6289
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

164 Inlägg
26 juli 2012
Så när du är stressad då är det ok att köra 90 men när jag är stressad är jag en otålig tonåring. Då förstår jag, tack!
Gå sätt dig i din lastbil och rädda Sverige istället.

sthlm

Vettemannen
26 juli 2012
trippelturbo skrev:
PhR34k skrev:
Har jobbat övertid hela veckan och igår skulle jag in med bilen på service och sedan snabbt hämta jobb bilen för att sedan jobba till 21.00 att gå upp kl 6 är kämpigt nog.
Man kan säga så om alla yrken, utan elektriker har du inge el på bygget som kanske blir sin mästa bostad eller arbetsplats, utan läkare dör människor, utan snickare har vi inga hus. Osv

Om NÅN, så är dagens lastbilschaufförer stressade!!

Jag själv, har ett pass, mellan lördagen o söndagen, tiden är så j-a knapp att jag just då måste köra 90 för att spara nåra enstaka minuter!

Börjar 14 på lördagen, MÅSTE!! sluta senast 21 för att kunna börjar 06 på söndagen.

Kort o gott: Minsta lilla problem längst vägen, o jag blir försenad! Rolig magkänsla om förhoppning att inget händer / ingen idiot får för sig o leka allan ballan o tar med sig 5 pers o vägen blir avstängd.

Kom inte o prata om tajta tider osvosv! Du kan komma hem 03 o börjar 06, jag MÅSTE ha MINST 9 timmar, efter förkortad dyngsvila, (11 i grunden). Annars är jag olaglig o riskerar böter!! Det är lag på min vila, inte på din!!

Jag förstår dig till fullo. Man måste hit och man måste dit samtidigt som man måste vila. Inte undra på att lastbilschaufförer blir stressade. Jag är tacksam att ni står ut med ert yrke (ja, alla kanske inte gör det) för jag skulle nog inte klara den stress som ni utsätts för. Ni gör ett jättebra och ska ha en eloge för detta. smile

/Benny

3 151 Inlägg
26 juli 2012
Den här diskussionen kommer man ingenvart med, fortsätt hålla er till ämnet nu.

Alla är stressade, oavsett yrke. Ibland irriterar man sig på saker i trafiken som man inte borde irritera sig på, men man har ändå rätt att nämna det i den här tråden utan att behöva försvara sig.

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Så när du är stressad då är det ok att köra 90 men när jag är stressad är jag en otålig tonåring. Då förstår jag, tack!
Gå sätt dig i din lastbil och rädda Sverige istället.

Haha, rätt tydligen att du ej läste ordentlig här!

Genom att jag kör 90 istället för 80 på en ~10 milasträcka (Kallhäll-Västerås), så vinner jag en 4-5 minuter, som i sin tur har betydelse för NÄR jag kan börja mitt pass på söndagen. ANnars blir jag ju sen med att lasta, o i sin tur till kunden osvosv.

Du, däremot, sluta när du vill o börja när du vill, om så med 2-3 timmars mellanrum. Det kan inte jag, iomed att jag har kort, liknande körkortet, som jag måste stoppa in i lastbilen innan jag börjar köra iväg, o med detta kort kan snuten kontrollera i efterhand hur jag kört/skött min vila.

Btw: Vi vet oxå alla att utan transport så stannar världen/Sverige. Utan transport har vi varken mat på bordet, eller tak över huvudet. Eller snickare sin verktyg, heller inga bildelar i verkstäderna!

Men jag förstår, det är inte alla som förstår det. Därför visar jag oxå hänsyn till dom som ej gör de..! wink

Fart missbrukare

164 Inlägg
26 juli 2012
Utan el har du inga maskiner som kan tillverka din lastbil och då kan du inte vara en superhjälte. Eller förlåt eftersom du säkert är son till stålmannen kan du säkert göra en lastbil för hand.
Jag säger inte att ditt yrke är oviktigt men kom inte och säg att ni är dom som håller sverige i liv för det är nog några fler yrken som är med på den listan.
Senast redigerat av PhR34k (26 juli 2012)

sthlm

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Utan el har du inga maskiner som kan tillverka din lastbil och då kan du inte vara en superhjälte. Eller förlåt eftersom du säkert är som till stålmannen kan du säkert göra en lastbil för hand.
Jag säger inte att ditt yrke är oviktigt men kom inte och säg att ni är dom som håller sverige i liv för det är nog några fler yrken som är med på den listan.

Hur får Scania o Volvo sina delar så dom kan tillverka lastbilar?

Cykel? Buss? Tåg? Vad kallar vi dessa färdmedel för?
Jo, transport!

Hur vi än vrider o vänder på det hela så är det transport som får världen o gå runt!

Har du nångång fått stanna längs E4 / E18 / E20, u name it, mitt ute i ingenstans, mörkt o kallt ute, för att slippa somna bakom ratten? För att "få världen o gå runt"?

Ne, misstänkte väl de!

Jag säger fortfarande inte att andra yrken inte är viktiga, men jag kan med med säkerhet säga att det är transport som får världen o gå runt! Å andra sidan så trodde jag att alla hade förstått de..

Fart missbrukare

269 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Utan el har du inga maskiner som kan tillverka din lastbil och då kan du inte vara en superhjälte. Eller förlåt eftersom du säkert är som till stålmannen kan du säkert göra en lastbil för hand.

Ursäkta, men lille vän, här sitter du och är förbannad på en lastbil eller bussar som kör lagligt, om såna stressballar som du körde som folk i Stockholmstrafiken så skulle allt flyta på bättre, det är såna som du, som sitter och fladdrar i filerna, använder bussfilen och som överhuvudtaget missat att man kan planera sin körning längre än 50 meter innan man skall svänga av som stoppar upp och korkar igen.

Ta bara norra länken ut mot västberga, där sitter såna djävla puckon i vänsterfilen, sen kommer dom på att dom skall upp mot essingen, då ställer sig de dumma djävla asen stilla och blinkar höger varvid hela djävla tunneln får stanna.

Och sedan måste jag fråga, vad vet du om en lastbil egentligen, vikter, bromsträckor etc etc?

Tror du man vill ligga i nittio med säg 50 ton som skjuter på och sedan är det en dåre som byter fil och lägger sig 10 meter framför dig för att sedan tvärnita för att han kommer på att han skall byta fil igen men där ligger det redan en bil, vad tror du bromsträckan på lastbilen kontra bilen är??

Mopar or no car:)

164 Inlägg
26 juli 2012
Du e ju helt från vettet om du tror att det är tack vare er som världen snurrar? Ska jag behöva gå i detalj hur världen funkar? Du får fan inte ta äran från alla som gör sitt för att världen ska snurra, nu får du ge dig.

sthlm

164 Inlägg
26 juli 2012
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Ursäkta, men lille vän, här sitter du och är förbannad på en lastbil eller bussar som kör lagligt, om såna stressballar som du körde som folk i Stockholmstrafiken så skulle allt flyta på bättre, det är såna som du, som sitter och fladdrar i filerna, använder bussfilen och som överhuvudtaget missat att man kan planera sin körning längre än 50 meter innan man skall svänga av som stoppar upp och korkar igen.

Ta bara norra länken ut mot västberga, där sitter såna djävla puckon i vänsterfilen, sen kommer dom på att dom skall upp mot essingen, då ställer sig de dumma djävla asen stilla och blinkar höger varvid hela djävla tunneln får stanna.

Och sedan måste jag fråga, vad vet du om en lastbil egentligen, vikter, bromsträckor etc etc?

Tror du man vill ligga i nittio med säg 50 ton som skjuter på och sedan är det en dåre som byter fil och lägger sig 10 meter framför dig för att sedan tvärnita för att han kommer på att han skall byta fil igen men där ligger det redan en bil, vad tror du bromsträckan på lastbilen kontra bilen är??

Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

sthlm

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

Det handlar varken om ekonomi eller säkerhet, för min del handlar det om att, kör jag 90 istället för 80 o blir tagen längs vägen av polisen så är det böter. Man får nämligen inte köra mer än 80 med släp. Händer att jag kör 90, är ej farlig för det, utan det handlar om att passa tid och det har oxå polisen haft förståelse för när jag förklarat! wink

Du kan inte döma o ta slutsats från va du hör av en person! Finns lastbilschaufförer som säger "riktiga chaufförer håller 90", blablabla..

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Du e ju helt från vettet om du tror att det är tack vare er som världen snurrar? Ska jag behöva gå i detalj hur världen funkar? Du får fan inte ta äran från alla som gör sitt för att världen ska snurra, nu får du ge dig.

Asså du vill fan inte förstå mig!

Fart missbrukare

164 Inlägg
26 juli 2012
trippelturbo skrev:
PhR34k skrev:
gurragas skrev:

Det handlar varken om ekonomi eller säkerhet, för min del handlar det om att, kör jag 90 istället för 80 o blir tagen längs vägen av polisen så är det böter. Man får nämligen inte köra mer än 80 med släp. Händer att jag kör 90, är ej farlig för det, utan det handlar om att passa tid och det har oxå polisen haft förståelse för när jag förklarat! wink

Du kan inte döma o ta slutsats från va du hör av en person! Finns lastbilschaufförer som säger "riktiga chaufförer håller 90", blablabla..

Nej visst, men lastbilen på bilden kör utan släp.

sthlm

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Men vilka moralkakor ni är.
Ursäkta att jag tycker det är irriterande att sitta i 80 när maxhastigheten är 100. Lastbilen får köra 90 men bara där att hans chef tycker de ska köra i 80 måste jag tycka det är ok? Om min chef tycker vi ska köra evo driving och jag får inte köra snabbare än 80 måste alla tycka det är ok då? Vi snackar om saker som irriterat en i trafiken. Att ligga i 80 blås när det är 100 irriterar mig som fan. Kom inte om snacka om stockholmstrafiken när du bor i lidköping

Det är en JÄVLA skillnad på att irritera sig på något, och kalla någon random människa för "idiot" för att denna randomperson inte kör så fort som DU vill att hen ska köra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 656 Inlägg
26 juli 2012
trippelturbo skrev:
PhR34k skrev:
Jag förstår att man inte kan ligga o pressa med en lastbil men ändå är man stressad till jobbet för att man hamnat i trafik eller är sen osv. så kan man tyvärr inte låta bli att bli irriterad. Jag önskar att man inte blev irriterad men tyvärr är det en jävla stress man har över sig hela tiden.

Vet du hur mkt man vinner på en 10 mila sträcka om man håller 90 istället för 80??

Väldig obetydlig "mkt" tid! Du låter som en 20åring som gärna vill sladda till o från skolan, men som inte kan pga att han ej kommer upp i fart just pga lastbilen framför ! wink

ja han hinner ju fram 1 mil tidigare än han skulle ...

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
trippelturbo skrev:
PhR34k skrev:

Nej visst, men lastbilen på bilden kör utan släp.

Kanske en nybliven chaufför som tycker att det känns bättre o hålla 80 än 90?

Men så långt kan du tydligen inte tänka!!

Fart missbrukare

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juli 2012
Också en sak jag tänkte på igår när jag körde min fars ena skrothög (jo, verkligen, skrothög).

Enligt gps:en, så går alltså hastighetsmätaren i den 10-15 (beroende på vilken hastighet man håller) för långsamt.

Håller man 100 med den bilen, så är det enligt gps:en 87km/h

Bara en tanke som kan vara värd att ha i...ehm...åtanke när det suckas över att *bilen framför inte "håller hastigheten"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

198 Inlägg
26 juli 2012
SKit i denna diskussionen nu, jag tycker man ska kunna få ha sin egna åsikt om varje grej de själva tycker är irriteranda, tycker inte alla andra ska börja gnälla varpå det sakpas en diskussion som aldrig kommer ta slut... Detta är en gnälltråd, men inte mot varandra (förhoppninsvis) utan emot saker som man tycker är irriterande.
Tat' lugnt nu

MVH Gabbe
Permanent fartblind

360 Inlägg
26 juli 2012
it_mutt skrev:
Också en sak jag tänkte på igår när jag körde min fars ena skrothög (jo, verkligen, skrothög).

Enligt gps:en, så går alltså hastighetsmätaren i den 10-15 (beroende på vilken hastighet man håller) för långsamt.

Bara en tanke som kan vara värd att ha i...ehm...åtanke när det suckas över att *bilen framför inte "håller hastigheten"

Värt att också ha i åtanke är att alla lastbilar med digitalfärdskrivare (tror detta gäller även analoga) måste besiktiga den vartannat år där hastigheten justeras så bilen visar max 1-2km/h fel och något håll. Så tänk på det nästa gång en lastbil kommer ikapp på en säg en 80 väg, eller inför en fartkamera. Håller du 5-10 km/h under hastigheten på vägen kanske du egentligen kör 20-25km/h under hastigheten.

2 656 Inlägg
26 juli 2012
M1Get skrev:
it_mutt skrev:

Värt att också ha i åtanke är att alla lastbilar med digitalfärdskrivare (tror detta gäller även analoga) måste besiktiga den vartannat år där hastigheten justeras så bilen visar max 1-2km/h fel och något håll. Så tänk på det nästa gång en lastbil kommer ikapp på en säg en 80 väg, eller inför en fartkamera. Håller du 5-10 km/h under hastigheten på vägen kanske du egentligen kör 20-25km/h under hastigheten.

+1 smile

269 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Är det en nyare lastbil (efter sjuttiotalet) så är den spärrad till 88 km/h och det är mätarfart, då mätaren alltid har en felmarginal neråt så är den verkliga spärren ca: 82-85 km/h beroende på märket på lastbilen, scania brukar hålla sig runt 85 medan volvo flaxar mellan 83-86.

Och bil får framföras i 90 på motorväg eller motortrafikled annars är det 80 som gäller, bil och släp är 80.

Men om jag sitter och kör bil och släp, jag kör aldrig fortare än 80 och kör mjukt och fint, då spar jag dels djävligt mycket på miljön men även däck och bromsar, kör jag på sagda sätt kanske jag får ut 2-3000 mil extra på däcken, ett däck kostar ca: 7000 spänn, på bil och släp så sitter det 24 däck om du inte har dubbelmontage även på boggeyn, då är 26, säg 24x7000=168000, så om kör mjukt och 80 istället för 90 så kanske ett åkeri med tiotalet bilar spar ett byte per år, det är alltså 1.680 000...

Mopar or no car:)

Sök