2531
Sök

Bakdäcken helt slitna efter en säsong

4 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte nya sommardäck hösten 2022 till min V70 -15, bilen hade då gått drygt 10000 mil totalt utan att jag bytt däck sedan bilen köptes ny 2015.

Körde på dom nya däcken ett par månader hösten 2022, sen hela sommarsäsongen 2023. I våras när jag skiftade till sommardäcken märkte jag att däcken som suttit bak var väldigt slitna. Vid besiktningen konstaterar dom att däcken är i princip helt slut. Då har jag kört runt 1500 mil på dom. Känns orimligt, med tanke på att jag kört långt mycket längre på dom gamla däcken.

Irriterad, som man lätt blir, kontaktar jag däckverkstan som inte vill acceptera en reklamation. Vill ju tro att det är dåliga däck, men tanken slog mig att det kanske är bilen som orsakat det onormala slitaget.

Några fakta:
1. Däcken som satt bak har slitits ner till markeringen på en säsong. Däcken som satt fram är inte alls lika slitna.
2. Däcken är jämt slitna över hela ytan, dvs har ingen sneslitning.
3. Det är Nokian däck, tillverkade 1122, dvs något halvår innan dom köptes.
4. Normal körning, burnar inte.
5. Smått förvånad och irriterad ägare till bilen.

Någon som kan ge någon rimlig förklaring/gissning till det onormala slitaget? Tacksam för all input!

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#2
dålig hjulinställning..  skulle jag gissa på..

dom kan äta däck jämnt när dom står fel oxå.. så behöver inte slita ena sidan eller dyligt..
eller om bilen går tungt lastad så kan det påverka oxå.. 
man bör göra en hjulinställning då och då..

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#3
Tack för snabbt svar! Däckfirman gjorde en hjulinställning i samband med att jag köpte däcken. Osäker på om dom gjorde både fram och bak (kan man/gör man/borde man göra hjulinställning bak?).

Tung last är nog inte felet i just det här fallet, sällan packat mer än några väskor på sin höjd.

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#4
KalleSven skrev:
Tack för snabbt svar! Däckfirman gjorde en hjulinställning i samband med att jag köpte däcken. Osäker på om dom gjorde både fram och bak (kan man/gör man/borde man göra hjulinställning bak?).

Tung last är nog inte felet i just det här fallet, sällan packat mer än några väskor på sin höjd.
på en v70 gör man 4hjulsinställning..     leta på protokollet från inställningen och ta ett kort och posta här smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 949 Inlägg
27 maj
#5
Låter ju nästan som om däckverkstaden sabbade hjulinställningen istället när dom försökte förbättra den

4 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#6
Fick tyvärr inget protokoll, fakturan anger bara "Hjulinställning 1195 kr inkl moms" så tyvärr inte så mycket att posta. Får anta att dom gjort en fyrhjulsinställning, eller i alla fall hoppas det. Det borde i och för sig utesluta fel hjulinställning som orsak till slitaget vilket kastar mig tillbaka till ruta 1.

Jag får ringa verkstan och kolla om dom gjort hjulinställning enbart fram eller alla fyra.

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#7
Utmarks-Loke skrev:
Låter ju nästan som om däckverkstaden sabbade hjulinställningen istället när dom försökte förbättra den
mm min tanke oxå..    väldigt många gånger jag upplever att dom som hålls med sånt där på vissa ställen verkligen har noll koll på vad dom gör.
man brukar märka tydligt genom att skriva ner mätarställningen när man lämnar in den..    om det står att dom max kört några hundra meter då kan man vara så säker att det är idioter som pillat med 4hjulsinställningen   att inte provköra ordenkligt före och efter är big no no för mig.. då vet man att dom inte har kunskaper för det..     

hade en riktig gammal luring i karlskoga som hållts i 40-50år med hjulinställingar.  och jäklar att det blev bra när han gjorde inställningen. 
han var ju inte alltid skitnöjd när man kom in med bottade bilar men han fixade så dom blev underbara på vägen..  men han ville provköra före och efter.  och gjorde dom väldigt  trevliga på vägen fast grejerna var totalt söndersänkta. 
minns inte om det var min förra Arosa eller om det var min Golf han var ute och körde flera mil med innan han blev nöjd..  var nog inne 4gånger och ändrade lite grejer..  smile       tyvärr slutade han med bilar.. och sålde firman.

Kör fort så hinner inget hända...

248 Inlägg
27 maj
#8
skulle kunna vara länkarmsbussningarna i bakvagnen som är dåliga, brukar slita rätt duktigt på däcken när dessa är kass


Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#9
KalleSven skrev:
Fick tyvärr inget protokoll, fakturan anger bara "Hjulinställning 1195 kr inkl moms" så tyvärr inte så mycket att posta. Får anta att dom gjort en fyrhjulsinställning, eller i alla fall hoppas det. Det borde i och för sig utesluta fel hjulinställning som orsak till slitaget vilket kastar mig tillbaka till ruta 1.

Jag får ringa verkstan och kolla om dom gjort hjulinställning enbart fram eller alla fyra.
det är ju väldigt märkligt hur den lyckas äta bakdäcken så snabbt..  kan inget om dom där v70 2orna
men kan ju oxå vara några bussningar som är dåliga eller dyligt. 
det kan gå väldigt fort..

jag dödade ett par framdäck på några hundra mil för jag var dumsnål..   
skulle bara sen tog det någon vecka innan jag hade tid att göra inställningen och däcken var helt tokslut. 
men den bilen hade jag haft ner hela framvagnen på så knappast konstigt smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#10
Nya inspel, tack! Ska ta med mig tipset om mätarställningen till nästa gång jag gör hjulinställning!

Är det dåliga länkarmsbussningar bak som är orsaken till slitaget kan jag ju inte skylla på däckverkstan i alla fall. Ska undersöka det vidare. Återkommer...

677 Inlägg
28 maj
#11
Husvagn ?
Släpvagn ?

Dåliga bussningar  är ganska Vanligt på V70II efter några år
Knirrar det bak om du gungar bilen??

Troligtvis är det en fel aktig wheel alignment som gjorts


Sök