Tona framrutorna? vad för solfilm är lagligt alltså % mässigt?

Driftaren-E36 TBC (Team Bmw Cruzer)
9 april 2012 · 115 Inlägg

tona framrutorna? vad för solfilm är lagligt alltså % mässigt?

TBC - Team BMW Cruzin.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 april 2012 · 6 170 Inlägg

Den korta versionen av svaret är 0%.


Den långa är att man ska ha minst 75% genomsläpp på ljuset (dvs 25% toning) men eftersom nästan alla bilrutor är fabrikstonade till den gränsen så kan man inte sätta på någon mer toning. Och sen *får* du inte sätta på någon form av färgskikt, eller vad det kallas i VVs regler, så där går all form av toning bort ändå.

Så kort och gott, ingen toning tillåten. Sen att snuten och bes skiter i det i viss mån har inget med saken att göra, olagligt är olagligt oavsett om du blir tillsagd om det eller inte.


Fast vem här inne har inte något olagligt på eller i sin bil ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
DesignByEmil Grafisk Designer
10 april 2012 · 220 Inlägg

Min farsas CR-V hade tonade framrutor, 25% genomsläpp
men den gick inte genom besiktningen. Är de tonade från
fabrik så är det inga problem, dvs i stort sett alla nya bilar
klarar av det. Själv ska jag montera Soyafilm's avtagbara
solfilm på framrutorna, så kan man ta av den innan besiktning
och på med den igen efter smile De har 55% genomsläpp som är
jäkligt snyggt tycker jag.

EDIT: Glömde nämna att de är formskurna för din bil!

Mvh

Senast redigerat av fonziebear (10 april 2012)

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily
Volvo V70R AWD "Phoenix" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 april 2012 · 2 972 Inlägg

fonziebear skrev:
Min farsas CR-V hade tonade framrutor, 25% genomsläpp
men den gick inte genom besiktningen. Är de tonade från
fabrik så är det inga problem, dvs i stort sett alla nya bilar
klarar av det. Själv ska jag montera Soyafilm's avtagbara
solfilm på framrutorna, så kan man ta av den innan besiktning
och på med den igen efter smile De har 55% genomsläpp som är
jäkligt snyggt tycker jag.

EDIT: Glömde nämna att de är formskurna för din bil!

Mvh

Hur funkar dom avtagbara i McDrive o liknande? Dvs när rutan ska ner??

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DesignByEmil Grafisk Designer
12 april 2012 · 220 Inlägg

matteeee skrev:
Hur funkar dom avtagbara i McDrive o liknande? Dvs när rutan ska ner??

Det vet jag inte faktiskt, inte köpt de än, funderar lite på att köpa från www.evofilm.se men de känns lite halvt oseriösa. Är den tunn nog så ska det nog inte vara några problem.
Känner att det är värt att prova, kostar 600:- nått jämfört med 1500:- för proffstoning som ändå får
slitas av innan besiktning smile

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily
Volvo V70R AWD "Phoenix" (2004)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 april 2012 · 1 778 Inlägg

En bekant till mig importerade en m5a med fabrikstoning.
Han reggade bilen i Sverige utan problem med rutorna, besiktade i 5år.
Men 6e året var det stop, den sura besiktnings gubben vägrade släpps igenom rutorna, och trodde inte på att bilen kom så från fabrik.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
DesignByEmil Grafisk Designer
12 april 2012 · 220 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
En bekant till mig importerade en m5a med fabrikstoning.
Han reggade bilen i Sverige utan problem med rutorna, besiktade i 5år.
Men 6e året var det stop, den sura besiktnings gubben vägrade släpps igenom rutorna, och trodde inte på att bilen kom så från fabrik.

Fan va drygt.. hmm Jag kan inte förstå hur dom tänker, man får ha fabrikstoning (motsvarar väl 15-25%) men man får inte tona i efterhand i samma toningsgrad, vad har dom för anledning? Förstår inte hur det kan förvärra sikt eller liknande, tvärtom, måste ju bli bättre då solen inte blir lika skarp.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily
Volvo V70R AWD "Phoenix" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 april 2012 · 6 170 Inlägg

fonziebear skrev:

marwin_of_sweden skrev:
En bekant till mig importerade en m5a med fabrikstoning.
Han reggade bilen i Sverige utan problem med rutorna, besiktade i 5år.
Men 6e året var det stop, den sura besiktnings gubben vägrade släpps igenom rutorna, och trodde inte på att bilen kom så från fabrik.

Fan va drygt.. hmm Jag kan inte förstå hur dom tänker, man får ha fabrikstoning (motsvarar väl 15-25%) men man får inte tona i efterhand i samma toningsgrad, vad har dom för anledning? Förstår inte hur det kan förvärra sikt eller liknande, tvärtom, måste ju bli bättre då solen inte blir lika skarp.

Det handlar inte om att föraren i den tonade bilen inte ser ut utan det handlar om att andra förare ska kunna se vad föraren i den tonade bilen ska göra. Det handlar helt enkelt om den mest grundläggande formen av kommunikation som finns, visuell kommunikation.

Och sen så går gränsen för toning som sagt vid 75% ljusgenomsläpp och det har dom flesta bilar från fabrik. Sen tonar folk bort över 50% till av ljuset och då är man nere på väldigt låga ljusgenomsläpp och då ser man definitivt inget...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 april 2012 · 1 778 Inlägg

fonziebear skrev:

marwin_of_sweden skrev:
En bekant till mig importerade en m5a med fabrikstoning.
Han reggade bilen i Sverige utan problem med rutorna, besiktade i 5år.
Men 6e året var det stop, den sura besiktnings gubben vägrade släpps igenom rutorna, och trodde inte på att bilen kom så från fabrik.

Fan va drygt.. hmm Jag kan inte förstå hur dom tänker, man får ha fabrikstoning (motsvarar väl 15-25%) men man får inte tona i efterhand i samma toningsgrad, vad har dom för anledning? Förstår inte hur det kan förvärra sikt eller liknande, tvärtom, måste ju bli bättre då solen inte blir lika skarp.

Ja de va drygt för honom, han försökte kräva att han skulle mäta ljus genom släppet med en mätare för att kunna sätta två, men gubben vägrade.
Sen när han besiktade om så förklarade han läget för den nya besiktnings mannen, han mätte ljus genom släppet med en mätare och allt var okej igen.
Nu väntar han bara på att de ska hända igen:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Slemrotta
12 april 2012 · 533 Inlägg

matteeee skrev:

fonziebear skrev:
Min farsas CR-V hade tonade framrutor, 25% genomsläpp
men den gick inte genom besiktningen. Är de tonade från
fabrik så är det inga problem, dvs i stort sett alla nya bilar
klarar av det. Själv ska jag montera Soyafilm's avtagbara
solfilm på framrutorna, så kan man ta av den innan besiktning
och på med den igen efter smile De har 55% genomsläpp som är
jäkligt snyggt tycker jag.

EDIT: Glömde nämna att de är formskurna för din bil!

Mvh

Hur funkar dom avtagbara i McDrive o liknande? Dvs när rutan ska ner??

Hade Soyafilm på min gamla S60, på alla rutorna. Inga problem att köra rutan upp och ner, då det är som en helt vanlig solfilm, fast lite tjockare bara. Det negativa med den i mina ögon är att sikten utåt uppfattas som lite "grumlig". Detta pga att filmen är lite som "gummi" om man säger. Men annars smidig, när man kan sätta dit den och ta bort den hur många gånger som helst smile

Blond_Bimbo
26 februari 2017 · 16 Inlägg

Lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga berör just detta ämne - tonade rutor!

Ovanstående inlägg berör bara om man vill tona framrutan och/eller de främre sidorutorna (föraren och passageraren). Men det är väl inget hinder att man tonar hur mycket man själv önskar på de bakre sidorutorna inkl bakrutan?

Hittade Solfilmskompaniet.se som levererar färdigskuren solfilm.
Frågan är väl bara hur resultatet blir? Minns att farsan satte på solfilm på sin gamla Dodge Van som vi åkte genom Europa med som barn och den jävla filmen lossnade när vi kom ner till Medelhavet och solen pressade upp tempen i bilen över 50 grader i solen.

Någon som vet vad som gäller de bakre rutorna?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 februari 2017 · 14 048 Inlägg

Blond_Bimbo skrev:
Lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga berör just detta ämne - tonade rutor!

Ovanstående inlägg berör bara om man vill tona framrutan och/eller de främre sidorutorna (föraren och passageraren). Men det är väl inget hinder att man tonar hur mycket man själv önskar på de bakre sidorutorna inkl bakrutan?

Hittade Solfilmskompaniet.se som levererar färdigskuren solfilm.
Frågan är väl bara hur resultatet blir? Minns att farsan satte på solfilm på sin gamla Dodge Van som vi åkte genom Europa med som barn och den jävla filmen lossnade när vi kom ner till Medelhavet och solen pressade upp tempen i bilen över 50 grader i solen.

Någon som vet vad som gäller de bakre rutorna?

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du täcka allt bakom B-stolpen hur mycket du vill. Från B-stolpen och framåt gäller det vissa procent men dessa kan jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zleepy Trucker
26 februari 2017 · 1 391 Inlägg

Blond_Bimbo skrev:
Lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga berör just detta ämne - tonade rutor!

Ovanstående inlägg berör bara om man vill tona framrutan och/eller de främre sidorutorna (föraren och passageraren). Men det är väl inget hinder att man tonar hur mycket man själv önskar på de bakre sidorutorna inkl bakrutan?

Hittade Solfilmskompaniet.se som levererar färdigskuren solfilm.
Frågan är väl bara hur resultatet blir? Minns att farsan satte på solfilm på sin gamla Dodge Van som vi åkte genom Europa med som barn och den jävla filmen lossnade när vi kom ner till Medelhavet och solen pressade upp tempen i bilen över 50 grader i solen.

Någon som vet vad som gäller de bakre rutorna?

Du får tona hur mycket du vill, du får t.om ta en sprayburk och spraya rutorna helsvarta om du vill, det är bara fram och sidorutorna som man ej får, för du ska se ut, och framåt, samt polis ska se vem som kör smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 mars 2017 · 2 972 Inlägg

Vindrutan ska ha ett ljusgenomsläpp på minst 75% i båda riktningarna och främre sidorutorna minst 70% i både riktningarna. Moderna bilar ligger ungefär där original, så även om du sätter "gladpack" på rutorna blir de i princip olagliga.

"Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven på ljusgenomsläpp inte uppfylls"

Vill du åka lagligt, skippa solfilm fram. Vill du chansa kan du nästan lika gärna ta en mörk film direkt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cupra_
8 mars 2017 ·

Det finns också en annan aspekt. Rutan blir jobbigare att slå sönder med film på, säkerhetsgrej.

Skogsnissen
8 mars 2017 · 62 Inlägg

Är det inte bara så enkelt att bakre rutorna och bakrutan får täckas med solfilm, sålänge man kan se genom bakrutan när man backar och inte de främre rutorna är täckta?
I det stora hela är väl sikten det viktigaste att gå efter?

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 mars 2017 · 14 048 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Är det inte bara så enkelt att bakre rutorna och bakrutan får täckas med solfilm, sålänge man kan se genom bakrutan när man backar och inte de främre rutorna är täckta?
I det stora hela är väl sikten det viktigaste att gå efter?

Man behöver inte ens ha backspegel inne i bilen vad jag vet. Tänk alla hantverksbilar utan bakrutor, då skulle inte det vara godkänt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
8 mars 2017 · 10 388 Inlägg

18 § Personbil och lätt lastbil skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 10 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 60 m från förarens ögonpunkter och bakåt, och

2. minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter och vidare bakåt.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att vägen även kan överblickas på en bredd av minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets högra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter.


SFRO menar att;  fr.o.m. 1969 års modell krävs två yttre och en inre backspegel. Inre backspegel kan saknas, ifall fordonets konstruktion inte medger sikt bakåt ifrån en inre backspegel (ex.vis skåpbil)

Man får alltså inte brumma omkring utan sidospeglar på våra vägar (förutom till verkstad) och vid besiktning  innebär det en punkt att åtgärda (TROR t.o.m. att det ska innebära körförbud).


För att glida in på det sidospåret gällande speglar.

Gällande toning, det har redan avklarats, men iaf;

VVFS 2003:22 .

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

Rutor   

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls. 

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.


Och då till rutor i "siktfält" räknas, som påpekat, vindrutan (framrutan...kalla det vad man vill) och främre sidorutorna.

Senast redigerat av it_mutt (8 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Christian S
9 mars 2017 · 4 816 Inlägg

Cupra_ skrev:
Det finns också en annan aspekt. Rutan blir jobbigare att slå sönder med film på, säkerhetsgrej.

finns ju bilar med laminerad rutor, då är det ju 2st rutor som är ihop limmade med plastfilm imellan.
fast du kanske menade att det är en bra grej att det blir svårare att krossa rutan? för det finns ju en baksida på det och det är ju att den blir svårare att krossa inifrån om man skulle behöva göra det vid tex en olycka.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Cupra_
9 mars 2017 ·

Christian S skrev:

Cupra_ skrev:
Det finns också en annan aspekt. Rutan blir jobbigare att slå sönder med film på, säkerhetsgrej.

finns ju bilar med laminerad rutor, då är det ju 2st rutor som är ihop limmade med plastfilm imellan.
fast du kanske menade att det är en bra grej att det blir svårare att krossa rutan? för det finns ju en baksida på det och det är ju att den blir svårare att krossa inifrån om man skulle behöva göra det vid tex en olycka.

Nej jag menade just om man behöver ta sig ut..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang