5664
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

181 Inlägg
26 juli 2012
gurragas skrev:
PhR34k skrev:
gurragas skrev:

Ursäkta, men lille vän, här sitter du och är förbannad på en lastbil eller bussar som kör lagligt, om såna stressballar som du körde som folk i Stockholmstrafiken så skulle allt flyta på bättre, det är såna som du, som sitter och fladdrar i filerna, använder bussfilen och som överhuvudtaget missat att man kan planera sin körning längre än 50 meter innan man skall svänga av som stoppar upp och korkar igen.

Ta bara norra länken ut mot västberga, där sitter såna djävla puckon i vänsterfilen, sen kommer dom på att dom skall upp mot essingen, då ställer sig de dumma djävla asen stilla och blinkar höger varvid hela djävla tunneln får stanna.

Och sedan måste jag fråga, vad vet du om en lastbil egentligen, vikter, bromsträckor etc etc?

Tror du man vill ligga i nittio med säg 50 ton som skjuter på och sedan är det en dåre som byter fil och lägger sig 10 meter framför dig för att sedan tvärnita för att han kommer på att han skall byta fil igen men där ligger det redan en bil, vad tror du bromsträckan på lastbilen kontra bilen är??

Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

Är det en nyare lastbil (efter sjuttiotalet) så är den spärrad till 88 km/h och det är mätarfart, då mätaren alltid har en felmarginal neråt så är den verkliga spärren ca: 82-85 km/h beroende på märket på lastbilen, scania brukar hålla sig runt 85 medan volvo flaxar mellan 83-86.

Och bil får framföras i 90 på motorväg eller motortrafikled annars är det 80 som gäller, bil och släp är 80.

Men om jag sitter och kör bil och släp, jag kör aldrig fortare än 80 och kör mjukt och fint, då spar jag dels djävligt mycket på miljön men även däck och bromsar, kör jag på sagda sätt kanske jag får ut 2-3000 mil extra på däcken, ett däck kostar ca: 7000 spänn, på bil och släp så sitter det 24 däck om du inte har dubbelmontage även på boggeyn, då är 26, säg 24x7000=168000, så om kör mjukt och 80 istället för 90 så kanske ett åkeri med tiotalet bilar spar ett byte per år, det är alltså 1.680 000...

Fast du kan ju inte säga att du sparar ett byte per år, om däcken håller 2-3000 mil längre? Antar att du kör längre än så på ett år smile

269 Inlägg
26 juli 2012
hest skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

Är det en nyare lastbil (efter sjuttiotalet) så är den spärrad till 88 km/h och det är mätarfart, då mätaren alltid har en felmarginal neråt så är den verkliga spärren ca: 82-85 km/h beroende på märket på lastbilen, scania brukar hålla sig runt 85 medan volvo flaxar mellan 83-86.

Och bil får framföras i 90 på motorväg eller motortrafikled annars är det 80 som gäller, bil och släp är 80.

Men om jag sitter och kör bil och släp, jag kör aldrig fortare än 80 och kör mjukt och fint, då spar jag dels djävligt mycket på miljön men även däck och bromsar, kör jag på sagda sätt kanske jag får ut 2-3000 mil extra på däcken, ett däck kostar ca: 7000 spänn, på bil och släp så sitter det 24 däck om du inte har dubbelmontage även på boggeyn, då är 26, säg 24x7000=168000, så om kör mjukt och 80 istället för 90 så kanske ett åkeri med tiotalet bilar spar ett byte per år, det är alltså 1.680 000...

Fast du kan ju inte säga att du sparar ett byte per år, om däcken håller 2-3000 mil längre? Antar att du kör längre än så på ett år smile

Beror väl på vad man kör och hur tung last man har, säg så här, tag två bilar med släp på ett åkeri, de kör dubbelbemanat och kör lika mycket, den ena bilen har två chaufförer som kör lugnt och mjukt, de byter däck två gånger per år, vår och höst, sen har vi en bil där full fart spar tid, de åker på ett extra byte mitt i sommaren, där har du stora pengar att spara in för ett åkeri, och sen tillkommer diesel och övrigt slitage, men jag baserar på min körning, tur och retur stockhom, kör ca. 10000 mil per år, jag skiftar alltid däck på hösten så jag kör med fräscha däck på vinterhalvåret, när jag byter dom så är det fortfarande lagligt men inte mycket mer, skulle jag flåsa på så skulle antagligen ett byte till per år vara aktuellt..

Mopar or no car:)

527 Inlägg
26 juli 2012
I indien kan det vara jobbigt i trafiken smile...öuum...trafikregler vad är det

http://www.youtube.com/watch?v=hz8tn84ZFnA
Senast redigerat av Dotzie (26 juli 2012)

My car Brings Me Women

1 422 Inlägg
26 juli 2012
Malheus skrev:
cheffer skrev:
PhR34k skrev:
Den här jävla lastbilen gör likadant varje morgon när jag åker på väg till jobbet. Det är en 2-1 sträcka på Värmdövägen in mot stan och äre inte han så äre bussarna som ligger runt 80 och strax där under när max hastigheten ligger på 100. Man blir så jävla trött på alla dessa idioter!

http://forumbilder.se/images/c1520121001150f6a.jpg

Du borde nog inte ha körkort om du blir så tvärförbannad över något så banalt.. Hellre att lastbilen kör runt 80 än 120 iaf. Lastbilen kan mycket väl vara spärrad till ~80 av åkeriet eller att alla farter över 80 loggas. Annars så får de ju max gå i 90 men åkerier spärrar ofta tidigare än så för att det är mer ekonomiskt. Om den är där varje dag ungefär samma tid när du åker till jobbet så åk 10minuter tidigare då så slipper du störa dig på det. Kan ju lova dig att han gör det inte för att jävlas med dig eller dina medtrafikanter. Är ju inte allt för ofta som det går 100 eller däröver där på värmdövägen, speciellt inte vid morgon/eftermiddags trafiken. Take a chill pill

Likså..körs lastbilen tom (Bör inte göras) dit eller?

Inte ovanligt att de lastas "för tungt" och tappar fart.

Lastbilen måste ju gå tom någon gång wink

Stämmer ju det också, men tror inte den där är överlastad, de brukar kunna komma upp i fart på raksträckor ändå. Däremot om de är spärrade vid lägre fart vilket är rätt vanligt så kan det ofta se ut så. Men som du säger så är det ju ibland det händer att de går med lite överlast men det har ju blivit bättre med den punkten också, fler som kör lagligt lastat nu.

Dotzie skrev:

Det är det nog ingen som vet  Men på något sätt går det ju.
Har inget filmklipp men kan säga att trafiken i Kongo (kinshasa framförallt) är ganska knasig den med, men så blir det ju när man bara kan köpa sitt körkort
Senast redigerat av cheffer (26 juli 2012)

198 Inlägg
26 juli 2012
cheffer skrev:
Malheus skrev:
cheffer skrev:

Du borde nog inte ha körkort om du blir så tvärförbannad över något så banalt.. Hellre att lastbilen kör runt 80 än 120 iaf. Lastbilen kan mycket väl vara spärrad till ~80 av åkeriet eller att alla farter över 80 loggas. Annars så får de ju max gå i 90 men åkerier spärrar ofta tidigare än så för att det är mer ekonomiskt. Om den är där varje dag ungefär samma tid när du åker till jobbet så åk 10minuter tidigare då så slipper du störa dig på det. Kan ju lova dig att han gör det inte för att jävlas med dig eller dina medtrafikanter. Är ju inte allt för ofta som det går 100 eller däröver där på värmdövägen, speciellt inte vid morgon/eftermiddags trafiken. Take a chill pill

Likså..körs lastbilen tom (Bör inte göras) dit eller?

Inte ovanligt att de lastas "för tungt" och tappar fart.

Lastbilen måste ju gå tom någon gång wink

Stämmer ju det också, men tror inte den där är överlastad, de brukar kunna komma upp i fart på raksträckor ändå. Däremot om de är spärrade vid lägre fart vilket är rätt vanligt så kan det ofta se ut så. Men som du säger så är det ju ibland det händer att de går med lite överlast men det har ju blivit bättre med den punkten också, fler som kör lagligt lastat nu.

Dotzie skrev:

Det är det nog ingen som vet  Men på något sätt går det ju.
Har inget filmklipp men kan säga att trafiken i Kongo (kinshasa framförallt) är ganska knasig den med, men så blir det ju när man bara kan köpa sitt körkort

Som tex i rondeller i Kongo så har förarna utanför rondeller förkörsrätt, alltså får bilarna inuti rondellen visa företräde... mycket ologiskt

MVH Gabbe
Permanent fartblind

1 422 Inlägg
26 juli 2012
Vet inte vad lagboken säger där nere men att det skulle vara så i regel märks inte utan rondeller sköts ungefär som här förutom att folk tränger sig in mer och störst går först oftare, och har man en skadad bil så är det bara att köra om man skulle utmanas mot en nyare fin bil då den med den fina bilen inte vill skada bilen. Aldrig hört något om att det skulle vara så med rondeller där och då höll jag på att prata en del med sodeico som ska börja med förarutbildning. Låter väldigt dumt och inte följs den lagen om det nu skulle vara så heller så är ju tur det iaf tongue Men u-svängar mitt på boulevarden är ju inte ovanligt att att korsa rakt över vägen trots att det kommer bilar. Ett under att det inte sker fler olyckor. Såg bara en större olycka under hela tiden jag var där nere och det var ändå 5 månader. Dock var jag ju inte i stan varje dag direkt och det är ju en stor stad också men ändå förvånande då man förväntade sig att det skulle ske mycket fler olyckor med tanke på hur de kör haha smile

2 656 Inlägg
26 juli 2012
gurragas skrev:
hest skrev:
gurragas skrev:

Beror väl på vad man kör och hur tung last man har, säg så här, tag två bilar med släp på ett åkeri, de kör dubbelbemanat och kör lika mycket, den ena bilen har två chaufförer som kör lugnt och mjukt, de byter däck två gånger per år, vår och höst, sen har vi en bil där full fart spar tid, de åker på ett extra byte mitt i sommaren, där har du stora pengar att spara in för ett åkeri, och sen tillkommer diesel och övrigt slitage, men jag baserar på min körning, tur och retur stockhom, kör ca. 10000 mil per år, jag skiftar alltid däck på hösten så jag kör med fräscha däck på vinterhalvåret, när jag byter dom så är det fortfarande lagligt men inte mycket mer, skulle jag flåsa på så skulle antagligen ett byte till per år vara aktuellt..

fast nu behöver ju inte läget vara som för dig alltid tänk om det är så att kör inte lastbilen 90 hela tiden för o spara tid kanske han behöver ligga över i bilen en natt eller 2 per månad då har du förlorat din förtjänst på däcken ganske fort

527 Inlägg
269 Inlägg
26 juli 2012
ekelund88 skrev:
gurragas skrev:
hest skrev:

fast nu behöver ju inte läget vara som för dig alltid tänk om det är så att kör inte lastbilen 90 hela tiden för o spara tid kanske han behöver ligga över i bilen en natt eller 2 per månad då har du förlorat din förtjänst på däcken ganske fort

Nja, det är alltid lönande för ett åkeri om chaufförerna kör lungt och mjukt, är ju inte bara däck som slits vid hård körning, du har bromsar, alla leder, fjädrar, luftbälgar etc etc, så om det kostar åkeriet ersättnig för ett antal övernattningar i månaden så ser nog dom det som en win situation ändå.

Men min point är att han som blev så djävla upprörd över hur i helvete en lastbil kunde ge sig till att köra endast 80 där det minsann var hundra, kanske skulle tänka till lite och inse att det är inte bara att fläska på med 50 ton som trycker på i ryggen, det är bilister som honom man får sitta och rädda livet på 3-4 ggr i veckan då de till varje pris skall tränga sig om efter det att den två filiga vägen går ihop till en, för att därefter komma ikapp en husvagn som ligger på 70 istället.

Har nada förståelse för stressputtar som anser sig ha rätt att ligga i röven och försöka trycka bort en av vägen, håll avstånd, planera din körning så flyter trafiken mycket bättre, och har du så djävla bråttom som PhR34k verkar ha, ja då får han väl för fan kliva upp en timme tidigare...

162 Inlägg
26 juli 2012
Något jag stör mig på är när personbilar ska köra om mig inuti en rondell när jag sitter på +25m hmm

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

527 Inlägg
26 juli 2012
Lååååååååångtradare var det big_smile

gurragas skrev:
Och det kunde vara värre..

http://www.youtube.com/watch?v=jjCEnxw5 … re=related

My car Brings Me Women

164 Inlägg
26 juli 2012
Märkligt hur detta blev, jag beklagar mig över en sak i en "gnäll tråd" och sedan måste jag försvara mig mot ett gäng individer som alla verkar vara lastbilschaffisar (aka guds gåva till mänskligheten) om varför jag blir irriterad.
Jag blir irriterad, punkt slut. Jag bryr mig inte om för fem öre ifall lastbilsjäveln väger 300 ton och föraren lider av ögon cancer samt att kör han över 90 så sprängs lastbilsjäveln upp, jag kommer ändå bli irriterad över det. Likaså jag blir irriterad av att sitta och köra i 10km/h för att de ska asfalltera väg jäveln kl 10 på kvällen en Torsdag kväll, det må vara skit viktigt att göra det men jag blir ändå irriterad. Jag blir även irriterad när jag åker på en bro öppning och man får sitta där fem min extra, ja vafan är 5 min men ändå blir jag irriterad.
Ni kan säga vad ni vill, gå upp en timme tidigare, jobba senare så slipper du rusningstrafik osv osv, men det spelar igen roll för att går jag upp 1 timme tidigare så kommer jag sitta utanför solar (elgross) och bli irriterad för att jag måste sitta där och vänta i 30min.
Det ni borde veta är att Sthlm:are är några stressade jävlar, det måste ju vara fördom #1 om sthlm:are och det finns en anledning till att man är stressad när bor och jobbar i Sthlm, vart man än kommer så är det kö eller trafik så när man kan köra fort vill man passa på för rätt som det är så sitter du fast i en kö jävel.
Ni kanske tycker jag är en Sthlm:s jävel men det är inte så att jag sitter och skryter om hur roligt det är att vara stressad, jag tycker inte det är speciellt roligt så försökt att förstå att sitta och pressa 80 bakom en lastbil när man är stressad är inte speciellt roligt, jag hoppas ni en dag själv hamnar i den situationen och sedan får bita er själva i tungan innan ni säger nåt om lastbilen.
Jag må vara en jävligt dålig människa och irriterar dig, men det är din åsikt du är tillåten att ha den.

sthlm

269 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Märkligt hur detta blev, jag beklagar mig över en sak i en "gnäll tråd" och sedan måste jag försvara mig mot ett gäng individer som alla verkar vara lastbilschaffisar (aka guds gåva till mänskligheten) om varför jag blir irriterad.
Jag blir irriterad, punkt slut. Jag bryr mig inte om för fem öre ifall lastbilsjäveln väger 300 ton och föraren lider av ögon cancer samt att kör han över 90 så sprängs lastbilsjäveln upp, jag kommer ändå bli irriterad över det. Likaså jag blir irriterad av att sitta och köra i 10km/h för att de ska asfalltera väg jäveln kl 10 på kvällen en Torsdag kväll, det må vara skit viktigt att göra det men jag blir ändå irriterad. Jag blir även irriterad när jag åker på en bro öppning och man får sitta där fem min extra, ja vafan är 5 min men ändå blir jag irriterad.
Ni kan säga vad ni vill, gå upp en timme tidigare, jobba senare så slipper du rusningstrafik osv osv, men det spelar igen roll för att går jag upp 1 timme tidigare så kommer jag sitta utanför solar (elgross) och bli irriterad för att jag måste sitta där och vänta i 30min.
Det ni borde veta är att Sthlm:are är några stressade jävlar, det måste ju vara fördom #1 om sthlm:are och det finns en anledning till att man är stressad när bor och jobbar i Sthlm, vart man än kommer så är det kö eller trafik så när man kan köra fort vill man passa på för rätt som det är så sitter du fast i en kö jävel.
Ni kanske tycker jag är en Sthlm:s jävel men det är inte så att jag sitter och skryter om hur roligt det är att vara stressad, jag tycker inte det är speciellt roligt så försökt att förstå att sitta och pressa 80 bakom en lastbil när man är stressad är inte speciellt roligt, jag hoppas ni en dag själv hamnar i den situationen och sedan får bita er själva i tungan innan ni säger nåt om lastbilen.
Jag må vara en jävligt dålig människa och irriterar dig, men det är din åsikt du är tillåten att ha den.

Tja du må vara irriterad och stressad 08:a, det enda som kommer att hända med den inställningen du har, att du minsann är så stressad för att du är just 08:a, är högt blodtryck och en stroke eller hjärtsmäll innan du fyllt 50...

och b.t.w jag har kört på stockholm (södra vägen rätt in i centrum) i åtta år, jag har aldrig stressat upp mig som du verkar göra, jag kommer fram i den tid jag skall göra och tar det lungt och fint, det du behöver göra är att fundera på om det är lastbilens fel eller ditt att du blir irriterad..
Senast redigerat av gurragas (26 juli 2012)

7 543 Inlägg
26 juli 2012
mm köerna finns där och kommer att finnas där ett bra tag,, tro mig jag vet sad

679 Inlägg
26 juli 2012
Varför klanka ned på någon som blir irriterad för att det går för sakta? ALLA blir någon gång irriterade pga att fordonet framför kör för sakta.. sen kan man alltid diskutera vidare ifall ett fordon inte får framföras i högre hastighet än 80/90/100 etc..

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Man kunde ju nästa tro att ni inte bodde i Sthlm som tycker jag ska "ta det lugnt". Bosätt er i sthlm i ett par år och skaffa er ett jobb där ni måste åka bil fram och tillbaks till jobbet så ska vi se vad ni tycker om detta sen. Muppar

Haha, ditt freak lol

Undrar vem det är som är muppen egentligen. Den här tråden handlar väl om att man ska visa hänsyn i trafiken, och det gör inte du.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Jag förstår att man inte kan ligga o pressa med en lastbil men ändå är man stressad till jobbet för att man hamnat i trafik eller är sen osv. så kan man tyvärr inte låta bli att bli irriterad. Jag önskar att man inte blev irriterad men tyvärr är det en jävla stress man har över sig hela tiden.

Är man sen till jobbet går man upp tidigare nästa dag, och hinner man inte med jobben pga trafiken får man snacka med chefen om längre förflyttningstider mellan jobben. Gnälla blir ingenting bättre av.

6 711 Inlägg
26 juli 2012
Andromeda skrev:
PhR34k skrev:
Man kunde ju nästa tro att ni inte bodde i Sthlm som tycker jag ska "ta det lugnt". Bosätt er i sthlm i ett par år och skaffa er ett jobb där ni måste åka bil fram och tillbaks till jobbet så ska vi se vad ni tycker om detta sen. Muppar

Haha, ditt freak lol

Undrar vem det är som är muppen egentligen. Den här tråden handlar väl om att man ska visa hänsyn i trafiken, och det gör inte du.

Grejen är att i Stockholm "är" 50 vägar 70, 70 vägar 90 och 90 vägar 110.

Beroende på bredd och antal bilar varierar hastigheten.
Sen råder "Frifart", nästan. Vid morgonrusningen.

De/Dem

679 Inlägg
26 juli 2012
Malheus skrev:
Andromeda skrev:
PhR34k skrev:

Haha, ditt freak lol

Grejen är att i Stockholm "är" 50 vägar 70, 70 vägar 90 och 90 vägar 110.

Beroende på bredd och antal bilar varierar hastigheten.
Sen råder "Frifart", nästan. Vid morgonrusningen.

Ja om man ligger lagligt 70 på Essingeleden så blir det ju kö direkt, minst 90-100.. helt hopplöst

Sök