cheffer skrev:
ekelund88 skrev:
cheffer skrev:
Jadu, ger man skit så får man vara beredd på att ta lite skit..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTMKapitel 2 paragraf 1. Där står det tydligt att man inte får hindra trafiken och störa. Dvs du får inte köra onödigt långsamt då det stör trafikrytmen och framkallar en eventuell fara. Att köra för sakta både hindrar och stör.
Nu har du dels fått en hänvisning till vart du kan hitta det, du har fått trafikförordningen länkad till dig och du har läst vad en polisman säger om saken.

ska vi sätta en peng på att han kommer bestrida dina uppgifter nu och påvisa att du hackat sidan eller nått?

haha
det vet väl alla att man inte får hindra trafiken?
Ja, vi får väl se vad som kommer. Prepare for shitstorm!
marcus80 skrev:
Kap 3paragraf 16 med.
Min kusin har fått böter för detta och då kallades det hindrande av trafik.
Jo, en kompis fick böter efter en crusing han med

Crusingen var officiellt slut men var några kvar och gled en bit in på natten och det var ju ingen trafik direkt så de störde ingen men nog var polisen där ändå och skrev ut böter..
Det står även:
Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.
Finns undantag för i princip alla trafiksituationer, så jag vidhåller att du får köra sakta.
Däremot som jag skrivit flertalet gånger innan, du får inte vara ett hinder för annan trafik.
Giltiga skäl nämns ovan vilket jag anser täcker in samtliga trafiksituationer.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.