3844
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Evildan
16 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:

Nä jag vet det är inte lätt. big_smile
Då måste jag se till att fixa mina dimljus så dom bländar då så jag med blir frän.
För du påstår ju att jag ligger med felinställda dimljus. du hänger verkligen inte med i vad det hela började med. Så det är inte lönt att forsätta en diskussion med dig mer.

Jodå, jag har läst från början, håller med KSJ till fullo.
Jag har ingenstans skrivit att just du har felställda dimljus, däremot att de som bländar har det, med ditt sätt att tolka text är det definitivt inte lönt att fortsätta.

Nä men att sitta vid datorn och träffas att snacka om detta irl hade varit en annan sak. så synd att du inte bor närmare då.

Va?
Vad är skillnaden menar du?

1 422 Inlägg
16 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
cheffer skrev:
Evildan skrev:
Motfråga: Vad är då hastighetsgränserna nedåt för att få långsamhetskörningsböter?
Finns ingen lägre gräns fortsätter jag hävda.
Det är inte hastigheten i sig som ger dig böter utan just -återigen- det faktum att du hindrar övrig trafik.
Vi bryr oss inte om städerskan (viktigt i media med tieln) som körde tåg hem, det är en helt sak.

Visa gärna en lagtext där det står att man får böter för långsam körning.

Det finns ju som du säger ingen undre hastighetsgräns, och bra är väl det de dagar som man måste köra riktigt sakta när det är värdelös sikt och ishalka och det blir då olika från fall till fall beroende på hur situationen ser ut. Det är ju fortfarande pga att man kör för sakta som man får böter, man stör trafiken och säkerheten genom att göra det(så jo, det är hastigheten som gör att du är farlig och därför får böter). Dvs det är olagligt att köra för sakta, brottet skrivs dock som vårdslöshet i trafik eller något liknande då det som du säger inte finns någon undre gräns. Vad är det du försöker få fram? Att det är lagligt att köra hur sakta som helst i trafiken? Finns ju de som fått böter på 30väg för att ha kört för sakta. Det behöver inte finnas annan trafik i närheten heller för att du ska kunna få böter för det.

Asså snälla så nu menar du på fullt jävla allvar att man inte får köra under den satta hastigheten på en 110 väg om det är snorhalt för då kommer varenda jävel i sverige som kör saktare att få böter. nu får du fan ge dig. jag kan ju lätt få reda på vad som är sant gällande detta. för jag känner en jurist sedan länge. du kommer bara med en massa snack. och inga bevis om nägra lagar om att det medför böter ifall du kör för sakta.

Ursäkta men vad har du läst egentligen?

http://nwt.se/lasarnas/fragapolisen/article920157.ece Bevis nog? Svar från polis.. Räcker inte det så kan du ju bara söka på folk som fått böter pga de kört för sakta... Läs vad jag skriver istället för att hitta på själv och stoppa ord i munnen på folk.
Senast redigerat av cheffer (16 januari 2013)

1 160 Inlägg
16 januari 2013
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
DKn skrev:

Konstigt då att jag kör precis på samma sett nu som när jag hade bakhjuls drift. och då höll jag hastigheten

håller helt med att folk borde lära sig att hålla hastigheten folk som kör 20-40 kmh underhastighetsbegränsningen tycker JAG e farligare än folk som kör 20 kmh förfort det förstör helt och hållet rytmen i trafiken och risken för olyckor är mycket stor oavsett väglag -.- polisen borde vara hårdare på dessa brott .. man får inte ligga och hindra folk på vägen

Det är sant, man får inte hindra folk på vägen.
Du får köra hur sakta du vill, det är inget brott.
Att köra för fort däremot är ett brott.

fel du får ej köra hur sakta du vill på motorväg

1 422 Inlägg
16 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
cheffer skrev:
VolvoCoffe skrev:

Asså snälla så nu menar du på fullt jävla allvar att man inte får köra under den satta hastigheten på en 110 väg om det är snorhalt för då kommer varenda jävel i sverige som kör saktare att få böter. nu får du fan ge dig. jag kan ju lätt få reda på vad som är sant gällande detta. för jag känner en jurist sedan länge. du kommer bara med en massa snack. och inga bevis om nägra lagar om att det medför böter ifall du kör för sakta.

Ursäkta men vad har du läst egentligen?

http://nwt.se/lasarnas/fragapolisen/article920157.ece Bevis nog? Svar från polis.. Räcker inte det så kan du ju bara söka på folk som fått böter pga de kört för sakta... Läs vad jag skriver istället för att hitta på själv och stoppa ord i munnen på folk.

Skit ner dig istället. du kommer bara med en sketen artikel där EN polis säger vad han tycker sj inget annat.

Ja, du förtjänar ju en bann iaf.. Tänk på blodtrycket och lugna dig smile Det där är vad lagboken säger faktiskt, det är olagligt att störa och vara ivägen (se: köra för sakta) Finns även artiklar i Sveriges största tidningar om det och även artiklar om folk som åkt dit för att ha kört för sakta. Lugn och fin nu. Fråga din vän, Mr Juristen.

1 422 Inlägg
16 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
cheffer skrev:
VolvoCoffe skrev:

Skit ner dig istället. du kommer bara med en sketen artikel där EN polis säger vad han tycker sj inget annat.

Ja, du förtjänar ju en bann iaf.. Tänk på blodtrycket och lugna dig smile Det där är vad lagboken säger faktiskt, det är olagligt att störa och vara ivägen (se: köra för sakta) Finns även artiklar i Sveriges största tidningar om det och även artiklar om folk som åkt dit för att ha kört för sakta. Lugn och fin nu. Fråga din vän, Mr Juristen.

jadå det ska jag göra. lätt att vara tuff framför datorn va?
Kom med en lagtext istället men du vet att du har fel ändå. jävla idiot.

Jadu, ger man skit så får man vara beredd på att ta lite skit..

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Kapitel 2 paragraf 1. Där står det tydligt att man inte får hindra trafiken och störa. Dvs du får inte köra onödigt långsamt då det stör trafikrytmen och framkallar en eventuell fara. Att köra för sakta både hindrar och stör.

Nu har du dels fått en hänvisning till vart du kan hitta det, du har fått trafikförordningen länkad till dig och du har läst vad en polisman säger om saken.

2 656 Inlägg
16 januari 2013
cheffer skrev:
VolvoCoffe skrev:
cheffer skrev:

Kapitel 2 paragraf 1. Där står det tydligt att man inte får hindra trafiken och störa. Dvs du får inte köra onödigt långsamt då det stör trafikrytmen och framkallar en eventuell fara. Att köra för sakta både hindrar och stör.

Nu har du dels fått en hänvisning till vart du kan hitta det, du har fått trafikförordningen länkad till dig och du har läst vad en polisman säger om saken.

smile ska vi sätta en peng på att han kommer bestrida dina uppgifter nu och påvisa att du hackat sidan eller nått? wink haha

det vet väl alla att man inte får hindra trafiken?

Sir
935 Inlägg
16 januari 2013
Kap 3paragraf 16 med.

Min kusin har fått böter för detta och då kallades det hindrande av trafik.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 422 Inlägg
16 januari 2013
ekelund88 skrev:
cheffer skrev:
VolvoCoffe skrev:

smile ska vi sätta en peng på att han kommer bestrida dina uppgifter nu och påvisa att du hackat sidan eller nått? wink haha

Ja, vi får väl se vad som kommer. Prepare for shitstorm!

marcus80 skrev:
Kap 3paragraf 16 med.

Jo, en kompis fick böter efter en crusing han med tongue Crusingen var officiellt slut men var några kvar och gled en bit in på natten och det var ju ingen trafik direkt så de störde ingen men nog var polisen där ändå och skrev ut böter..

Evildan
16 januari 2013
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
håller helt med att folk borde lära sig att hålla hastigheten folk som kör 20-40 kmh underhastighetsbegränsningen tycker JAG e farligare än folk som kör 20 kmh förfort det förstör helt och hållet rytmen i trafiken och risken för olyckor är mycket stor oavsett väglag -.- polisen borde vara hårdare på dessa brott .. man får inte ligga och hindra folk på vägen

Om väglaget är katastrofalt så jo det får man, inte alltid de annars lagstadgade minimum 60km/h går att hålla.
Senast redigerat av Evildan (16 januari 2013)

Evildan
16 januari 2013
cheffer skrev:
ekelund88 skrev:
cheffer skrev:

Ja, vi får väl se vad som kommer. Prepare for shitstorm!

marcus80 skrev:
Kap 3paragraf 16 med.

Jo, en kompis fick böter efter en crusing han med tongue Crusingen var officiellt slut men var några kvar och gled en bit in på natten och det var ju ingen trafik direkt så de störde ingen men nog var polisen där ändå och skrev ut böter..

Det står även:
Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Finns undantag för i princip alla trafiksituationer, så jag vidhåller att du får köra sakta.
Däremot som jag skrivit flertalet gånger innan, du får inte vara ett hinder för annan trafik.

Giltiga skäl nämns ovan vilket jag anser täcker in samtliga trafiksituationer.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

441 Inlägg
16 januari 2013
Alla jävla idioter som vägrar underlätta för folk vid filbyte när man använder blinkers och medvetet gasar för att blockera filbytet. Hade en idiot som skulle göra det på min firma bil imorse, var dock på dåligt humör så vred fullt på ratten och bytte fil i alla fall. Han klara sig med nöd och näppe från att bli uttryckt i det motsatta körfältet, idiot säger jag bara. Hur svårt ska det vara att underlätta för varandra i trafiken????

Samma sak till alla jävla idioter som springer bakom en skåp bil när den backar. Hur fan ska man hinna se er? Eller när man ska backa ut från en parkeringsficka och någon idiot tror att man kan se att det kommer bilar när man står mellan två bilar och enbart har backspeglar att se i......

14 376 Inlägg
16 januari 2013
dasboot skrev:
Alla jävla idioter som vägrar underlätta för folk vid filbyte när man använder blinkers och medvetet gasar för att blockera filbytet. Hade en idiot som skulle göra det på min firma bil imorse, var dock på dåligt humör så vred fullt på ratten och bytte fil i alla fall. Han klara sig med nöd och näppe från att bli uttryckt i det motsatta körfältet, idiot säger jag bara. Hur svårt ska det vara att underlätta för varandra i trafiken????

Samma sak till alla jävla idioter som springer bakom en skåp bil när den backar. Hur fan ska man hinna se er? Eller när man ska backa ut från en parkeringsficka och någon idiot tror att man kan se att det kommer bilar när man står mellan två bilar och enbart har backspeglar att se i......

Precis detta har jag varit med om flera gånger på firmabilen. Eftersom det inte finns några andra rutor än framruta och sidorutor på de två dörrarna så är det ju stört omöjligt att se nåt innan man är halvvägs ute ur p-fickan. IDIOTER säger jag oxå!!!!

/Benny

1 160 Inlägg
17 januari 2013
Evildan skrev:
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:

Om väglaget är katastrofalt så jo det får man, inte alltid de annars lagstadgade minimum 60km/h går att hålla.

glömde att jag var på garaget.man måste vara övertydlig(långt ord hoppas ni förstår)jag menade vid normalt väglag och normalt väder. hoppas jag var tydlig nog nu...............

Evildan
18 januari 2013
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:
horbybonnen skrev:

glömde att jag var på garaget.man måste vara övertydlig(långt ord hoppas ni förstår)jag menade vid normalt väglag och normalt väder. hoppas jag var tydlig nog nu...............

Tydlig ska man alltid vara i sina utryck oavsett var man skriver eller talar för vad någon menar är inte lätt att veta om det inte tydligt framkommer.
Det jag i min envishet påvisar är att det finns undantag samt tvetydigheter i trafikens regelverk. wink
Nu råkade även jag använda några flerstaviga ord, hoppas det inte blir ett problem i tydningen av inlägget.

664 Inlägg
18 januari 2013
Blinka ur rondeller , har alla slutat med det?

Evildan
18 januari 2013
Toddemannen skrev:

tror det, många är för upptagna med att ge tecken åt vänster och prata/leka med sin smartphone att det inte klaras av att byta läge på spaken.

7 490 Inlägg
18 januari 2013
Evildan skrev:
Toddemannen skrev:

tror det, många är för upptagna med att ge tecken åt vänster och prata/leka med sin smartphone att det inte klaras av att byta läge på spaken.

hatar folk som INTE blinkar ut ur rondeller, å INTE gasar på påfartsramper mot E4a,, utan kör 50 ut på 90 väg sad

664 Inlägg
18 januari 2013
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Toddemannen skrev:

hatar folk som INTE blinkar ut ur rondeller, å INTE gasar på påfartsramper mot E4a,, utan kör 50 ut på 90 väg sad

Haha sant , det underlättar som fan för mig om dem blinkar så slipper jag stanna min bil som har världensbästa väggrepp och jag slipper blästra bilen bakom när jag väl ska iväg tongue

Evildan
18 januari 2013
granadadr skrev:
Evildan skrev:
Toddemannen skrev:

http://kartor.eniro.se/query?what=maps& … &from=

den "nedre" lilamarkerade påfarten som går "höger" mot fjollträsk, den kurvan är inte go, den tar man i 50km/h eller lägre vintertid för att direkt komma ut på E20 sedan är påfarten rätt kort innan det blir normalt tvåfiligt.

generellt håller jag dock med dig.
Senast redigerat av Evildan (18 januari 2013)

7 490 Inlägg
18 januari 2013
Evildan skrev:
granadadr skrev:
Evildan skrev:

http://kartor.eniro.se/query?what=maps& … &from=

den "nedre" lilamarkerade påfarten som går "höger" mot fjollträsk, den kurvan är inte go, den tar man i 50km/h eller lägre vintertid för att direkt komma ut på E20 sedan är påfarten rätt kort innan det blir normalt tvåfiligt.

generellt håller jag dock med dig.

förr så var det ex stopp ut på 2filiga huddingevägen från huddinge c,, tot värdelöst wink men sånna extremfall finns ju,, men som sagt på NORMALA påfarter smile

Sök