3397
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Muttley
22 februari 2013
#2981
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Som folk? Försöker att inte ställa till det för sina mottrafikanter och koncentrerar sig på att köra bil istället för att pilla med allt annat inom räckhåll. Kör aldrig under skyltad hastighet om det inte är direkt olämpligt pga sikt eller rejäl halka. Planerar körningen så att man inte överraskas av saker man borde förutsett och får stanna i onödan.

För att vara lite rolig. Så är nog inte alla så bra här inne med tanke på alla försäkringstrådar som dökit upp på senaste tiden smile

Det är i och för sig halt ute smile

Så är det.  Och då ser vi i denna tråd vilka som riskerar mest smile.

1 319 Inlägg
22 februari 2013
#2982
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:

För att vara lite rolig. Så är nog inte alla så bra här inne med tanke på alla försäkringstrådar som dökit upp på senaste tiden smile

Det är i och för sig halt ute smile

Så är det.  Och då ser vi i denna tråd vilka som riskerar mest smile.

Om man är en ''bra'' förare så krockar man inte på grund av att det är halt ute. Man måste vara vara riskmedveten, hålla avstånd, anpassa hastighet efter rådande väglag och ha uppmärksamhet på vägen. Att man även håller sitt fordon i vettigt körbart skick är ganska avgörande.

Jag blir inte längre irriterad över trafiken, jag kör bil 8-9 timmar om dagen och jag har slutat att stressa, tar det istället lugnt och planerar min körning för att komma fram på bästa möjliga vis...

Dom första åren man kör är man verkligen inte en van trafikant, även om man kan hantera sitt eget fordon.

_----------'

2 075 Inlägg
22 februari 2013
#2983
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
gamlingen skrev:
har en fundering.. eftersom ingen kan köra bil...hur kör alla gorgare *? ;-)

Som folk? Försöker att inte ställa till det för sina mottrafikanter och koncentrerar sig på att köra bil istället för att pilla med allt annat inom räckhåll. Kör aldrig under skyltad hastighet om det inte är direkt olämpligt pga sikt eller rejäl halka. Planerar körningen så att man inte överraskas av saker man borde förutsett och får stanna i onödan.

För att vara lite rolig. Så är nog inte alla så bra här inne med tanke på alla försäkringstrådar som dökit upp på senaste tiden smile

Ja där ser du att folk inte kan köra ...
Man ska inte köra som folk, utan istället så bra man kan wink

Muttley
22 februari 2013
#2984
sleepyoh skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Det är i och för sig halt ute smile

Så är det.  Och då ser vi i denna tråd vilka som riskerar mest smile.

Om man är en ''bra'' förare så krockar man inte på grund av att det är halt ute. Man måste vara vara riskmedveten, hålla avstånd, anpassa hastighet efter rådande väglag och ha uppmärksamhet på vägen. Att man även håller sitt fordon i vettigt körbart skick är ganska avgörande.

Jag blir inte längre irriterad över trafiken, jag kör bil 8-9 timmar om dagen och jag har slutat att stressa, tar det istället lugnt och planerar min körning för att komma fram på bästa möjliga vis...

Dom första åren man kör är man verkligen inte en van trafikant, även om man kan hantera sitt eget fordon.

Ja de var de jag var inne på.  Kör man av så är man inte så jäkla bra. Att skylla på halkan är att skylla ifrån sina egna handlingar. 
Jag kör med mycket. På snart 4 år inom jobbet så har jag inte varit av en enda gång faktiskt.

Muttley
22 februari 2013
#2985
MammDiin skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Som folk? Försöker att inte ställa till det för sina mottrafikanter och koncentrerar sig på att köra bil istället för att pilla med allt annat inom räckhåll. Kör aldrig under skyltad hastighet om det inte är direkt olämpligt pga sikt eller rejäl halka. Planerar körningen så att man inte överraskas av saker man borde förutsett och får stanna i onödan.

För att vara lite rolig. Så är nog inte alla så bra här inne med tanke på alla försäkringstrådar som dökit upp på senaste tiden smile

Ja där ser du att folk inte kan köra ...
Man ska inte köra som folk, utan istället så bra man kan wink

Helt enkelt efter sin förmåga. Dessa förare som tror att de är så säkra borde lämna in brickan och ta kollektivtrafiken. De riskerar även mitt liv för att de är värdelösa på att köra smile.

Soppgubbe
900 Inlägg
22 februari 2013
#2986
VolvoCoffe skrev:
Fattar inte vad många har i skallen som kommer när det nästan är mörkt ute, som kör med parkeringsljus. helt idiotiskt och livsfarligt.

Drar på helljusen på dom, så att de kanske ska fatta det.
Mötte en med p- och dimljus på en mörk landsväg, idiot.....

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 februari 2013
#2987
sleepyoh skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Det är i och för sig halt ute smile

Så är det.  Och då ser vi i denna tråd vilka som riskerar mest smile.

Om man är en ''bra'' förare så krockar man inte på grund av att det är halt ute. Man måste vara vara riskmedveten, hålla avstånd, anpassa hastighet efter rådande väglag och ha uppmärksamhet på vägen. Att man även håller sitt fordon i vettigt körbart skick är ganska avgörande.

Jag blir inte längre irriterad över trafiken, jag kör bil 8-9 timmar om dagen och jag har slutat att stressa, tar det istället lugnt och planerar min körning för att komma fram på bästa möjliga vis...

Dom första åren man kör är man verkligen inte en van trafikant, även om man kan hantera sitt eget fordon.

Jag var mycket kraftigt sarkastisk...


Dumpersförare.
970 Inlägg
22 februari 2013
#2988
V70Drive skrev:
VolvoCoffe skrev:
Fattar inte vad många har i skallen som kommer när det nästan är mörkt ute, som kör med parkeringsljus. helt idiotiskt och livsfarligt.

Drar på helljusen på dom, så att de kanske ska fatta det.
Mötte en med p- och dimljus på en mörk landsväg, idiot.....

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 februari 2013
#2989
VolvoCoffe skrev:
V70Drive skrev:
VolvoCoffe skrev:
Fattar inte vad många har i skallen som kommer när det nästan är mörkt ute, som kör med parkeringsljus. helt idiotiskt och livsfarligt.

Drar på helljusen på dom, så att de kanske ska fatta det.
Mötte en med p- och dimljus på en mörk landsväg, idiot.....

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
22 februari 2013
#2990
76Lubricants skrev:
VolvoCoffe skrev:
V70Drive skrev:

Drar på helljusen på dom, så att de kanske ska fatta det.
Mötte en med p- och dimljus på en mörk landsväg, idiot.....

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

Ja. Hur fan ska man kunna se om en bil är igång eller inte i tajt stadstrafik med något dyligt? Idiotiskt.


Muttley
23 februari 2013
#2991
76Lubricants skrev:
VolvoCoffe skrev:
V70Drive skrev:

Drar på helljusen på dom, så att de kanske ska fatta det.
Mötte en med p- och dimljus på en mörk landsväg, idiot.....

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

Ja så länge automatiken funkar ser jag inga problem faktiskt.  Visste inte innan att man var tvungen att reglera själv på vissa.
På min så sköts de helt automatiskt. Och tänds vid lite mörkare väder.

Muttley
23 februari 2013
#2992
Noart skrev:
76Lubricants skrev:
VolvoCoffe skrev:

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

Ja. Hur fan ska man kunna se om en bil är igång eller inte i tajt stadstrafik med något dyligt? Idiotiskt.

Som jag skrivit innan. Dagtid så verkar de absolut inte vara några problem alls.  De gäller ju att föraren då använder sig av sin blinkers också som är lag på.  Kvällstid är de värre såklart.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2013
#2993
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:
VolvoCoffe skrev:

Haha jodu det har ju hänt. men dom bara blinkar tillbaka vissa av dom.
Sen fattar jag inte varför man kan se tex en ny golf som inte har ljuset på bak men fram är det. vad är det för påhitt egentligen.?

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

Ja så länge automatiken funkar ser jag inga problem faktiskt.  Visste inte innan att man var tvungen att reglera själv på vissa.
På min så sköts de helt automatiskt. Och tänds vid lite mörkare väder.

Jo men varför kan inte bakljusen också va på ihop med drl? Tanken är att det ska spara energi och soppa. Men hur mycket spar man på att inte ha bakljusen på?
Efter som att man enligt lag i sverige ska ha lyset påcnär man kör så är det lätt att man tror att rn bil utan bakljus på står parkerad.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Muttley
23 februari 2013
#2994
76Lubricants skrev:
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:

Den där idiotiska day running light funktionen! Helt otroligt idiotiskt att det är lagligt i sverige.

Ja så länge automatiken funkar ser jag inga problem faktiskt.  Visste inte innan att man var tvungen att reglera själv på vissa.
På min så sköts de helt automatiskt. Och tänds vid lite mörkare väder.

Jo men varför kan inte bakljusen också va på ihop med drl? Tanken är att det ska spara energi och soppa. Men hur mycket spar man på att inte ha bakljusen på?
Efter som att man enligt lag i sverige ska ha lyset påcnär man kör så är det lätt att man tror att rn bil utan bakljus på står parkerad.

De var någon som la upp någon formel på vad man sparade men jag orkar icke leta upp den.  Lagen ändrades ju för några år sedan. Och reglerna ändras efterhand. 
De är ingen lag som säger att man ska ha bakljus på med dessa bilarna faktiskt.

Jag som kör dagligen både i storstäder och mindre orter finner absolut inga problem med att bakljuset är släckt.  Man använder ju bromsljus och blinkers som vanligt.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2013
#2995
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:
tkd_rille skrev:

Ja så länge automatiken funkar ser jag inga problem faktiskt.  Visste inte innan att man var tvungen att reglera själv på vissa.
På min så sköts de helt automatiskt. Och tänds vid lite mörkare väder.

Jo men varför kan inte bakljusen också va på ihop med drl? Tanken är att det ska spara energi och soppa. Men hur mycket spar man på att inte ha bakljusen på?
Efter som att man enligt lag i sverige ska ha lyset påcnär man kör så är det lätt att man tror att rn bil utan bakljus på står parkerad.

De var någon som la upp någon formel på vad man sparade men jag orkar icke leta upp den.  Lagen ändrades ju för några år sedan. Och reglerna ändras efterhand. 
De är ingen lag som säger att man ska ha bakljus på med dessa bilarna faktiskt.

Jag som kör dagligen både i storstäder och mindre orter finner absolut inga problem med att bakljuset är släckt.  Man använder ju bromsljus och blinkers som vanligt.

Jo att bilar med drl slipper undan den regeln vet jag, vilket jag tycker är ganska konstigt.
Men man bromsar inte ooch blinkar hela tiden.
Jag tycker inte heller att det är ett problem iofs.
Men jag kan tänka mig att dt kan skapa förvirring hoa endel förare i vissa situationer.
Tex om du kommer in på e trång gata med bilar parkerade på din höger sida. Gatan är så trång att du måste stanna bakom de parkeradeblarna på din sida för att släppa fram mötande trafik. När bilarna har passerat så svänger du ut och ska köra förbi bilarna du trodde stog parkerade. Men bilen närmast framför dig var en bil med drl, så när du börjar köra famåt svänger den bilen också ut och du kör in i sidan på bilen.
Lite krångligt förklarat kanske, men det är ett exmpel på hur drl utan bakljus kan ställa till det i trafiken.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Muttley
23 februari 2013
#2996
76Lubricants skrev:
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:

Jo men varför kan inte bakljusen också va på ihop med drl? Tanken är att det ska spara energi och soppa. Men hur mycket spar man på att inte ha bakljusen på?
Efter som att man enligt lag i sverige ska ha lyset påcnär man kör så är det lätt att man tror att rn bil utan bakljus på står parkerad.

De var någon som la upp någon formel på vad man sparade men jag orkar icke leta upp den.  Lagen ändrades ju för några år sedan. Och reglerna ändras efterhand. 
De är ingen lag som säger att man ska ha bakljus på med dessa bilarna faktiskt.

Jag som kör dagligen både i storstäder och mindre orter finner absolut inga problem med att bakljuset är släckt.  Man använder ju bromsljus och blinkers som vanligt.

Jo att bilar med drl slipper undan den regeln vet jag, vilket jag tycker är ganska konstigt.
Men man bromsar inte ooch blinkar hela tiden.
Jag tycker inte heller att det är ett problem iofs.
Men jag kan tänka mig att dt kan skapa förvirring hoa endel förare i vissa situationer.
Tex om du kommer in på e trång gata med bilar parkerade på din höger sida. Gatan är så trång att du måste stanna bakom de parkeradeblarna på din sida för att släppa fram mötande trafik. När bilarna har passerat så svänger du ut och ska köra förbi bilarna du trodde stog parkerade. Men bilen närmast framför dig var en bil med drl, så när du börjar köra famåt svänger den bilen också ut och du kör in i sidan på bilen.
Lite krångligt förklarat kanske, men det är ett exmpel på hur drl utan bakljus kan ställa till det i trafiken.

Har man lite flyt i skallen och står och väntar på mötande bil så håller man nere bromsen även om den ligger till efter ett tryck. Och då ser den bakom att bilen ska röra sig.  Alternativt använder blinkers.   wink

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2013
#2997
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:
tkd_rille skrev:

De var någon som la upp någon formel på vad man sparade men jag orkar icke leta upp den.  Lagen ändrades ju för några år sedan. Och reglerna ändras efterhand. 
De är ingen lag som säger att man ska ha bakljus på med dessa bilarna faktiskt.

Jag som kör dagligen både i storstäder och mindre orter finner absolut inga problem med att bakljuset är släckt.  Man använder ju bromsljus och blinkers som vanligt.

Jo att bilar med drl slipper undan den regeln vet jag, vilket jag tycker är ganska konstigt.
Men man bromsar inte ooch blinkar hela tiden.
Jag tycker inte heller att det är ett problem iofs.
Men jag kan tänka mig att dt kan skapa förvirring hoa endel förare i vissa situationer.
Tex om du kommer in på e trång gata med bilar parkerade på din höger sida. Gatan är så trång att du måste stanna bakom de parkeradeblarna på din sida för att släppa fram mötande trafik. När bilarna har passerat så svänger du ut och ska köra förbi bilarna du trodde stog parkerade. Men bilen närmast framför dig var en bil med drl, så när du börjar köra famåt svänger den bilen också ut och du kör in i sidan på bilen.
Lite krångligt förklarat kanske, men det är ett exmpel på hur drl utan bakljus kan ställa till det i trafiken.

Har man lite flyt i skallen och står och väntar på mötande bil så håller man nere bromsen även om den ligger till efter ett tryck. Och då ser den bakom att bilen ska röra sig.  Alternativt använder blinkers.   wink

Jo visst men nu är det inte säkert att föraren i bilen med drl håller på bromsen.
Och hur många använder igentligen blinkers i en sån situation?

Jag vill bara komma fram till att det är märkligt att bilar med drl inte behöver ha bakljusen påxnär alla andra måste det.
I sverige har det blivit lite av en vana att bilar som är i gång har ljuset på. Och då kan en sån grej skapa förvirring hos endel förare.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
23 februari 2013
#2998
76Lubricants skrev:
tkd_rille skrev:
76Lubricants skrev:
Jo att bilar med drl slipper undan den regeln vet jag, vilket jag tycker är ganska konstigt.
Men man bromsar inte ooch blinkar hela tiden.
Jag tycker inte heller att det är ett problem iofs.
Men jag kan tänka mig att dt kan skapa förvirring hoa endel förare i vissa situationer.
Tex om du kommer in på e trång gata med bilar parkerade på din höger sida. Gatan är så trång att du måste stanna bakom de parkeradeblarna på din sida för att släppa fram mötande trafik. När bilarna har passerat så svänger du ut och ska köra förbi bilarna du trodde stog parkerade. Men bilen närmast framför dig var en bil med drl, så när du börjar köra famåt svänger den bilen också ut och du kör in i sidan på bilen.
Lite krångligt förklarat kanske, men det är ett exmpel på hur drl utan bakljus kan ställa till det i trafiken.

Har man lite flyt i skallen och står och väntar på mötande bil så håller man nere bromsen även om den ligger till efter ett tryck. Och då ser den bakom att bilen ska röra sig.  Alternativt använder blinkers.   wink

Jo visst men nu är det inte säkert att föraren i bilen med drl håller på bromsen.
Och hur många använder igentligen blinkers i en sån situation?

Jag vill bara komma fram till att det är märkligt att bilar med drl inte behöver ha bakljusen påxnär alla andra måste det.
I sverige har det blivit lite av en vana att bilar som är i gång har ljuset på. Och då kan en sån grej skapa förvirring hos endel förare.

problemet börjar den dagen någon får elfel och bilen stannar mitt på vägen smile

pang säger det då.

nya bilar är rent idiotiska på mycket framför allt Vag bilar där blinkersen fram inte ens syns och alltid släckta bakljus

brukar vara rätt mörkt innan dom tänds dessutom
Senast redigerat av Growe (23 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

grön aktivist
846 Inlägg
23 februari 2013
#2999
Det behövs inte mycket för att en VWAG-bil ska tända sina lyktor om den har automatik.
Räcker med att köra in i en belyst tunnel så drar dom igång.
Jag har en VWAG-bil och mina blinkers syns fram, tror att det kan vara andra problem om du inte ser en bil i trafik / blinkers på bilarna wink.


Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
23 februari 2013
#3000
Confide skrev:
Det behövs inte mycket för att en VWAG-bil ska tända sina lyktor om den har automatik.
Räcker med att köra in i en belyst tunnel så drar dom igång.
Jag har en VWAG-bil och mina blinkers syns fram, tror att det kan vara andra problem om du inte ser en bil i trafik / blinkers på bilarna wink.

kolla på valfri golf du ser inte blinkersen förens bilen är väldigt nära eftersom den sitter ihop med halvljuset.

alla jag pratar med håller med mig om problemet. men visst vissa har sina trasig dimljus syndrom så då får man en ledtråd vad som håller på att hända iallfall smile


förstår inte varför man ska köra utan bakljus.

bilen syns ALLTID bättre med lysena på oavsätt tid på dygnet. det går inte att komma ifrån

men och andra sidan får jag köra helt utan lysen på dagen med min volvo oxå men varför vill man inte synnas?

Kör fort så hinner inget hända...


Sök