3803
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
Confide skrev:
Det har varit mycket snack fram och tillbaka om farthållare.
Enda gången du kan köra snålare än den är om du ändrar farten själv till en mer gynnsam fart!
Annars så drar det PRECIS lika mycket eftersom det går åt samma energi för att få bilen att rulla lika fort.
Farthållaren ligger och håller dom där sista 0.2 liter / milen för att bilen ska hålla farten, släpper du på motorbromsen så tappar du fart och kör därmed långsammare än med farthållaren...

Och min farthållare kan gå ner på 0.0 liter / milen om det är riktigt brant (delsjö-motet, någon göteborgare?).
Du använder farthållaren för att det är mer komfortabelt och för att få en jämnare körning!

Ja givetvis, men, nu kommer ju farthållaren försöka hålla, exempelvis 100km/h. Detta även om den kommer till en backe där man normalt inte håller mer än 80km/h upp. Farthållaren kommer trots det försöka hålla 100km/h, och kommer således dra mer bränsle än när en person låter det sjunka till ex.vis 80km/h

Och ja, det är bara ett påhittat scenario (så "men så gör man inte" och annat trams är bara att skita i) för att belysa poängen.

-Min erfarenhet- är, att på en längre sträcka, som ser ut som de flesta vägar i landet gör (upp, ner, hit o dit) så blir det mer kostsamt att köra med farthållare än utan. Av den enkla anledning att farthållaren är enkel i sig. Det handlar inte om några stora skillnader (nej, jag kan inte ge ett exempel för det är givetvis inget jag för logg över men jag vet sträckor på 50-60 mil som jag kört flertalet gånger, där det alltid blivit "dyrare" med farthållaren) men, skillnaden finns där. 5kr dyrare på 100mil spelar ingen roll, då det är att det skulle vara mer ekonomiskt att köra med farthållare än utan som jag motsätter mig.

Sen finns det gott om backar där du inte alls tappar fart för att du släpper gasen helt (förutsatt att du inte växlar ner).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

lord_zubat
13 augusti 2012
Mack skrev:
lord_zubat skrev:
Hinner ikapp en långtradare på 2+1 väg idag. Påbörjade omkörning så fort vägen blev tvåfilig. Samtidigt kommer en annan bil som hinner upp mig och lägger sig typ en halvmeter bakom och trycker på. Är nätt och jämt att jag hinner om tradaren innan vägen går ihop men förstår i helsike inte varför man måste lägga sig så förbannat nära. Fick verkligen dödsångest när jag ser hur vägen går ihop. Inget utrymme för att avbryta omkörning om så skulle behövas för då får jag en bil i häcken och en tradare över huven. Stressade söndagsförare i all ära men allvarligt talat..

Ursäkta, men kör du en Renault 2CV eller? Vem tar sån lång tid på sig att köra om på en omkörningssträcka?

Tyvärr men jag har ingen GTI eller hans moster. Lastbilen körde nog mer än han fick på 90-väg, uppförsbacke och lite dålig accerelation på bilen. Men det ger då fan inte någon bakom rätt att blockera in mig mellan vajerräcke och tradare. Vad gör jag om tradaren får lust att preja ut mig i räcket? Var menar du att jag ska hinna ta vägen då?

1 436 Inlägg
13 augusti 2012
it_mutt skrev:
Ja, det ger att man måste köra 20km/h för fort konstant. Vilket i princip bara fungerar på motorväg och landsvägar utan bypassager. Detta beräknat på en sträcka på 10 mil

(de flesta "större" byar har om inte rondeller eller rödljus så åtminstone farthinder)

Lönar kanske inte sig den dagen de torskar?

Ne fy fan, skriker chefen kör jag extra långsamt. Men det finns ju de som behöver sina jobb och gör allt för att få behålla dem. (Jag pluggar och överlever utan jobb även om det ger en skön extra inkomst.)

it_mutt skrev:
Det jag har svårt för i sammanhanget är att folk inte begriper värdet av sina körkort. Inte ovanligt att "firmabilar" kör som idioter (som redan konstaterat), värderar man inte, om man "lever på" sitt körkort, det lite högre än så?

Tydligen inte, det är ju som sagt taxi, budbilar, firmabilar etc som kör sämst och det är de som behöver kortet mest... :s

it_mutt skrev:
Min erfarenhet är dock att chefer, precis som tidigare påpekat, inte alls är vidare lyckliga över att "deras namn" förknippas med idioter i trafiken

Olika beroende på ställen, finns de chefer som skiter i allt utom att slicka kundens röv och att denne skall få varorna så fort som möjligt.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 046 Inlägg
13 augusti 2012
lord_zubat skrev:
Mack skrev:
lord_zubat skrev:
Hinner ikapp en långtradare på 2+1 väg idag. Påbörjade omkörning så fort vägen blev tvåfilig. Samtidigt kommer en annan bil som hinner upp mig och lägger sig typ en halvmeter bakom och trycker på. Är nätt och jämt att jag hinner om tradaren innan vägen går ihop men förstår i helsike inte varför man måste lägga sig så förbannat nära. Fick verkligen dödsångest när jag ser hur vägen går ihop. Inget utrymme för att avbryta omkörning om så skulle behövas för då får jag en bil i häcken och en tradare över huven. Stressade söndagsförare i all ära men allvarligt talat..

Ursäkta, men kör du en Renault 2CV eller? Vem tar sån lång tid på sig att köra om på en omkörningssträcka?

Tyvärr men jag har ingen GTI eller hans moster. Lastbilen körde nog mer än han fick på 90-väg, uppförsbacke och lite dålig accerelation på bilen. Men det ger då fan inte någon bakom rätt att blockera in mig mellan vajerräcke och tradare. Vad gör jag om tradaren får lust att preja ut mig i räcket? Var menar du att jag ska hinna ta vägen då?

Vilken bil kör du?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2012
kannebanne skrev:
lord_zubat skrev:
Mack skrev:

Vilken bil kör du?

Mellan Katrineholm och Norrköping t ex finns det dubbelfiliga sträckor på bara 3-400 m. Ligger man då 50 m bakom från början med en bil med 60-70 hk får man det inte lätt att hinna om. Givetvis ska man göra den bedömningen innan man börjar köra om, men det ursäktar inte att stänga in någon mellan sig själv, en lastbil och mitträcket.

Forummoderator
26 491 Inlägg
13 augusti 2012
Andromeda skrev:
kannebanne skrev:
lord_zubat skrev:

Vilken bil kör du?

Mellan Katrineholm och Norrköping t ex finns det dubbelfiliga sträckor på bara 3-400 m. Ligger man då 50 m bakom från början med en bil med 60-70 hk får man det inte lätt att hinna om. Givetvis ska man göra den bedömningen innan man börjar köra om, men det ursäktar inte att stänga in någon mellan sig själv, en lastbil och mitträcket.

Klart att ingen ska stänga in någon! Det jag menade var att om man anser sig kunna göra en riskfri omkörning, så får man anpassa hastigheten för att göra en sådan också. Man kan inte sega sig förbi i 95 när lastbilen kör 90 och hoppas och tro på att lastbilen väjar..eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2012
Mack skrev:
Andromeda skrev:
kannebanne skrev:

Vilken bil kör du?

Klart att ingen ska stänga in någon! Det jag menade var att om man anser sig kunna göra en riskfri omkörning, så får man anpassa hastigheten för att göra en sådan också. Man kan inte sega sig förbi i 95 när lastbilen kör 90 och hoppas och tro på att lastbilen väjar..eller liknande.

Jag försökte nyss påpeka att det finns vägsträckor där det är fullt möjligt att knappt hinna om med en motorsvag bil fastän man trycker gasen i botten. Det verkar för mig således inte orimligt alls att han fick problem att hinna om trots att han pressade bilen så mycket som gick.

JFfoto
13 augusti 2012
Andromeda skrev:
Mack skrev:
Andromeda skrev:

Jag försökte nyss påpeka att det finns vägsträckor där det är fullt möjligt att knappt hinna om med en motorsvag bil fastän man trycker gasen i botten. Det verkar för mig således inte orimligt alls att han fick problem att hinna om trots att han pressade bilen så mycket som gick.

Men då kör man inte om, eftersom det inte är säkert. Då väntar man smile

2 763 Inlägg
13 augusti 2012
Kalltkaffe skrev:
Andromeda skrev:
Mack skrev:

+1!

Volvo - For Life

Forummoderator
26 491 Inlägg
13 augusti 2012
Kalltkaffe skrev:
Andromeda skrev:
Mack skrev:

Precis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 augusti 2012
Mack skrev:
Kalltkaffe skrev:
Andromeda skrev:

Precis.

Exakt vad jag skrev i det första inlägget. Men det är fortfarande värre att lägga sig bakom och stänga in den omkörande så att denne inte kan avbryta sin omkörning. Vilket jag också skrev i det första inlägget.

Är vi överens om att det finns dubbelfiliga vägsträckor som kan göra det svårt att köra om med dålig planering och en motorsvag bil, och att det är betydligt värre att straffa en sådan dåligt planerad omkörning med att stänga in en bil på så sätt att en allvarlig olycka garanterat inträffar om omkörningen inte hinner fullföljas?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 augusti 2012
KHRacing skrev:
De två idioterna i HBG som idag med mindre än en minuts mellanrum i 2 olika rondeller,
som jag höll på att köra rakt i sidan på när jag var inne i rondellen. de trodde båda två att jag
skulle av vid utfarten innan de stod, för att jag inte blinkade vänster när jag körde just inne i rondellen.

mig veterligen har vi inte & har aldrig haft en trafiklag som säger att man skall blinka
vänster inne i en rondell

SUCKA

Jag fick lära mig att blinka både in och ut ur rondeller när jag tog körkort..
Men nu mer blir folk förbannade om jag blinkar vänster och sen höger ut ur den.. Mycket konstigt.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 046 Inlägg
13 augusti 2012
Opelmadness skrev:
KHRacing skrev:
De två idioterna i HBG som idag med mindre än en minuts mellanrum i 2 olika rondeller,
som jag höll på att köra rakt i sidan på när jag var inne i rondellen. de trodde båda två att jag
skulle av vid utfarten innan de stod, för att jag inte blinkade vänster när jag körde just inne i rondellen.

mig veterligen har vi inte & har aldrig haft en trafiklag som säger att man skall blinka

SUCKA

Men nu mer blir folk förbannade om jag blinkar vänster och sen höger ut ur den.. Mycket konstigt.

Jo så lärde jag mig också.. Vet inte varför folk håller på så

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

273 Inlägg
13 augusti 2012
Opelmadness skrev:
KHRacing skrev:

SUCKA

Detta gäller vad jag vet:

Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser

Infart i cirkulationsplats
•Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

Körning inne i cirkulationsplatsen
•Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
•Följ vägmärken och vägmarkeringar.
•Använd blinkers när du byter körfält. ◦Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.

•Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

Utfart ur cirkulationsplats
•Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
•Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

3 151 Inlägg
13 augusti 2012
Jag lärde mig att man "bör" blinka vänster, men det är inget måste. Däremot MÅSTE man blinka höger när man ska ut ur rondellen.

8 197 Inlägg
13 augusti 2012
Frontline skrev:
Opelmadness skrev:
KHRacing skrev:

SUCKA

•Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

•Använd blinkers när du byter körfält. ◦Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.

•Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.

Precis så ja.. Så fick jag lära mig.
Förstår inte varför folk (mest yngre) blir förbannade om man blinkar in i rondellerna, borde ju stå så i deras körkortsböcker också. hmm

-Sir Jackie Stewart

2 763 Inlägg
13 augusti 2012
Opelmadness skrev:
Frontline skrev:
Opelmadness skrev:

Precis så ja.. Så fick jag lära mig.
Förstår inte varför folk (mest yngre) blir förbannade om man blinkar in i rondellerna, borde ju stå så i deras körkortsböcker också. hmm

Jag blinkar faktiskt in i rondellen om jag ska till vänster! Och jag är snart 19 tongue

Volvo - For Life

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 augusti 2012
Cirkulationsplatser, eller snarare avsaknaden av tydliga regler för hur man agerar i dessa. Polisen har ett regelverk för körning i cirkulationsplatser, körskolan ett annat, medan lagboken basunerar ut ett tredje, och de som skrev regelverket i lagboken ett fjärde system.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

8 197 Inlägg
13 augusti 2012
BOLIN_ skrev:
Jag blinkar faktiskt in i rondellen om jag ska till vänster! Och jag är snart 19 tongue

Känns skönt att man inte är ensam
Jag gav mig med det eftersom många blev förbannade. Ska nog f*n börja igen. smile Är dubbelt så gammal som dig. wink
Senast redigerat av Opelmadness (13 augusti 2012)

-Sir Jackie Stewart

Volvo förare
102 Inlägg
13 augusti 2012
Något som kan göra mig riktigt förbannad är posten, dom ser o hör ingenting när dom kör.

Sök