ironhead skrev:
värsta jag vet är sånna som ska ligga under tillåten hastighet och fotgängare som bara tar för givet att bilen stannar när dom kliver rätt ut på vägen
Att kliva/cykla rakt ut i vägen är någonting som tamejfan är livsfarligt. Jag kör en 4000mil/år enbart i Stockholm city och vissa förorter runt omkring, och det är tamejfan fan varje dag när man ligger i 40 på 50 väg och har grönt, 50 meter ifrån rödlyset är det någon stressad fotgängare som halvspringer över vägen. Har ju hänt att man får nita några gånger.
Klippte faktiskt en cyklist i förrgår, stod stilla vid ett övergångsställe, släpper över en kille, släpper kopplingen gasar, då kommer det en cyklist från snett höger bakifrån som kör rakt ut i vägen precis när jag börjar åka, dvs skulle korsa vägen från höger - vänster. inte en chans att se hen, klippte henne höger fram med bilen, studsade upp på huven och slog i huvudet. Nu klarade denna cyklist sig relativt bra förutom en blåslagen kropp, men inge frakturer och så vidare. Blev inte ett märke på bilen som tur var. Det första jag tänkte var ''nej hoppas inte polisen kommer, nr 2 jag tänkte var hoppas inte bilen är bucklig''. Kalla mig empatilös men är man självmordspilot och svänger ut rätt framför i hög fart och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Har alltid haft i bakhuvudet att någon gång kommer jag klippa en cyklist.
Lite roligt är det när man kommer ner för Odengatan mot Sveavägen och det blir rött, är det 15 cyklister som ligger till höger nerför backen är det iallafall hälften som skiter i vilket och kör rakt ut i vägen och fortsätter. Dagligen ses detta, bara en tidsfråga innan någon dör där.
Dagligen möter man cyklister som cyklar mot enkelriktat och vinglar runt på vägen, smala jäkla gator och alla är stressade och ska fram, så kommer cyklisterna och cyklar mot enkelriktat och hoppas på det bästa.
Inte alla cyklister är dumma i huvudet men iallafall 1/3 är självmordspiloter. Att det gick så bra som det gick i min olycka häromdagen är otroligt, trodde på minst några benbrott och krossad skalle. Tur att dom hade hjälm iallafall, cyklisten berättade att det var 3e dagen någonsin hen hade hjälm på sig.

Värsta är ju att det säkert är man själv som får ta skiten om man kör ihjäl någon.