5103
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Självlärd
3 083 Inlägg
12 juli 2012
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
Stämmer bra det. Ja många cykelister verkar inte förstå hur man beter sig i trafiken.
Eller så är dom så stressade för dom räknar med att hinna till jobbet när dom cyklar hem ifrån 5 minuter innan dom börjar.

Men vi kan ju enas om att vissa bör genomgå en cykeluppkörning xD

Usch vad många som hade fått gå då wink

Haha ja risken är nog stor tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

135 Inlägg
12 juli 2012
Mack skrev:
Jag tror problemet folk har med mig är att jag inte använder mig av smajlisar..vipps tror alla att jag är negativ om allt.
Klart det är uppskattat att du skriver det du skriver, men jag försöker bara flika in att där finns en ännu bättre passande tråd för ämnet, då denna är mer för..ja..det negativa i trafiken.

nää de e främst för att du alltid e så kort mot folk

varför är alla så dryga?

3 151 Inlägg
12 juli 2012
marwin_of_sweden skrev:
Jag stör mig på moralgubbar som ska blinka med helljuset när man gör en omkörning vid möte.
De kanske lät lite dumt, men en bra omkörning med möte om man kan uttrycka sig så.
Alltså när man ligger bakom en bil på en lång raksträcka, ca 1-2km lång.
Man ser att man får möte långt borta, men man ser ändå att man har goda marginaler till att köra om.
Så man gör sin omkörning och går in framför bilen man just har kört om, då har man ca 300-500 meter kvar till bilen man möter, ja då ska de blinkas med helljuset för att tala om vilken idiot man är som kör om när de faktiskt kommer möte. De gillar jag inte, har folk så klena nerver eller varför gör man så?

Det är grymt irriterande, ja. Beror nog på klena nerver eller dålig avståndsbedömning...

Dem enda gångerna jag blinkar mot någon är när jag antingen måste bromsa eller väja pga deras omkörning.

ISpeed skrev:
nää de e främst för att du alltid e så kort mot folk

Jag tycker då inte att Mack är kort mot någon...men den diskussionen hör inte hemma här, det kan ju tas i PM i så fall.

Fortsätt on topic nu!
Senast redigerat av Mervolic (12 juli 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 juli 2012
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:

Ja, men där behöver man ju bara släppa fram om väjningspliktvägmärket är uppsatt före vägkorsningen (eller om man svänger har jag för mig(?))

Både rätt och fel.

Citerar ifrån http://korkortonline.se/teori/passager/

"Cykelöverfart

Vägmarkering för cykelöverfart
•När du som bilförare närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelöverfarten. ◦Vad exakt innebär ”anpassa farten”? – Det finns inget exakt svar, du får helt enkelt göra en rimlig bedömning.

•Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom. ◦Undantag: Korsar du som bilförare en cykelöverfart i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelöverfarten, även cyklister och mopedister.

•Det är vanligt att cykelöverfarter och övergångsställen kombineras."

Ah se där ja. Det innebär ju då i princip att så länge de inte är på cykelöverfarten så är det de som ska stanna (undantaget då det nämnda ... ehm ... undantaget).

Skulle vara intressant att veta hur många cyklister som vet om det egentligen (med tanke på hur duktiga de är på att bara slänga sig ut...iofs, de tycker ju att övergångsställe ingår i cykelbanan också)

Många cyklister saknar ju körkort och det finns inga kunskapskrav om trafikregler för att få framföra en cykel. Dessutom verkar många sakna tillräcklig självbevarelsedrift för att ta reda på vad som gäller som cyklist i trafiken.
Sen behöver jag bara gå till hur jag själv tänker. Jag kan vara ärlig nog att säga att jag kommit på mig själv med att irritera mig på fotgängare när jag cyklar och cyklister när jag kör bil. Men jag följer trafikreglerna när jag cyklar.

Självlärd
3 083 Inlägg
12 juli 2012
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:

Både rätt och fel.

Citerar ifrån http://korkortonline.se/teori/passager/

"Cykelöverfart

Vägmarkering för cykelöverfart
•När du som bilförare närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelöverfarten. ◦Vad exakt innebär ”anpassa farten”? – Det finns inget exakt svar, du får helt enkelt göra en rimlig bedömning.

•Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom. ◦Undantag: Korsar du som bilförare en cykelöverfart i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelöverfarten, även cyklister och mopedister.

•Det är vanligt att cykelöverfarter och övergångsställen kombineras."

Ah se där ja. Det innebär ju då i princip att så länge de inte är på cykelöverfarten så är det de som ska stanna (undantaget då det nämnda ... ehm ... undantaget).

Skulle vara intressant att veta hur många cyklister som vet om det egentligen (med tanke på hur duktiga de är på att bara slänga sig ut...iofs, de tycker ju att övergångsställe ingår i cykelbanan också)

Många cyklister saknar ju körkort och det finns inga kunskapskrav om trafikregler för att få framföra en cykel. Dessutom verkar många sakna tillräcklig självbevarelsedrift för att ta reda på vad som gäller som cyklist i trafiken.
Sen behöver jag bara gå till hur jag själv tänker. Jag kan vara ärlig nog att säga att jag kommit på mig själv med att irritera mig på fotgängare när jag cyklar och cyklister när jag kör bil. Men jag följer trafikreglerna när jag cyklar.

Ja fotgängare är fan bara irriterande när man cyklar för dom går alltid 1000st i bredd o inte flyttar dom på sig heller.

Kan man koppla kompressorhorn på cykeln? lol

Muttley
12 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:

Ja fotgängare är fan bara irriterande när man cyklar för dom går alltid 1000st i bredd o inte flyttar dom på sig heller.

Räcker ju med en bra ringklocka. Har skrämt många på det wink  Skrämde en grann tös i måndes ute på slingorna. Musik i öronen är ju många gånger förenat med livsfara.

Självlärd
3 083 Inlägg
12 juli 2012
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:
Andromeda skrev:

Räcker ju med en bra ringklocka. Har skrämt många på det wink  Skrämde en grann tös i måndes ute på slingorna. Musik i öronen är ju många gånger förenat med livsfara.

Ibland flyttar dom sig inte förens dom nästan har framhjulet i nacken.
Ja det kan jag hålla med om. Lyssnar jag på musik när jag går/cyklar så har jag bara en plugg i för jag vill gärna ha koll på om det kommer någon bil eller annat som inte ska vara på vägen när jag är där big_smile

Muttley
12 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:

Ja det kan jag hålla med om. Lyssnar jag på musik när jag går/cyklar så har jag bara en plugg i för jag vill gärna ha koll på om det kommer någon bil eller annat som inte ska vara på vägen när jag är där big_smile

Nej många struntar i de, sen när man passerar ändå blir de livrädda och nästan arga fastän man plingat på de.

Är jag ute på cykelbana eller där de rör sig människor så har jag helst också bara en plugg i örat för att inte själv bli skrämd om de kommer någon som vill om.

Självlärd
3 083 Inlägg
12 juli 2012
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:

Nej många struntar i de, sen när man passerar ändå blir de livrädda och nästan arga fastän man plingat på de.

Är jag ute på cykelbana eller där de rör sig människor så har jag helst också bara en plugg i örat för att inte själv bli skrämd om de kommer någon som vill om.

Exakt på båda tongue

120 Inlägg
12 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:

Exakt på båda tongue

tänk om fler cyklister kunde tänka som er.  även gångtrafikanter. hade underlättat mycket om de bara kunde ha ena "pluppen" i örat. smile

Rösta gärna och kommentera :)

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juli 2012
Erik_92 skrev:
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:

Exakt på båda tongue

tänk om fler cyklister kunde tänka som er.  även gångtrafikanter. hade underlättat mycket om de bara kunde ha ena "pluppen" i örat. smile

Ja man vill ju gärna leva ett par år till. smile

162 Inlägg
13 juli 2012
Jag avskyr folk som helt plötsligt tappar gasen halvvägs vid en omkörning, och ligger där i samma hastighet som den de kör om. De har ingen koll på bilarna bakom sig, och tänker väl att omkörningen får ta den tiden den tar. Tråkigt dock om där är en avfart längre fram som bilarna bakom ska ta in på, men helt plötsligt inte kan det för denna personen kör lika sakta som den han kör om, och bakom bilen han kör om ligger där också bilar. Finns väl folk till allt.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juli 2012
HalfShell skrev:
Jag avskyr folk som helt plötsligt tappar gasen halvvägs vid en omkörning, och ligger där i samma hastighet som den de kör om. De har ingen koll på bilarna bakom sig, och tänker väl att omkörningen får ta den tiden den tar. Tråkigt dock om där är en avfart längre fram som bilarna bakom ska ta in på, men helt plötsligt inte kan det för denna personen kör lika sakta som den han kör om, och bakom bilen han kör om ligger där också bilar. Finns väl folk till allt.

Å andra sidan, är man så pass nära sin avfart kan man kanske fundera på vad det är för ide att köra om alls?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juli 2012
it_mutt skrev:
HalfShell skrev:

Å andra sidan, är man så pass nära sin avfart kan man kanske fundera på vad det är för ide att köra om alls?

Tänkte precis samma sak.

* Studerande *
563 Inlägg
13 juli 2012
Taxichaufförer efter kl: 23.00 på Väg E18/E4 ...

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juli 2012
Ljepone skrev:

Jag skulle nog säga taxichauförrer över allt oavsett väg och tid

Muttley
13 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
Ljepone skrev:

Man får ju allt skriva anledning wink

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juli 2012
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:
Ljepone skrev:

Dom kör som idioter o tror dom äger vägen. Sist jag var ute o körde var det en idiot som svängde rätt ut från parkeringsfickan

Muttley
13 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:

Dom kör som idioter o tror dom äger vägen. Sist jag var ute o körde var det en idiot som svängde rätt ut från parkeringsfickan

De är lite att dra alla över en kant. Första dagen jag körde ensam så var jag och tanka bilen. En gubbe kommer fram och ger mig världens jävla utskällning på macken för att INGA taxichaffisar använde blinkers.   
Mitt svar var att jag bara kört taxi i 8 timmar och bad faktiskt han dra åt helvete. Han använde inte blinkers själv i rondellen när han drog iväg smile

Självlärd
3 083 Inlägg
13 juli 2012
tkd_rille skrev:
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:

De är lite att dra alla över en kant. Första dagen jag körde ensam så var jag och tanka bilen. En gubbe kommer fram och ger mig världens jävla utskällning på macken för att INGA taxichaffisar använde blinkers.   
Mitt svar var att jag bara kört taxi i 8 timmar och bad faktiskt han dra åt helvete. Han använde inte blinkers själv i rondellen när han drog iväg smile

98,5 av 100 beter sig så när dom sitter i taxin

Sök