2616
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2013
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Problemet med många cyklister är att de verkligen inte stannar. Och då känns de bäst att lämna dem så de varken ramlar eller blir påkörda.  Kommer de i för hög hastighet låter jag de cykla över.

Ja, jo, det kan jag väl iofs köpa ja

- - Edit - -

Tutade faktiskt på en sådan galning för någon vecka sen (galning på cykel som tror att den senaste Biltemamodellen klarar att upphäva fysikens lagar), han bara tittade på mig som "jaha, vad tutar du för ditt j*vla pucko?!"

Jo de är lite jobbigt om personen blir allvarligt skadad även om man inte gjort fel.  Men de borde lära sig såklart.  Själv saktar jag in i tid för att låta bilar köra och då lägger jag ändå en hel del mil på cykel.

ja de dumma är ju att de inte alltid fattar vad de har gjort för fel.

Blir väl så, om "tillräckligt många" släpper fram "cyklist X" så skulle jag inte bli förvånad om tankarna börjar snurra i stil med "ja, jag har nog rätt att cykla ut..." för att gå vidare till "ja...jag har rätt att...". Men det är ju bara spån...ande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Edde_
19 april 2013
Evildan skrev:
Edde_ skrev:
Dem som blinkar vänster i en rondell men inte höger när dem svänger ut.. Jag undrar hur deras hjärna fungerar.  Sen gåtrafikanter som ska över ett övergångställe men inte ens tittar upp från mobilen eller dylikt. Vill dom bli påkörda eller? lol

wink Kör du i rondellen är det redan så pass fel att åt vilket håll tecken ges verkar underordnat.
förstår dock precis vad du menar, skitirriterande det där, det parti som i sina vallöften ger en tillåtelse att bryta av blinkersspaken för dylika får min röst oavsett övrig politisk inriktning cool

Gåtrafikanter, antagligen vill dom förlänga sin sjukskrivning, eller bli förtidspensionerade smile men förmodligen vill dom bara få en Ifån på din försäkring, kommer ju en ny gnuggis var varannan vecka, antagligen tufft ekonomiskt att ha det senaste....

Ja jag blinkar bara när jag ska ut! Lag på att blinka ut när du kör ur en rondell men inte inåt(dock får man det men tycker själv det är onödigt sålänge du blinkar ut). Som att blinka vänster på motorväg bara för man åker förbi en avfart smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2013
Edde_ skrev:
Evildan skrev:
Edde_ skrev:
Dem som blinkar vänster i en rondell men inte höger när dem svänger ut.. Jag undrar hur deras hjärna fungerar.  Sen gåtrafikanter som ska över ett övergångställe men inte ens tittar upp från mobilen eller dylikt. Vill dom bli påkörda eller? lol

wink Kör du i rondellen är det redan så pass fel att åt vilket håll tecken ges verkar underordnat.
förstår dock precis vad du menar, skitirriterande det där, det parti som i sina vallöften ger en tillåtelse att bryta av blinkersspaken för dylika får min röst oavsett övrig politisk inriktning cool

Gåtrafikanter, antagligen vill dom förlänga sin sjukskrivning, eller bli förtidspensionerade smile men förmodligen vill dom bara få en Ifån på din försäkring, kommer ju en ny gnuggis var varannan vecka, antagligen tufft ekonomiskt att ha det senaste....

Ja jag blinkar bara när jag ska ut! Lag på att blinka ut när du kör ur en rondell men inte inåt(dock får man det men tycker själv det är onödigt sålänge du blinkar ut). Som att blinka vänster på motorväg bara för man åker förbi en avfart smile

Skulle nog säga "som att blinka höger på en motorväg efter du gjort en omkörning". I mitt tycke helt menlöst, men jag själv gör det tongue

Evildan
19 april 2013
Edde_ skrev:
Evildan skrev:
Edde_ skrev:

Du får inte köra bil överhuvudtaget i rondellen, så hur du än blinkar är du redan fel ute.

Evildan
19 april 2013
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Edde_ skrev:

Och som zombie...promenerande mäha..ja,and so on.. får man väl dessutom inte heller äta dragstergodis? tongue wink

Släpp istället dragstergodiset fritt till promenerande mähän, evolutionen löser problemet snarast, problem solved.

Edde_
19 april 2013
Evildan skrev:
Edde_ skrev:
Evildan skrev:

Du får inte köra bil överhuvudtaget i rondellen, så hur du än blinkar är du redan fel ute.

Cirkulationsplats*** Whatever du förstår smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 april 2013
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

Och som zombie...promenerande mäha..ja,and so on.. får man väl dessutom inte heller äta dragstergodis? tongue wink

Släpp istället dragstergodiset fritt till promenerande mähän, evolutionen löser problemet snarast, problem solved.

That dragstergodisthingie is some gooooooooood shite! wink

Evildan
20 april 2013
Edde_ skrev:
Evildan skrev:
Edde_ skrev:

big_smile
-viss- skillnad. men som jag skrev redan i mitt första svar
"förstår dock precis vad du menar"

Höger är det tecken som ska ges, inget snack om den saken, jag håller med dig till fullo.
(bara lite småjvl så här dags på en frekväll,
fredagsmys= full hemma)

Edde_
20 april 2013
Evildan skrev:
Edde_ skrev:
Evildan skrev:

big_smile
-viss- skillnad. men som jag skrev redan i mitt första svar
"förstår dock precis vad du menar"

Höger är det tecken som ska ges, inget snack om den saken, jag håller med dig till fullo.
(bara lite småjvl så här dags på en frekväll,
fredagsmys= full hemma)

Haha de är gött de, fell you there! Men nog med off topic smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
20 april 2013
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Problemet med många cyklister är att de verkligen inte stannar. Och då känns de bäst att lämna dem så de varken ramlar eller blir påkörda.  Kommer de i för hög hastighet låter jag de cykla över.

Ja, jo, det kan jag väl iofs köpa ja

- - Edit - -

Tutade faktiskt på en sådan galning för någon vecka sen (galning på cykel som tror att den senaste Biltemamodellen klarar att upphäva fysikens lagar), han bara tittade på mig som "jaha, vad tutar du för ditt j*vla pucko?!"

Jo de är lite jobbigt om personen blir allvarligt skadad även om man inte gjort fel.  Men de borde lära sig såklart.  Själv saktar jag in i tid för att låta bilar köra och då lägger jag ändå en hel del mil på cykel.

ja de dumma är ju att de inte alltid fattar vad de har gjort för fel.

Jag har "råkat" gjort en lite ful men fruktansvärt underhållande grej ett flertal gånger.

"En cyklist står för att cykla rakt genom en korsning över en väg med dubbla filer i vardera riktning. Istället för att flytta sig 15 meter åt höger till cykelvägen ska denne prompt använda den vanliga vägen.
Stora vita hörlurar av "muff-typ" används. Då detta är under vintertid så kan jag inte hålla mig ifrån att ett par meter innan trycka till lite extra på bromsen. Just bara för att få ABS:en att jobba och få "hasljudet" mot isen. (OBS! Finns ingen som helst risk att jag ens är i närheten att köra på cyklisten OBS!).
Reaktionen jag får från cyklisten är priceless lol Huvudet vrids 180 grader på nån millisekund med skräckblandad förvåning som uttryck."
Då fick jag mig ett gôtt skratt smile Dock rätt så elakt och omoget, men ibland så kan man ju undra varför cyklister inte använder cykelvägen...

Har gjort det samma med folk som inte kollar upp ett dugg från sin mobil utan bara knatar bekymmerslöst rakt ut. Jag ser ju dem i god tid och bromsar in, men bara för att markera aktivera ABS:en. Mycket effektivt för att fånga deras uppmärksamhet. De brukar bli mycket förvånade och nästan hoppar till...

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 532 Inlägg
20 april 2013
dundersmurfen skrev:
Jag har kört lastbil. Brukar hålla ordentligt avstånd, sparar bränsle, blir enklare körning mjukare säkrare osv, right? När det är tät trafik och en lucka framför lastbilen ungefär en lastbilslängd och uppåt så knör det sig in folk som besatta. Det verkligen matar in bilar framför, dom kastar sig handlöst in, helst så tight som möjligt, en körde tillochmed i min front för han snävade så. När det ramlat in ett dussin bilar precis framför mig så får jag släppa av något för att hålla mitt avstånd. Då får samtliga bakom PANIK!!! och måste förbi den slöa jäkla lastbilen och kastar sig förbi och in framför... Det slutar i stort sett med att man får stå still. Man kan inte köra snällt för då har man ingen rätt till vägen. Man måste knö och svina.

Tack till alla som hjälper mig att byta fil när jag blinkar och ni gör en lucka. Det är jättesnällt!

Kör gärna om, jag hjälper till om jag kan, men se då till att jag slipper komma ikapp.

Kan jag så får ni chaufförer även fri lejd in i rondeller då ni kan ha svårt att komma in vid tät trafik.

1 213 Inlägg
20 april 2013
Edde_ skrev:

Angående dom som blinkar vänster i rondell, fanns nog inga rondeller där & när dom tog sitt kort.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

430 Inlägg
20 april 2013
Frågan är väl också varför vi inte kan samarbeta i trafiken istället?
alla håller på sitt...att tex blinka i en rondell gör man för att underlätta för andra som ska köra in i rondellen,
att hålla avståndet till framförvarande är givet för en yrkeschaufför men inte för gemene man....

man kan lätt bli irriterad i trafiken, ja vet det! men jag försöker köra efter premissen: kör som du hade gjort om du haft en polisbil framför dig och en bakom dig...då brukar de flesta köra lite lugnare eller??

sen finns det ju mycket som inte är speciellt bra genomtänkt i sverige ang vägar och regler, så är det ju definitivt!
exempel på det är tex: vajerväg(2+1) de skapar bara frustration på vägen med dumma omkörningar som följd, också dumt med tanke på att en 4 filig motorväg kostar obefintligt mer att bygga...
hastighetsbegränsningar tex 80km/h under långa sträckor som tidigare var klassade för 110km/h

osv osv finns mycket som man kan gnälla över, men sett mot europa får man ändå komma ihåg att vi har ett mycket bra vägnät här...

Mopar or no car!

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2013
Polara skrev:
Frågan är väl också varför vi inte kan samarbeta i trafiken istället?
alla håller på sitt...att tex blinka i en rondell gör man för att underlätta för andra som ska köra in i rondellen,
att hålla avståndet till framförvarande är givet för en yrkeschaufför men inte för gemene man....

man kan lätt bli irriterad i trafiken, ja vet det! men jag försöker köra efter premissen: kör som du hade gjort om du haft en polisbil framför dig och en bakom dig...då brukar de flesta köra lite lugnare eller??

sen finns det ju mycket som inte är speciellt bra genomtänkt i sverige ang vägar och regler, så är det ju definitivt!
exempel på det är tex: vajerväg(2+1) de skapar bara frustration på vägen med dumma omkörningar som följd, också dumt med tanke på att en 4 filig motorväg kostar obefintligt mer att bygga...
hastighetsbegränsningar tex 80km/h under långa sträckor som tidigare var klassade för 110km/h

osv osv finns mycket som man kan gnälla över, men sett mot europa får man ändå komma ihåg att vi har ett mycket bra vägnät här...

DET håller jag ju inte med om att det skulle vara.

(Tyvärr)
Senast redigerat av it_mutt (20 april 2013)

25 Inlägg
20 april 2013
- Folk som inte tar hänsyn till, och har förståelse för Övningskörare utan bara måste tuta på dem eller köra upp nära nära dem. Att göra våghalsiga omkörningar på en Trafikskolebil är inte särskilt smart, inte heller att hetsa någon i en övnigsbil vid rödljus oh andra tilfälliga stopp.

- Folk som leker med sin mobilofån och liknande.

- Folk som tycker (och tror) att de är goooda bilförare och att den där groggen/ölen gör ingen skillnad på mej.

- Folk som riskerar värnlösa liv genom att exempelvis inte bälta barn ordentligt.

- "Tuffa" personer som tror att alla gillar deras musiksmak (Ompf ompf ompf, dansband eller Eddie Meduza), även de som bor två kvarter bort. Såna som tror att det är fränt att spinna loss mitt i stan på natten, som har urfåniga högljudda tutljud och som inte tror att störningsregler gäller dem. Samma tuffingar när de leker kamikaze bland andra trafikanter, gärna med 2 bilar och så hetsar de varandra.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss

Sir.
42 Inlägg
20 april 2013
Finns hur mycket som helst. Är yrkeschaufför själv och alla idioter man ser varje dag i trafiken...Dra helvete.  Folk som inte använder blinkers, tvärnitar vid gult, kör för sakta i vänsterfil, vinglar och man ser idioten hålla på med telefonen, idiotjävlar som parkerar på lastzon. Och 99% av alla idioter i trafiken är kärringar.. Det är fakta. God natt.

5 152 Inlägg
20 april 2013
Hatar folk som inte använder reflexer inne i stan och dessutom bara springer ut på övergånsstället utan att synas. Senast här om dagen höll en svart man på å bli en platt man.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 373 Inlägg
20 april 2013
mb_pucken skrev:
Hatar folk som inte använder reflexer inne i stan och dessutom bara springer ut på övergånsstället utan att synas. Senast här om dagen höll en svart man på å bli en platt man.

Bara för att man har lagen på sin sida behöver man väl inte sätta sitt eget liv på spel. Det hör väl till normalt beteende att man inte är helt svartklädd och att man förvissar sig om att bilisterna stannar innan man kliver rakt ut i trafiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

164 Inlägg
20 april 2013
Lina- skrev:
Edde_ skrev:

Angående dom som blinkar vänster i rondell, fanns nog inga rondeller där & när dom tog sitt kort.

Jag tog körkortet i Sthlm kring år 2003 och jag blinkar i rondeller, hör till allmänvett. Dessutom är jag en som förespråkar ang filval i rondeller tex. ska du rakt fram så kan du hålla valfri fil men ska du 3/4 varv eller 4/4 så ska du hålla vänster ska du däremot köra 1/4 så ska du hålla höger. Men denna regel börja försvinna då vissa cirkulationsplatser har fått vägmarkeringar där de visar att du får köra 3/4 varv i högerfil.

sthlm

5 152 Inlägg
20 april 2013
PhR34k skrev:
Lina- skrev:
Edde_ skrev:

Jag tog körkortet i Sthlm kring år 2003 och jag blinkar i rondeller, hör till allmänvett. Dessutom är jag en som förespråkar ang filval i rondeller tex. ska du rakt fram så kan du hålla valfri fil men ska du 3/4 varv eller 4/4 så ska du hålla vänster ska du däremot köra 1/4 så ska du hålla höger. Men denna regel börja försvinna då vissa cirkulationsplatser har fått vägmarkeringar där de visar att du får köra 3/4 varv i högerfil.

Kan inte mera än å hålla med. Fast dålig på att blinka ut ur rondellerna här i stan. Dom är så jävla små så man rundar en blomkruka och ska man då blinka ur så hinner blinkersen inte synas. Där funkar de bättre att blinka vänster om du ska vänster. Höger rakt fram och höger till höger :-) stora rondeller blinkar jag in och ut ur samt ev filbyten smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök