3494
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Better than God \o/
1 886 Inlägg
14 januari 2013
Mack skrev:
Uhm..det var min bror jag tävlade mot. Min bror och hans simpla Saab og900S..så nog såg han mig alltid..

Ohhh. Saab Power! haha Var den original var det illa...  ;-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Forummoderator
26 485 Inlägg
14 januari 2013
MrTurbo skrev:
Mack skrev:
Uhm..det var min bror jag tävlade mot. Min bror och hans simpla Saab og900S..så nog såg han mig alltid..

Ohhh. Saab Power! haha Var den original var det illa...  ;-)

Japp..helt original var den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
14 januari 2013
Growe skrev:
M7an skrev:
tkd_rille skrev:

Är du 90 år eller ?   Tar ungefär lika lång tid att dra foten från gasen som om du har foten på golvet.  Anledning att man inte ska ha farthållaren på är att de faktiskt kan sladda till och man känner inte av det. Kör man med gasen har man mer känsla i bilen.

Är du 90 år eller? Klart som fan att det går fortare att trampa på bromsen om man har foten vilandes på golv eller kardantunnel längre bak i bilen än pedalerna. Då behövs bara en muskelrörelse göras med foten/benet.

Vad åker du för oerhört opraktisk bil om den sladdar när du åker med farthållaren i på motorväg i 100 knyck med nån cm snö på vägbanan?. Har du blankslitna sommardäck då eller?

Och hur kan du känna på pedalen om bilen sladdar? Sitter hela din kropps känselorgan längst ut i högerfoten, det låter högst orimligt!

på mina bilar jag haft med farthållare så slår farthållaren av direkt när det släpper.
och det är bilar från 90talet.. abs men inget annat system.

Då jag var den som tog upp det här med farthållare...

Vad jag märkt slår farthållaren av när tcs  går i så upplever inte det problemet som beskrivs ovan.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
14 januari 2013
horbybonnen skrev:
RightFront skrev:
mazdalover skrev:
18åringar som inte kan högerreglen eller hålla hastigheten på 30 och 50 vägar.

höll på att få en volvo 740 rakt i sidan på verkstadsbilen i kväll när han skulle impa på dom 14åriga fjortisarna som satt i bilen, på 30 väg. gick inte i 30 där inte 50 häller utan nog det dubbla minst.

Så det är mer okey för oss äldre att strunta i högerregeln och köra för fort? tongue

helt klart vi är ju bäst............

AMEN! :-)

148 Inlägg
14 januari 2013
Evildan skrev:
Crxkoffe skrev:
jag hatar när man kör i 100km/h på en 100 väg och folk försöker köra om. Och om ni undrar så släpper jag inte om dom.det blir 3ans växel som åker i såklart!! smile

jag hatar folk som ökar farten när dom blir omkörda, riktigt gubbsyndrom och totalt livsfarligt hobbypolisbeteende, dessutom är det olagligt att hindra någon från att köra om.

men det är inte olagligt att köra om i en sådan hastighet som överskrider hastighetsbegränsningen?
Många som skulle behöva besöka en trafikskola igen ser jag.
Är det tex en 100 väg så är det för i helvete MAX 100km/h som gäller!

14 379 Inlägg
14 januari 2013
F1LL3 skrev:
Evildan skrev:
Crxkoffe skrev:
jag hatar när man kör i 100km/h på en 100 väg och folk försöker köra om. Och om ni undrar så släpper jag inte om dom.det blir 3ans växel som åker i såklart!! smile

jag hatar folk som ökar farten när dom blir omkörda, riktigt gubbsyndrom och totalt livsfarligt hobbypolisbeteende, dessutom är det olagligt att hindra någon från att köra om.

men det är inte olagligt att köra om i en sådan hastighet som överskrider hastighetsbegränsningen?

Du har rätt det du skriver men du har INTE rätt att hindra en omkörning, speciellt inte på jävelskap. Det var vad fick lära mig i bilskolan. Visserligen ett tag sedan men jag tror att det gäller fortfarande.

/Benny

Avstängd
10 388 Inlägg
14 januari 2013
Vettemannen skrev:
F1LL3 skrev:
Evildan skrev:

Du har rätt det du skriver men du har INTE rätt att hindra en omkörning, speciellt inte på jävelskap. Det var vad fick lära mig i bilskolan. Visserligen ett tag sedan men jag tror att det gäller fortfarande.

/Benny

Så är det med all sannolikhet fortfarande. Sen kan man vända på det; om man håller 100km/h, någon försöker köra om och man motiverar ett "hindrande" med "i helvete heller, här är bara 100km/h" och själv gasar på, så kör man ju själv också för fort wink

Man får inte försvåra en omkörning, man bör om möjligt (man är inte tvungen att gå ut i vägrenen osv) underlätta

- - Edit - -

Och det där med att köra om i högre hastighet än tillåten, tvistas det om (jag har själv blivit friad för att just vid omkörningen kört fortare än skyltad hastighet. Motivering; en säker omkörning görs så fort och säkert som möjligt)
Senast redigerat av it_mutt (14 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 januari 2013
Vettemannen skrev:
F1LL3 skrev:
Evildan skrev:

/Benny

Sen kan man ju tänja lite på reglerna också. Enligt min körskolelärare var det okej att under en kort stund överskrida hastighetsbegränsningen för att kunna göra en säker omkörning, därefter återgå till normal hastighet. Detta gäller då så klart med fri sikt/ mötesfri väg.
Senast redigerat av AD_ (14 januari 2013)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

804 Inlägg
15 januari 2013
F1LL3 skrev:
Evildan skrev:
Crxkoffe skrev:

Du hade nog inte blivit glad om du hade varit på väg till akuten med en familjemedlem som svävar mellan liv och död så hindrar något pucko dig med motiveringen "Är det tex en 100 väg så är det för i helvete MAX 100km/h som gäller!".
Med det sagt så är långt ifrån alla som kör för fort på väg dit, MEN det kan inte du veta när du hindrar någon från att ta sig fram! Så där kan finnas mycket goda skäl att folk behöver ta sig fram fort, sos kan man ju inte lita på...

577 Inlägg
15 januari 2013
mazdalover skrev:
18åringar som inte kan högerreglen eller hålla hastigheten på 30 och 50 vägar.

höll på att få en volvo 740 rakt i sidan på verkstadsbilen i kväll när han skulle impa på dom 14åriga fjortisarna som satt i bilen, på 30 väg. gick inte i 30 där inte 50 häller utan nog det dubbla minst.

Säker på att fjortisarna var 14 år?
nejdå lite kul lät de smile
jag hade följt efter idioten precis som min kompis gjorde när han mötte en epa i en rondell. jävlar va han skrek på den stackars grabben när han fick stopp på honom.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 januari 2013
Noart skrev:
Eddy skrev:

Haha, word. Finns två som bor i byn där ja bor med fabia. Penchisar(?) båda och kör som det vore sightseeing. 40-50 på 70 väg för lite snö

Prova å häng med mig i jobb-bilen då. Den Fabian är bra kuskad.tongue

Undantaget som bekräftar regeln wink

7 490 Inlägg
15 januari 2013
varför skoda, vw, å corollor är överrepresenterade av pensionärer är just för de är pålitliga trista å billiga smile
= stor % av stoppklossarna i vår trafik sad

1 705 Inlägg
15 januari 2013
F1LL3 skrev:

Se då till att själv hålla 100km/h så blir nog allt bra ska du se.
Du kan inte och får inte påverka hur andra framför sina fordon. Du har ansvar för ditt eget fordon, så kör du din bil du så får andra ta ansvar för sina fordon själva.

Man kan tycka och tänka precis vad man vill om dom som kör för fort och jag försvarar det inte på något sätt, men att försöka agera trafikpolis och försöka "tvinga" andra att köra så som man själv anser är korrekt är tamigfan det farligaste man kan göra i trafiken!

Regel nummer ett i trafiken är samarbete, så om någon vill köra förbi dig då jävlar gör du vad du kan för att underlätta omkörningen! Vill du sen sitta och svära och mumla om att dom kör för fort så fine by me, gör det om det känns bättre, men ser jag någon försöka blockera en omkörning så kommer jag tveklöst att försöka stoppa dom och ge dom en rejäl jävla utskällning!

Avstängd
10 388 Inlägg
15 januari 2013
rcy skrev:
F1LL3 skrev:

Se då till att själv hålla 100km/h så blir nog allt bra ska du se.
Du kan inte och får inte påverka hur andra framför sina fordon. Du har ansvar för ditt eget fordon, så kör du din bil du så får andra ta ansvar för sina fordon själva.

Man kan tycka och tänka precis vad man vill om dom som kör för fort och jag försvarar det inte på något sätt, men att försöka agera trafikpolis och försöka "tvinga" andra att köra så som man själv anser är korrekt är tamigfan det farligaste man kan göra i trafiken!

Regel nummer ett i trafiken är samarbete, så om någon vill köra förbi dig då jävlar gör du vad du kan för att underlätta omkörningen! Vill du sen sitta och svära och mumla om att dom kör för fort så fine by me, gör det om det känns bättre, men ser jag någon försöka blockera en omkörning så kommer jag tveklöst att försöka stoppa dom och ge dom en rejäl jävla utskällning!

Nu är det ju en enorm skillnad på att "då jävlar gör du vad du kan för att underlätta omkörningen!" och att "inte försvåra" iofs.

1 705 Inlägg
15 januari 2013
it_mutt skrev:
Nu är det ju en enorm skillnad på att "då jävlar gör du vad du kan för att underlätta omkörningen!" och att "inte försvåra" iofs.

Sant, man ska givetvis inte överdriva det, men om man utan större svårigheter kan underlätta för en medtrafikant så anser jag att man bör göra det. Givetvis ska man inte riskera sig själv eller utsätta sig för onödig fara, men kan det ske riskfritt så finns det ingen anledning att låta bli.
Att på något vis försöka försvåra en omkörning däremot finns det aldrig något försvar för!

Avstängd
10 388 Inlägg
15 januari 2013
Jag håller absolut med om biten att försvåra, det är bara urbota genomkorkat på alla sätt o vis.

Sen kan jag väl förstå till viss del att folk inte går ut i vägrenen osv för att man sällan får ett tack för det ex.vis, men det är i sin tur en helt annan femma

1 705 Inlägg
15 januari 2013
it_mutt skrev:
Jag håller absolut med om biten att försvåra, det är bara urbota genomkorkat på alla sätt o vis.

Sen kan jag väl förstå till viss del att folk inte går ut i vägrenen osv för att man sällan får ett tack för det ex.vis, men det är i sin tur en helt annan femma

Jag kräver absolut ingen vägrenskörning, men att åtminstone hålla konstant fart och möjligtvis lite till höger tycker jag man kan kräva.

243 Inlägg
15 januari 2013
Jag tycker det är jävligt irriterande med folk som sitter och kommenterar/påpekar alla fel som andra bilister gör.
Ännu värre när dom tar det till nästa nivå för att verkligen visa att någon gjort fel genom att helljusblinka, tuta eller köra om skitnära på grund av ilska. Fruktansvärt omoget beteende som man märker hos många förare.

Det kan väl inte vara hela världen att man får vänta 1-2 sekunder längre med att köra för att någon glömde blinka ut ur rondellen. Eller att man tappar 30 sekunder på en 3mil lång resa för någon ligger i 90 istället för 100..

I ett land som sverige där trafíken funkar fruktansvärt bra tycker jag nästan det är ett skrattretande beteende.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 januari 2013
marcus0510 skrev:
Jag tycker det är jävligt irriterande med folk som sitter och kommenterar/påpekar alla fel som andra bilister gör.
Ännu värre när dom tar det till nästa nivå för att verkligen visa att någon gjort fel genom att helljusblinka, tuta eller köra om skitnära på grund av ilska. Fruktansvärt omoget beteende som man märker hos många förare.

Det kan väl inte vara hela världen att man får vänta 1-2 sekunder längre med att köra för att någon glömde blinka ut ur rondellen. Eller att man tappar 30 sekunder på en 3mil lång resa för någon ligger i 90 istället för 100..

I ett land som sverige där trafíken funkar fruktansvärt bra tycker jag nästan det är ett skrattretande beteende.

Till att börja med är du väl då kanske lite smått i fel tråd wink

Du tar bara upp tidsaspekten här, problemet är att det klagas på bra mycket mer än så; folk som slår på helljus+5 extraljus 10m innan mötet, folk som håller några få meters avstånd osv osv.

Har personligen svårt för folk som börjar tuta för att någon (eller jag för den delen) väntar "en bil till" innan jag (eller någon annan) kör ut. Det tycker jag är rent trams, just av den anledningen du sa. Men att ljustuta för att någon inte bländar av från helljus ser jag knappast som trams eller omoget. Har ex.vis inte heller några problem med folk som ljustutar på de som envisas med att köra med dimljuset bak påslaget mitt i natten.

Så så som jag läser ditt inlägg så kan jag bara hålla med om tidsaspekten.

Även om du räknat fel wink

(30km i 90km/h = 20min. 30km i 100km/h= knappa 18min...men iaf, trams)

marcus0510 skrev:

När får man visa att den andra har gjort/gör fel då?

Tutan är det bästa jag vet och den har räddat mig många gånger från vinglade medtrafikanter och fotgängare/cyklister som inte är rädda om sitt liv

Edit: sen håller jag med i det it_mutt säger
Senast redigerat av RightFront (15 januari 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök