habomaster skrev:
Ja, de går över gränsen. De har inga befogentheter att hålla fast/hålla kvar personer. De är ju varken ordningsvakter eller poliser.
Det skulle kunna gå under envarsgripande, men (om det nu är sant) så har hon betalat och åtminstone vad vi vet från videon inte begått något brott. Därför har de inget försvar för det beteendet.
En tolkningsfråga, om kvinnan nu stämplat i efterhand bröt hon uppenbarligen mot Västtrafiks ordningsregler.
Att bryta mot bussbolagets regler är dock nödvändigtvis inte ett lagbrott, kontrollanternas historia kommer därför inte hålla i rätten.
Lagen säger att ett envarsgripande får genomföras om personen i fråga gör sig skyldig till ett brott, exempelvis plankning som rubriceras som bedrägligt beteende. Således är det fritt fram för kontrollanterna att gripa och eventuellt med våld kvarhålla Jeanette om hon nu erkänt att hon åkt utan biljett.
Så är dock inte fallet i detta filmklipp. Jeanette sade tydligt att hon redan betalat, vilket inte ger någon grund för kontrollanterna att gripa henne, så länge de inte kan bevisa motsatsen. De kan bara hysa misstankar om att brottet begåtts, och har därmed inget som helst lagstöd i att gripa henne, då enbart poliser (Samt även ordningsvakter?) får gripa på ren misstanke. Teoretiskt sett så hade Jeanette med stöd i lagen kunnat envarsgripa kontrollanterna för misshandel och olaga frihetsberövande, även om det inte var fysiskt möjligt i detta samt många liknande fall, då samtliga kontrollanter hade kunnat vittna till varandras fördel och med hjälp av falska vittnesmål fått Jeanette att förlora i rätten. Rent förjävligt, men fullt möjligt då mened oftast är svårt att styrka.
Nu vet jag inte hur det hela slutade, men kan knappast ha slutat bra för kontrollanterna om Jeanette kunnat bevisa för polisen att hon verkligen betalat för resan.
Då finns det ju t.o.m videobevis på att kontrollanterna med kvarhållit henne helt utan stöd i lagen = olaga frihetsberövande samt misshandel. Synd bara att inget av de andra personerna på spårvagnen verkar ha klivit av och vittnat inför polisen.
Brukade själv tjyvåka en hel del innan jag tog körkort, och även här i trakterna var (är?) kontrollanterna extremt bryska och allt annat än tillmötesgående.
Bevittnade för tre år sedan en händelse liknande den i klippet, en yngre kvinna hade glömt att stämpla månadskortet i kortläsaren, varpå två muskulösa, kvinnliga civilare kliver på och frågar henne om färdbevis.
Givetvis åker hon dit så det bara smäller om det, 1000:- i tilläggsavgift för att glömma att stämpla ett månadskort är inget annat än FEL.
Notera nu gärna att jag inte är någon jurist, men detta är vad jag uppfattat lagen som, genom en hel del plöjande i lagböckerna om kontrollanternas rättigheter.