5065
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

325 Inlägg
8 augusti 2012
cpu1337 skrev:
dom flesta lastbilar tränger sig och har 500 lampor framåt:)

För att inte tala om alla personbilar som till varje pris ska förbi och sen klämma sej in framför 60 ton på 2+1, i rondeller eller före backkrön. Eller varför inte näst intill ligga så när upp i baken å nästan nöta på eloxeringen på bakre underkörningskyddet roll Tyvärr är det rutin så man reagerar inte längre.

OPEL

Handledare
1 481 Inlägg
8 augusti 2012
Rikspolisstyrelsen gick ut med nya regler för ett par år sedan. Polisen ska bötfälla från 6km/h och uppåt. Tidigare så gällde 11km/h.

saab_sonett skrev:
Rikspolisstyrelsen gick ut med nya regler för ett par år sedan. Polisen ska bötfälla från 6km/h och uppåt. Tidigare så gällde 11km/h.

inte för att vara dryg, men har du någon källhänvisning?

RPS författningssamling säger inget om det vad jag minns, enbart att man ska runda ner till närmast heltal och att lasern som sagt drar av 3 km/h smile

Bjuder på lite mer OT, polisen kan göra hastighetsövervakning med stoppur tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

613 Inlägg
8 augusti 2012
lastbilschaffisar som har arbetsbelysningen på ute på vägen likadant bönder men bönderna är vääldigt få dock är lastbilarna många som tydligen inte kan trycka på en knapp

Handledare
1 481 Inlägg
9 augusti 2012
Värsta jag vet? Nja, men den värsta idiot jag sett.  Har denna vecka flera gånger mött en Peugeot vid Storå norr om Lindesberg. Han/hon har RÖDA lampor i halvljuset. Inte några blålila utan klarröda. Tänk själv. Det är lite halvskumt ute, du ligger i en bilkö och väntar på läge att köra om. Du kollar och ser ett par bakljus, OK en bil framför som kör om. Du går ut i vänster körfält och påbörjar omkörningen. Pang.......
Läge för årets Darwin award på den bilägaren.
Senast redigerat av saab_sonett (9 augusti 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
9 augusti 2012
RightFront skrev:
saab_sonett skrev:

RPS författningssamling säger inget om det vad jag minns, enbart att man ska runda ner till närmast heltal och att lasern som sagt drar av 3 km/h smile

Bjuder på lite mer OT, polisen kan göra hastighetsövervakning med stoppur tongue

Inte mer källhänvisning än att det stått i ett antal artiklar i motortidningar och lokalpress där trafikpoliser varit intervjuade. Lasern drar av 3km/h och sedan har man felmarginal 3km/h = 6km/h.
NTF har också uttalat sig om att man vill sänka "momsen" från 6km/h till 0km/h. Officiellt så har naturligtvis myndigheterna nolltolerans. 
Överklagar man en fortkörning på 2km/h så är jag övertygad om att det avskrivs av åklagare.

Meldem
917 Inlägg
9 augusti 2012
risodlarn skrev:
folk som inte förstår att vanliga regler gäller i rondeller även fast jag kommer på ställ.

Ja det är fullt förståligt att du blir irriterad på sånt, I feel you brother. Brukar känna likadant när jag burnar me släden här hemma i sockeln, folk tutar och viftar med nävarna, dem borde hålla fokus framåt och händerna på ratten!hmm
Senast redigerat av Marticus (9 augusti 2012)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

saab_sonett skrev:
RightFront skrev:
saab_sonett skrev:

Inte mer källhänvisning än att det stått i ett antal artiklar i motortidningar och lokalpress där trafikpoliser varit intervjuade. Lasern drar av 3km/h och sedan har man felmarginal 3km/h = 6km/h.
NTF har också uttalat sig om att man vill sänka "momsen" från 6km/h till 0km/h. Officiellt så har naturligtvis myndigheterna nolltolerans. 
Överklagar man en fortkörning på 2km/h så är jag övertygad om att det avskrivs av åklagare.

Då var det inte RPS som gick ut med någon regel wink

Men som du säger, många brukar släppa en om det bara rör sig om några få km/h i överträdelse smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Handledare
1 481 Inlägg
9 augusti 2012
RightFront skrev:
saab_sonett skrev:
RightFront skrev:

Då var det inte RPS som gick ut med någon regel wink

Men som du säger, många brukar släppa en om det bara rör sig om några få km/h i överträdelse smile

NTF skriver så här: ... rapportering av vid hastighetsöverträdelser sker från och med överträdelse på 6 km/tim
– Äntligen försvinner toleranserna.

Allt enl. RPS strategi diarienr. POL-325-2738/05

"Ett sätt att bidra till sänkta medelhastigheter och ökad trafiksäkerhet är
att sänka rapporteringsgränsen vid hastighetskontroll. Gränsen regleras i
handlingsplanen. Samma gräns ska tillämpas oavsett vilken metod som
används."

Eftersom man har 6km/h felmarginal vid fartkameror så är det den som gäller.

Handledare
1 481 Inlägg
9 augusti 2012
Hittade texten i den nya strategin från 2012.

Enligt studier och forskning är en låg rapporteringsgräns en förutsättning
för att medelhastigheten ska kunna sänkas och antalet dödade och
svårt skadade minskas. Rapportering ska därför ske från 6 km över tillåten
hastighet. Samma för manuell och automatisk övervakning, ATK.

Här är länken till RPS strategi.
http://www.polisen.se/Global/www%20och% … rategi.pdf

809 Inlägg
9 augusti 2012
saab_sonett skrev:

nästan värt att printa ut det och kunna visa polisen ifall dom försöker ta en för 2-3km/h över roll

Meldem
917 Inlägg
9 augusti 2012
den ska jag printa ut och markera det viktigaste stycket med markeringspenna. Kan vara avgörande om man en vacker dag står där vid vägkanten med en sur polis brevid sig som vill ge böter för man kört 5km/h för fort

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

305 Inlägg
9 augusti 2012
Marticus skrev:
risodlarn skrev:
folk som inte förstår att vanliga regler gäller i rondeller även fast jag kommer på ställ.

Ja det är fullt förståligt att du blir irriterad på sånt, I feel you brother. Brukar känna likadant när jag burnar me släden här hemma i sockeln, folk tutar och viftar med nävarna, dem borde hålla fokus framåt och händerna på ratten!hmm

Du har inte tänkt på att folk kanske inte vill ha sina bilar ner sprutade av sten m.m. från dessa skithögar(oftast 740 o gammla bmw) som kommer och tycker de är häftiga.
Jag har full förståellse för folk som vill leka lite i rondeller m.m. och jag kör långt ifrån lagligt själv ibland, men man får ju se till at man inte sabbar för andra pga av det.
Sen tror jag inte det är någon bra ide att köra in framför er häller. Men skulle jag få stenskott pga av detta skulle det vara bäst för er att ni har mera bensin i tanken än jag för jag skulle hänga efter till ni fått igen.

135 Inlägg
9 augusti 2012
saab_sonett skrev:

då e de jävligt konstig att ja o Ts har fått böter vi 52 km yikesmad

varför är alla så dryga?

Evildan
9 augusti 2012
Putteliten skrev:
Nu jävlar ska ni få något som är riktigt irriterande!!! En mörk kväll möter en lastbil som lyser värre än julgranar, 10 extraljus med parkeringsljus, div dioder här och var, gärna en Scania logga i alla möjliga färger, halvljus + dimljus ihop med detta.

Möter mig som kör med halvljus och dimljus, jag får 10st xenon konverterade extraljus i nyllet bara för att jag bländar han i lastbilen!!! Han själv med allt sitt skit igång då???

det är annorlunda regler angående belysnng på lastbil och personbil
(tänker inte länka något utan nu får den intresserade leta själv)
latbilen får se ut som en jvl julgran obegripligt nog och du får inte köra med den kombinationen som kanske dessutom är inställt som en potta skit då julgransföraren tyckte det var värt att erinra detta då han tydligen blev bländad av din olagliga ljuskombination.

1 422 Inlägg
9 augusti 2012
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Nu jävlar ska ni få något som är riktigt irriterande!!! En mörk kväll möter en lastbil som lyser värre än julgranar, 10 extraljus med parkeringsljus, div dioder här och var, gärna en Scania logga i alla möjliga färger, halvljus + dimljus ihop med detta.

Möter mig som kör med halvljus och dimljus, jag får 10st xenon konverterade extraljus i nyllet bara för att jag bländar han i lastbilen!!! Han själv med allt sitt skit igång då???

latbilen får se ut som en jvl julgran obegripligt nog och du får inte köra med den kombinationen som kanske dessutom är inställt som en potta skit då julgransföraren tyckte det var värt att erinra detta då han tydligen blev bländad av din olagliga ljuskombination.

Nja, riktigt så är det ju inte faktiskt. Lastbilar får ha 2 ljuspunkter(har jag för mig) fler framåt än bilar men att ingen sedan bryr sig är en annan sak smile

9 156 Inlägg
9 augusti 2012
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

Nej det ska inte vara några annorlunda regler för lastbilar. Vet flera som fått böter för p ljus i extraljusen bland annat.

135 Inlägg
9 augusti 2012
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

ja e intrreseard kan d inte visa julgrans reglerna? wink

varför är alla så dryga?

Handledare
1 481 Inlägg
9 augusti 2012
Vägverkets krav på bilar och lastbilar. Bara att läsa. Max två lysen framåt samtidigt. Samma regler som för personbil. Kap 21. http://www.vt-pool.com/download_publ.as … t_ID=33639
Senast redigerat av saab_sonett (9 augusti 2012)

577 Inlägg
9 augusti 2012
Dirq skrev:
Marticus skrev:
risodlarn skrev:

Du har inte tänkt på att folk kanske inte vill ha sina bilar ner sprutade av sten m.m. från dessa skithögar(oftast 740 o gammla bmw) som kommer och tycker de är häftiga.
Jag har full förståellse för folk som vill leka lite i rondeller m.m. och jag kör långt ifrån lagligt själv ibland, men man får ju se till at man inte sabbar för andra pga av det.
Sen tror jag inte det är någon bra ide att köra in framför er häller. Men skulle jag få stenskott pga av detta skulle det vara bäst för er att ni har mera bensin i tanken än jag för jag skulle hänga efter till ni fått igen.

absolut menade jag inte att jag ska få svina hur som helst, är mycket noga med att inte skjuta stenskott med mer och brukar ju bara "leka" i tomma rondeller men ibland när det står som spön i backen så vill man liiite o då har man helt plötsligt väjningsplikt i rondellen sen att man framstår som en idiot det har jag full förståelse för men det förklarar ju inte varför folk ska glömma alla regler. panik? samma på vintern

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Sök