2958
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

239 Inlägg
11 augusti 2012
Vilken körkortsbok och vilken sida? Tycker det låter helt uppåt väggarna att man skulle rekommendera nybörjare att göra så...

SheriffN skrev:
Mjaaaa, stod i körkortsboken att man skulle trycka på bromsen om någon låg förnära.

Hur ska han annars veta det? Oftast så hjälper inte att jag bara nuddar bromsen med stortån. Utan man får visa vad man menar lite noggrannare.

Vem vet, jag kanske såg en löshund på vägen, eller en älg? Kanske ett rådjur?

Always a better way - Toyota

Muttley
11 augusti 2012
SheriffN skrev:
Mjaaaa, stod i körkortsboken att man skulle trycka på bromsen om någon låg förnära.

Hur ska han annars veta det? Oftast så hjälper inte att jag bara nuddar bromsen med stortån. Utan man får visa vad man menar lite noggrannare.

Vem vet, jag kanske såg en löshund på vägen, eller en älg? Kanske ett rådjur?

Skojjar du ?   Vilket år är din bok ifrån? De är en jävla skillnad om du tänder lyser och sakta sänker hastigheten istället för tvärnitar. Jag kan visst tända och sakta ner i ett säkert tillstånd men att tvärnita visar att hönsen har börjar flyga ut.

682 Inlägg
11 augusti 2012
I min körkortsbok stod det ungefär följande

"Minska avståndet till framförvarande fordon" alltså ska man sakta in långsamt.. Om den bakom ligger för nära..  Detta för att om han kör in i dig ska du inte smälla in i andra fordon osv.. tror jag.. 

Tror itne det är 'väjningsplikt' för hund??

19 Inlägg
11 augusti 2012
SheriffN skrev:
Haha, hur menar du med tvärnita? Att jag bromsar in helt och hållet och stannar?

Men som personen ovanför skrev, fortfarande inte mitt fel om han bakom smackar in i röven på mig.

Jag trampar ner bromsen lite snabbt så att hastigheten ändras 10-20km/h.

Det är väl inget fel med det? Fattar han inte att han ska hålla avståndet så....

Tvärnita kanske var fel ordval, men men, ni fattar vad jag menar.

Haha, nej tvärnita ska man inte göra, stod så här: Att man kunde trycka lite lätt på bromspedalen så att baklampan börjar lysa, då uppmärksammar fordonet bakom det och i och med det, så bromsar ju han med.

Detta är en äldre bok från 1998. Iden nya boken stod det inget alls om detta. Så tror inte det gäller. Alltså man ska inte göra det. Utan man ska öka avståndet till bilen framför istället.

Danne: Det var ett skämt.
Senast redigerat av SheriffN (11 augusti 2012)

162 Inlägg
11 augusti 2012
Man ska trycka till lätt på bromspedalen så att bakomvarande förstår ens intentioner, i god tid före man svänger. Det är ingenting man ska göra för att bakomvarande ska öka sitt avstånd, utan bakomvarande ska hålla avstånd, för det ska han ha lärt sig. Jag ser dagligen folk som trycker varandra i röven, och jag ber varje gång att trafikpolisen hade kunnat vara där och ta dem istället för dem som kör för fort. Som jag har sagt tidigare i tråden så är avstånd AO, hastighet spelar ingen roll om man håller avstånd.

Nu kommer folk säga "ja, men hur ska du kunna väja för något oförutsett hinder om du kör för fort ?" Faktum är att du är lika död om du kör på en älg i 110 som du är om du kör på den i 130. Bilens egenskaper ändras enbart marginellt, det mesta hänger ju alltid på föraren.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

2 075 Inlägg
11 augusti 2012
HalfShell skrev:
Man ska trycka till lätt på bromspedalen så att bakomvarande förstår ens intentioner, i god tid före man svänger. Det är ingenting man ska göra för att bakomvarande ska öka sitt avstånd, utan bakomvarande ska hålla avstånd, för det ska han ha lärt sig. Jag ser dagligen folk som trycker varandra i röven, och jag ber varje gång att trafikpolisen hade kunnat vara där och ta dem istället för dem som kör för fort. Som jag har sagt tidigare i tråden så är avstånd AO, hastighet spelar ingen roll om man håller avstånd.

Nu kommer folk säga "ja, men hur ska du kunna väja för något oförutsett hinder om du kör för fort ?" Faktum är att du är lika död om du kör på en älg i 110 som du är om du kör på den i 130. Bilens egenskaper ändras enbart marginellt, det mesta hänger ju alltid på föraren.

Brukar tas upp flera gånger i bilskolan att: När fordonets hastighet fördubblas ökar bromssträckan till det fyrdubbla.
Så att hastigheten inte spelar så stor roll är rätt så fel.
Men det är klart att hur man klarar en situation hänger en hel del på föraren också, och på hur mycket tur man har.
Även bilens skick är ju rätt så viktigt, exempelvis att man har bra däck och bromsar och eventuella säkerhetssystem såsom ABS.

162 Inlägg
11 augusti 2012
Jag snackar inte om 110 vs 220, utan 110 vs 130.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

2 075 Inlägg
11 augusti 2012
HalfShell skrev:
Jag snackar inte om 110 vs 220, utan 110 vs 130.

Ja det vet jag, men ändå ökar bromssträckan.

766 Inlägg
11 augusti 2012
SheriffN skrev:
SheriffN skrev:
Haha, hur menar du med tvärnita? Att jag bromsar in helt och hållet och stannar?

Men som personen ovanför skrev, fortfarande inte mitt fel om han bakom smackar in i röven på mig.

Det är väl inget fel med det? Fattar han inte att han ska hålla avståndet så....

Haha, nej tvärnita ska man inte göra, stod så här: Att man kunde trycka lite lätt på bromspedalen så att baklampan börjar lysa, då uppmärksammar fordonet bakom det och i och med det, så bromsar ju han med.

Detta är en äldre bok från 1998. Iden nya boken stod det inget alls om detta. Så tror inte det gäller. Alltså man ska inte göra det. Utan man ska öka avståndet till bilen framför istället.

så om det kommer upp en bil i röven på dig och ni har massa möten då sitter du och bromsar och blinkar med bromsljusen så mycke du orkar? du tänker inte på att han kanske ska köra om dig vid närmaste raka utan möte?

Evildan
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
SheriffN skrev:
SheriffN skrev:

så om det kommer upp en bil i röven på dig och ni har massa möten då sitter du och bromsar och blinkar med bromsljusen så mycke du orkar? du tänker inte på att han kanske ska köra om dig vid närmaste raka utan möte?

så om man ämnar köra om bilen framför är de okej att ligga upp i röven skrev du just ovan.
eller missförstod jag dig fullständigt?

det är aldrig ok att ligga för nära bakom.

slicka röv på det ovan beskrivna viset gör bara en riktig amatör/planta bakom ratten.
ska man köra om ligger man en bit bakom så man hinner accelerera upp i fart innan man är uppe i röven när man ämnar köra om och gör en sk flygande omkörning.
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2012)

766 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:
SheriffN skrev:

så om man ämnar köra om bilen framför är de okej att ligga upp i röven skrev du just ovan.

slicka röv på det ovan beskrivna viset gör bara en riktig amatör/planta bakom ratten.
ska man köra om ligger man en bit bakom så man hinner accelerera upp i fart innan man är uppe i röven när man ämnar köra om och gör en sk flygande omkörning.

har man så slö bil så man måste ladda i 3km för att få upp högre fart än bilen framför så gör man flygande omkörningar:)
annars ligger man tätt i arslet på bilen framför och vinglar fram och tillbaka över vägen eller var det bara jag som lärde mig omkörningar av ronny o ragge? hahaha:D

Evildan
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

har man så slö bil så man måste ladda i 3km för att få upp högre fart än bilen framför så gör man flygande omkörningar:)
annars ligger man tätt i arslet på bilen framför och vinglar fram och tillbaka över vägen eller var det bara jag som lärde mig omkörningar av ronny o ragge? hahaha:D

Med den trafikattityden/kunskapsluckorna i trafiksäkerhet du tydligt utrycker dig ha borde det omgående läggas upp en bild på dig i denna tråd enligt önskan i rubriken.

766 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:

Med den trafikattityden/kunskapsluckorna i trafiksäkerhet du tydligt utrycker dig ha borde det omgående läggas upp en bild på dig i denna tråd enligt önskan i rubriken.

så du har aldrig brutit mot någon trafikregel i hela ditt liv?

Evildan
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

Försök håll dig till ämnet: huruvida man ligger upp i arslet på framförvarande eller inte.
är det ok att bete sig på det viset eller inte?
är det dessutom ok om någon ligger o trycker dig i röven på det viset?
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2012)

766 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:

Försök håll dig till ämnet: huruvida man ligger upp i arslet på framförvarande eller inte.
är det ok eller inte?

nej det är inte okej men det beror på vad man anser som nära,
jag personligen håller 3-4 vägpinnar mellan mig och framförvarande bil på 70-100 vägar.
sen tycker ja det är bra jobbigt när framförvarande bil inte klarar av att hålla jämn fart, utan pendlar mellan 100 och 80 på en 90 väg, då är det klart att man kan hamna nära ibland.

Evildan
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

är det ok eller inte?

jag personligen håller 3-4 vägpinnar mellan mig och framförvarande bil på 70-100 vägar.
sen tycker ja det är bra jobbigt när framförvarande bil inte klarar av att hålla jämn fart, utan pendlar mellan 100 och 80 på en 90 väg, då är det klart att man kan hamna nära ibland.

där ser man, du har tydligen samma åsikt och körbeteende som de flesta andra ändå trots att du började att skriva något annat.
jag håller med dig, vissa sitter nog fan och stampar takten till P1 när dom kör bil istället för att just köra bil mad

nu anser jag att vi inte behöver se din nuna här i tråden big_smile

Forummoderator
26 494 Inlägg
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

Då vet man sina begränsningar och kör inte om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
11 augusti 2012
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:

är det ok eller inte?

där ser man, du har tydligen samma åsikt och körbeteende som de flesta andra ändå trots att du började att skriva något annat.
jag håller med dig, vissa sitter nog fan och stampar takten till P1 när dom kör bil istället för att just köra bil mad

nu anser jag att vi inte behöver se din nuna här i tråden big_smile

det sjuka är ju att man kan se nya bilar ligga och pendla i fart varför inte bara trycka i farthållaren?:S
jag kör jämt med farthållaren blir mer economiskt:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
11 augusti 2012
gamlingen skrev:
SheriffN skrev:
Det värsta jag vet, hm.. När folk ligger och slickar röv är nog det  värsta, tvärnitar då. Då håller han avståndet sen några minuter till så ligger han där igen.. Tvärnitar igen och pekar finger. smile I värsta fall så blir han bakom också tokig så man lär stanna till och snacka lite vett med han.

Sen finns det ju idioter som inte fattar att man ska hålla avstånd, blir fanimej tokig av sådant.

Sen finns det ju fler saker man blir tokig på, tex idioter som inte har nå vett alls och tror de äger vägen.. :#@@###**

Finns ju även *idioter * som inte vet att det är lika olagligt att tvärnita utan orsak.

svårare för riksidioter som ligger för nära att bevisa att den framför bromsade utan orsak...än tvärsom

svårförklarat att säga att man inte låg förnära när det inte ens är bromsspår efter bilen pga man ligger för nära

jag har en bra variant först börjar jag med att tända bromsljusen  om inte det fungerar släpper jag gasen

fungerar inte det så drar jag upp rejält i fart fatttar då inte dioten så bromsar jag av bara fan

är man då¨så förbannat jävla urbota korkat i huvudet så får man skylla sig själv när bilen blir förstörd
mig kvittar det för jag fixar skjuts hem startar en ny bil och åker vidare smile

om man nu vill vara ett pucko som ligger nära eller ej är valfritt men då får man räkna med vad som händer när personen framför tröttnar

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
11 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

är det ok eller inte?

det är skillnad att komma nära och att ligga nära

för min del är det helt okej att komma nära pga man har svårt att hålla farten eller av andra anledningar faktist kommer ikapp en bil men ligger man nära km efter km utan att avståndet håls då lackar jag fort

så pass att jag utan tvekan skulle kunna stanna bilen och klippa dragskaftet rakt genom framrutan
för det finns inget mer irreterande

nu gör jag kanske inte det men dom gångerna det varit som värst har det enda som stoppat mig varit att jag haft ungarna med i bilen

Kör fort så hinner inget hända...

Sök