Har köpt nya SKF drivknutar av den större modellen med stora splines, nya hjullager och även framnav från en Audi S4:a B5 som skall svarvas för att passa! Får se vad som hinns med i veckan...
Vad har SKF Drivknuttar för rykte. Är dom bra eller dålig kvalitet för jag beställde för en vis tid sen hoppas på bra kvalitet dom är ju inte precis dåliga på Hjullager m.m. Om man tänker så är ju en Drivknut också ett lager...
Vad har SKF Drivknuttar för rykte. Är dom bra eller dålig kvalitet för jag beställde för en vis tid sen hoppas på bra kvalitet dom är ju inte precis dåliga på Hjullager m.m. Om man tänker så är ju en Drivknut också ett lager...
Rykte vet jag inte... Men det skall vara bra grejer!
I helgen så var det dags att montera de nya sviktstålsaxlarna. Det är ju inget man gör bara sådär, då man måste uppgradera de yttre drivknutarna och naven på coupé-modellerna.
Fick bra hjälp av min svåger att svarva S4:a-naven i en stabil svarv. Riktigt hårt material!
Tog ner ytan till 42,02mm för att få presspassning mot mina nya hjullager.
Skruvade bort hela spindeln
Mätte offset
Pressade ur det gamla navet samt hjullagret
Då jag köpte hjulnav från en S4-00 så hamnar hjulet 9mm längre in. Så här schimsade jag ut lagret 6,5mm
Fräste sedan spindlarna på insidan då de nya stora drivknutarna tar i annars.
Här sitter även knutarna på plats
Slutligen så fräste jag bromsoks-hållaren 2,5mm för att det skulle lira med den nya offseten. Alternativet från början var att köpa baknav från en urS4, vilket skulle innebära att man kunnat få hjulet längre ut istället för tvärtom.
Sedan var det bara montera ihop axlarna med drivknutarna och montera dem på bilen
Blev ett klipp på en launchstart. Nu är det bara att lära sig hantera bilen också