2452
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
siiimooon skrev:
Fick en riktigt idiot bakom mig idag..

På en 50-sträcka kom det ikapp en skåpbil (Bildemo stod det på den) med 2 personer i, när det sedan blev 90 ökade jag till 90 och höll det och bilen bakom låg ungefär en billängd ifrån mig.
Efter ett par hundra meter när vi passerat en fartkamera ökade jag till 105-110 (Fortfarande 90-väg) för att komma ifrån idioten, men han skulle så klart ligga i arslet på mig, fortfarande bara nån billängd bakom.
Kom till en 50-sträcka, bromsade inte in så mycket förens jag var vid 50skyltarna där jag bromsade ganska hårt så han kanske skulle fatta att det är riskabelt att ligga så nära bilen framför.
Efter det blev det 90 och då lessnade jag på han och hängde av han, var upp i 140-150 och såg att han var ganska långt bakom, så jag släppte av till ~120 och lite senare ner till ~90.
Tog inte många sekunder innan han var en billängd bakom mig igen, och då tände jag bromsljuset utan att han brydde sig så jag bromsade till lite hårdare, men han höll samma avstånd ändå..
Då var jag riktigt less på han och tände dimljusen bakåt och körde så till jag kom fram till en korsning. Kollade bak och såg att båda två i bilen satt och flinade åt mig..

Då gav jag dom fingret och drog ifrån dom och sen stannade jag till vid coop men dom fortsatte förbi..

Såna personer skulle jag tamefan kunna avrätta. smile

Är det en firmabil är det bara att ringa chefen. De flesta chefer gillar inte att deras anställda beter sig som idioter i trafiken och skadar företagets rykte.

sjuka är att alla som kör en firmabil beter sig som idioter i trafiken:S är det så att dom tänker(ja bryr mig inte de är inte min bil) eller vad är grejen?

Jag brukar tänka tvärtom när jag kör företagets bilar, även om jag har bråttom. Allt jag gör i bilen förknippas med företaget, och det är ju inte bra om jag kör som ett svin och vevar med pekfingret. Det är inte bra reklam.

766 Inlägg
12 augusti 2012
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Är det en firmabil är det bara att ringa chefen. De flesta chefer gillar inte att deras anställda beter sig som idioter i trafiken och skadar företagets rykte.

sjuka är att alla som kör en firmabil beter sig som idioter i trafiken:S är det så att dom tänker(ja bryr mig inte de är inte min bil) eller vad är grejen?

Jag brukar tänka tvärtom när jag kör företagets bilar, även om jag har bråttom. Allt jag gör i bilen förknippas med företaget, och det är ju inte bra om jag kör som ett svin och vevar med pekfingret. Det är inte bra reklam.

precis men det finns ju folk som hatar sitt jobb och skiter i namnet:)

1 436 Inlägg
12 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
siiimooon skrev:
Fick en riktigt idiot bakom mig idag..

På en 50-sträcka kom det ikapp en skåpbil (Bildemo stod det på den) med 2 personer i, när det sedan blev 90 ökade jag till 90 och höll det och bilen bakom låg ungefär en billängd ifrån mig.
Efter ett par hundra meter när vi passerat en fartkamera ökade jag till 105-110 (Fortfarande 90-väg) för att komma ifrån idioten, men han skulle så klart ligga i arslet på mig, fortfarande bara nån billängd bakom.
Kom till en 50-sträcka, bromsade inte in så mycket förens jag var vid 50skyltarna där jag bromsade ganska hårt så han kanske skulle fatta att det är riskabelt att ligga så nära bilen framför.
Efter det blev det 90 och då lessnade jag på han och hängde av han, var upp i 140-150 och såg att han var ganska långt bakom, så jag släppte av till ~120 och lite senare ner till ~90.
Tog inte många sekunder innan han var en billängd bakom mig igen, och då tände jag bromsljuset utan att han brydde sig så jag bromsade till lite hårdare, men han höll samma avstånd ändå..
Då var jag riktigt less på han och tände dimljusen bakåt och körde så till jag kom fram till en korsning. Kollade bak och såg att båda två i bilen satt och flinade åt mig..

Då gav jag dom fingret och drog ifrån dom och sen stannade jag till vid coop men dom fortsatte förbi..

Såna personer skulle jag tamefan kunna avrätta. smile

Grejjen är att många ser det som att det finns mer att vinna på att köra fort. Dels betalar man inte själv för varken bilreparationer eller bränsle och hos oss så kom man in 10 minuter tidigare kunde man ta 10 minuter längre rast, sluta tidigare eller i lugn och ro förbereda nästa jobb. Kunderna och cheferna blir nöjda när grejjerna kommer fram snabbt. Kort sagt, bra för alla utom hantverkarens medtrafikanter.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
Caffe skrev:
...text...

Grejjen är att många ser det som att det finns mer att vinna på att köra fort. Dels betalar man inte själv för varken bilreparationer eller bränsle och hos oss så kom man in 10 minuter tidigare kunde man ta 10 minuter längre rast, sluta tidigare eller i lugn och ro förbereda nästa jobb. Kunderna och cheferna blir nöjda när grejjerna kommer fram snabbt. Kort sagt, bra för alla utom hantverkarens medtrafikanter.

Ja, det ger att man måste köra 20km/h för fort konstant. Vilket i princip bara fungerar på motorväg och landsvägar utan bypassager. Detta beräknat på en sträcka på 10 mil

(de flesta "större" byar har om inte rondeller eller rödljus så åtminstone farthinder)

Lönar kanske inte sig den dagen de torskar?

Det jag har svårt för i sammanhanget är att folk inte begriper värdet av sina körkort. Inte ovanligt att "firmabilar" kör som idioter (som redan konstaterat), värderar man inte, om man "lever på" sitt körkort, det lite högre än så?

Min erfarenhet är dock att chefer, precis som tidigare påpekat, inte alls är vidare lyckliga över att "deras namn" förknippas med idioter i trafiken
Senast redigerat av it_mutt (12 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 422 Inlägg
12 augusti 2012
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:
cpu1337 skrev:

nej det är inte okej men det beror på vad man anser som nära,
jag personligen håller 3-4 vägpinnar mellan mig och framförvarande bil på 70-100 vägar.
sen tycker ja det är bra jobbigt när framförvarande bil inte klarar av att hålla jämn fart, utan pendlar mellan 100 och 80 på en 90 väg, då är det klart att man kan hamna nära ibland.

där ser man, du har tydligen samma åsikt och körbeteende som de flesta andra ändå trots att du började att skriva något annat.
jag håller med dig, vissa sitter nog fan och stampar takten till P1 när dom kör bil istället för att just köra bil mad

nu anser jag att vi inte behöver se din nuna här i tråden big_smile

det sjuka är ju att man kan se nya bilar ligga och pendla i fart varför inte bara trycka i farthållaren?:S
jag kör jämt med farthållaren blir mer economiskt:)

Är inte mer ekonomiskt att köra med farthållaren smile Är man duktig på att köra bil så är det mycket mer ekonomiskt att köra utan farthållaren då den inte kompenserar för backar etc. Man kör snålare utan farthållaren men med det sagt betyder det ju inte att man behöver pendla i 80-100 direkt utan det går att hålla jämn fart ändå.

9 146 Inlägg
12 augusti 2012
cheffer skrev:
cpu1337 skrev:
Evildan skrev:

där ser man, du har tydligen samma åsikt och körbeteende som de flesta andra ändå trots att du började att skriva något annat.
jag håller med dig, vissa sitter nog fan och stampar takten till P1 när dom kör bil istället för att just köra bil mad

nu anser jag att vi inte behöver se din nuna här i tråden big_smile

det sjuka är ju att man kan se nya bilar ligga och pendla i fart varför inte bara trycka i farthållaren?:S

Är inte mer ekonomiskt att köra med farthållaren smile Är man duktig på att köra bil så är det mycket mer ekonomiskt att köra utan farthållaren då den inte kompenserar för backar etc. Man kör snålare utan farthållaren men med det sagt betyder det ju inte att man behöver pendla i 80-100 direkt utan det går att hålla jämn fart ändå.

Vad har du för konstig farthållare då? På alla bilar jag haft med farthållare så har dom kompenserat för backar. Ingen av bilarna som sackat i uppförsbackar eller skenat i mindre nerförsbacke.

lord_zubat
12 augusti 2012
Hinner ikapp en långtradare på 2+1 väg idag. Påbörjade omkörning så fort vägen blev tvåfilig. Samtidigt kommer en annan bil som hinner upp mig och lägger sig typ en halvmeter bakom och trycker på. Är nätt och jämt att jag hinner om tradaren innan vägen går ihop men förstår i helsike inte varför man måste lägga sig så förbannat nära. Fick verkligen dödsångest när jag ser hur vägen går ihop. Inget utrymme för att avbryta omkörning om så skulle behövas för då får jag en bil i häcken och en tradare över huven. Stressade söndagsförare i all ära men allvarligt talat..

2 046 Inlägg
12 augusti 2012
Putteliten skrev:
cheffer skrev:
cpu1337 skrev:

Vad har du för konstig farthållare då? På alla bilar jag haft med farthållare så har dom kompenserat för backar. Ingen av bilarna som sackat i uppförsbackar eller skenat i mindre nerförsbacke.

Håller med..? Aldrig varit med om de faktiskt inte ens i stoora uppförsbackar så växlar den ner och håller jämnt varvtal och sånt?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 763 Inlägg
12 augusti 2012
kannebanne skrev:
Putteliten skrev:
cheffer skrev:

Håller med..? Aldrig varit med om de faktiskt inte ens i stoora uppförsbackar så växlar den ner och håller jämnt varvtal och sånt?

Måste hålla med cheffer, min XC kör jag snålare själv än vad farthållaren gör.

Volvo - For Life

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
Putteliten skrev:
cheffer skrev:
cpu1337 skrev:

Är väl så de flesta (alla(?)) fungerar.

Men han har rätt i att det -inte- är mer ekonomiskt som cpu1337 skrev

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
12 augusti 2012
BOLIN_ skrev:
kannebanne skrev:
Putteliten skrev:

Men om du kör med farthållaren så kompenserar den väl för upp och nerförsbacke?

2 763 Inlägg
12 augusti 2012
Putteliten skrev:
BOLIN_ skrev:
kannebanne skrev:

Men om du kör med farthållaren så kompenserar den väl för upp och nerförsbacke?

Ja, det gör den, om än lite segt, men även om det är nerförsbacke och man kan motorbromsa ner i samma hastighet så ger min farthållare fortfarande sås till motorn...

Volvo - For Life

Forummoderator
26 494 Inlägg
12 augusti 2012
lord_zubat skrev:
Hinner ikapp en långtradare på 2+1 väg idag. Påbörjade omkörning så fort vägen blev tvåfilig. Samtidigt kommer en annan bil som hinner upp mig och lägger sig typ en halvmeter bakom och trycker på. Är nätt och jämt att jag hinner om tradaren innan vägen går ihop men förstår i helsike inte varför man måste lägga sig så förbannat nära. Fick verkligen dödsångest när jag ser hur vägen går ihop. Inget utrymme för att avbryta omkörning om så skulle behövas för då får jag en bil i häcken och en tradare över huven. Stressade söndagsförare i all ära men allvarligt talat..

Ursäkta, men kör du en Renault 2CV eller? Vem tar sån lång tid på sig att köra om på en omkörningssträcka?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
12 augusti 2012
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
cheffer skrev:

Är väl så de flesta (alla(?)) fungerar.

Men han har rätt i att det -inte- är mer ekonomiskt som cpu1337 skrev

min v70 går då snålare med farthållarn i, på slät väg pendlar den mellan 07 08 när ja gasar själv med farthållarn i pendlar det mellan 06 07.
men visst på en backig väg kan ja ta att man kör snålare själv då man kan låta bilen rulla på lite extra när det är nerför så man inte behöver gasa lika när det går uppåt sen smile

1 422 Inlägg
12 augusti 2012
Putteliten skrev:
cheffer skrev:
cpu1337 skrev:

Snacka om missförstånd. Visst gasar den mer i uppför och släpper på gas i nedför men den kompenserar inte ut det för att få en ekonomisk färd. Det är extremt sällan som full motorbroms går i när man har farthållare ikopplat även fast det går den exakta hastigheten och det är nedför och visst gasar den mer när det är uppför men vad jag menar med kompensation är att den utnyttjar inte nedförsbackarna för att kunna få mer moment vid en uppförsbacke som kommer senare så det blir inte en snålare resa med farthållare. Uttryckte mig lite dumt det jag menade är väl mer att den inte förutser vägen, däremot kompenserar den ju såklart med förändringar och ökar/sänker gaspådraget beroende på hastighet och vinkel på vägen. Har man koll på momentan förbrukning så ser man ofta att det förbrukas bränsle även i nedförsbackar som man själv skulle motorbromsa i om inte farthållaren var inkopplad. Så istället för att dra 0l/mil så kan den ligga på 0,2 helt i onödan.

Kör ni snålare med farthållare så kan jag direkt säga att ni inte är speciellt duktiga på att planera er bilkörning.

Pim_Pim
12 augusti 2012
Inte använder man väl farthållaren för att bilen ska dra mindre.. ?

1 422 Inlägg
12 augusti 2012
cpu1337 skrev:
min v70 går då snålare med farthållarn i, på slät väg pendlar den mellan 07 08 när ja gasar själv med farthållarn i pendlar det mellan 06 07.
men visst på en backig väg kan ja ta att man kör snålare själv då man kan låta bilen rulla på lite extra när det är nerför så man inte behöver gasa lika när det går uppåt sen smile

Isf är du inte så smidig på gasen för det går åt exakt samma energi för att få fram bilen på plan väg, farthållare eller inte. Inte så att det drar mindre för att man trycker på en knapp som ska ge konstant hastighet. Om något så borde det teoretiskt dra liiiiiite till då man ökar strömförbrukningen på bilen med att koppla till datorn till farthållaren och den i sin tur förbrukar energi. Iofs så lite att det inte är märkbart men det drar inte mindre med farthållare. Har aldrig kört/sett en bil som drar mindre med farthållare på om föraren kan planera sin körning och är mjuk på gasen.

pim_Pim: Nä, det gör man för det är bekvämt med var ett påstående tidigare i tråden att det drar mindre om man kör med farthållare så smile

2 046 Inlägg
12 augusti 2012
Mack skrev:
lord_zubat skrev:

Ursäkta, men kör du en Renault 2CV eller? Vem tar sån lång tid på sig att köra om på en omkörningssträcka?

Inte jag.. That thing is for sure! wink

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

grön aktivist
846 Inlägg
12 augusti 2012
Det har varit mycket snack fram och tillbaka om farthållare.
Enda gången du kan köra snålare än den är om du ändrar farten själv till en mer gynnsam fart!
Annars så drar det PRECIS lika mycket eftersom det går åt samma energi för att få bilen att rulla lika fort.
Farthållaren ligger och håller dom där sista 0.2 liter / milen för att bilen ska hålla farten, släpper du på motorbromsen så tappar du fart och kör därmed långsammare än med farthållaren...

Och min farthållare kan gå ner på 0.0 liter / milen om det är riktigt brant (delsjö-motet, någon göteborgare?).
Du använder farthållaren för att det är mer komfortabelt och för att få en jämnare körning!

1 422 Inlägg
12 augusti 2012
Confide skrev:
Det har varit mycket snack fram och tillbaka om farthållare.
Enda gången du kan köra snålare än den är om du ändrar farten själv till en mer gynnsam fart!
Annars så drar det PRECIS lika mycket eftersom det går åt samma energi för att få bilen att rulla lika fort.
Farthållaren ligger och håller dom där sista 0.2 liter / milen för att bilen ska hålla farten, släpper du på motorbromsen så tappar du fart och kör därmed långsammare än med farthållaren...

Och min farthållare kan gå ner på 0.0 liter / milen om det är riktigt brant (delsjö-motet, någon göteborgare?).
Du använder farthållaren för att det är mer komfortabelt och för att få en jämnare körning!

Stämmer inte riktigt. Har flera gånger åkt i lutningar där jag utan problem kan åka med motorbroms och behålla farten men när jag kör med farthållare på så drar det bränsle, detta med flera olika bilar. Har även åkt i backar med farthållaren så bilen ökat i hastighet men inte slagit ifrån helt, dvs satt in motorbromsen förns det går ~5km/h för fört. Men vad det gäller rakt fram så drar det lika mycket som jag precis sa smile Enda skillnaden är så mikroskopisk att den inte kan mätas och beror på energin till datorn för att styra farthållaren men den förbrukar så lite energi att det inte märks öht. Skulle inte säga det om det inte vore så att jag testat det wink

Så självklart kan farthållaren ta ner till full motorbroms men inte så effektivt som när man kör själv. Det är kostsammare att köra med farthållare men det är ju som sagt inte därför den finns utan för att det är bekvämt smile Det behöver inte vara så jäkla brant för att man ska kunna motorbromsa utan att tappa fart eller till och med öka i fart. Åker i såna backar dagligen. I uppförsbackar upplever jag också att farthållaren gör bilen betydligt törstigare än om man styr gasen med foten trots att man håller samma fart. Handlar om så lite man behöver flytta foten för att få ner förbrukningen men ändå kan man behålla tillräcklig energi för att hålla uppe farten på bilen.

Sök