Koppla in fjärrstyrning på golf 4 med c-lås

Snagge
14 april 2012 · 170 Inlägg

Hej!
Ska koppla in detta fjärrlås till min golf 4 -03 modell.
Någon som vet var man kopplar in detta och hur det går till? Vilka kablar man kopplar in sig på?

http://www.vikinglarm.se/till-bilen/ovr … /c80/p177/

MVH

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
NdL Konstruktör
15 april 2012 · 1 053 Inlägg

Jag tillför inte så jättemycket med det jag skriver nu.

Men "standard" är ju;
Hitta en kabel med konstant +12V
Jorda boxen.
Leta upp ett elschema och hitta kabeln/kablarna som låser dörrarna.
Koppla in dig på blinkersen, så de blinkar när du låser, låser upp bilen.

Sedan brukar det ju följa med en liten blinkande sak. Den brukar ha egen ingång och "sköter sig själv"


Så det bästa är att leta upp ett schema där du kan se vilken kabel det är som sköter centrallåset.

Snagge
15 april 2012 · 170 Inlägg

Tck för svar?
Ingen som vet mer exakt hur det går till på golf 4?

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
Snagge
17 april 2012 · 170 Inlägg

Fick hem fjärrlåset idag men fick inte ihop skiten. Någon snäll person som kan skriva precis hur man gör på just golv 4a? Det är 11 kablar och en dålig instruktionbok som vanligt.

http://ladda-upp.se/bilder/uyjvxttdbhzrbf/

Senast redigerat av Snagge (18 april 2012)

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 april 2012 · 835 Inlägg

Skicka ett pm så förklarar jag.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
it_mutt Avstängd
19 april 2012 · 10 388 Inlägg

För att ta det ur skallen, möjligt jag minns fel, men då får jag kolla upp det lite mer exakt.

I förardörren, ca 10cm ovanför högtalaren skall det finnas ett svart kontaktstycke med plats för 29kablar. (Du sa dock 25, är där 25 kablar men plats för 29? eller så är där bara 25 och jag har bara fått för mig det var 29 (även om jag känner mig väldigt övertygad om siffran) ).

Nåja, vad jag vill ha för mig är iaf att följande kablar är de som gäller;

Stift 4 (Gul/Grön-kabel) ska vara för att låsa upp.

Stift 24 (Gul/Blå-kabel) ska vara för att låsa.


Har du en multimeter går det ju dock relativt lätt att testa om jag har helt fel för mig. O har jag det, så får jag kolla upp det lite bättre tongue


- - - Edit - - -

Ovan vill jag minnas är om du har elhissar, om INTE, så;

Under instrumentpanelen på vänster sida om ratten finns en svart elbox med en grön (23-poler) och en grå (24-poler) kontakt.

Där i den grå kontakten ska Stift 6 (Gul/Grön) och Stift 8 (Gul/Blå) vara till C-lås funktionen.

Senast redigerat av it_mutt (19 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Snagge
20 april 2012 · 170 Inlägg

Du har så rätt det är 29 kablar jag som skrev drömmen jagvhar kopplat på dessa precis sol det ska vara men inget händer. Jag provade med att klippa av gul blå nr24 för att se om låset slutade fungera men det fungerar ändå

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
it_mutt Avstängd
20 april 2012 · 10 388 Inlägg

Hmmm, ska rota lite här. Den där inkopplingen har jag gjort på två kärror nämligen. KAN ju dock vara någon skillnad med årsmodellerna där...men, det ska jag kolla upp smile

Har du tillgång till multimeter? För då kan du ju testa en sak;

Mät båda de två kablarna...kolla om det är + eller jord....OM det är jordkablar; testa att jorda kabeln i chassit och se om den låster/öppnar. Låter säkert lite virrigt, men värt ett försök medan du väntar på mer info från mig som bara stämmer till hälften tongue

- - Edit - -

Lite mer funderande;

Har du någon möjlighet att ta en bild där du är o "rotar"? Mest bara för att se så du verkligen är där jag tänker att du ska vara smile

- - Edit 2 - -

Efter lite rotande hittade jag att kablarna kunde ha andra färger, de ska dock sitta på samma ställe, så det borde ju inte spela någon roll. Men iaf;

Grå/röd - Låssignal - Plats 24

Blå/röd - Öppnasignal - Plats 4

Senast redigerat av it_mutt (20 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Snagge
22 april 2012 · 170 Inlägg

jag fick till det nu. Det va precis rätt som du sa ifrån början men jag hade ett batteri bredvid bilen som inte var inkopplat till bilen som jag hade ström och jord inkopplat till när jag provade mig fram med boxen men sen fungerade det när jag sen kom på att jag kanske måste ha det inkopplat till bilen istället och då fungerade det direkt så allt var rätt hela tiden bara att jag hade det bredvid bilen smile hehe man har lärt sig det nu iaf.
Stort tack till er som hjälpt mig!

Bromölla
Projektråd till supran: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167349
it_mutt Avstängd
22 april 2012 · 10 388 Inlägg

Snagge skrev:
jag fick till det nu. Det va precis rätt som du sa ifrån början men jag hade ett batteri bredvid bilen som inte var inkopplat till bilen som jag hade ström och jord inkopplat till när jag provade mig fram med boxen men sen fungerade det när jag sen kom på att jag kanske måste ha det inkopplat till bilen istället och då fungerade det direkt så allt var rätt hela tiden bara att jag hade det bredvid bilen smile hehe man har lärt sig det nu iaf.
Stort tack till er som hjälpt mig!

Ah, jaja, ibland missar man lite wink

Gott att det löste sig dock smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tobbe1234
12 juni 2012 · 5 Inlägg

Hej!

Håller också på att försöka installera fjärrlås till min golf 4 variant-02 har hittat den svarta elboxen men färgerna på kablarna stämmer ej vad ni har uppgett här på forumet...Hur gör jag? har ingen multimeter att testa mig fram med heller:-(

it_mutt Avstängd
12 juni 2012 · 10 388 Inlägg

Jag skulle köpt mig en multimeter (alltid bra att ha o kostar inte många tjugor).

Vad har du för färger på kablarna på på nämnda platser då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tobbe1234
12 juni 2012 · 5 Inlägg

Har en bild på kontakten..







https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180751/180751-5ec574fc1c8e152d9354511880f85cee.jpg

it_mutt Avstängd
12 juni 2012 · 10 388 Inlägg

Hmm, sådär vill inte jag minnas att kontakten ska se ut (vill bestämt ha för mig att det är en kontakt med två rader med kablar, och typ 10 kablar i varje rad), men jag kan ha fel såhär ur minnet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ulf_W bilder.ulfw.se
12 juni 2012 · 1 103 Inlägg

Från CarGard mont anvisning för Golf IV 2002

Lås
Gu/Bl 0,35 mm2 kabel stift 2 i 24-polig
svart kontakt

Lås upp
Gu/Gn 0,35 mm2 kabel stift 5 i 24-polig
svart kontakt

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
it_mutt Avstängd
12 juni 2012 · 10 388 Inlägg

Hmm...märkligt, stämmer ju inte alls med min beskrivning tidigare (som uppenbarligen fungerar)

Men ja, funkar det är det ju kanon smile

- - Edit - -

Och nej, det var verkligen inte menat som "nej men det där funkar ju för f*n inte", utan mest bara att det var andra kabelnr smile

Senast redigerat av it_mutt (12 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tobbe1234
13 juni 2012 · 5 Inlägg

Okey får prova med dom stiften 2 och 5... det stämmer ju med färgerna allafall...

Tobbe1234
13 juni 2012 · 5 Inlägg

Ulf_W har du hela elschemat? någon länk eller bild på det?

Ulf_W bilder.ulfw.se
13 juni 2012 · 1 103 Inlägg

Tobbe1234 skrev:
Ulf_W har du hela elschemat? någon länk eller bild på det?

Jag har bara CarGards monteringsanvisningar. Det där är vad som står där ang c-låset...
Elscheman har jag nog i Autodata, men vet inte om jag får ut dom därifrån på ett bra sätt

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Tobbe1234
13 juni 2012 · 5 Inlägg

okey, får väl prova det då...Har du själv kopplat in fjärrlås efter denna anvisning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang