Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Skulle behöva lite hjälp, kanske någon här som vet Som Stefan-L skrev på sidan 26 så kommer nog inte min överväxel att hålla för b36'an Har letat lite efter M41 lådor från 140 med typ-J OD med de växer inte på träd precis Så nu till min fråga, undrar om någon vet om en OD typ-J från en 240 M46 passar på M41 lådan? Alltså om huvudaxeln i M46 lådan är av samma diameter och har samma typ av splines som M41 lådan? Eftersom tidiga M46 lådor är mycket lättare att hitta så hade det varit enkelt att bara flytta över ODn om det hade passat
vEight skrev: Tror du att det blir ett problem då? Du lär ju inte göra fullgasaccelerationer med ODn inkopplad. Den petar du ju i när du väl kommit upp i hastighet för att reducera varvtalet.
Som du skriver så kommer jag nog att köra ganska lugnt men osäker på OD'n konstruktion
farbrorbozze skrev: Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-) dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?
Kollade och M41'ans utgående axel är 22mm och har 8 splines
Amazon_142_Duett skrev: Tycker du ska köra med m41 lådan, Du kommer inte ju inte precis trampa plattan i mattan när du har OD igång, Ända gången jag har sett en m41 gått sönder är när planetväxeln inte hade olja.
Man kan ju alltid prova och kärring slira på kopplingen för att spara på OD'n
Stefan-L skrev: Vridmomentet genom en overdrive överförs av en konisk koppling oavsett överväxeln är inkopplad eller inte. Jag tror inte att en OD av D-typ klarar B36:ans vridmoment, det är ju ungefär dubbelt så stort som för en B18 där växellådan ursprungligen satt. Volvo vågande ju inte ens använda M41D till B20 utan gick över till M41J.
För många år sedan testade en kompis en M41D på en trimmad B20 (2,2 l, dubbla Webrar, osv.) och den slirade vid gaspådrag. Jag tog över växellådan till min bil med en mer standardbetonad B20 (D-kam och Weber 36) och det klarade den.
OD av J-typ användes ju tillsammans med B30 och OD av J/P-typ till turboladdade B21/B23/B230 så den klarar ju mer vrid.
En liten funderingar Skulle man kunna ta huvudaxeln från en M46 och få den att passa i M41'an?? Så att man får rätt storlek och splines till OD'n Har nämligen en fabriks ny OD typ-P liggandes
Typ-P är kraftigare än typ-J (sitter i turbo bilarna) och hade varit kul om man lyckades para ihop den med M41'an
vEight skrev: Om du behöver ändra splines o dylikt så har vi en skitbra firma i örebro som sysslar med sånt. Enligt mina erfarenheter har dom gjort bra jobb till bra priser.
Vilken typ av överväxel det än blir D,J eller P så är det samma mått från struten till kardanfästet och då blir det lite tajt mot ram x-et Så har fått kapa och boxa ramen lite.
farbrorbozze skrev: Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.
Helt rätt Det är egentligen ingen brådska eftersom måtten på de olika OD'na är samma längd mässigt. Så nuvarande får sitta i tills jag hittar en annan och bygga vidare
farbrorbozze skrev: Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.
Helt rätt Det är egentligen ingen brådska eftersom måtten på de olika OD'na är samma längd mässigt. Så nuvarande får sitta i tills jag hittar en annan och bygga vidare
Ja & får du för dig att experimentera med ombyggnad av M41så har jag axel & annat från M46 typ gratis+frakt då.
Stefan-L skrev: Att få dit en J- eller P-typ OD på din M41 av äldre typ blir nog svårt. Att använda huvudaxeln från en M46 till en M41 tror jag inte funkar.
Det finns flera varianter av M40/M41, de äldre för B16/B18 har en annan utväxling på 2:an eller 3:an (minns inte vilken) jämfört med de senare till B20 så det skiljer på de lösa dreven på huvudaxeln och även bottenstocken är en annan. Dessutom så hade de äldre M41 för P1800 nållagrade drev på huvudaxeln medan Amazonen fick nöja sig med glidlager, hur det är med det i senare M41 vet jag inte.
M40/M41 är inte så kraftig och oförstörbar som många tror, t.ex. så vågade inte Volvo använda M41 till B20E i P1800E när den kom 1970 utan använde M410. 1971 fick M41 en kraftigare bottenstock med grövre axel och lager så då dög den till B20E...
Vad (om något) som passar mellan en M46 och de olika varianterna av M41 vet jag inte men det är nog inte mycket.
Jag tror du kommer landa i att använda antingen en M410 (där passar lock och långspak från M40/41) eller en M46 med ombyggt spakställ för att få till långspaken. I båda fallen åker du tyvärr på att göra om svänghjulskåpan
Här är en i Skåne som har en M410 med svänghjulskåpa och koppling (andra splines på B30'ns M400/410) till vettiga pengar (om växellådan och OD'n funkar): http://www.blocket.se/eslov/Volvo_164_a … 15&w=3
Du borde kunna få nästan samma pengar för din M41 om den fungerar.
Tack för tipset Vill i helst undvika att göra om svänghjulskåpan och egentligen har jag ingen brådska att hitta en M41 typ-J, Duetten kommer inte att bli klar på ca 2år om man ska vara någotsånär realistisk