4902
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

239 Inlägg
20 september 2012
#2401
Haha, finns det sådana också?! Ja det finns folk till allt. lol

mb_pucken skrev:
Schneeflocke skrev:
Har provat det också. Det är bara de med nya och väldigt välpolerade bilar som bryr sig om det. De med halvgamla häckar bryr sig inte ett dugg...

Opelmadness skrev:

Fick rådet av min körskolelärare att tvätta rutan rejält om nån ligger och sniffar. Funkar faktiskt på dom flesta.


har vart med om bilar som raskt kommer närmare  med torkarna på när  man tvättar rutan.. snå jävlar som  vill åt gratis spolarvätska

Always a better way - Toyota

7 490 Inlägg
20 september 2012
#2402
en fråga till er som kör lastbil/långtradare,, blir ni aldrig sugna på att bromsa när folk ligger max en meter bakom?? mötte en idag som låg JÄTTENÄRA långtradaren


679 Inlägg
20 september 2012
#2403
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
it_mutt skrev:

Var..ju..iofs..det..jag..sa... Har väldigt svårt att förstå när man möter folk med bara p-ljus på när det börjar bli mörkt ute. Har iofs väldigt svårt att förstå många beteenden i trafiken

Sen personligen vet jag väl inte om jag köper "slösa på halvljuset"-biten (hört många säga det).
Fine, en uppsättning Osram d2s ligger på 1200:- men räcker 2-3000h, 50öre/h då ungefär, och för min del innebär det att de (givetvis rent teoretiskt) bör hålla 3-5år.

Men absolut, det är ju rent personligt,jag ser ex.vis alltid till att ha åtminstone en reservlampa av varje utvändig sort i bilen. Och nej, jag ser inga problem i att folk kört runt med dimljuset på på dagarna, det gör jag själv emellanåt så smile

Precis, jag menade inte att säga emot dig, snarare tvärt om smile men för min del som kör xenonkonverterat så vet man aldrig ifall ena lampan går (pga något problem med ballasten eller liknande) och då är det inge roligt att köra hem med enbart en lampa. Samma sak gäller väl egentligen dåliga modeller av original xenonlampor som kanske bara lägger av rätt vad det är. (bra xenonlampor blir ju lila och allmänt konstig färg innan de dör)

My bad, jag som läste "på fel sätt" helt enkelt.

Ja, xenonkonverterat kan jag köpa att man använder bara "nödvändigt". Även om lamporna i sig där är tokbilliga, så är det ju lite "bökigare" att köra runt med "lite reservlampor, någon extra ballast och lite verktyg utifall"

Ja, de brukar (får jag väl säga) inte bara ge upp hipp som happ iaf. På farens A6 var där däremot en lila och en grön orginallampa, så helt svårt att lista ut att de höll på att ge upp var det dock inte tongue

Till min "undrar hur folk tänker" kan jag även lägga alla som kör runt med ett fungerande halvljus. Ja jag vet, på "nyare" bilar "kan man inte" (nåja) byta själv, men när det kommer äldre kärror...begriper det inte

Precis, tycker det är obegripligt när man möter folk speciellt på kvällstid då dem bara har en fungerande lampa och när man sedan ser att bilen är av äldre modell. Det är inte bara ibland utan jag ser det nästan hela tiden, livsfarligt om inte annat..


1 160 Inlägg
20 september 2012
#2404
granadadr skrev:
en fråga till er som kör lastbil/långtradare,, blir ni aldrig sugna på att bromsa när folk ligger max en meter bakom?? mötte en idag som låg JÄTTENÄRA långtradaren

så in i helxxxx men jag vill inte ha det på mitt samvete.har blivit påkörd från  sidan i mitt släp .hade jag inte tittat i backspeglarna så hade jag inte märkt det kändes ingetting alls i 90km
Senast redigerat av horbybonnen (20 september 2012)

2 075 Inlägg
20 september 2012
#2405
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:

Precis, jag menade inte att säga emot dig, snarare tvärt om smile men för min del som kör xenonkonverterat så vet man aldrig ifall ena lampan går (pga något problem med ballasten eller liknande) och då är det inge roligt att köra hem med enbart en lampa. Samma sak gäller väl egentligen dåliga modeller av original xenonlampor som kanske bara lägger av rätt vad det är. (bra xenonlampor blir ju lila och allmänt konstig färg innan de dör)

My bad, jag som läste "på fel sätt" helt enkelt.

Ja, xenonkonverterat kan jag köpa att man använder bara "nödvändigt". Även om lamporna i sig där är tokbilliga, så är det ju lite "bökigare" att köra runt med "lite reservlampor, någon extra ballast och lite verktyg utifall"

Ja, de brukar (får jag väl säga) inte bara ge upp hipp som happ iaf. På farens A6 var där däremot en lila och en grön orginallampa, så helt svårt att lista ut att de höll på att ge upp var det dock inte tongue

Till min "undrar hur folk tänker" kan jag även lägga alla som kör runt med ett fungerande halvljus. Ja jag vet, på "nyare" bilar "kan man inte" (nåja) byta själv, men när det kommer äldre kärror...begriper det inte

Precis, tycker det är obegripligt när man möter folk speciellt på kvällstid då dem bara har en fungerande lampa och när man sedan ser att bilen är av äldre modell. Det är inte bara ibland utan jag ser det nästan hela tiden, livsfarligt om inte annat..

Inte är det livsfarligt så länge som mötande bil hålls på egen sida...
Men inte verkar man bry sig så mycket om man har både halvljus och parkering sönder på samma sida.

1 436 Inlägg
20 september 2012
#2406
horbybonnen skrev:
granadadr skrev:
en fråga till er som kör lastbil/långtradare,, blir ni aldrig sugna på att bromsa när folk ligger max en meter bakom?? mötte en idag som låg JÄTTENÄRA långtradaren

så in i helxxxx men jag vill inte ha det på mitt samvete.har blivit påkörd från  sidan i mitt släp .hade jag inte tittat i backspeglarna så hade jag inte märkt det kändes ingetting alls i 90km

Varför då? Inte så som att det händer något med lastbilen...

Jag blir jävligt sur när folk tar risker på "min bekostnad" dvs, ligger jävligt nära bakom när man kör vanlig bil så jag riskerar wiplash eller kör om så jag får väja. Förut hade jag en liten Golf med noll krocksäkerhet och då var det inte så kul. Nu cyklar jag en hel del så nu är det också en hel del knasiga situationer när folk tycker att lagar är dispositiva. Men det problemet finns ju inte på en tradare, kör någon bil eller liknande in i er så märks det ju inte ens (som du själv säger). Så vad finns det att bli upprörd över? (Menat som en fråga, inte som ett försök att verka dryg.)

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 160 Inlägg
20 september 2012
#2407
Caffe skrev:
horbybonnen skrev:
granadadr skrev:
en fråga till er som kör lastbil/långtradare,, blir ni aldrig sugna på att bromsa när folk ligger max en meter bakom?? mötte en idag som låg JÄTTENÄRA långtradaren

så in i helxxxx men jag vill inte ha det på mitt samvete.har blivit påkörd från  sidan i mitt släp .hade jag inte tittat i backspeglarna så hade jag inte märkt det kändes ingetting alls i 90km

Varför då? Inte så som att det händer något med lastbilen...

Jag blir jävligt sur när folk tar risker på "min bekostnad" dvs, ligger jävligt nära bakom när man kör vanlig bil så jag riskerar wiplash eller kör om så jag får väja. Förut hade jag en liten Golf med noll krocksäkerhet och då var det inte så kul. Nu cyklar jag en hel del så nu är det också en hel del knasiga situationer när folk tycker att lagar är dispositiva. Men det problemet finns ju inte på en tradare, kör någon bil eller liknande in i er så märks det ju inte ens (som du själv säger). Så vad finns det att bli upprörd över? (Menat som en fråga, inte som ett försök att verka dryg.)

/C

om jag bromsar så är det stor risk att han bakom dör inte kul.men det värsta är  den dagen man måste tvärnita av någon anledning o då han ligger i röven och inte ser ett skit.tror du förstår resten

679 Inlägg
20 september 2012
#2408
MammDiin skrev:
Constantine skrev:
it_mutt skrev:

My bad, jag som läste "på fel sätt" helt enkelt.

Ja, xenonkonverterat kan jag köpa att man använder bara "nödvändigt". Även om lamporna i sig där är tokbilliga, så är det ju lite "bökigare" att köra runt med "lite reservlampor, någon extra ballast och lite verktyg utifall"

Ja, de brukar (får jag väl säga) inte bara ge upp hipp som happ iaf. På farens A6 var där däremot en lila och en grön orginallampa, så helt svårt att lista ut att de höll på att ge upp var det dock inte tongue

Till min "undrar hur folk tänker" kan jag även lägga alla som kör runt med ett fungerande halvljus. Ja jag vet, på "nyare" bilar "kan man inte" (nåja) byta själv, men när det kommer äldre kärror...begriper det inte

Precis, tycker det är obegripligt när man möter folk speciellt på kvällstid då dem bara har en fungerande lampa och när man sedan ser att bilen är av äldre modell. Det är inte bara ibland utan jag ser det nästan hela tiden, livsfarligt om inte annat..

Inte är det livsfarligt så länge som mötande bil hålls på egen sida...
Men inte verkar man bry sig så mycket om man har både halvljus och parkering sönder på samma sida.

Nej absolut inte livsfarligt ifall det står en älg/ren på vägen och du bara har ett lyse smile jag menar.. med ett lyse ser du ju bättre än med två ellerhur?


Forummoderator
26 487 Inlägg
20 september 2012
#2409
Bara jag som ler när jag läser artiklar som dessa?; http://op.se/lanet/ostersund/1.5109391- … bota-2-000

För de som inte orkar klicka;

"En dag i maj körde en 45-årig man på E 45:an söder om Lorås. Mannen kom ikapp en annan bil och körde förbi. Vad han inte visste var att det var en civil polisbil han körde om.

Civilpolisen tyckte att mannen legat mycket nära honom innan omkörningen och beslöt sig för att följa efter mannen.

Mannen kom sedan ikapp ytterligare bilar.

Polisen kunde då, genom att mäta tiden mellan framförvarande bils bakände och 45-åringens bils framände, se att 45-åringen låg mycket nära bilen framför.

45-åringen nekar till att ha kört för nära framförvarande bil men tingsrätten väljer att tro på polismannens mätningar och konstaterar att 45-åringen kört så nära att det fanns en olycksrisk om bilen framför honom bromsat.

45-åringen döms därför till 2000 kronor i böter för förseelse mot trafikförordningen."


Ursäkta om jag säger det men..rätt åt den jäveln..
Finns ingen godtagbar anledning i min värld till varför man ska ligga och sniffa folk i rumpan på vägen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
20 september 2012
#2410
Schneeflocke skrev:
Har provat det också. Det är bara de med nya och väldigt välpolerade bilar som bryr sig om det. De med halvgamla häckar bryr sig inte ett dugg...

Opelmadness skrev:
Schneeflocke skrev:
Det är bara att sätta på dimljuset en liten stund. Då brukar de flesta muppar fatta att de ligger för nära och skärpa till sig.

Fick rådet av min körskolelärare att tvätta rutan rejält om nån ligger och sniffar. Funkar faktiskt på dom flesta.


Fungerar dessutom utmärkt på närgångna MC-förare som försöker gnugga framhjulet mot stötfångaren:)

164 Inlägg
5 oktober 2012
#2411
Nu skiter jag ifall hälften av alla garagere jobbar som vägarbetare, men hur i helvete svårt ska det vara att laga ett hål utan att det ska bli en bula?
Åker med 20" och känner av alla ojämnheter, nu senast lagade dom vägen hem men den är fan lika dålig som innan... istället för att hålet går ner så är det en bula uppåt.
Blir galen på skiten, det är inte rymdforskning de håller på med!

sthlm

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 oktober 2012
#2412
värsta jag vet är sånna som ska ligga under tillåten hastighet och fotgängare som bara tar för givet att bilen stannar när dom kliver rätt ut på vägen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 436 Inlägg
5 oktober 2012
#2413
Mack skrev:
Bara jag som ler när jag läser artiklar som dessa?; http://op.se/lanet/ostersund/1.5109391- … bota-2-000

Tycker den här är fin:

http://www.corren.se/ostergotland/linko … tikel.aspx

I korthet: Gubbjävel kan inte vänta bakom en lastbil i några km (det är måååånga bra omkörningssträckor på den vägen) utan chansar när filerna går ihop och fysikens lagar sätter in och slänger gubbens bil i diket på andra sidan. Det hela filmas av lastbilens följebil så förhoppningsvis straffas gubben av fler lagar än fysikens.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Trucker
2 710 Inlägg
5 oktober 2012
#2414
PhR34k skrev:
Nu skiter jag ifall hälften av alla garagere jobbar som vägarbetare, men hur i helvete svårt ska det vara att laga ett hål utan att det ska bli en bula?
Åker med 20" och känner av alla ojämnheter, nu senast lagade dom vägen hem men den är fan lika dålig som innan... istället för att hålet går ner så är det en bula uppåt.
Blir galen på skiten, det är inte rymdforskning de håller på med!

Kan inte annat än hålla med dig. Kör lågprofil o sänkt, känner tamefan varenda sten o vissa vägar är ju otroliga. Ibland måste jag helt enkelt sänka ner farten rätt mkt för att det ej ska hända ngt, så ska de ju inte va!

Fart missbrukare

302 Inlägg
5 oktober 2012
#2415
trippelturbo skrev:
PhR34k skrev:
Nu skiter jag ifall hälften av alla garagere jobbar som vägarbetare, men hur i helvete svårt ska det vara att laga ett hål utan att det ska bli en bula?
Åker med 20" och känner av alla ojämnheter, nu senast lagade dom vägen hem men den är fan lika dålig som innan... istället för att hålet går ner så är det en bula uppåt.
Blir galen på skiten, det är inte rymdforskning de håller på med!

Kan inte annat än hålla med dig. Kör lågprofil o sänkt, känner tamefan varenda sten o vissa vägar är ju otroliga. Ibland måste jag helt enkelt sänka ner farten rätt mkt för att det ej ska hända ngt, så ska de ju inte va!

Skojar ni eller?

164 Inlägg
5 oktober 2012
#2416
Jag är fullt allvarlig och det är inte bara pga däcken, har man en någorlunda vettig bil så är det för jävligt.
Att det blir skador på vägen kan jag förstå men att laga dem så att man ändå måste sakta in det är rent fördjävligt! Jag ska fota vägen som jag bla. pratar om imorgon.

sthlm

1 319 Inlägg
5 oktober 2012
#2417
ironhead skrev:
värsta jag vet är sånna som ska ligga under tillåten hastighet och fotgängare som bara tar för givet att bilen stannar när dom kliver rätt ut på vägen

Att kliva/cykla rakt ut i vägen är någonting som tamejfan är livsfarligt. Jag kör en 4000mil/år enbart i Stockholm city och vissa förorter runt omkring, och det är tamejfan fan varje dag när man ligger i 40 på 50 väg och har grönt, 50 meter ifrån rödlyset är det någon stressad fotgängare som halvspringer över vägen. Har ju hänt att man får nita några gånger.

Klippte faktiskt en cyklist i förrgår, stod stilla vid ett övergångsställe, släpper över en kille, släpper kopplingen gasar, då kommer det en cyklist från snett höger bakifrån som kör rakt ut i vägen precis när jag börjar åka, dvs skulle korsa vägen från höger - vänster.  inte en chans att se hen, klippte henne höger fram med bilen, studsade upp på huven och slog i huvudet. Nu klarade denna cyklist sig relativt bra förutom en blåslagen kropp, men inge frakturer och så vidare. Blev inte ett märke på bilen som tur var. Det första jag tänkte var ''nej hoppas inte polisen kommer, nr 2 jag tänkte var hoppas inte bilen är bucklig''. Kalla mig empatilös men är man självmordspilot och svänger ut rätt framför i hög fart och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Har alltid haft i bakhuvudet att någon gång kommer jag klippa en cyklist.

Lite roligt är det när man kommer ner för Odengatan mot Sveavägen och det blir rött, är det 15 cyklister som ligger till höger nerför backen är det iallafall hälften som skiter i vilket och kör rakt ut i vägen och fortsätter. Dagligen ses detta, bara en tidsfråga innan någon dör där.

Dagligen möter man cyklister som cyklar mot enkelriktat och vinglar runt på vägen, smala jäkla gator och alla är stressade och ska fram, så kommer cyklisterna och cyklar mot enkelriktat och hoppas på det bästa.

Inte alla cyklister är dumma i huvudet men iallafall 1/3 är självmordspiloter. Att det gick så bra som det gick i min olycka häromdagen är otroligt, trodde på minst några benbrott och krossad skalle. Tur att dom hade hjälm iallafall, cyklisten berättade att det var 3e dagen någonsin hen hade hjälm på sig. neutral

Värsta är ju att det säkert är man själv som får ta skiten om man kör ihjäl någon.
Senast redigerat av sleepyoh (5 oktober 2012)

_----------'

1 319 Inlägg
5 oktober 2012
#2418
PhR34k skrev:
Jag är fullt allvarlig och det är inte bara pga däcken, har man en någorlunda vettig bil så är det för jävligt.
Att det blir skador på vägen kan jag förstå men att laga dem så att man ändå måste sakta in det är rent fördjävligt! Jag ska fota vägen som jag bla. pratar om imorgon.

Svenska vägar är ju på dom flesta ställen HELT ok, men jämfört med Spanien så har vi kamel vägar. Det man får tänka på är ju att våra vägar inte är byggda för sänkta bilar med 20 tums däck. Det är ju dom som kör så som får anpassa sig, inte vägarna. Det man också får tänka på är vårat klimat här i sverige, -25 på vintern och +25 på sommaren, sliter enormt. Tjäl i marken osv. Det är ju betydligt svårare/dyrare att bygga vägar i vårat klimat jämfört med andra varmare länder.

Att det är stora potthål på en del ställen som inte blir lagade på många månader är ju någonting som är oacceptabelt, men helt perfekta vägar kan vi inte räkna med i Sverige, tyvärr.

_----------'

164 Inlägg
5 oktober 2012
#2419
sleepyoh skrev:
PhR34k skrev:
Jag är fullt allvarlig och det är inte bara pga däcken, har man en någorlunda vettig bil så är det för jävligt.
Att det blir skador på vägen kan jag förstå men att laga dem så att man ändå måste sakta in det är rent fördjävligt! Jag ska fota vägen som jag bla. pratar om imorgon.

Svenska vägar är ju på dom flesta ställen HELT ok, men jämfört med Spanien så har vi kamel vägar. Det man får tänka på är ju att våra vägar inte är byggda för sänkta bilar med 20 tums däck. Det är ju dom som kör så som får anpassa sig, inte vägarna. Det man också får tänka på är vårat klimat här i sverige, -25 på vintern och +25 på sommaren, sliter enormt. Tjäl i marken osv. Det är ju betydligt svårare/dyrare att bygga vägar i vårat klimat jämfört med andra varmare länder.

Att det är stora potthål på en del ställen som inte blir lagade på många månader är ju någonting som är oacceptabelt, men helt perfekta vägar kan vi inte räkna med i Sverige, tyvärr.

Jag kör mkt i Spanien och kan inte annat än hålla med!
Och visst vet jag att i Sverige behövs det annan asfalt osv. Men när man väl lagar en väg, är det så svårt att göra det bra? Jag tror inte det har nåt att göra med om klimat eller att vi betalar mkt skatt i Sverige, tror det beror på dåliga arbetare och nu kan vi inte skylla på Polaker för än idag har jag inte stött på en Polsk vägarbetare!
Det går att göra det bra för ibland så känner man inte av skarven i asfalten men för det mesta är det som en bula.

sthlm

164 Inlägg
5 oktober 2012
#2420
sleepyoh skrev:
ironhead skrev:
värsta jag vet är sånna som ska ligga under tillåten hastighet och fotgängare som bara tar för givet att bilen stannar när dom kliver rätt ut på vägen

Att kliva/cykla rakt ut i vägen är någonting som tamejfan är livsfarligt. Jag kör en 4000mil/år enbart i Stockholm city och vissa förorter runt omkring, och det är tamejfan fan varje dag när man ligger i 40 på 50 väg och har grönt, 50 meter ifrån rödlyset är det någon stressad fotgängare som halvspringer över vägen. Har ju hänt att man får nita några gånger.

Klippte faktiskt en cyklist i förrgår, stod stilla vid ett övergångsställe, släpper över en kille, släpper kopplingen gasar, då kommer det en cyklist från snett höger bakifrån som kör rakt ut i vägen precis när jag börjar åka, dvs skulle korsa vägen från höger - vänster.  inte en chans att se hen, klippte henne höger fram med bilen, studsade upp på huven och slog i huvudet. Nu klarade denna cyklist sig relativt bra förutom en blåslagen kropp, men inge frakturer och så vidare. Blev inte ett märke på bilen som tur var. Det första jag tänkte var ''nej hoppas inte polisen kommer, nr 2 jag tänkte var hoppas inte bilen är bucklig''. Kalla mig empatilös men är man självmordspilot och svänger ut rätt framför i hög fart och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Har alltid haft i bakhuvudet att någon gång kommer jag klippa en cyklist.

Lite roligt är det när man kommer ner för Odengatan mot Sveavägen och det blir rött, är det 15 cyklister som ligger till höger nerför backen är det iallafall hälften som skiter i vilket och kör rakt ut i vägen och fortsätter. Dagligen ses detta, bara en tidsfråga innan någon dör där.

Dagligen möter man cyklister som cyklar mot enkelriktat och vinglar runt på vägen, smala jäkla gator och alla är stressade och ska fram, så kommer cyklisterna och cyklar mot enkelriktat och hoppas på det bästa.

Inte alla cyklister är dumma i huvudet men iallafall 1/3 är självmordspiloter. Att det gick så bra som det gick i min olycka häromdagen är otroligt, trodde på minst några benbrott och krossad skalle. Tur att dom hade hjälm iallafall, cyklisten berättade att det var 3e dagen någonsin hen hade hjälm på sig. neutral

Värsta är ju att det säkert är man själv som får ta skiten om man kör ihjäl någon.

Om det är den platsen jag tror du menar så dog det en person i somras, en lastbilen som svängde höger och klippte en cykliskt, observera PERSONEN dog.

sthlm


Sök