Stefan-L skrev:
Att få dit en J- eller P-typ OD på din M41 av äldre typ blir nog svårt. Att använda huvudaxeln från en M46 till en M41 tror jag inte funkar.
Det finns flera varianter av M40/M41, de äldre för B16/B18 har en annan utväxling på 2:an eller 3:an (minns inte vilken) jämfört med de senare till B20 så det skiljer på de lösa dreven på huvudaxeln och även bottenstocken är en annan. Dessutom så hade de äldre M41 för P1800 nållagrade drev på huvudaxeln medan Amazonen fick nöja sig med glidlager, hur det är med det i senare M41 vet jag inte.
M40/M41 är inte så kraftig och oförstörbar som många tror, t.ex. så vågade inte Volvo använda M41 till B20E i P1800E när den kom 1970 utan använde M410. 1971 fick M41 en kraftigare bottenstock med grövre axel och lager så då dög den till B20E...
Vad (om något) som passar mellan en M46 och de olika varianterna av M41 vet jag inte men det är nog inte mycket.
Jag tror du kommer landa i att använda antingen en M410 (där passar lock och långspak från M40/41) eller en M46 med ombyggt spakställ för att få till långspaken. I båda fallen åker du tyvärr på att göra om svänghjulskåpan

Här är en i Skåne som har en M410 med svänghjulskåpa och koppling (andra splines på B30'ns M400/410) till vettiga pengar (om växellådan och OD'n funkar):
http://www.blocket.se/eslov/Volvo_164_a … 15&w=3Du borde kunna få nästan samma pengar för din M41 om den fungerar.