Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Tyvärr har det inte hänt så mycket med Duetten de sista veckorna Fick svetsat den lilla kardanstumpen, men det är flera veckorsedan, har inte haft tiden att uppdatera bara
Men en kul sak har hänt iallafall Stefan-L var förbi verkstan med en tändhatt till B-36'an Tack för besöket och en trevlig pratstund
Har dåligt samvete över att inte uppdaterat nu på ett tag men tiden har fått gå till annat, håller på och byter tröskellådor och hytthörn på en Cheva pickup. Men så fort jag är färdig med det kommer det att hända saker igen
farbrorbozze skrev: Tråkigt me kardanen, men du har väl redan den färdigsvetsad & lackad gissar jag. ;-)
Nja, inte riktigt Men har kapat av överfallet från långa kardanen och ska använda det på korta kardanen. Sen ska ett överfall från en 240 axel på långa kardanen så att den passar mot 164'a axeln. Men kanske har jag ihop det till helgen
En liten hilsen fra Norge. Har lest tråden din med stor interesse, spesielt den delen som omhandler renovering av B36.
Du har inspirert meg til å intensivere mitt eget prosjekt som er å renovere en B36AV fra grunnen, med nye stempler (kolvar), lagerskåler osv. Fikk nettopp nye 85,5 stempler med korrekt kompresjonshøyde fra JP Pistons i Australia, og er i ferd med å sluttføre min forskning omkring rammelager, veivlager og trøstelager.
Hej Kul att du tagit dig tid att läsa hela tråden och att den kan ge lite inspiration Kul med nya kolvar, dyra? Ja ramlager och vevlagerna är kluriga att hitta! Om inte nästan omöjligt Lycka till med renoveringen
stingray-ragge skrev: Hej Kul att du tagit dig tid att läsa hela tråden och att den kan ge lite inspiration Kul med nya kolvar, dyra? Ja ramlager och vevlagerna är kluriga att hitta! Om inte nästan omöjligt Lycka till med renoveringen
De kostet ca 11500 NOK inkl frakt. Mye penger, men jeg har et håp om at de som prøver etter meg kan få de billigere. Eventuelle gruppekjøp vil også gi lavere pris
Rammelager finnes i hyllene til velassorterte forhandlere av motordeler hvis man er villig til å linjebore blokka og maskinere nye uttak for stoppeknaster. Det betinger dog at veiva ikke allerede er slipt for mye. Veivlager må modifiseres fra B18/B20.
Smakar det så kostar det Ja det är klart att med lite maskinarbete så går det att lösa problemet med lagerna. Hade varit en dröm att hitta "nos" lager från någon gammal verkstad
En liten hilsen fra Norge. Har lest tråden din med stor interesse, spesielt den delen som omhandler renovering av B36.
Du har inspirert meg til å intensivere mitt eget prosjekt som er å renovere en B36AV fra grunnen, med nye stempler (kolvar), lagerskåler osv. Fikk nettopp nye 85,5 stempler med korrekt kompresjonshøyde fra JP Pistons i Australia, og er i ferd med å sluttføre min forskning omkring rammelager, veivlager og trøstelager.
Takk for en flott prosjekttråd
Du har ingen egen tråd man kan kolla på Reodor?
Ursäkta trådägaren för off topic.
Det var jeg som gikk off topic, så skylden er helt og holdent min 😃 Har ingen prosjekttråd her foreløpig, men jeg har skrevet litt på speedtalk.com. I tillegg har jeg en gammel hjemmeside (leopardmotor.com), men den har jeg dessverre ikke fått oppdatert siden 2007 grunnet manglende programvare.
Men nå, tilbake til trådstarters flotte Duett 😊
Aha är det du som ligger bakom leopardmotor.com Då är jag skyldig dig ett stort tack, har haft stor nytta av reparationsmanualen för b36'an
Reodor_F skrev: Det var jeg som gikk off topic, så skylden er helt og holdent min 😃 Har ingen prosjekttråd her foreløpig, men jeg har skrevet litt på speedtalk.com. I tillegg har jeg en gammel hjemmeside (leopardmotor.com), men den har jeg dessverre ikke fått oppdatert siden 2007 grunnet manglende programvare.
Men nå, tilbake til trådstarters flotte Duett 😊
Tack för svaret Reodor! Tråkigt att höra att du inte fått uppdatera sidan, kanske kan hjälpa dig med detta men du kan skicka ett PM så kan jag försöka svara dig där.
Ang. tråden här så trodde jag att jag redan kommenterat vilket jag bevisligen inte gjort, så då får jag väl ta tilfället i akt nu och berömma trådägaren för ett fantastiskt bra arbete. Har lurkat i tråden sedan trådstart :-)
Har fortsatt lite med sista kardanen. Planen va att använda original kardanen från Duetten, men så blir det inte för då hade kardanröret behövts svarvas ur invändigt och jag har givetvis för litet spindel hål i svarven för att kunna sätta upp kardanen i den Men har en aldrig monterad kardan till en 240 behöver bara byta plats på kardanknutarna så kommer den att fungera
Kapat av korset
Större korset på väg i
Svetsat och klart fick bli med tigen, har dålig erfarenhet av att miga i kortbyxor och sandaler
Fick även blästrat den delen som ska va mot korta kardanen
Ska försöka få köpt nya knutkors i dag så kanske kan få färdigt kardanen under helgen