3841
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

239 Inlägg
14 oktober 2012
Varför är det obegripligt att man skall blinka ur en cirkulationsplats? Är det roligare med överraskningen att framförvarande bil kan ta vägen var som helst? Signal vid filbyte och i cirkulationsplats har syftet att andra trafikanter lättare skall kunna planera sin körning, om de vet vad du tänker göra. Svårare än så är det inte. smile

Lonefox skrev:
mb_pucken skrev:
Lonefox skrev:
Jag hatar den person som ansåg att rondeller inte är rundlagda flervägskorsningar.
Vilket de i praktiken ÄR....
Pffft...blinka hit o blinka dit. Skall man vänster blinka då vänster. Skall man rakt fram blinka inte..skall man till höger så blinka höger.
Hur gör man i vanliga korsningar?
Nej jag lever uppenbarligen kvar i stenåldern då det fanns sunt förnuft bakom reglerna.....

jag är en av dom som blinkar vänster om jag ska vänster och blinkar höger när jag ska ut ur rondellen. ska ja rakt fram blinkar jag  när jag dka ut och håller då höger fil medans ja håller vänster fil om jag ska vänster. ska jag direkt höger så blinkar jag höger. detta då jag anser att detta underlättar både för mig själv och andra då dom vet vart jag är på väg och jag visar vart jag ska. här i stan har vi en uppsjö med små rondeller och där har man i prinsip inget val då man omöjligt bara kan blinka ut för att hinna vida vart man ska. här blinkar och filkör 99% av alla som jag gör och det funkar bra:-)

Just den saken att man skall blinka på väg UR rondellen är för mig obegriplig då det blir mindre trafiksäkert i längden då man skall hålla på att veva med den där satans spaken...med risk att sabba returmekanismen som kaka på det om man har ratten i fel läge när man för över spaken.
En ronden ÄR och förblir inget annat än en rundlagd flervägskorsning, hur mkt ngn tjänsteman vänder och vrider på det. Det är sunt förnuft...men det saknas uppenbarligen överallt i dagens samhälle...oavsett VAD det gäller.

Nåja....jag får anpassa mig och byta blinkersspak när den lägger av...

Always a better way - Toyota

grön aktivist
846 Inlägg
14 oktober 2012
Helt ärligt, returmekanismen är asdyr. Sätter hellre ett par liv på spel än pungar ut 200-300 kronor lätt!

1 422 Inlägg
14 oktober 2012
Lagen säger ju att man ska blinka UR rondeller, att blinka i en rondell finns det inget behov av. Dessutom är det så många som envisas med att blinka i rondeller som aldrig stänger av blinkersen och fortsätter blinka vänster även när de kör ut.. Blinkar alltid ur rondeller och ska jag höger så blinkar jag höger direkt innan rondellen, vänster är beroende på typ av rondell (om det är tvåfiligt från rondellen). Tycker det är extremt irriterande med folk som inte blinkar UR rondeller just för det är ofarligt och man vet inte vart de kommer ta vägen. Ska du inte ur rondellen så blinka inte! Blinkar man inte så betyder det att du håller dig kvar i den fil du är, en rondell är INTE en korsning.

1 171 Inlägg
14 oktober 2012
Som straff för att inte blinka höger innan man ska ut ur en rondell borde vara personlig obligatorisk stopplikt in i alla rondeller i en vecka.

112 Inlägg
14 oktober 2012
Det blir extra spännande när någon blinkar ut ur rondellen men ändå fortsätter ytterligare en avfart.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

133 Inlägg
14 oktober 2012
Tror att vi kanske har för många generationer som kör i rondeller,
men som inte fått uppleva rondeller förren de vart vuxna, därav okunskap kanske..

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

961 Inlägg
14 oktober 2012
Lonefox skrev:
Jag hatar den person som ansåg att rondeller inte är rundlagda flervägskorsningar.
Pffft...blinka hit o blinka dit. Skall man vänster blinka då vänster. Skall man rakt fram blinka inte..skall man till höger så blinka höger.
Nej jag lever uppenbarligen kvar i stenåldern då det fanns sunt förnuft bakom reglerna.....

jo jag hatar rondeller jag med, hur jävla svårt ska det vara att bygga ett jävla stopp ljus istället, jag har svårt för att åka in i rondeller när det kör mycke bilar i den, man vill ju inte bli påkörd, samtidigt ser man att det står nån bakom å då blir man stressad och tar första möjliga lucka så de inte ska bli sura tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 oktober 2012
KBAragger skrev:
Lonefox skrev:

jo jag hatar rondeller jag med, hur jävla svårt ska det vara att bygga ett jävla stopp ljus istället, jag har svårt för att åka in i rondeller när det kör mycke bilar i den, man vill ju inte bli påkörd, samtidigt ser man att det står nån bakom å då blir man stressad och tar första möjliga lucka så de inte ska bli sura tongue

Har själv inga problem med rondeller när de inte befolkas av större fordon. Ja förrutom de som inte har förstått vad spaken på vänster sida av ratten gör, och de som väntar trots att det är fritt.

Evildan
14 oktober 2012
Varför kör ni i rondellen? Det är inte tillåtet  big_smile

5 198 Inlägg
14 oktober 2012
Evildan skrev:

Bättre å köra i cirkulationsplatsen

Fri fart för ett fritt folk!
14 802 Inlägg
14 oktober 2012
lucather skrev:
Det blir extra spännande när någon blinkar ut ur rondellen men ändå fortsätter ytterligare en avfart.

hehe åkte bakom en övningskörare..hon blinkade höger när hon åkte in i rondellen och vänster ur rondellen smile

fick lite panik när jag låg på innerspåret och vänster blinkersen åkte på smile
Polisen skulle kontrollera detta hårt ett antal månader så skulle alla sura gubbjävlar och annat löst folk som inte kan köra i rondeller lära sig på det hårdare sättet som känns i plånboken

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
14 oktober 2012
gamlingen skrev:
Evildan skrev:

Jag tycker oxå så, klart det blir problem å harva runt i rondellen, finns inga trafikregler där gällande filbyte tongue

961 Inlägg
14 oktober 2012
Evildan skrev:
gamlingen skrev:
Evildan skrev:

Jag tycker oxå så, klart det blir problem å harva runt i rondellen, finns inga trafikregler där gällande filbyte tongue

trodda alla körde där tongue

-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 oktober 2012
mb_pucken skrev:
Lonefox skrev:

jag är en av dom som blinkar vänster om jag ska vänster och blinkar höger när jag ska ut ur rondellen. ska ja rakt fram blinkar jag  när jag dka ut och håller då höger fil medans ja håller vänster fil om jag ska vänster. ska jag direkt höger så blinkar jag höger. detta då jag anser att detta underlättar både för mig själv och andra då dom vet vart jag är på väg och jag visar vart jag ska. här i stan har vi en uppsjö med små rondeller och där har man i prinsip inget val då man omöjligt bara kan blinka ut för att hinna vida vart man ska. här blinkar och filkör 99% av alla som jag gör och det funkar bra:-)

Varendaste jäveliga dag råkar man ut för idioter som kommer från Hemköpshållet och ska mot 70:an som blinkar vänster när de åker ut ur rondellen. Ibland 3-4 stycken på rad efter varandra. Det är väl trevligt att de orkade visa sin avsikt att svänga vänster, men de får väl för faen flippa om spaken när de ska lämna rondellen så att man inte står som ett fån och väntar i onödan.

Hedemora är en riktig skitstad att köra bil i. Bara en massa enkelriktat, farthinder och smårondeller.

Puh, jag behöver lite socker känner jag... wink
Senast redigerat av Andromeda (14 oktober 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 oktober 2012
zoopåse skrev:
Som straff för att inte blinka höger innan man ska ut ur en rondell borde vara personlig obligatorisk stopplikt in i alla rondeller i en vecka.

Det vore ju kul tills du hamnar bakom en sålunda straffad person när du åker mot rondellen.

Evildan
14 oktober 2012
KBAragger skrev:
Evildan skrev:
gamlingen skrev:

så här?
http://www.landskronadirekt.com/bilder_ … 061002.jpg

Evildan
14 oktober 2012
Andromeda skrev:
mb_pucken skrev:
Lonefox skrev:

Varendaste jäveliga dag råkar man ut för idioter som kommer från Hemköpshållet och ska mot 70:an som blinkar vänster när de åker ut ur rondellen. Ibland 3-4 stycken på rad efter varandra. Det är väl trevligt att de orkade visa sin avsikt att svänga vänster, men de får väl för faen flippa om spaken när de ska lämna rondellen så att man inte står som ett fån och väntar i onödan.

Hedemora är en riktig skitstad att köra bil i. Bara en massa enkelriktat, farthinder och smårondeller.

Puh, jag behöver lite socker känner jag... wink

Dom är lika 7jvl korkade här. Bättre låta bli vänsterblinken om man inte klarar av att byta läge på spaken vid körning i cirkulationsplats.

Mitt socker högt, knarkar gummibjörnar i afton....nammi.

Handledare
1 481 Inlägg
14 oktober 2012
KBAragger skrev:
Lonefox skrev:

I Örebro har man byggt ett antal rondeller där det var trafikljus. Olyckorna var betydligt fler och allvarligare när det var trafikljus. Folk kör liksom mot rött.....

961 Inlägg
14 oktober 2012
Evildan skrev:
KBAragger skrev:
Evildan skrev:

så här?
http://www.landskronadirekt.com/bilder_ … 061002.jpg

nämen vafan, då tar man tp21an när man ska in till stan big_smile

Edit: jag har ingen men det vore nice
Senast redigerat av KBAragger (14 oktober 2012)

-danskt ordspråk

961 Inlägg
14 oktober 2012
saab_sonett skrev:
KBAragger skrev:
Lonefox skrev:

I Örebro har man byggt ett antal rondeller där det var trafikljus. Olyckorna var betydligt fler och allvarligare när det var trafikljus. Folk kör liksom mot rött.....

här ska dom ta bort precis alla trafik ljus och ersätta med rondeller bara för att ''öka'' flödet i trafiken

-danskt ordspråk

Sök