4956
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

1 422 Inlägg
11 juli 2012
Jag har själv kört om i för hög hastighet(2+1väg), bilarna framför körde 90 (100väg) och jag låg väl i runt 120-130 när jag körde om, bakom mig ploppar farbror polisen upp, gör en likadan omkörning som mig, dvs accelererar och gör en säker omkörning för att sedan ligga bakom mig när jag ligger i stadiga 100 tills jag svänger av vid en mack ett par mil senare och polisen fortsätter. Även polisen använder folkvett ibland visar det sig smile

5 198 Inlägg
11 juli 2012
cheffer skrev:
Jag har själv kört om i för hög hastighet(2+1väg), bilarna framför körde 90 (100väg) och jag låg väl i runt 120-130 när jag körde om, bakom mig ploppar farbror polisen upp, gör en likadan omkörning som mig, dvs accelererar och gör en säker omkörning för att sedan ligga bakom mig när jag ligger i stadiga 100 tills jag svänger av vid en mack ett par mil senare och polisen fortsätter. Även polisen använder folkvett ibland visar det sig smile

Till skillnad från dej så FÅR polisen överskrida hastigheten om så behövs, dom hade nog nåt annat för sej eftersom dom forsatt.

448 Inlägg
11 juli 2012
kommit på att alla har börjat köra utan ljus på dagarna och endast dimljus fram om ens det, någon ny regel som börjat gälla i år som man missat? smile hehe

Xzit

1 422 Inlägg
11 juli 2012
gamlingen skrev:
cheffer skrev:

Till skillnad från dej så FÅR polisen överskrida hastigheten om så behövs, dom hade nog nåt annat för sej eftersom dom forsatt.

Då hade de inte legat kvar efter mig i 100 km/h i flera mil om de var ute på utryckning... För om de bara är ute på patrull får de inte överträda hastigheten utan anledning. De hade flera chanser att köra om och flera chanser att stoppa mig också om de hade velat göra det. Förmodligen skulle polisbilen bara flyttas till ett annat distrikt tillfälligt, var nog det som de hade för sig. Inte speciellt ovanligt och det är inget som ger dem befogenhet att köra för fort om det inte är pga akuta skäl men då klassas det som en utryckning och de hade kört om mig och inte segat i 100 bakom mig. Men man gör så för att komma förbi så snabbt och smidigt som möjligt. Tänk innan du skriver.
Senast redigerat av cheffer (11 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juli 2012
XzitXR3I skrev:
kommit på att alla har börjat köra utan ljus på dagarna och endast dimljus fram om ens det, någon ny regel som börjat gälla i år som man missat? smile hehe

Har också noterat det (som redan påpekat) och även att en del galningar tycker det är alldeles ypperligt att inte ens ha dimljusena tända när det är mörkt ute

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 422 Inlägg
11 juli 2012
XzitXR3I skrev:

Nepp, fortfarande olagligt. Men många nya bilar har automatisk ljuskontroll och vad det gäller tyska bilar så går de utan halvljus under dagen om de inte har DRL vilket kan vara svårt att se om det är på ens en solig dag smile Men det är samma regler som förut, får inte köra släckt trots dagsljus.
Senast redigerat av cheffer (11 juli 2012)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
11 juli 2012
Fullständigt livsfarligt att komma ikapp en bil med drl när det är lite halvskummt ljus ute (inte ljust men inte mörkt heller utan nått mellan) har varit nära att göra en kia 1 meter kortare i röven pga det + föraren höll 50 på 90väg och jag trodde den stog still...

Fattar inte varför det bara ska lysa frammåt och absolut ingenting bakåt, undrar hur många whiplash skador det är om 10 år pga detta.

Vettemannen
11 juli 2012
cheffer skrev:
XzitXR3I skrev:

Nepp, fortfarande olagligt. Men många nya bilar har automatisk ljuskontroll och vad det gäller tyska bilar så går de utan halvljus under dagen om de inte har DRL vilket kan vara svårt att se om det är på ens en solig dag smile Men det är samma regler som förut, får inte köra släckt trots dagsljus.

Vad är det?

/Benny

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
Muttley
11 juli 2012
cheffer skrev:
XzitXR3I skrev:

DRL syns mycket tydligt på dagtid. Åtminstone på min. 
Och ang de med bakljusen så iallafall på min har de varit igång hela dagen och även halvljusen pga de vara halvmörkt. Sensorn på den är mycket känslig, räcker man kommer under ett tak.

Man kan justera det själv om man vill.

Detta är drl för den som inte vet.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ89mtJxMB77sDXmyMSLbtwOX9lZi6Vr9LCS9DrwC1dc549jowvnxfuUQYOeQ

Vettemannen
11 juli 2012
tkd_rille skrev:
cheffer skrev:
XzitXR3I skrev:

Och ang de med bakljusen så iallafall på min har de varit igång hela dagen och även halvljusen pga de vara halvmörkt. Sensorn på den är mycket känslig, räcker man kommer under ett tak.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … nxfuUQYOeQ

Typ parkeringsljus eller??

/Benny

Muttley
11 juli 2012
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
cheffer skrev:

/Benny

De ersätter p-ljus japp. Dock får du använda enbart drl dagtid. Var väl ett tag sen de ändra reglerna. Dock gäller de bara bilar tillverkade efter lagjusteringen. 
Sparar helt klart på halljuset.

3 151 Inlägg
11 juli 2012
Mötte precis någon, direkt efter ett krön, som höll på att köra om... Smart ställe att köra om på. Särskilt eftersom det var heldraget där också. Sådant blir man glad av. Blinkade rätt friskt åt honom med helljuset. neutral

7 542 Inlägg
11 juli 2012
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:

/Benny

De ersätter p-ljus japp. Dock får du använda enbart drl dagtid. Var väl ett tag sen de ändra reglerna. Dock gäller de bara bilar tillverkade efter lagjusteringen. 

NEJ det ersätter ju inte P ljuset,, utan ex dimljusen fram.. eller halvljusen,, med DRL så ska man inte ha bakljusen på tydligen,, och det ersätter INTE halvljus i mörker,,

tyvärr finns det skitlysen på marknaden som lyser som just P-ljus,, å fjantarna som har sånna tror de synns vilket de INTE gör,,

2 413 Inlägg
11 juli 2012
Mervolic skrev:
Mötte precis någon, direkt efter ett krön, som höll på att köra om... Smart ställe att köra om på. Särskilt eftersom det var heldraget där också. Sådant blir man glad av. Blinkade rätt friskt åt honom med helljuset. neutral

Låg bakom farsan när han körde traktor+båt på vagnen och det gick ca 15km/h vilket orsakade en ganska fin kö bakom oss.....

Självklart så ska folk köra om på dem mest dumma ställena som finns (Tex kort men brant uppförbacke med solen i ansiktet och heldragen linje)

Edit: Inlägg 1000 yikes
Senast redigerat av Nybergrobin (11 juli 2012)

3 151 Inlägg
11 juli 2012
Nybergrobin skrev:
Mervolic skrev:

Låg bakom farsan när han körde traktor+båt på vagnen och det gick ca 15km/h vilket orsakade en ganska fin kö bakom oss.....

Självklart så ska folk köra om på dem mest dumma ställena som finns (Tex kort men brant uppförbacke med solen i ansiktet och heldragen linje)

Grymt irriterande att folk absolut ska om, även om det så kostar dem och andra livet! sad

Grattis till inlägg #1000.. lol

Vettemannen
11 juli 2012
Nybergrobin skrev:
Mervolic skrev:

Det blir tydligen en kraftig frustration att ligga bakom LGF-fordon, men va fan dom måste oxå få vara på vägen. Så det är bara att vänta till det blir lämpligt att köra om.

/Benny

Muttley
11 juli 2012
granadadr skrev:
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

NEJ det ersätter ju inte P ljuset,, utan ex dimljusen fram.. eller halvljusen,, med DRL så ska man inte ha bakljusen på tydligen,, och det ersätter INTE halvljus i mörker,,

tyvärr finns det skitlysen på marknaden som lyser som just P-ljus,, å fjantarna som har sånna tror de synns vilket de INTE gör,,

Förlåt missa de helt. De blir som P-ljus när man har halvljus igång. Dagtid lyser dessa mycket starkare än kvällstid.
Halvljuset går såklart igång när de blir mörkt om de är med automatik.

Kör jag på aut så är de enbart DRL igång. Kör man på nästa steg så blir de P-ljus drar man ut reglaget tänds dimljus. Dock kör man enbart på aut.

1 436 Inlägg
11 juli 2012
Vettemannen skrev:
cheffer skrev:
XzitXR3I skrev:

Vad är det?

/Benny

VARSELLJUS. Fast det låter tydligen tuffare på utrikiska.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 422 Inlägg
11 juli 2012
Pierre_r skrev:
Fullständigt livsfarligt att komma ikapp en bil med drl när det är lite halvskummt ljus ute (inte ljust men inte mörkt heller utan nått mellan) har varit nära att göra en kia 1 meter kortare i röven pga det + föraren höll 50 på 90väg och jag trodde den stog still...

Fattar inte varför det bara ska lysa frammåt och absolut ingenting bakåt, undrar hur många whiplash skador det är om 10 år pga detta.

Den hade nog inga ljus framåt då heller, DRL ska kopplas ur vid skymning och ersättas med halvljus samt bakljus ska lysa i samband med drl oavsett ljus från naturen så att säga.

Sök