4262
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

7 490 Inlägg
14 februari 2013
Evildan skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Baeckomberga skrev:

Ligger hon o pressar i 180 km/h på den bilden?roll

Men jag håller med, för mycket pillande med telefonen när det körs. Svarar själv sällan i telefonen under körning, smsar är ju stört omöjligt att göra under färd.

De är en alfa eller nåt med felvänd hastighetsmätare, skit irriterande.

Inte ngn ALFA, det är en högerstyrd MB C-klass W202, bilden är spegelvänd.

du tog orden ur munnen på mig,, syns ju att den är spegelvänd wink

114 Inlägg
15 februari 2013
värsta jag vet är andra bilar som alltid är i vägen!

1 532 Inlägg
15 februari 2013
Åkte bill till jobbet imorse o åkte en mindre väg mellan Norrköping o Katrineholm. Hamnade bakom en Cittra C5 och vid varje möte så var vi nere o kröp på 30-40km/h.
När jag försökte köra om så la ddn fan sig i mitten av vägen.
Det är ju inte så att man klämmer sig förbi med Forden då den är strax över 2m bred.
Jag var så sugen på o putta fanskapet av vägen då det nog bara blir färgsläpp fram på vinch fästet o älgstaketet.

7 490 Inlägg
15 februari 2013
Dirtymike skrev:
Åkte bill till jobbet imorse o åkte en mindre väg mellan Norrköping o Katrineholm. Hamnade bakom en Cittra C5 och vid varje möte så var vi nere o kröp på 30-40km/h.
Det är ju inte så att man klämmer sig förbi med Forden då den är strax över 2m bred.
Jag var så sugen på o putta fanskapet av vägen då det nog bara blir färgsläpp fram på vinch fästet o älgstaketet.

förstår dig.. man blir tokig,, här i stan har vi en ford cougar som ägs av en äldre herre,, han kör aldrig fortare än 50,, inte ens på 90 väg,

1 532 Inlägg
15 februari 2013
granadadr skrev:
Dirtymike skrev:

förstår dig.. man blir tokig,, här i stan har vi en ford cougar som ägs av en äldre herre,, han kör aldrig fortare än 50,, inte ens på 90 väg,

Det skulle va lag på att man får gå o göra en läkarundersökning när man fyller 50år o sen löpande vart 5e år.
Yrkes chaufförerna ska ju få genomgå nått nu vart 5e år läste jag i tidningen.
Inge fel på att alla äver 50 får göra samma sak.

1 754 Inlägg
15 februari 2013
Jag kör i trafik varje dag, cirka 60km. Jag stör mig mest på:

* folk som ligger i vänsterfil och kör i samma hastighet som den som ligger i högerfilen
* folk som inte blinkar i rondeller (visst, om man kör "rakt på" så spelar det ingen roll, men det är schysst att blinka i alla fall, det är en lag trots allt)
* folk som inte följer med i trafikflödet (svårt att förklara vad jag menar, men att "hålla uppe takten" kanske?)

Jag kan inget om allt.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 februari 2013
M_Broberg skrev:
Schneeflocke skrev:

smile

Fanimej skandal att vi som ett av få länder i Europa, fortfarande inte har ett mobilförbud vid bilkörning.

vi har redan en lag som reglerar detta. Man får inte göra saker som stör bilkörningen. Sen att den inte används är en annan femma. behövs ingen ny lag, bara att vi använder den gamla.

Problemet med denna lag är att den är svår att tillämpa. Det är i princip bara om du är rent trafikfarlig i ditt mobilanvändande som det går att tillämpa. Den tar alltså inte hänsyn till de "mindre uppenbara" riskerna med mobilprat (längre reaktionstider ex.vis).

En lag som helt förbjuder mobilpill (mer än att bara trycka på knappen för att svara/lägga på) är betydligt mycket mer förebyggande och tillämpningsbar. Mobil i handen=böter.

Så nej, nuvarande lag är inte bara att "tillämpa", den är inte utformad för att tillämpas på samma vis som ett "hålla mobilen i handen"-förbud

(det är ju inte mobilförbud rent generellt i europa, det är snarare handsfreelag)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

239 Inlägg
15 februari 2013
it_mutt skrev:
M_Broberg skrev:
Schneeflocke skrev:

smile

Fanimej skandal att vi som ett av få länder i Europa, fortfarande inte har ett mobilförbud vid bilkörning.

vi har redan en lag som reglerar detta. Man får inte göra saker som stör bilkörningen. Sen att den inte används är en annan femma. behövs ingen ny lag, bara att vi använder den gamla.

Problemet med denna lag är att den är svår att tillämpa. Det är i princip bara om du är rent trafikfarlig i ditt mobilanvändande som det går att tillämpa. Den tar alltså inte hänsyn till de "mindre uppenbara" riskerna med mobilprat (längre reaktionstider ex.vis).

En lag som helt förbjuder mobilpill (mer än att bara trycka på knappen för att svara/lägga på) är betydligt mycket mer förebyggande och tillämpningsbar. Mobil i handen=böter.

Så nej, nuvarande lag är inte bara att "tillämpa", den är inte utformad för att tillämpas på samma vis som ett "hålla mobilen i handen"-förbud

(det är ju inte mobilförbud rent generellt i europa, det är snarare handsfreelag)

+1

Always a better way - Toyota

239 Inlägg
15 februari 2013
Lagarna är inte alltid intressanta, förrän olyckan redan skett. Redan idag blir du troligtvis helt utan ersättning från ditt försäkringsbolag, om du hanterade mobilen när olyckan inträffade. Polisen ser också mycket hårt på detta redan idag. Juridiskt åker man alltså på vårdslöshet i trafik vid ett tillbud. En mobilförbudslag lik den vi har i hela Europa utom här, skulle vara väldigt förebyggande. Med så höga böter och t ex punker i Flensburg, har man fått ned mycket av den farliga mobilanvändningen i Tyskland. Just för att straffen är kännbara. Blev själv nästan påkörd i sidan när jag körde om en mobilpillande tok på eftermiddagen idag, som verkade vara så försjunken i det han gjorde att han glömt var hans bil var. Inte ok.

M_Broberg skrev:
Schneeflocke skrev:

smile

Always a better way - Toyota

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 februari 2013
Dirtymike skrev:

Vad är problemet?

*Vrooom*

"Hmm, var det ett potthål här?"

tongue

Evildan
15 februari 2013
De flesta på bild förekommande i den här länkade tråden nedan, fy fan att möta en sådan förare på någon mörk väg rastandes hunden eller ute med barnen eller bara på väg hem mitt i natten från grannen efter lite mat och ett glas vin även om man har reflexväst eller varför inte promenerandes på en trottoar inne i staden, villaområdet då många bilder otroligt nog är tagna inom tätbebyggt område. mad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261162
Senast redigerat av Evildan (15 februari 2013)

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 februari 2013
Evildan skrev:
De flesta på bild förekommande i den här länkade tråden nedan, fy fan att möta en sådan förare på någon mörk väg rastandes hunden eller ute med barnen eller bara på väg hem mitt i natten från grannen efter lite mat och ett glas vin även om man har reflexväst eller varför inte promenerandes på en trottoar inne i staden, villaområdet då många bilder otroligt nog är tagna inom tätbebyggt område. mad

90% Volvo, ett par BMW och någon Fårrrrd. Förare under 25 år borde inte få köra bakhjulsdrivna bilar verkar det som. Då hade den tråden varit nästan tom.

Muttley
15 februari 2013
Evildan skrev:

Håller med dig faktiskt.  Alla som överhuvudtaget åker av. Lastbilar som personbilar. kvällstid kan de träffa en person. Och dagtid är de än värre och de skapar enorm irritation när de väl har blockerat vägen.

112 Inlägg
16 februari 2013
När jag just hade fått körkort så lekte jag aldrig i snön med min bakhjulsdrivna bil. Ännu mindre körde jag ner i diket när jag lekte. Usch vad jag ljuger dåligt.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2013
lucather skrev:
När jag just hade fått körkort så lekte jag aldrig i snön med min bakhjulsdrivna bil. Ännu mindre körde jag ner i diket när jag lekte. Usch vad jag ljuger dåligt.

Syftar du på att jag skulle gjort det själv så har jag aldrig vare sig ägt en bakhjulsdriven bil eller sladdat annat än på sjöis. Jag har respekt för mina medmänniskors liv och den olägenhet oväsendet innebär för dom. Man kan aldrig kontrollera bilen så pass bra att risken för en olycka vid lek på allmän väg helt undviks, vilket även bilderna visar. Det kunde ha legat en barnvagn framför varje bil om ödet hade velat annorlunda.

5 153 Inlägg
16 februari 2013
Andromeda skrev:
lucather skrev:

Syftar du på att jag skulle gjort det själv så har jag aldrig vare sig ägt en bakhjulsdriven bil eller sladdat annat än på sjöis. Jag har respekt för mina medmänniskors liv och den olägenhet oväsendet innebär för dom. Man kan aldrig kontrollera bilen så pass bra att risken för en olycka vid lek på allmän väg helt undviks, vilket även bilderna visar. Det kunde ha legat en barnvagn framför varje bil om ödet hade velat annorlunda.

håller med dig där till viss del smile finns ställen man inte leker på och ställen mera lämpade. tyvärr kan man ju inte skydda sig mot allt om ödet vill något annat. man kan bara undvika det i den mån man kan. leker själv inte där risken är stor för att saker ska hända. värdelöst å leka i stan osv. föredrar kurviga vintervägar nattetid. mycke pga mörkret. lättare och se andra bilar osv. men samtidigt kan senila farmor agda 91 vara ute å leta efter sitt hus. men det har sina fördelar att ha en massa sladdande i ryggen vid bilkörning. en dag släpper det och jag tror att har man då tränat så reder man ut det lättare än någon som aldrig kommit ut ur en kurva å kollat på vägen genom sidorutan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 532 Inlägg
16 februari 2013
Det hade varit bättre att alla fått testa var gränsen går för dig som förare och vart den går för bilen du sitter i.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2013
Dirtymike skrev:
Det hade varit bättre att alla fått testa var gränsen går för dig som förare och vart den går för bilen du sitter i.

Mitt i stan? Det finns hur mycket sjöisar som helst i Sverige. Du måste dessutom genomföra en halkbanekörning när du tar körkort jsut för att förstå att det nog inte är en bra idé att testa gränserna i trafiken. Vill du köra halkbana med din egen bil trots att du redan har körkort är det absolut inga problem, bara att kontakta din lokala bana.
Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2013)

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2013
mb_pucken skrev:
Andromeda skrev:
lucather skrev:

håller med dig där till viss del smile finns ställen man inte leker på och ställen mera lämpade. tyvärr kan man ju inte skydda sig mot allt om ödet vill något annat. man kan bara undvika det i den mån man kan. leker själv inte där risken är stor för att saker ska hända. värdelöst å leka i stan osv. föredrar kurviga vintervägar nattetid. mycke pga mörkret. lättare och se andra bilar osv. men samtidigt kan senila farmor agda 91 vara ute å leta efter sitt hus. men det har sina fördelar att ha en massa sladdande i ryggen vid bilkörning. en dag släpper det och jag tror att har man då tränat så reder man ut det lättare än någon som aldrig kommit ut ur en kurva å kollat på vägen genom sidorutan smile

Varför skulle inte någon kunna vara ute och gå med hunden eller vara på väg hem från busshållsplatsen på en mörk, kurvig grusväg på landet? Du kan träna sladdar på sjöisar. Och de allra flesta bilar är dessutom framhjulsdrivna, då hjälper det inte hur mycket man än sladdat brööölförti i villakvarteren.

En liten påminnelse om hur morgondagen kan gestalta sig för vem som helst av garagets alla bröölförti-hjältar:

https://www.flashback.org/t1777961
Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2013)

Sök