3504
Sök

Hjälp att hitta passande bil

3 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#1
Hej!
Jag går i tankarna att äntligen byta min bil till något som passar mina behov bättre. Är dock kluven i val av modell..
Vad skulle ni rekommendera?

Mina ”krav”
- Automat
- SUV /kombi / familjebuss (behöver stor bagageutrymme för bla hundbur). Föredrar SUV av dessa tre men alla funkar.
- Pris ca 60-100 000 (inte mer)
- Gärna ej diesel men det kravet kan jag nog skippa för rätt bil
- Förbrukning under 8 L milen
- Årsmodell spelar ingen större roll så länge den inte har rullat 200 k +

Gärna något vars motor inte lätt går sönder, och generellt hållbar bil som jag kommer kunna ha kvar i många år
Vet att det är ganska många och stora krav men men..

Har kikat på Honda CRV och Suzuki Grand Vitara som båda verkar perfekta, drar dock liiiite för mycket.
Vad skulle ni rekommendera?

7 347 Inlägg
27 maj
#2
Lolli skrev:
Hej!
Jag går i tankarna att äntligen byta min bil till något som passar mina behov bättre. Är dock kluven i val av modell..
Vad skulle ni rekommendera?

Mina ”krav”
- Automat
- SUV /kombi / familjebuss (behöver stor bagageutrymme för bla hundbur). Föredrar SUV av dessa tre men alla funkar.
- Pris ca 60-100 000 (inte mer)
- Gärna ej diesel men det kravet kan jag nog skippa för rätt bil
- Förbrukning under 8 L milen
- Årsmodell spelar ingen större roll så länge den inte har rullat 200 k +

Gärna något vars motor inte lätt går sönder, och generellt hållbar bil som jag kommer kunna ha kvar i många år
Vet att det är ganska många och stora krav men men..

Har kikat på Honda CRV och Suzuki Grand Vitara som båda verkar perfekta, drar dock liiiite för mycket.
Vad skulle ni rekommendera?
Honda CR-V bensin manuell 2016 drar inte över 9 lit/100 km vintertid med dubbdäck och övervägande kortkörningar.
Sommartid på långkörning(södra Mälardalen - Lappland) fullastad med hastighet 10 -15 % över skyltat strax under 7 lit/100 km.

En av sönerna hade en Suzuki Grand Vitara bensin med automat av sista modellen innan den slutade tillverkas.
Vid dagspendling södra Mälardalen - Arlanda drog den runt 15 lit/100 km.

Men du har Toyota RAV-4 kvar som alternativ.
Inte lika bränslesnål som CR-V, och inte fullt lika rymlig.

Mer än CR-V och RAV-4 finns inte att välja på.

B t w så har CR-V tillverkade efter våren 2015 bättre/snabbare inkoppling av bakhjulen, eftersom man då övergick från hydraulisk till elektronisk påverkan av inkopplingen av bakhjulen. Har endast betydelse vid vinterväglag och dragning släp.

228 Inlägg
27 maj
#3
Förbrukning under 8 L milen
Lär ju typ funka med denna då roll

https://www.soldf.com/fordon/pansarterr … atgbxa180/

3 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#4
Hemmamek skrev:
Förbrukning under 8 L milen
Lär ju typ funka med denna då roll

https://www.soldf.com/fordon/pansarterr … atgbxa180/
Haha, tackar! My bad

3 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Lolli skrev:
Hej!
Jag går i tankarna att äntligen byta min bil till något som passar mina behov bättre. Är dock kluven i val av modell..
Vad skulle ni rekommendera?

Mina ”krav”
- Automat
- SUV /kombi / familjebuss (behöver stor bagageutrymme för bla hundbur). Föredrar SUV av dessa tre men alla funkar.
- Pris ca 60-100 000 (inte mer)
- Gärna ej diesel men det kravet kan jag nog skippa för rätt bil
- Förbrukning under 8 L milen
- Årsmodell spelar ingen större roll så länge den inte har rullat 200 k +

Gärna något vars motor inte lätt går sönder, och generellt hållbar bil som jag kommer kunna ha kvar i många år
Vet att det är ganska många och stora krav men men..

Har kikat på Honda CRV och Suzuki Grand Vitara som båda verkar perfekta, drar dock liiiite för mycket.
Vad skulle ni rekommendera?
Honda CR-V bensin manuell 2016 drar inte över 9 lit/100 km vintertid med dubbdäck och övervägande kortkörningar.
Sommartid på långkörning(södra Mälardalen - Lappland) fullastad med hastighet 10 -15 % över skyltat strax under 7 lit/100 km.

En av sönerna hade en Suzuki Grand Vitara bensin med automat av sista modellen innan den slutade tillverkas.
Vid dagspendling södra Mälardalen - Arlanda drog den runt 15 lit/100 km.

Men du har Toyota RAV-4 kvar som alternativ.
Inte lika bränslesnål som CR-V, och inte fullt lika rymlig.

Mer än CR-V och RAV-4 finns inte att välja på.

B t w så har CR-V tillverkade efter våren 2015 bättre/snabbare inkoppling av bakhjulen, eftersom man då övergick från hydraulisk till elektronisk påverkan av inkopplingen av bakhjulen. Har endast betydelse vid vinterväglag och dragning släp.
Blir svårt att hitta CRV från 2016 i det priset, annars hade det funkat 🤷‍♀️

928 Inlägg
27 maj
#6
Hemmamek skrev:
Förbrukning under 8 L milen
Lär ju typ funka med denna då roll

https://www.soldf.com/fordon/pansarterr … atgbxa180/
Denna kommer väl upp i ungefär hälften big_smile

VAG har världens bästa bilar.


Sök