel vart helbilsgodkänd 97,, så innan dess så var dem inte det,, så 240is 945a är ok att byta saker under huven på,, de FÅR inte sätta omreg på den,,
ombes kanske iof

Senast redigerat av granadadr (8 april 2012)

Subaru_Chris
8 april 2012 · 64 Inlägg

Okej. jag har skylten nere men dom tog inte in mig. fast han stog och tittade på mig.

s.c.c.r
Volkswagen Bubbla "." (1972)
BMW e34 540/6 "Back in black" (1995)
Volvo 245 t5 "Sleeper" (1991)
CarpeDiem German Engineering
8 april 2012 · 9 081 Inlägg

Har ingen betydelse var regskylten fram sitter placerad nånstans, regeln säger att skylten ska vara synlig för mötande trafik och att den inte får röra sig fram och tillbaka när man kör.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
8 april 2012 · 1 098 Inlägg

Dom titta förjävla styggt när ja kom med 760in också! Avgassmäller så fort en släpper lite och devanliga morrande T5 ljudet annars... Men när han hörde att de va svetsad axel skaka han mest bara på huvudet smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
BearNewstrom
8 april 2012 · 84 Inlägg

Jag skötte mej bra iaf ^^ Fast trist att se så mycke öl flaskor och skit på parkeringarna. Gick juh knappt att köra. Men var en kanon dag för mej och mina vänner och min Diesel tuffade på bra sin 70 mil så jag är nöjd big_smile

Volkswagen Bubbla "Zwittzy" (1961)
Audi Q7 (2012)
Audi A4 b7 "Then GOOe" (2008)
Subaru_Chris
8 april 2012 · 64 Inlägg

jadu volvo racing du kunde ju inte äns hälsa på mig, dig ska jag inte ge 5p igen;)

s.c.c.r
Volkswagen Bubbla "." (1972)
BMW e34 540/6 "Back in black" (1995)
Volvo 245 t5 "Sleeper" (1991)
Roger_ BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
8 april 2012 · 209 Inlägg

CarpeDiem skrev:
En stackars anställd på en bensinmack blev påkörd av en raggarbil.

http://www.jnytt.se/nyhet/46724/paskaft … drog-igang

Är ju sjukt hur dom ska hålla på !

Sketstopp24v STREETRACER
8 april 2012 · 892 Inlägg

A6 va ju grymt drygt iår... Att stänga av en massa ställen så att alla ska samsas på en mindre yta!? Det gav ju en inte direkt chansen till o glida runt o kolla på folket o bilarna =/ Blev mest trafik-kaos och sen alla jävla svninerier! "flåtraggare" o "volvoraggare" överallt som drar ner denna kvällen i skiten... ska det vara så jävla svårt o bete sig som folk? ta hand om sina sopor, hålla sig nykter m.m under EN kväll? j*vla nötter! Man får ju gärna dricka alkohol, men då ska man ju fan se till o kunna hantera det oxå! Slänga sina flaskor o burkar i bilfan man rullade dit med elr lägga det i en medhavd icakasse elr nåt..

Skrev i en annan tråd om en ide´ om att man kunde ha "entre´värdar" som ber svinen att åka till skogen o ha en egen svineriträff i nåt öde grustag o låta oss som är seriösa o entusiaster vara på A6 o skapa den där sköna stämningen som det ska vara efter ELMIA, lite däckrök, några race här o där.. lite poppande bilar, glada människor. 

Såg själv 2st flåtraggare som kutade ut ur jänkebilen.. slet ner ett stort reklamplakat ifrån en av ikeas pelare..la den uppe på raggarbilen.. sen bara slängde den på vägen! Vad fan är meningen med sånt j*vla mongo-beteende!?

Va nog sista gången jag besökte jönköping under påskhelgen, iaf fram tills det sker nån slags förbättring =/ Synd.. brukade vara en av de roligaste kvällarna på året o ett startskott på säsongen!

Bmc Crew
NeoSWE
8 april 2012 · 62 Inlägg

Stannade hemma i år och man missade tydligen inget (slapp iaf å få öl på bilen i år alltid nåt).

Toyota Supra TT MKIV "Snowflake" (1994)
Foffis
8 april 2012 · 676 Inlägg

jag var bara nere på mässan under fredagen. Kanske var mer fart på själva mässan under lördagen men man slapp iaf alla fulla pack och långa bilköer osv.

A_Karlsson
8 april 2012 · 537 Inlägg

jag har aldrig förstått menigen med att supa sig dyngrak på en bilutställning, vad är det roliga med det? det är många som börjar dricka redan på morgonen när dom åker till elmia. så fruktansvärt värdelöst. om man tar sig en kall öl eller två på kvällen för att det är gött äv väl en sak, men att häva i sig ett flak och bli full och odräglig är en annan.

jag va aldrig till elmia i år jag känner heller ingen längtan till att få åka dit.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
fullsize 4 Doors - No Waiting
8 april 2012 · 100 Inlägg

Var på a6 för första gången i lördags och blev rätt besviken efter allt man hört om denna "träff",hade cirka 20 mil ner och tyckte det var alldeles för långt att åka för en dylik tillställning. Visst, lite drag var det ju, men alldeles för många vanliga bruksbilar i leden, kan säkert vara så att de som står för svinerierna bara glidit dit i första bästa bil de kommit över, knappast några riktiga bilentusiaster alltså smile tyckte dock inte jag såg så mycket dumheter utspela sig, inte mer än man brukar se en lördagkväll där mycket folk och mycket alkohol befinner sig på samma plats.

Förresten, såg nåt som liknade en biljakt bortåt tolv-slaget, på parkeringen där Willy:s ligger? Vad kan det ha handlat om tro?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2012 · 13 674 Inlägg

iditoter finns det gott om..man undrar när folk ska inse att sprit och bilutställningar inte hör ihop
och sen en massa dumma jävlar som inte använder det dom har innaför pannbenet

dom borde stå och göra flygande på alla bilar och minsta fel så borde det vara spanskflagg

sätter inte min fot där igen och när jag var där var det endå ganska lungt var där för kanske 12-14år sen men alla fulla drägg gjorde att jag inte sätter min fot där igen

och när det börjar svinas runt så förbannat med bilar och folk som åker i dom som grisar så förbannat att det ser ut som ett slagfält då är det snart dax att bara bussa folk in på inställningen och förbjuda all körning runt omkring så alla lär sig någon gång

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
BOLIN_
9 april 2012 · 2 763 Inlägg

Skulle åka till donken med XC:n igår (lördag) och fick stå i kö vid den rondellen som är närmast donken utanför A6, bakom mig fick jag två gamla sletna raggarbilar och de tyckte att de var passande at springa ut ur bilarna och två pers höll på att bli påkörda av en XC90 för att de sprang rätt ut i vägen. Vafan tänker vissa personer med? Bara för att det är bilutställning måste man väl inte supa sig full och förstöra för alla andra som är bilintresserade och är där för att se alla fina bilar? Blir besviken på sådant folk!

Nästa år tänker jag vara där på A6 efter mässan men är det massa fylla och skit som förstör igen så åker jag hem istället, jag ser liksom ingen vits med att man ska supa sönder en bilträff hmm

Volvo - For Life
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2012 · 13 674 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Skulle åka till donken med XC:n igår (lördag) och fick stå i kö vid den rondellen som är närmast donken utanför A6, bakom mig fick jag två gamla sletna raggarbilar och de tyckte att de var passande at springa ut ur bilarna och två pers höll på att bli påkörda av en XC90 för att de sprang rätt ut i vägen. Vafan tänker vissa personer med? Bara för att det är bilutställning måste man väl inte supa sig full och förstöra för alla andra som är bilintresserade och är där för att se alla fina bilar? Blir besviken på sådant folk!

Nästa år tänker jag vara där på A6 efter mässan men är det massa fylla och skit som förstör igen så åker jag hem istället, jag ser liksom ingen vits med att man ska supa sönder en bilträff hmm

visst är det märkligt att folk lämnar hjärnan kvar hemma
och åker på bilutställningar för att dricka?!

nästan så dom borde stå med alkomätare vid entren på elmia mässan och bara släppa in nyktra så kanske en del inte skulle orka att åka dit iallfall


mina ungar är ganska bilintreserade och skulle uppskatta elmia mässan men det går knappast att ta med dom dit när det är en massa fulla svin och tjejer som inte har någon självrespekt

trist att det ska vara så

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BOLIN_
9 april 2012 · 2 763 Inlägg

Growe skrev:

BOLIN_ skrev:
Skulle åka till donken med XC:n igår (lördag) och fick stå i kö vid den rondellen som är närmast donken utanför A6, bakom mig fick jag två gamla sletna raggarbilar och de tyckte att de var passande at springa ut ur bilarna och två pers höll på att bli påkörda av en XC90 för att de sprang rätt ut i vägen. Vafan tänker vissa personer med? Bara för att det är bilutställning måste man väl inte supa sig full och förstöra för alla andra som är bilintresserade och är där för att se alla fina bilar? Blir besviken på sådant folk!

Nästa år tänker jag vara där på A6 efter mässan men är det massa fylla och skit som förstör igen så åker jag hem istället, jag ser liksom ingen vits med att man ska supa sönder en bilträff hmm

visst är det märkligt att folk lämnar hjärnan kvar hemma
och åker på bilutställningar för att dricka?!

nästan så dom borde stå med alkomätare vid entren på elmia mässan och bara släppa in nyktra så kanske en del inte skulle orka att åka dit iallfall


mina ungar är ganska bilintreserade och skulle uppskatta elmia mässan men det går knappast att ta med dom dit när det är en massa fulla svin och tjejer som inte har någon självrespekt

trist att det ska vara så

Det är förjävligt! Jag och en polare kom och ställde oss i kön till ingång nord för att komma in till mässan, det var en jäkla kö. Trodde fan att jag blev döv innan jag kom in. hmm Ställde sig några fulla jävlar bakom och de visade noll respekt mot oss andra som stod i kön, gapade, skrek, puttades och höll på, vafan är det egentligen? hmm

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang