Kombibilar med stort utrymme i bagaget, tips!

Andromeda Rumpmas
21 april 2012 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:
finns ingen modern bil med stor skuff som är en normal kombi..
en 245:an är nog ensam herre på täppan när det gäller skuff storlek men den är rätt omodern
dock kult som f-n

vilken annan bil klarar en 90x200 madrass och skuffen kan stängas efteråt


855:ans skuff är larvigt att ens nämna det får inte plats ett skit i en sån
fick in lika mycket grejer i min golf mk2 som i våran 855:A


bäst var när vi lastade en bergvärme pump på 200kg i min skuff på 245:an helt otroligt vilken bil att lasta stora saker smile

Audi 100 Avant. Fick dock köra fram framstolarna ett par centimeter.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
21 april 2012 ·

Några andra stora kombibilar, inte ngn liten golfklass eller skåpbil utan vad du frågar efter:
MB S210.
AUDI A6 avant.
Scorpio.
Mitsubishi Sigma.
Men ska du bygga skulle jag snarare leta efter en King Cab, Mazda b2600, l200, eller annan pickup.
Om du inte har behovet av mer än 1 passagerare: skoda pickup eller caddy pickup, caddyskåpen, kangoo eller berlingo har väldigt kort lastyta men tar mkt på höjden.

Senast redigerat av Evildan (21 april 2012)

micke-opel
21 april 2012 · 562 Inlägg

Opel Vectra C kombi (2003->) är stor, både i lastutrymme och baksäte.

9-5 Aero Sedan -05
Tynnerstroem
21 april 2012 · 345 Inlägg

GM B-body stationsvagnarna (Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Oldsmobile Custom Cruiser) har ett större bagageutrymme än någon europeisk konkurrent. smile

Evildan
21 april 2012 ·

FiBTL skrev:
Söker tips på kombibilar inför ett kommande bygga, helst en med stor skuff. Typ nått i klass med VW passat 94-99 och Ford Mondeo mk1-mk2.

Alla tips är välkommna smile förutom volvo 245, 745 och 945.

Vill inte köpa utan är mest ute efter tips från folk som vet vilka bilar det finns gott om utrymme där bak i smile

en stilla undran, vad ska du bygga? hus? båt? bilbygge? garage? ett kraftverk?

fantomen Putsar Cosworth
21 april 2012 · 195 Inlägg

Ford Mondeo MK3 01-> är helt sinnes stora. Har själv en 2.0a, bättre bil får man leta efter. Ligger helt rätt i kurs nu och Duratecen går ej att ha ihjäl!

Audi hatare.
FiBTL
22 april 2012 · 298 Inlägg

Evildan skrev:

FiBTL skrev:
Söker tips på kombibilar inför ett kommande bygga, helst en med stor skuff. Typ nått i klass med VW passat 94-99 och Ford Mondeo mk1-mk2.

Alla tips är välkommna smile förutom volvo 245, 745 och 945.

Vill inte köpa utan är mest ute efter tips från folk som vet vilka bilar det finns gott om utrymme där bak i smile

en stilla undran, vad ska du bygga? hus? båt? bilbygge? garage? ett kraftverk?

Billjuds bygge med 4 12" basar och batterier och steg som ska in i skuffen och dessutom få plats smile

Audi A3 TDi "Äcklet" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2012 · 13 743 Inlägg

Andromeda skrev:

Growe skrev:
finns ingen modern bil med stor skuff som är en normal kombi..
en 245:an är nog ensam herre på täppan när det gäller skuff storlek men den är rätt omodern
dock kult som f-n

vilken annan bil klarar en 90x200 madrass och skuffen kan stängas efteråt


855:ans skuff är larvigt att ens nämna det får inte plats ett skit i en sån
fick in lika mycket grejer i min golf mk2 som i våran 855:A


bäst var när vi lastade en bergvärme pump på 200kg i min skuff på 245:an helt otroligt vilken bil att lasta stora saker smile

Audi 100 Avant. Fick dock köra fram framstolarna ett par centimeter.

åfan fast där har du nackdelen att man inte kan lasta på höjden med 2meters längd  i en 245:A borde man få in 4st madrasser..smile

kan säga att man inte ska köra bergvärmepumpar i skuffen på en 245:a gick fan inte att få ut den pga tyngden
men där blev man straffad för att man offrade draget för kjolpaketet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andromeda Rumpmas
22 april 2012 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:

Growe skrev:
finns ingen modern bil med stor skuff som är en normal kombi..
en 245:an är nog ensam herre på täppan när det gäller skuff storlek men den är rätt omodern
dock kult som f-n

vilken annan bil klarar en 90x200 madrass och skuffen kan stängas efteråt


855:ans skuff är larvigt att ens nämna det får inte plats ett skit i en sån
fick in lika mycket grejer i min golf mk2 som i våran 855:A


bäst var när vi lastade en bergvärme pump på 200kg i min skuff på 245:an helt otroligt vilken bil att lasta stora saker smile

Audi 100 Avant. Fick dock köra fram framstolarna ett par centimeter.

åfan fast där har du nackdelen att man inte kan lasta på höjden med 2meters längd  i en 245:A borde man få in 4st madrasser..smile

kan säga att man inte ska köra bergvärmepumpar i skuffen på en 245:a gick fan inte att få ut den pga tyngden
men där blev man straffad för att man offrade draget för kjolpaketet smile

Jo, 245:an är större än Avanten, och smalnar ju inte av lika mycket på höjden som Ådin, och den är säkert högre i tak med. Men inte åker man lika bekvämt i en 245 som i en gammal hederlig Audi 100 smile

Jag har inte haft någon bil sedan dess, det skulle möjligen vara 9-5:an då, som har lika lågt vägljud och motorljud in i kupén och samma komfort på dåliga vägar. Audi kunde på den tiden. De är lika tysta nu, men nu vågar man inte köpa Audi p g a motorerna istället sad

Det säger ju en del när någon som vågar köpa en 9-5:a inte vågar köpa en Audi p g a motorproblem tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FiBTL
23 april 2012 · 298 Inlägg

Hur det ut i 855or? får ju höra att v70 har stor utrymmen där bak så 855 kan väll inte vara så mkt mindre?

Audi A3 TDi "Äcklet" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 743 Inlägg

FiBTL skrev:
Hur det ut i 855or? får ju höra att v70 har stor utrymmen där bak så 855 kan väll inte vara så mkt mindre?

får inte plats mycket i en 855:a 2st 15" kicker l7 så är det proppat då får knappt steget plats =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
23 april 2012 · 26 149 Inlägg

Growe skrev:

FiBTL skrev:
Hur det ut i 855or? får ju höra att v70 har stor utrymmen där bak så 855 kan väll inte vara så mkt mindre?

får inte plats mycket i en 855:a 2st 15" kicker l7 så är det proppat då får knappt steget plats =/

Sluta överdriva nu.
Jag fick då in två fullstora bokhyllor och ändå lyckades stänga bakluckan i min V70, som delar kaross med gamla 855:an.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 743 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:

FiBTL skrev:
Hur det ut i 855or? får ju höra att v70 har stor utrymmen där bak så 855 kan väll inte vara så mkt mindre?

får inte plats mycket i en 855:a 2st 15" kicker l7 så är det proppat då får knappt steget plats =/

Sluta överdriva nu.
Jag fick då in två fullstora bokhyllor och ändå lyckades stänga bakluckan i min V70, som delar kaross med gamla 855:an.

testa att bygg en anpassad låda till 2st l7 kicker 15" och påstå att det är gott om plats sen smile
du har ungefär 1.5dm från skuff luckan om du inte bygger lådan över ryggstödet..

sen att man kan fälla sätet och stoppa in lite längre saker så har du inte mycket till storlek med baksätet uppfällt

har varit på ikea och handlat en bokhylla modell stor som vi körde hem i min gamla mk2 golf
så det säger inte så mycket smile

men gav upp på ikea igår när vi hade båda ungarna med oss och skulle handla en bokhylla som paketet var 2meter långt på..då åker man på att fälla framsätet oxå för att kunna stänga skuffen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Dirtymike
23 april 2012 · 1 532 Inlägg

Growe skrev:

Mack skrev:

Growe skrev:

får inte plats mycket i en 855:a 2st 15" kicker l7 så är det proppat då får knappt steget plats =/

Sluta överdriva nu.
Jag fick då in två fullstora bokhyllor och ändå lyckades stänga bakluckan i min V70, som delar kaross med gamla 855:an.

testa att bygg en anpassad låda till 2st l7 kicker 15" och påstå att det är gott om plats sen smile
du har ungefär 1.5dm från skuff luckan om du inte bygger lådan över ryggstödet..

sen att man kan fälla sätet och stoppa in lite längre saker så har du inte mycket till storlek med baksätet uppfällt

har varit på ikea och handlat en bokhylla modell stor som vi körde hem i min gamla mk2 golf
så det säger inte så mycket smile

men gav upp på ikea igår när vi hade båda ungarna med oss och skulle handla en bokhylla som paketet var 2meter långt på..då åker man på att fälla framsätet oxå för att kunna stänga skuffen

I min Ford Excursion gåre in 2 lastpallar

Jeep J20 (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2012 · 17 482 Inlägg

Lite OT kanske men Citroen CX Break. Tro mig... Stor! Inte många som sett någon men jag har haft en!

http://farm4.static.flickr.com/3249/287 … cea54a.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 743 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Lite OT kanske men Citroen CX Break. Tro mig... Stor! Inte många som sett någon men jag har haft en!

http://farm4.static.flickr.com/3249/287 … cea54a.jpg

han frågade efter en kombi inte en likbil ;-)

starkt gjort av dig att erkänna att du ägt en fransk likbil hehe cool



tror fan att den där fiat 500 eller 600 framför får plats i skuffen på den där utan att ens behöva krångla smile

Senast redigerat av Growe (23 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Grusbilgrusbil
7 augusti 2012 · 2 Inlägg

Jag har haft cx jag också! På den tiden lastade jag in dubbelbandaren i kofferten, och stängde luckan! Visst, jag var tvungen att fälla baksätet och sticka in skidan en liten bit mellan framstolarna. Både bredd, höjd och längd räckte till i den bilen. Körde också tio fullstora madrasser plus mina lådor med fotoutrustning i den bilen. Vid ett annat tillfälle körde jag sexton sopsäckar med sågspån i bilen. då var det fullt!

Conceited GARAGET V.D.
7 augusti 2012 · 900 Inlägg

santa fe är en last åsna! annars e det v70 eller 9-5

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Peter_5565
7 augusti 2012 · 326 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Lite OT kanske men Citroen CX Break. Tro mig... Stor! Inte många som sett någon men jag har haft en!

http://farm4.static.flickr.com/3249/287 … cea54a.jpg

Även jag har haft en sån. Precis likadan som på bilden, en vit serie 2:a.

Det kan ju låta som skrönor när folk börjar berätta vad dom lastat i dom, men faktum är att jag en gång fick in en komplett hörnsoffa och kunde stänga luckan om den.

Lastutrymmet är gigantiskt, både på höjden och längden. Ni som har haft en CX minns säkert att man fällde sittdynan i baksätet 180grader runt och sen fälldes ryggstödet ner bakom dynan. På i stort sett alla andra bilar fäller man ju upp sittdynan 90grader så den står rakt upp. Detta gör ju att man får ett lastutrymme som är hyfsat långt. En sängbotten på 210cm gick in minns jag.

Ska man ha en större kombi får man nog leta på andra sidan Atlanten.

Annars håller jag nog på Citroen C5 bland hyfsat moderna bilar, det lastutrymmer är ganska stort också. C5 fas 1 och 2 då alltså, sen krympte dom betydligt.

cepax
7 augusti 2012 · 36 Inlägg

Andromeda skrev:
Audi 100 Avant. Fick dock köra fram framstolarna ett par centimeter.

Håller med ! har en själv, hur mycket plats som helst, o jag har ju högtalarna i reservhjulsbaljan, så med sätena fällda får man ner allt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang