2235
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 482 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
1 516 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
#741
lada2104 skrev:
på sävarturbo är de ju en som monterad en od på en m47 låda, så borde ju gå montera od på en vanlig m40 å smile

Tack för tipset smile
Kollade den tråden, tyvärr så har m47 lådan grövre axel och fler splines än m40 lådor sad


1 516 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
#742
farbrorbozze skrev:
Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.

Helt rätt smile
Det är egentligen ingen brådska eftersom måtten på de olika OD'na är samma längd mässigt.
Så nuvarande får sitta i tills jag hittar en annan och bygga vidare smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 november 2014
#743
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.

Helt rätt smile
Det är egentligen ingen brådska eftersom måtten på de olika OD'na är samma längd mässigt.
Så nuvarande får sitta i tills jag hittar en annan och bygga vidare smile

Ja & får du för dig att experimentera med ombyggnad av M41så har jag axel & annat från M46 typ gratis+frakt då.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 Inlägg
2 december 2014
#744
Att få dit en J- eller P-typ OD på din M41 av äldre typ blir nog svårt. Att använda huvudaxeln från en M46 till en M41 tror jag inte funkar.

Det finns flera varianter av M40/M41, de äldre för B16/B18 har en annan utväxling på 2:an eller 3:an (minns inte vilken) jämfört med de senare till B20 så det skiljer på de lösa dreven på huvudaxeln och även bottenstocken är en annan. Dessutom så hade de äldre M41 för P1800 nållagrade drev på huvudaxeln medan Amazonen fick nöja sig med glidlager, hur det är med det i senare M41 vet jag inte.

M40/M41 är inte så kraftig och oförstörbar som många tror, t.ex. så vågade inte Volvo använda M41 till B20E i P1800E när den kom 1970 utan använde M410. 1971 fick M41 en kraftigare bottenstock med grövre axel och lager så då dög den till B20E...

Vad (om något) som passar mellan en M46 och de olika varianterna av M41 vet jag inte men det är nog inte mycket.

Jag tror du kommer landa i att använda antingen en M410 (där passar lock och långspak från M40/41) eller en M46 med ombyggt spakställ för att få till långspaken. I båda fallen åker du tyvärr på att göra om svänghjulskåpan sad

Här är en i Skåne som har en M410 med svänghjulskåpa och koppling (andra splines på B30'ns M400/410) till vettiga pengar (om växellådan och OD'n funkar): http://www.blocket.se/eslov/Volvo_164_a … 15&w=3

Du borde kunna få nästan samma pengar för din M41 om den fungerar.
Senast redigerat av Stefan-L (2 december 2014)

1 516 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#745
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.

Helt rätt smile
Det är egentligen ingen brådska eftersom måtten på de olika OD'na är samma längd mässigt.
Så nuvarande får sitta i tills jag hittar en annan och bygga vidare smile

Ja & får du för dig att experimentera med ombyggnad av M41så har jag axel & annat från M46 typ gratis+frakt då.

Man tackar smile får se hu jag gör hmm


1 516 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#746
Stefan-L skrev:
Att få dit en J- eller P-typ OD på din M41 av äldre typ blir nog svårt. Att använda huvudaxeln från en M46 till en M41 tror jag inte funkar.

Det finns flera varianter av M40/M41, de äldre för B16/B18 har en annan utväxling på 2:an eller 3:an (minns inte vilken) jämfört med de senare till B20 så det skiljer på de lösa dreven på huvudaxeln och även bottenstocken är en annan. Dessutom så hade de äldre M41 för P1800 nållagrade drev på huvudaxeln medan Amazonen fick nöja sig med glidlager, hur det är med det i senare M41 vet jag inte.

M40/M41 är inte så kraftig och oförstörbar som många tror, t.ex. så vågade inte Volvo använda M41 till B20E i P1800E när den kom 1970 utan använde M410. 1971 fick M41 en kraftigare bottenstock med grövre axel och lager så då dög den till B20E...

Vad (om något) som passar mellan en M46 och de olika varianterna av M41 vet jag inte men det är nog inte mycket.

Jag tror du kommer landa i att använda antingen en M410 (där passar lock och långspak från M40/41) eller en M46 med ombyggt spakställ för att få till långspaken. I båda fallen åker du tyvärr på att göra om svänghjulskåpan sad

Här är en i Skåne som har en M410 med svänghjulskåpa och koppling (andra splines på B30'ns M400/410) till vettiga pengar (om växellådan och OD'n funkar): http://www.blocket.se/eslov/Volvo_164_a … 15&w=3

Du borde kunna få nästan samma pengar för din M41 om den fungerar.

Tack för tipset smile
Vill i helst undvika att göra om svänghjulskåpan och egentligen har jag ingen brådska att hitta en M41 typ-J, Duetten kommer inte att bli klar på ca 2år om man ska vara någotsånär realistisk hmm wink


1 516 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#747
Har meckat lite med kardanen

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-df3e3c19d66b1f5a142033cd409af28c.jpg
Nu får knutkorset plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-e0012226caa9c269c1176b6feaa6ab7f.jpg
Blir till att sära på kardanlagret så att jag kan blästra och måla när jag ändå ska rota kardanen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b66a54b1ab77974f05c0085cd61846bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c4e75c13e4b83796cf2e2d6f357b63bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-dba2cd9131b0c079585bd265416437f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-a075e781d4843e32af0d6ad3c7ff589c.jpg
Svarvar till en stödhylsa som ska va inne i kardanen när jag kortar och skarvar den smile


slappt&fint
376 Inlägg
3 december 2014
#748
tyckte själva krysset på ramen var väldigt nära kardanen kommer den högre upp när du monterat den ?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
3 december 2014
#749
Inte ska du väl skarva kardan? Lättare få rak om du slipa loss ena svetsen & kortar i ändan.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#750
below_ skrev:
tyckte själva krysset på ramen var väldigt nära kardanen kommer den högre upp när du monterat den ?

Ja den kommer att högre upp när den vilar i kardanlagret smile


1 516 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#751
farbrorbozze skrev:
Inte ska du väl skarva kardan? Lättare få rak om du slipa loss ena svetsen & kortar i ändan.

Otur när jag tänkte igen wink
Ja ja har redan kapa till bitarna så nu får det bli som det blev när det inte blev som det skulle smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3d035163237b870a5bae321fa1307e2e.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
4 december 2014
#752
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Inte ska du väl skarva kardan? Lättare få rak om du slipa loss ena svetsen & kortar i ändan.

Otur när jag tänkte igen wink
Ja ja har redan kapa till bitarna så nu får det bli som det blev när det inte blev som det skulle smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3d035163237b870a5bae321fa1307e2e.jpg

Hehehe , ett tips sen är att göra en lucka i golvet så du kommer åt skruvarna till främre medbringaren.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#753
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Inte ska du väl skarva kardan? Lättare få rak om du slipa loss ena svetsen & kortar i ändan.

Otur när jag tänkte igen wink
Ja ja har redan kapa till bitarna så nu får det bli som det blev när det inte blev som det skulle smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3d035163237b870a5bae321fa1307e2e.jpg

Hehehe , ett tips sen är att göra en lucka i golvet så du kommer åt skruvarna till främre medbringaren.

Får kanske bli något i den stilen, för trångt blir det hmm smile


1 516 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#754
Tyvärr har det inte hänt så mycket med Duetten de sista veckorna sad
Fick svetsat den lilla kardanstumpen, men det är flera veckorsedan, har inte haft tiden att uppdatera bara hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-48b613a16958609cfa6e13835fc5b95a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-06c237a23959a16df3d6c2363b86baca.jpg

Men en kul sak har hänt iallafall smile
Stefan-L var förbi verkstan med en tändhatt till B-36'an
Tack för besöket och en trevlig pratstund smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d010f49a59bf1bdcf451fcdc9aa057e1.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
1 516 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#757
Har dåligt samvete över att inte uppdaterat nu på ett tag hmm men tiden har fått gå till annat, håller på och byter tröskellådor och hytthörn på en Cheva pickup.
Men så fort jag är färdig med det kommer det att hända saker igen smile


1 711 Inlägg
11 februari 2015
#758
Vi väntar med förhoppningar ;-)
gött o se att tråden lever iallafall :-)


1 516 Inlägg
21 juni 2015
Trådstartare
#759
Känns som om det borde va dax för en liten uppdatering wink

Bara att ta vid där man slutade tongue

Blästrade och lackade delarna till främre kardanen


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d55c6855dfc42d0ed43ed4cbff3bf2ef.jpg
Tyckte det va lika bra att blästra delarna en gång till innan de va dax färg
(De blästrades strax innan jul)

Sen fick delarna en omgång rostskyddsgrund, ingen bild på det tyvärr

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-93e1c85e09c4d168d1bb5ecfddef703e.jpg
Och sen lite svart lack på det smile


363 Inlägg
21 juni 2015
#760
👍


Sök